مقایسه گوشی ردمی نوت 10 شیائومی نسخه 5G با گلکسی A32

مقایسه محصولات 17 مهر 1400 کارشناس سایت

مقایسه گوشی ردمی نوت 10 شیائومی نسخه 5G با گلکسی A32

 مقایسه دو گوشی میان رده و خوش قیمت هستیم، بنابراین خیلی انتظارات بالایی از آن ها نداشته باشید. سامسونگ گوشی A32 را به تراشه MediaTek MT6853 Dimensity 720 مجهز کرده که یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای متشکل از شش هسته پردازشگر Cortex-A55 با فرکانس 2 گیگاهرتز و دو هسته پردازشگر Cortex-A76 با فرکانس مشابه 2 گیگاهرتز دارد. پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC3 هم در آن بکار رفته است. این تراشه طی فرآیند 7 نانومتری تولید می‌شود و یک تراشه میان رده است. گلکسی A32 از نظر رم شامل نسخه های 6 و 8 گیگابایتی می‌شود و از نظر حافظه داخلی هم نسخه های 64 و 128 گیگابایتی دارد. امکان نصب حافظه جانبی هم در گوشی میسر شده است.

در سمت مقابل گوشی ردمی نوت 10 شیائومی از تراشه MediaTek MT6853 Dimensity 700 بهره می‌برد که آن هم یک تراشه میان رده است و طی فرآیند 7 نانومتری تولید می‌شود. این تراشه هم یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد که شش هسته آن از نوع Cortex-A55 با فرکانس 2 گیگاهرتز هستند و دو هسته دیگر آن از نوع Cortex-A32 بوده و فرکانس 2.2 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2 هم به عنوان واحد پردازشگر گرافیکی در این اسمارتفون بکار رفته است. این گوشی از نظر رم در نسخه های 4 و 6 گیگابایتی روانه بازار شده و از نظر حافظه داخلی شامل نسخه های 64، 128 و 256 گیگابایتی می‌شود. ضمنا امکان نصب حافظه جانبی هم در آن وجود دارد.

 

مقایسه گوشی ردمی نوت 10 شیائومی نسخه 5G با گلکسی A32

 

قبل از هر چیز باید اشاره کنیم که ما نسخه های مجهز به رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی دو محصول را با هم مقایسه کردیم تا تعادل در مقایسه حفظ شود. طبیعتا با توجه به اینکه خیلی تفاوت های زیادی مابین تراشه مرکزی دو گوشی وجود ندارد، انتظار هم نداریم که یکی از این دو اسمارتفون نسبت به محصول دیگر برتری مطلق داشته باشد. برای مقایسه گوشی ردمی نوت 10 شیائومی نسخه 5G با گلکسی A32 در این بخش ما بازی های پابجی موبایل (PUBG Mobile) و کالاف دیوتی موبایل (Call of Duty Mobile) را روی هر دوی آن ها نصب و هر یک را 15 دقیقه (مجموعا 30 دقیقه) اجرا کردیم.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 ترفند موثر برای تقویت سرعت وای فای (Wi-Fi)

نتیجه مقایسه نشان داد که هر دو اسمارتفون مذکور از پس اجرای دو باز نام برده شده بر می‌آیند اما با طولانی شدن مدت زمان اجرای بازی ها (به ویژه بعد از 20 دقیقه)، لگ و تاخیرهای قابل رویت می‌شوند. شدت این لگ و تاخیرها خیلی زیاد نیست و در هر دو گوشی تقریبا با شدت یکسان نمایان می‌شود. ضمنا بدنه هر دو اسمارتفون خیلی داغ شده و شارژ باتری آن ها هم با سرعت بسیار زیادی در حین اجرای گیم خالی می‌شود. بنابراین می‌توان گفت اگرچه هر دو گوشی مد نظر قابلیت نصب و اجرای بازی هایی همچون پابجی موبایل یا حتی کالاف دیوتی موبایل را دارند، اما برای گیمینگ ساخته نشده‌اند و قدرت پردازشی آن ها مناسب اجرای بازی های سنگین نیست.

 

مقایسه گوشی ردمی نوت 10 شیائومی نسخه 5G با گلکسی A32

 

اما طبیعتا برای انجام کارهای روزمره از قبیل پرسه زدن در اینترنت و وبگردی، استفاده از اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و غیره، هر دو گوشی بازده عالی دارند. بنابراین مقایسه گوشی ردمی نوت 10 شیائومی نسخه 5G با گلکسی A32 نشان داد که دو اسمارتفون مذکور از نظر قدرت پردازشی تقریبا وضعیت مشابهی دارند و از این نظر تفاوت چندانی مابین آن ها دیده نمی‌شود. بنابراین برای این بخش مقایسه هم نمی‌توان هیچ یک از دو اسمارتفون مذکور را نسبت به محصول دیگر برتر خطاب کرد. فراموش نکنید هر دو گوشی میان رده هستند و ساختار آن ها برای انجام تسک های خیلی سنگین طراحی نشده است و بهتر است تا حد امکان از انجام این نوع اقدامات سنگین در آن ها ممانعت به عمل آید.

