معرفی انواع صفحه نمایش گوشی

آموزش و ترفندها 17 تیر 1402 کارشناس سایت

معرفی انواع صفحه نمایش گوشی

صفحه نمایش گوشی، به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک اسمارت فون یا گوشی موبایل، نقش بسیار مهمی در میان دیگر اجزای گوشی موبایل ایفا می‌کند. بنابراین شناخت انواع صفحه نمایش گوشی برای مخاطبان عرصه تکنولوژی، لازم است؛ زیرا در این صورت، می‌توانید با شناخت انواع صفحه نمایش گوشی، نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنید و بر اساس نیاز خود، یک گوشی مناسب خریداری کنید. در ادامه با معرفی انواع صفحه نمایش گوشی با فروشگاه هدف همراه بمانید.

 

صفحه نمایش OLED : محبوب‌ترین صفحه نمایش گوشی

 

 

یکی از جدید‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین صفحه نمایش‌های گوشی، صفحه نمایش OLED است. این صفحه نمایش از پنل‌های بسیار نازکی تشکیل شده که همین ویژگی باعث انعطاف‌پذیر بودن آن می‌شود. از این رو از این صفحه نمایش بیشتر به عنوان صفحه نمایش‌های خم شده و تاشو استفاده می‌شود.

اما ویژگی منحصر به فرد این صفحه نمایش، ساختار تشکیل دهنده آن است که از مواد آلی به خصوص کربن استفاده شده است. این ساختار باعث شده که صفحه نمایش OLED نیازی به نور پس زمینه نداشته باشد؛ به بیانی دیگر وقتی صفحه سیاه شود، به معنای واقعی صفحه نمایش خاموش می‌شود و مثل دیگر انواع صفحه نمایش، نیازی به LED برای نشان دادن صفحه سیاه، ندارد. همین امر باعث شده که این صفحه نمایش، رنگ سیاه را بهتر و با کیفیت‌تر نشان دهد و به نوعی کنتراست تصویر را بالاتر می‌برد و کیفیت بالاتری از تصاویر نشان می‌دهد.

به طور کلی، این نوع صفحه نمایش به دلیل استفاده از یک تکنولوژی منحصر به فرد، با هزینه بسیار زیادی تولید می‌شوند و در نتیجه باعث بالا رفتن قیمت گوشی‌های هوشمند می‌شوند. اما جز قیمت، به سختی می‌توان نقطه ضعف دیگری به صفحه نمایش OLED نسبت داد.

زاویه دید فوق العاده و ترکیب رنگی منحصر به فرد، از دیگر ویژگی‌های این نوع صفحه نمایش است.

نمونه گوشی‌ها با صفحه نمایش OLED: گوشی موبایل Nexus 6، گوشی موبایل Meizu MX5، گوشی موبایل LG G Flex 2، گوشی موبایل های آیفون نیز از فناوری خاص OLED ساخت شرکت اپل بهره می برند

ویژگی‌های صفحه نمایش OLED در یک نگاه

  • زاویه دید فوق العاده
  • ترکیب رنگی منحصر به فردچ
  • استفاده از ترکیبات آلی به خصوص کربن در ساختار صفحه نمایش
  • پنل‌های نازک و انعطاف‌پذیر
  • قیمت نسبتا بالا

صفحه نمایش TFD LCD

 

 

یکی از انواع محبوب و نسبتا قدیمی‌تر صفحه نمایش‌های گوشی موبایل، صفحه نمایش TFD LCD است. این صفحه نمایش نسبت به مدل‌های قبلی LCD از ویژگی‌هایی به مراتب بهتر و پر کاربردتری برخودار است. به طور کلی این صفحه نمایش، از جنبه‌های مختلفی که در ادامه توضیح داده می‌شود از دیگر صفحه نمایش‌های هم سن خود، عملکرد بهتری دارد.

صفحه نمایش TFD LCD یک صفحه نمایش پر نور با وضوح بالا و تصویری شفاف و طبیعی است که تصویر مورد نظر را به بهترین شکل نمایش می‌دهد. نکته جالب در خصوص این است که به علت تکنولوژی و نوع عناصر به کار رفته در ساختار آن، این صفحه نمایش، استاندارد‌ها و ویژگی‌های ایمنی مربوط به سلامت چشم را رعایت می‌کند و عامل خطری برای جشم‌های حساب نمی‌شود.

فناوری نیمه هادی و نوع عناصر به کار رفته در ساختار این صفحه نمایش، وضوح بالایی به آن بخشیده و همچنین باعث شده مقدار مصرف انرژی آن به شدت پایین باشد و انرژی کمی را مصرف کند. این ویژگی، یک نقطه قوت مهم برای این صفحه نمایش حساب می‌شود.

هر نقطه از صفحه نمایش TFD LCD شامل یک پیکسل می‌شود و هر پیکسل به خوبی ترکیب رنگی را به نمایش می‌گذارد و در نمایش این رنگ‌ها، طبیعی و کاملا نزدیک به رنگ واقعی عمل می‌کند. این صفحه نمایش درواقع کیفیت و وضوح خود را به نوعی مدیون فناوری نیمه هادی است.

