مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل

مقایسه محصولات 04 بهمن 1397 علی مظفری

مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل

دو گوشی گلکسی اس 9 سامسونگ (Samsung Galaxy S9) و آیفون ایکس اس اپل (Apple iPhone XS) می‌توانند رقیب های خوبی برای هم باشند! اما کدامیک از این دو بهتر از محصول دیگر است؟ در ادامه می‌خواهیم به مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل بپردازیم و برتری های آن ها نسبت به یکدیگر را بشناسیم. با ما همراه باشید.

 

مقدمه

اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله "مقایسه آیفون XS Max اپل با گلکسی S9 پلاس سامسونگ" به مقاله دو گوشی گلکسی S9 Plus و آیفون XS Max پرداختیم، اما حالا می‌خواهیم برادرهای کوچک‌تر دو گوشی نام برده شده را مورد ارزیابی و مقایسه قرار دهیم. این دو گوشی گلکسی اس 9 و آیفون XS نام دارند و هم اکنون از بهترین و با کیفیت ترین گوشی های بازار به شمار می‌روند. گوشی Galaxy S9 در ماه فوریه (February) سال 2018 معرفی شد اما آیفون XS محصول ماه سپتامبر (September) سال 2018 است. به نظر شما کدامیک از این دو گوشی انتخاب بهتری برای خرید خواهد بود؟ با ما و مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل همراه باشید.

 

مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل: طراحی و ظاهر

از نظر سبک طراحی و ظاهر هر دو گوشی گلکسی S9 و آیفون XS محصولات زیبا و کم‌نظیری هستند که اوج جذابیت را در زبان طراحی آن ها مشاهده خواهید کرد. کاری به این مسائل که کدام شرکت در طراحی و ظاهر گوشی از شرکت دیگر کپی‌برداری کرده نداریم، چون به نظر ما صحبت کردن در مورد این مسئله ارتباطی به مقایسه فنی دو گوشی ندارد. فریم هر دو گوشی از فلز ساخته شده اما جنس آن ها متفاوت است. فریم گلکسی اس 9 آلومینیومی بوده و فریم آیفون XS اپل از جنس فولاد ضد زنگ است. قاب جلو و پشت هر دو گوشی هم با شیشه ضد خش پوشانده شده و این امر منجر به بوجود آمدن ظاهری براق، شیک و چشم نواز در هر دو گوشی شده است.

 

مقایسه گلکسی اس 9 و آیفون XS اپل

 

گلکسی S9 سامسونگ با ابعاد بدنه 8.5 در 68.7 در 147.7 میلیمتر نسبت به آیفون XS اپل با ابعاد 7.7 در 70.9 در 143.6 میلیمتر کمی بلندتر، کم عرض‌تر و ضخیم‌تر خواهد بود. از نظر وزنی هم گلکسی اس 9 سامسونگ با وزن 163 گرم چیزی در حدود 14 گرم از آیفون XS با وزن 177 گرم سبک تر خواهد بود. گلکسی اس 9 قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد اما آیفون XS این ویژگی را نخواهد داشت. همچنین هر دو گوشی نام برده شده از طراحی ضد آب بهره‌مند بوده و استاندارد IP68 را تحت پشتیبانی قرار می‌دهند.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات آیفون XS Max اپل 64 گیگابایت

سامسونگ گوشی Galaxy S9 را به اسکنر انگشت مجهز کرده این اسکنر در قاب پشت دستگاه و زیر لنز دوربین اصلی آن تعبیه شده است. این گوشی همچنین از قابلیت اسکن عنبیه چشم (Iris Scanner) هم بهره می‌برد. اما در سمت مقابل iPhone XS فقط از قابلیت تشخیص چهره پیشرفته اپل با نام فیس آیدی (Face ID) پشتیبانی می‌کند و اسکنر انگشت ندارد، اما دقت و کیفیت عملکرد فیس آیدی در آیفون XS بی‌نظیر است و این موضوع از اصلی ترین ویژگی های خاص آن محسوب می‌شود. هر دو گوشی از صفحه نمایشی بدون حاشیه بهره می‌برند و هیچ دکمه فیزیکی روی پنل جلوی آن ها نصب نیست که این امر منجر به ایجاد ظاهر چشم‌نواز و مدرن بری هر دو گوشی شده است .