 

مقایسه گوشی ردمی نوت 10 شیائومی نسخه 5G با گلکسی A32 : دوربین اصلی و سلفی

یکی دیگر از مهمترین مسائلی که کاربران در حین انتخاب و خرید موبایل جدید به آن توجه ویژه دارند مربوط به کیفیت عملکرد دوربین اصلی و سلفی می‌شود. در این بخش کیفیت عملکرد دوربین اصلی و سلفی دو گوشی Galaxy A32 و Redmi Note 10 را به طور مختصر مورد مقایسه قرار می‌دهیم. دوربین اصلی گوشی ردمی نوت 10 شیائومی از سه لنز مختلف تشکیل شده که به ترتیب 48 مگاپیکسلی واید (Wide)، 2 مگاپیکسلی عمقی (Depth) و 2 مگاپیکسلی ماکرو (Macro) هستند. قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، قابلیت HDR، پانوراما، عکسبرداری ماکرو، عکسبرداری پرتره و فیلمبرداری با وضوح فول اچ دی با نرخ 30 فریم در ثانیه توسط دوربین اصلی این گوشی پشتیانی می‌شوند. ضمنا چراغ فلش LED دوگانه‌ای هم برای دوربین اصلی Redmi Note 10 در نظر گرفته شده است.

در سمت مقابل دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی A32 از چهار لنز مختلف تشکیل می‌شود که به ترتیب 48 مگاپیکسلی واید (Wide)، 8 مگاپیکسلی اولتراواید (Ultrawide)، 5 مگاپیکسلی ماکرو (Macro) و 2 مگاپیکسلی عمقی (Depth) هستند. یک چراغ فلش LED برای دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته شده و قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، قابلیت HDR، پانوراما، عکسبرداری ماکرو، عکسبرداری پرتره، عکسبرداری با زاویه گسترده و فیلمبرداری با وضوح فول اچ دی با نرخ های 30 و 120 فریم در ثانیه و همچنین فیلمبرداری با وضوح 4K و نرخ 30 فریم در هر ثانیه توسط آن پشتیبانی می‌شوند. بنابراین روی کاغذ دوربین A32 قدرتمندتر از دوربین Redmi Note 10 به نظر می‌رسد، اما آیا در عمل هم همینطور است؟

 

مقایسه گوشی ردمی نوت 10 شیائومی نسخه 5G با گلکسی A32

 

در مقایسه گوشی ردمی نوت 10 شیائومی نسخه 5G با گلکسی A32 مشخص شد که دوربین اصلی هر دو اسمارتفون کیفیت قابل قبولی دارند و عکس های مطلوبی را ضبط می‌کنند. اما جزئیات، شادابی و وضوح عکس هایی که با دوربین اصلی گوشی Galaxy A32 ضبط می‌شوند به نظر وضعیت بهتری در مقایسه با رقیب خود داشته و این یک برتری برای نماینده سامسونگ است. ضمنا امکان ضبط ویدیوهای 4K و عکس های اولتراواید را هم می‌توان به این برتری اضافه کرد چون توسط موبایل Redmi Note 10 پشتیبانی نمی‌شوند. در محیط های تاریک هم عکس های ضبط شده با دوربین A32 کمی شارپ تر به نظر می‌رسند و باز هم از تصاویر مشابه ضبط شده با دوربین Redmi Note 10 کیفیت بیشتری دارند. با این حال کیفیت ضبط عکس های پرتره دو گوشی تقریبا یکسان است.

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

اما دوربین سلفی دو گوشی چطور است؟ دوربین سلفی نماینده سامسونگ از یک لنز 13 مگاپیکسلی واید (Wide) تشکیل شده و دوربین سلفی نماینده شیائومی از یک لنز 8 مگاپیکسلی واید (Wide) بهره می‌برد. در مقایسه دو گوشی مشخص شد مشابهی که در مقایسه دوربین اصلی دو گوشی شاهد آن بودیم، برای دوربین سلفی هم وجود دارد و کیفیت عملکرد دوربین سلفی Galaxy A32 نسبت به Redmi Note 10 بیشتر خواهد بود. بنابراین در مجموع می‌توان برتری این بخش مقایسه دو اسمارتفون نام برده شده را به نماینده سامسونگ اختصاص داد.