عمر طولانی و درخشندگی بالا، از دیگر ویژگی‌های این صفحه نمایش است.

نمونه گوشی‌ها با صفحه نمایش TFD LCD: این مورد به دلیل قدیمی بودن، بیشتر در مانیتور‌های قدیمی استفاده شده است.

ویژگی‌های صفحه نمایش TFD LCD در یک نگاه

  • نمایشگر پر نور
  • وضوح و کیفیت مناسب
  • پیروی از استاندارد‌های مربوط به سلامت
  • فناوری نیمه هادی
  • طول عمر بالا
  • درخشندگی و نمایش با کیفیت رنگ‌ها

 

صفحه نمایش AMOLED: بهترین صفحه نمایش گوشی برای چشم

 

 

یکی از صفحه نمایش‌های به شدت معروف که در واقع یکی از زیرمجموعه‌های OLED حساب می‌شود، صفحه نمایش AMOLED است. 

این صفحه نمایش با ساختار نسبتا شبیه به OLED، در نشان دادن رنگ سیاه، بی نقص عمل می‌کند، و رنگ سیاه واقعی را با خاموش کردن پیکسل‌های خود نشان می‌دهد. این روش باعث شده که کنتراست تصویر به میزان قابل توجهی بالا برود و در نتیجه وضوح و کیفیت بالایی از تصاویر نشان دهد که البته این کارآمدی بیشتر در نور ملایم خودش را نشان می‌دهد و در روشنایی زیاد، کیفیت مناسبی ندارد. 

مهم‌ترین ویژگی صفحه نمایش AMOLED نرخ نوسازی آن است. این صفحه نمایش در نشان دادن تحرکات، تغییرات و بروزرسانی‌های تصاویر، سرعت بالایی دارد و این ویژگی نقطه قوت مهمی برای صفحه نمایش AMOLED محسوب می‌شود. در نتیجه، این نقطه قوت باعث شده که این صفحه نمایش برای دیدن فیلم، بازی کردن و دیگر کار‌هایی که تحرکات بالایی در نشان دادن تصاویر دارند، مناسب عمل کند و مخاطبان فیلم و گیم را راضی کند.

فناوری خاص این صفحه نمایش باعث شده که انرژی کمتری نسبت به دیگر صفحه نمایش‌های مصرف کند و کمتر باتری موبایل را تحت تاثیر قرار دهد. 

لازم به ذکر است که نوع پیشرفته‌تر این صفحه نمایش با عنوان صفحه نمایش SUPER AMOLED تولید شده که ویژگی‌های صفحه نمایش آمولد را تکامل می‌بخشد و در برخی ویژگی‌ها از جمله روشنایی و مصرف انرژی بهتر عمل می‌کند.

 

نمونه گوشی‌ها با صفحه نمایش AMOLED: گوشی موبایل Samsung Galaxy S21، گوشی موبایل Samsung Galaxy S20 Ultra، گوشی موبایل Xiaomi Mi 11، گوشی موبایل Samsung Galaxy Note20 Ultra

 

ویژگی‌های صفحه نمایش AMOLED در یک نگاه

  • خاموشی پیکسل هنگام نمایش صفحه سیاه
  • کنتراست بالا
  • کیفیت و وضوح بالا
  • نرخ نوسازی بالا و مناسب برای فیلم دیدن و بازی کردن
  • مصرف کمتر انرژی

 

صفحه نمایش IPS LCD

 

 

یکی از رقبای مهم صفحه نمایش AMOLED صفحه نمایش محبوب IPS LCD است که بیشتر در اسمارت فون‌های اپل به کار رفته است. این صفحه نمایش ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را از دیگر صفحه نمایش‌های استفاده شده جدا کرده است. این ویژگی‌ها به قدری منحصر به فرد است که یک امتیاز مثبت در عرصه رقابت با دیگر صفحه نمایش‌ها تلقی می‌شود.

تکنولوژی خاص به کار رفته در این صفحه نمایش زوایه دید باز و آزادانه‌ای به مخاطب ارائه می‌دهد و این زاویه دید باز، اندازه تصویر را در طبیعی‌ترین حالت خودش به نمایش می‌گذارد. زاویه دید مناسب این صفحه نمایش، نقش موثری در بالا بردن کیفیت و وضوح تصویر دارد و این صفحه نمایش را چندین قدم دیگر به یک صفحه نمایش ایده آل تبدیل می‌کند.

اما برگ برنده این صفحه نمایش که همان امتیاز مثبت آن است، توانایی  نشان دادن طبیعی رنگ‌ها است. صفحه نمایش IPS LCD در بازتولید رنگ‌های طبیعی بسیار کارآمد و حرفه‌ای‌تر نسبت به دیگر صفحه نمایش‌های گوشی عمل می‌کند. این نمایش رنگ‌ها به قدری طبیعی است که به جرات می‌توان گفت رنگ‌های نشان داده شده با فضای رنگی استاندارد تطابق دارد.