 

مقایسه گلکسی اس 9

 

در قاب پشت دو گوشی مورد نظر هم لنز دوربین اصلی آن ها به شیوه‌ای متفاوت قابل رویت است. دوربین اصلی آیفون XS اپل دوگانه بوده و در گوشه سمت چپ و بالای قاب پشت آن نصب است اما لنز دوربین اصلی گلکسی S9 واحد بوده و در بخش فوقانی و وسط قاب پشت آن تعبیه می‌شود. زمانی که دو گوشی مورد نظر را در دست می‌گیرید کاملاً حس و حال در دست گرفتن یک گوشی درجه یک و برتر به شما منتقل می‌شود. از نظر خوش دست بودن، به نظر ما گلکسی اس 9 سامسونگ با بدنه کشیده تر نسبت به آیفون XS برتری دارد اما این موضوع امری سلیقه‌ای خواهد بود.

به طور کلی باید گفت که هر دو گوشی سامسونگ Galaxy S9 و آیفون XS اپل از نظر سبک طراحی و ظاهر محصولات درجه یک و فوق‌العاده عالی هستند که حس و حالی متفاوت و برتر را به کاربر منتقل می‌کنند. بنابراین به نظر ما نمی‌توان گفت که یکی از این دو گوشی از نظر سبک طراحی و ظاهر نسبت به گوشی دیگر برتری کامل دارد! انتخاب گوشی بهتر از این نظر تقریباً امری سلیقه‌ای بوده و به دید و تمایلات شخصی شما بستگی دارد. پس مطمئن باشید چه گلکسی اس 9 سامسونگ را بخرید و چه آیفون XS اپل را، از ظاهر و سبک طراحی گوشی راضی خواهید بود و لذت می‌برید.

 

مقایسه گلکسی اس 9 و آیفون XS اپل

 

مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل: صفحه نمایش

در این مرحله از مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل در رابطه با صفحه نمایش این دو گوشی صحبت می‌کنیم. صفحه نمایش آیفون XS اپل 5.8 اینچی و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) بوده و رزولوشن 2436 در 1125 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی در حدود 458 پیکسل در هر اینچ برای صفحه نمایش دستگاه به ارمغان آورده می‌شود. نسبت به تصویر نمایشگر این گوشی 19.5 به 9 بوده و روی نمایشگر آن با شیشه ضد خش پوشانده می‌شود. طبق ادعای اپل صفحه نمایش آیفون XS از ویژگی های مختلفی پشتیبانی به عمل می‌آورد که ما خیلی نمی‌خواهیم وارد جزئیات آن ها شویم و فقط به پشتیبانی آن از قابلیت لمس سه بعدی (3D Touch) اشاره می‌کنیم که در عمل توسط کاربر قابل استفاده است. ضمناً نمایشگر این گوشی چیزی در حدود 82.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و کاملاً بدون حاشیه است.

حالا وقتشه! اینو بخون صفحه نمایش اینفینیتی چیست؟ (Infinity Display)

اما در سمت مقابل صفحه نمایش سامسونگ گلکسی اس 9 هم 5.8 اینچی و از نوع سوپر آمولد بوده و رزولوشن 2960 در 1440 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکمی در حدود 570 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر دستگاه به ارمغان آورده شده است. نسبت تصویر آن 18.5 به 9 بوده و روی نمایشگر دستگاه با شیشه ضد خش گوریلاگلس 5 پوشانده می‌شود. طبق آمار نمایشگر Galaxy S9 چیزی در حدود 83.6 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه می‌کند. ضمناً قابلیت نمایشگر همیشه روشن (Always on Display) هم توسط صفحه نمایش سامسونگ گلکسی S9 ارائه می‌شود که به موجب آن همیشه و حتی در صورت خاموش بودن نمایشگر دستگاه هم اطلاعاتی مثل تاریخ، زمان و غیره بر روی آن به تصویر کشیده می‌شوند.