 

مقایسه گوشی ردمی نوت 10 شیائومی نسخه 5G با گلکسی A32 : شارژدهی باتری و سرعت شارژ مجدد

هم سامسونگ و هم شیائومی از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی در گوشی های خودشان استفاده کرده‌اند. نوع باتری که شیائومی بکار برده لیتیوم پلیمری بوده، ولی سامسونگ از باتری لیتیوم یونی استفاده به عمل آورده که احتمالا برای کاهش هزینه تولید این اقدام از سمت سامسونگ صورت گرفته است. در مقایسه گوشی ردمی نوت 10 شیائومی نسخه 5G با گلکسی A32 مشخص شد که در شرایط یکسان با مرتبه شارژ باتری گوشی A32 تقریبا می‌توان یک روز و نیم از آن استفاده کرد و شرایط کاملا مشابه برای گوشی Redmi Note 10 هم برقرار است. بنابراین دو گوشی از نظر قدرت شارژدهی و نگهداری شارژ باتری کیفیت یکسانی دارند.

شارژر فابریک گوشی A32 سامسونگ 15 واتی است و با استفاده از آن تقریبا می‌توانید ظرف 90 دقیقه باطری گوشی را فول شارژ کنید. در سمت مقابل شارژ فابریک گوشی Redmi Note 10 شیائومی 18 واتی است و با استفاده از آن می‌توانید تقریبا ظرف 80 دقیقه باتری گوشی را از صفر تا صد درصد شارژ نمایید. بنابراین کاملا مشخص است که از نظر باتری و قدرت شارژدهی هم خیلی تفاوت چندانی مابین این دو اسمارتفون وجود ندارد، چون هر دوی آن ها تقریبا سخت افزار مشابهی دارند و ظرفیت باتری یکسانی را هم ارائه کرده‌اند. جای تعجبی نیست که در این شرایط قدرت شارژدهی باتری دو اسمارتفون یکسان باشد و تفاوت های بسیار جزئی در این زمینه رویت شود.

 

مقایسه گوشی ردمی نوت 10 شیائومی نسخه 5G با گلکسی A32

 

مقایسه گوشی ردمی نوت 10 شیائومی نسخه 5G با گلکسی A32 : قیمت و ارزش خرید

همانطور که دیدید تا به اینجای کار خیلی تفاوت های عمده‌ای مابین دو گوشی Galaxy A32 و Redmi Note 10 قابل رویت نبود، اما آیا دو گوشی از نظر قیمت هم وضعیت یکسانی دارند؟ دقیقا همینطور است! هم اکنون نسخه مجهز به رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی گوشی سامسونگ A32 با قیمتی در حدود 7.2 میلیون تومان (در زمان تدوین این مطلب) در بازار کشور به فروش می‌رسد. در سمت مقابل نسخه مجهز به رم 6 و حافظه 128 گیگابایتی گوشی شیائومی Redmi Note 10 Pro قیمتی در حدود 7 میلیون تومان دارد! بنابراین دو گوشی از نظر قیمت و ارزش خرید هم وضعیت یکسانی دارند و نمی‌توان گفت کدامیک مطلقا نسبت به محصول دیگر گزینه انتخاب بهتری خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون کالیبره کردن باتری موبایل | راهنمای جامع کالیبره کردن انواع گوشی اندروید و آیفون

 

جمع‌بندی

در این مقاله دو گوشی را با هم مقایسه کردیم که عملا در خیلی از زمینه ها کاملا یکسان و مشابه هستند. اصلی ترین تفاوت های مابین دو گوشی سامسونگ را می‌توان در ظاهر قاب پشت آن ها، کیفیت پنل صفحه نمایش و دوربین خلاصه کرد. اینکه ظاهر قاب پشت کدام گوشی را می‌پسندید به سلیقه شخصی شما مربوط می‌شود اما از نظر کیفیت پنل نمایشگر مطلقا گوشی Redmi Note 10 وضعیت بهتری دارد اما از نظر کیفیت دوربین مطلقا گوشی Galaxy A32 کیفیت بهتری خواهد داشت! بنابراین اینکه کدام اسمارتفون گزینه خرید بهتری است، کاملا به معیارهای شخصی شما بر می‌گردد. اگر به کیفیت عملکرد دوربین اهمیت می‌دهید، سامسونگ گلکسی A32 را انتخاب کنید اما اگر بیشتر کیفیت عملکرد پنل نمایشگر برایتان مهم است، ردمی نوت 10 را به شما پیشنهاد می‌کنیم.