صفحه نمایش IPS LCD به واسطه موفق عمل کردن در نشان دادن رنگ‌های روشن، در زیر نور خورشید، نیز عملکرد مثبتی دارد و وضوح و روشنایی در زیر نور خورشید قربانی نمی‌شود. این برخلاف دیگر صفحه نمایش‌ها است که معمولا زیر نور خورشید ضعف‌های از خودشان نشان می‌دهند.

 

نمونه گوشی‌ها با صفحه نمایش IPS LCD: گوشی موبایل OPPO A74 5G، گوشی موبایل Xiaomi Mi 10i، گوشی موبایل Samsung Galaxy F02s، گوشی موبایل Moto G60

 

ویژگی‌های صفحه نمایش IPS LCD در یک نگاه

  • زاویه دید باز
  • مصرف کمتر انرژی
  • بازتولید دقیق رنگ‌های طبیعی
  • عملکرد مثبت زیر نور خورشید
  • هزینه نسبتا بالا نسبت به سایر صفحه نمایش‌ها

 

صفحه نمایش TFT LCD

 

 

یکی دیگر از صفحه نمایش‌های رایج، صفحه نمایش TFT LCD است که برخی ویژگی‌های آن شباهت زیادی به صفحه نمایش TFD LCD دارند. 

صفحه نمایش TFT LCD وضوح نسبتا بالا و مناسبی دارد و این وضوح بالا، به واسطه فاصله تصاویر صورت گرفته و در نتیجه، کیفیت مطلوبی به تماشاگر ارائه می‌دهد. تصاویر این صفحه نمایش فاقد نویز ناگهانی یا لرزش تصاویر هستند و تا حد بسیار زیادی بروزرسانی‌های تصاویر را بدون ذره‌ای مشکل یا تاخیر نشان می‌دهد.

نرخ نوسازی این صفحه نمایش نسبت به نوع گوشی بالا بوده و این صفحه نمایش را مناسب دیدن فیلم، ویدیو و بازی کردن کرده است. صفحه نمایش TFT LCD در رزولوشن‌های مختلفی موجود است، اما به طور کلی کیفیت این صفحه نمایش، عمق بالا و زیادی دارد و باعث شده تا این صفحه نمایش در زمینه کیفیت تصاویر حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. لازم به ذکر است که از این صفحه نمایش بیشتر در گوشی‌های قدیمی و نسل‌های اول استفاده شده و اکنون کاربرد چندانی میان اسمارت فون‌های جدید ندارد.

 

نمونه گوشی‌ها با صفحه نمایش TFT LCD: گوشی موبایل Samsung Galaxy I8250، گوشی موبایل Huawei Ascend G300، گوشی موبایل HTC One V

ویژگی‌های صفحه نمایش TFT LCD در یک نگاه

  • بالا بودن نرخ نوسازی
  • وضوح و کیفیت بالای تصویر
  • مصرف کمتر انرژی
  • فاقد نویز یا لرزش تصاویر
  • نشان دادن ترکیب رنگی استاندارد
  • فاصله مناسب تصاویر 
  • قیمت مناسب
  • عمر نسبتا طولانی

 

سخن آخر

ویژگی‌های انواع مختلف صفحه نمایش‌ها، به گونه‌ای است که هر کدام یک ویژگی منحصر به فرد خودشان را دارند، بنابراین گفتن این که بهترین صفحه نمایش گوشی موبایل کدام است به خودتان بر می‌گردد؛ اما در بین عناوین این لیست، بین دو صفحه نمایش AMOLED و IPS LCD رقابت شدیدی وجود دارد و هر کدام نسبت به دیگر ویژگی‌های خاصی دارند. اگر بیشتر مواقع در نور ملایم یا تاریکی با گوشی موبایل کار می‌کنید، صفحه نمایش AMOLED می‌تواند بهترین کیفیت را زیر نور ملایم داشته باشد و کنتراست مناسبی به مخاطب ارائه دهد. اما اگر دنبال یک صفحه نمایش با عملکرد خوب زیر نور خورشید می‌گردید، صفحه نمایش IPS LCD یکی از بهترین گزینه‌ها است. این صفحه نمایش می‌‍تواند روشنایی لازم را زیر نور خورشید به شما بدهد اما کنتراست و کیفیت صفحه نمایش در بعضی تصاویر از AMOLED ضعیف‌تر عمل می‌کند.

شناخت ویژگی‌های انواع صفحه نمایش، برای مخاطبان اسمارت فون‌ها، یک امر ضروری است. ما در این مقاله سعی کردیم به صورت مختصر و مفید، یک آشنایی نسبی و کاربردی از انواع صفحه نمایش به شما بدهیم. نمونه‌های ذکر شده در این مقاله، نمونه‌های معروف و رایج در سال‌های اخیر هستند که بسیار کاربرد بالایی در میان اسمارت فون‌ها دارند.