 

مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل

 

در مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل مشخص شد که هر دو گوشی از نظر صفحه نمایش فوق‌العاده بوده و از بهترین های بازار محسوب می‌شوند. شادابی تصویر، شارپنس، کنتراست، تفکیک‌پذیری رنگ ها و غیره همگی در نمایشگر دو گوشی مورد نظر به بهترین شکل ممکن قابل رویت است و به واقع نمی‌توان از نظر صفحه نمایش برتری محسوسی را به یکی از این دو گوشی داد. صفحه نمایش سوپر آمولد هر دو گوشی نام برده شده توان تولید روشنایی عالی هم دارد که به موجب آن می‌توانید در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم بدون مشکل از دستگاه استفاده کنید و محتوای صفحه نمایش آن را ببینید. بنابراین از نظر صفحه نمایش هم نمی‌توان مدعی شد که یکی از دو گوشی گلکسی اس 9 یا آیفون XS اپل مطلقاً نسبت به گوشی دیگر برتری دارد! اما فراموش نکنید که تولید صفحه نمایش سوپر آمولد آیفون XS توسط سامسونگ انجام شده و این مسئله می‌توان نشان دهنده برتری سامسونگ نسبت به اپل در حوزه مذکور باشد.

 

مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل: سیستم عامل و رابط کاربری

گلکسی S9 سامسونگ به طور پیش فرض از اندروید 8 اوریو بهره می‌برد و رابط کاربری اختصاصی این شرکت با نام سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience) هم روی آن نصب است. اما در سمت مقابل آیفون XS به طور پیش فرض از iOS 12 بهره می‌برد که سیستم عامل اختصاصی و انحصاری شرکت اپل محسوب می‌شود. در مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل از نظر سیستم عامل و سرعت عملکرد متوجه شدیم که هر دو گوشی وضعیت عالی دارند و عملاً نمی‌توان نقطه ضعفی را به آن ها نسبت داد، اما رابط و سیستم عامل iOS اپل بنا به دلایل خاص نظیر هماهنگی بیشتر با بستر سخت افزاری، اختصاصی و انحصاری بودن و امنیت بالاتر می‌تواند گزینه بهتری نسبت به سیستم عامل اندروید 8 گوشی Galaxy S9 و رابط سامسونگ اکسپرینس باشد. البته بستر نرم افزاری گلکسی S9 یک نقطه قوت ویژه هم دارد که مربوط به پشتیبانی قابلیت سامسونگ دکس (Samsung DeX) می‌شود که به موجب آن می‌توان گوشی را به مانیتوری متصل کرد و از بکارگیری آن در حالت دسکتاپ (Desktop) مانند لذت برد.

 

مقایسه گلکسی اس 9

 

یکی از نقاط ضعف رابط کاربر سامسونگ اکسپرینس در گوشی گلکسی اس 9 مربوط به نصب بودن بیش از اندازه اپلیکیشن های پیش فرض در آن می‌شود که واقعا دلیلی هم برای نصب بودن آن ها وجود ندارد. اما در سمت مقابل اندروید 8 اوریو در گلکسی اس 9 نسبت به iOS 12 یک ویژگی عالی دارد که مربوط به قابلیت های شخصی سازی بیشتر می‌شود. سیستم عامل اندروید برخلاف iOS تقریباً اجازه اعمال هر تغییری که کاربر مد نظرش باشد را در ظاهر و بستر نرم افزاری دستگاه می‌دهد که این موضوع از اصلی ترین مزیت های آن نسبت به سیستم عامل iOS محسوب می‌شود. بنابراین اگر به شخصی سازی اهمیت می‌دهید، سیستم عام و رابط کاربری سامسونگ گلکسی اس 9 بستری بهتری را در اختیارتان قرار می‌دهد اما اگر به امنیت، روان و همگام بودن بستر سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه اهمیت می‌دهید، آیفون XS و iOS 12 نصب شده روی آن می‌تواند وضعیت بهتری را برایتان به همراه داشته باشد.

 

مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل: پردازنده، رم و حافظه داخلی

اپل آیفون XS را به تراشه فوق قدرتمند A12 Bionic مجهز کرده که طی فرآیند 7 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی شش هسته‌ای دارد. شش هسته پردازشگر مرکزی آن در دو مجموعه دسته‌بندی شده‌اند. مجموعه نخست شامل چهار هسته Tempest با فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتز بوده و مجموعه دوم شامل دو هسته Vortex با فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتز می‌شود. پردازنده گرافیکی Apple GPU هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. رم آیفون ایکس اس ظرفیت 4 گیگابایتی داشته و دستگاه از نظر حافظه داخلی شامل سه نسخه 64، 256 و 512 گیگابایتی می‌شود. این گوشی از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند.

اما در سمت مقابل نسخه‌ای از گوشی گلکسی اس 9 که در بازار کشورمان موجود است از تراشه اگزینوس 9810 بهره می‌برد که طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هسته های پردازشگر این تراشه در دو مجموعه دسته‌بندی می‌شوند که مجموعه نخست شامل چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز بوده و مجموعه دوم شامل چهار هسته Mongoose M3 با فرکانس کاری 2.8 گیگاهرتز می‌شود. پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP18 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. گلکسی S9 سامسونگ هم مثل آیفون XS از رم 4 گیگابایتی بهره می‌برد و از نظر حافظه داخلی شامل سه نسخه مختلف با ظرفیت های 64، 128 و 256 گیگابایتی می‌شود. ضمن اینکه گوشی برخلاف آیفون XS از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 512 گیگابایت افزایش داد.

 

مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل

 

در مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل مشخص شد که هر دو گوشی قدرت عملکرد عالی دارد و حداقل تا 3 الی 5 سال آینده نیازهای یک کاربر عادی را برطرف خواهند کرد. اما در پاسخ به این سوال که کدام گوشی قدرت عملکرد و سرعت بالاتری دارد، باید بگوییم که برتری از آن آیفون ایکس اس اپل است! آیفون ایکس اس و تراشه فوق قدرتمند A12 Bionic آن که از لیتوگرافی 7 نانومتری بهره می‌برد بی‌نظیر هستند بنابراین آیفون XS اپل چه در بررسی های عملی و چه بر روی کاغذ قدرت و کیفیت بهتری در مقایسه با سامسونگ گلکسی S9 دارد. با این حال فراموش نکنید هر کاری که از یک گوشی انتظار می‌رود را گلکسی اس 9 سامسونگ هم بدون کوچک ترین وقفه و مشکلی انجام خواهد داد و شاید در عمل قدرت عملکرد آیفون XS اصلاً به کارتان نیاید.

 

مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل: دوربین اصلی و سلفی

در این بخش از مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل در رابطه با دوربین اصلی و سلفی این دو گوشی صحبت می‌کنیم . دوربین اصلی آیفون ایکس اس اپل از دو لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود که یکی از دیافراگم F/1.8 و دیگری از دیافراگم F/2.4 بهره می‌برند. قابلیت های تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، زوم اپتیکال 2x، HDR خودکار، عکسبرداری پرتره و ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت 60، 30 و 24 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی این گوشی مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند. ضمن اینکه یک چراغ فلش LED چهارگانه هم برای دوربین اصلی دستگاه در نظر گرفته شده و مابین دو لنز اصلی آن تعبیه شده است.

در سمت دیگر دوربین اصلی گلکسی S9 فقط از یک لنز تشکیل می‌شود که شاید این موضوع کمی ناامیدکننده به نظر آید. لنز دوربین اصلی این گوشی 12 مگاپیکسلی است و دیافراگم متغیر دارد که اندازه آن می‌تواند بنا به مقدار نور محیط مابین F/1.5 تا F/2.4 تغییر یابد. ضمن اینکه لنز دوربین اصلی این گوشی از قابلیت های تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل (Dual Pixel PDAF،HDR) خودکار، عکسبرداری پرتره و ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت 60 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی Galaxy S9 در نظر گرفته شده است. در بررسی که صورت گرفت مشخص شد که عملکرد دوربین اصلی هر دو گوشی مورد نظر فوق‌العاده است، اما به نظر ما دوربین آیفون XS با توجه به جزئیات بسیار دقیقی که در برخی عکس ها ارائه می‌کند، برتر از دوربین گلکسی S9 خواهد بود. در محیط های کم نور عملکرد دوربین اصلی هر دو گوشی فوق‌العاده است و واقعا رقابتی نفس‌گیر مابین آن ها برقرار می‌شود. به نظر ما در این شرایط دوربین هر دو گوشی عملکردی عالی دارد اما در برخی شرایط دوربین اصلی آیفون XS بهتر از دوربین گلکسی S9 عمل می‌کند.

 

مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل

 

در سمت مقابل دوربین سلفی آیفون ایکس اس از لنزی 7 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده است اما دوربین سلفی گلکسی S9 از لنزی 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F1.7 تشکیل می‌شود. لنز دوربین سلفی هر دو گوشی نام برده شده هم عملکردی عالی دارند و با آن ها می‌توانید عکس های فوق‌العاده خوب و با کیفیتی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط کنید. به طور کلی اگر به عکسبرداری با دوربین اصلی گوشی های موبایل علاقمند هستید به شما قول می‌دهیم که گلکسی اس 9 و هم آیفون XS به بهترین شکل ممکن نیازها و انتظارات شما را بر آورده خواهند کرد. اما اگر می‌خواهید مابین این دو بهترین گزینه را انتخاب کنید، آیفون XS انتخاب پیش رویتان خواهد بود که هم از دوربین اصلی و هم از دوربین سلفی بی‌نظیری بهره می‌برد و در برخی شرایط بازده بهتری نسبت به Galaxy S9 دارد.

 

مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل: باتری و شارژدهی

باتری که گلکسی اس 9 سامسونگ از آن بهره می‌برد ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد اما باتری آیفون XS اپل ظرفیت 2650 میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند، بنابراین با مقایسه ظرفیت باتری دو گوشی انتظار داریم که عملکرد باتری Galaxy S9 از آیفون ایکس اس بهتر باشد. در مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل مشخص شد که باتری هر دو گوشی عملکرد خوبی دارند و می‌توانند تا 1 الی 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کنند. بنابراین از نظر قدرت شارژدهی باتری خیلی تفاوتی مابین دو گوشی نام برده شده وجود ندارد اما برتری های جزئی در شارژدهی باتری آیفون ایکس اس نسبت به گلکسی اس 9 دیده می‌شود. باتری هر دو گوشی از قابلیت شارژ سریع و بیسیم هم پشتیبانی می‌کند که یک نقطه قوت دیگر برای آن ها محسوب می‌شود.

 

مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل

 

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل: قیمت و ارزش خرید

در آخرین بخش از مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل در رابطه با قیمت گوشی و ارزش خرید آن ها صحبت می‌کنیم. قیمت گلکسی اس 9 سامسونگ به مراتب از قیمت آیفون XS کمتر است و این مسئله از نقاط قوت اصلی آن محسوب می‌شود. متاسفانه اپل مثل همیشه قیمت آیفون هایش را بیش از اندازه گران در نظر گرفته و آیفون XS هم از این موضوع مستثنا نیست. این امر سبب می‌شود که اگر شما به فکر خرید یک گوشی مقرون به صرفه‌تر باشید و نخواهید هزینه گزافی را صرف خرید یک گوشی کنید، گلکسی S9 سامسونگ برایتان گزینه خریدی بهتر و با ارزش خرید بیشتر باشد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور در مشاهده کردید در این مطلب به مقایسه گلکسی اس 9 سامسونگ با آیفون XS اپل پرداختیم. هر دو گوشی نام برده شده محصولاتی فوق‌العاده قدرتمند هستند که پکیجی از ویژگی های مثبت را در اختیارتان قرار خواهند داد. به نظر ما اگر برای صرف هزینه با محدودیت مواجه نیستید، خرید آیفون XS گزینه بهتری برایتان خواهد بود اما اگر تمایل ندارید هزینه گزافی را صرف خرید گوشی کنید و می‌خواهید با صرف هزینه‌ای کمتر یک گوشی فوق‌العاده داشته باشید، گلکسی اس 9 سامسونگ گزینه خرید بهتری برایتان خواهد بود. امیدوار هستیم از این مقاله اختصاصی استفاده کرده باشید.