راهنمای خرید گوشی مناسب برای هر کاربر

راهنمای خرید 07 مرداد 1399 علی مظفری

راهنمای خرید گوشی مناسب برای هر کاربر

این روزها تنوع گوشی های موبایل به شدت زیاد شده‌اند و این مسئله می‌تواند انتخاب و خرید یک گوشی مناسب برای خیلی از افراد را سخت کند! به عقیده شما چطور می‌توان یک گوشی مناسب و خوب خرید و چه ترفندی برای انجام این کار و انتخاب بهترین گوشی وجود دارد؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم یک راهنمای خرید گوشی مناسب ارائه کنیم و در آن به صورت گام به گام مشخص کنیم که شما برای انتخاب یک گوشی خوب می‌بایست چه اقداماتی را انجام داده و به چه نکاتی توجه داشته باشید. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

راهنمای خرید گوشی مناسب : مقدمه

گوشی های اندرویدی تنوع بسیار بالایی دارند و در کنار این گوشی ها، آیفون های اپل هم هستند که گاها می‌توان نیم نگاهی به آن ها داشت. شرکت هایی مثل سامسونگ، هوآوی، شیائومی، الجی و غیره در طول سال چندین گوشی مختلف را روانه بازار می‌کنند و طی چند وقت اخیر تنوع محصولات هر یک از این برندها هم به شدت افزایش یافته است. درست است که این مسئله منجر به افزایش تنوع گوشی ها و بیشتر شدن حق انتخاب کاربران با هر بودجه و سلیقه‌ای می‌شود اما یک مشکل را هم به همراه خواهد داشت که مربوط به دشوارتر شدن انتخاب گوشی می‌شود! به همین سبب می‌خواهیم در این مطلب راهنمای خرید گوشی مناسب برای هر کاربر را ارائه کنیم.

تصور کنید حدود 5 میلیون تومان بودجه برای خرید اسمارتفون جدید اختصاص داده‌اید و خیلی هم در مورد جزئیات اسمارتفون ها اطلاعاتی ندارید. در این شرایط شاید بیش از 20 مورد گوشی موبایل برای شما قابل خرید بوده و از گزینه های روی میز باشند! اما سوال این است که شما چطور می‌توانید از بین این گزینه های موجود، بهترین مورد را انتخاب و خریداری کنید؟ این دقیقا چیزی است که ما می‌خواهیم در این مقاله در رابطه با آن صحبت کنیم و بدین ترتیب شما را قادر سازیم که با هر بودجه و ضمن توجه به نکاتی خاص، بهترین گوشی را برای خودتان تهیه کنید. در ادامه به ارائه یک راهنمای خرید گوشی مناسب برای هر کاربر خواهیم پرداخت. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

راهنمای خرید گوشی مناسب برای هر کاربر

 

قدم اول: اولویت بندی نیازها و انتظارات

اگر به دنبال خرید بهترین گوشی برای خودتان هستید باید در قدم اول اولویت ها و نیازهایتان را مشخص کنید. از آنجایی که اولویت های هر فرد در خرید گوشی می‌تواند با اولویت های فرد دیگر متفاوت باشد، بنابراین همیشه یک گوشی خاص بهترین انتخاب برای همه نیست! به عنوان مثال شاید برای شما کیفیت عملکرد دوربین اهمیت بسیار بالایی داشته باشد اما کاربر دیگری خیلی به این موضوع اهمیت ندهد! یا احتمال دارد قدرت پردازشی و پتانسیل عملکردی گوشی برای یک کاربر مهمترین مسئله در انتخاب گوشی به شمار آید اما کاربر دیگری آن را جزو اولویت های اصلی مد نظرش محسوب نکند!

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین گوشی ها تا ۵ میلیون تومان | لیست 8 تایی

بنابراین و با توجه به این موضوع یک گوشی خاص همیشه نمی‌تواند برای همه کاربران بهترین گزینه خرید باشد و ممکن است در یک سطح بودجه‌ای مشخص، گوشی موبایل A برای شما بهترین انتخاب و گوشی موبایل B برای دوستتان بهترین گزینه خرید باشد. بنابراین شما باید در اولین قدم برای خرید گوشی مناسب خودتان، اولویت ها و انتظاراتی که از موبایل آینده خویش دارید را به ترتیب مشخص نمایید. با ذکر یک مثال این مسئله را برایتان قابل درک تر می‌کنیم. تصور کنید مهمترین قابلیت گوشی از دید شما کیفیت دوربین است و در مرحله بعد به کیفیت صفحه نمایش و نهایتا شارژدهی باتری و بعد از آن ظاهر و در نهایت هم قدرت پردازشی اهمیت می‌دهید. در این شرایط اولویت های شما به شرح زیر خواهند بود:

  1. دوربین
  2. صفحه نمایش
  3. باتری
  4. ظاهر
  5. قدرت پردازشی

اولویت های شما هم می‌توانند به همین صورت مشخص شوند. وقتی اولویت و انتظاراتی که از گوشی دارید مشخص شدند، خرید گوشی مناسب برایتان ساده تر خواهد شد چون فقط کافیست اولویت های مورد نظرتان را با ویژگی های گوشی هایی که به عنوان گزینه خرید پیش رویتان قرار دارند تطابق دهید و در نهایت به بهترین گوشی که با انتظارات شما هم سو است را مشخص و برای خرید انتخاب کنید.

 

راهنمای خرید گوشی مناسب برای هر کاربر

 

قدم دوم: تعیین بودجه در خرید گوشی مناسب

طبیعتا گزینه های خریدی که پیش رویتان قرار می‌گیرند با توجه به بودجه شما تعیین می‌شوند! بنابراین تعیین بودجه از مهمترین مسائلی است که باید در خرید گوشی مناسب به آن توجه کنید و کاملا آن را روشن و مشخص نمایید. به عنوان مثال تصور کنید بودجه‌ای که برای خرید یک اسمارتفون جدید در نظر گرفته‌اید حدود 5 میلیون تومان است! طبیعتا در این شرایط نمی‌توانید گوشی های پرچمدار سامسونگ، اپل و خیلی از دیگر موبایل های رده بالا را تهیه کنید و صرفا محدود به موبایل های مقرون به صرفه و میان رده می‌شوید. هرچقدر بودجه شما کمتر و محدودتر باشد، گزینه های خرید کمتری هم پیش رویتان قرار می‌گیرند.

اما اگر از نظر بودجه با محدودیت رو به رو نیستید، می‌توانید گوشی های پرچمدار و رده بالا را انتخاب نمایید. طبیعتا در این شرایط تمام گوشی های میان رده، مقرون به صرفه و پایین رده از لیست شما خط می‌خورند و بهترین گزینه های خرید از بین اسمارتفون های رده بالا و پرچمدار قابل انتخاب خواهند شد. پس تعیین بودجه مرحله بسیار مهمی از انتخاب و خرید گوشی مناسب است و همیشه گزینه های خرید اصلی شما با توجه به بودجه‌ای که در نظر می‌گیرید تعیین می‌شوند.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

 

قدم سوم: بررسی مشخصات سخت افزاری

مرحله آخر کار که البته مهمترین بخش کار هم هست مربوط به بررسی مشخصات سخت افزاری هر یک از اسمارتفون هایی می‌شود که با توجه به بودجه شما قابل انتخاب و خرید هستند. به عنوان مثال تصور کنید 3 گوشی با توجه به بودجه‌ای که شما در نظر گرفته‌اید و همچنین با توجه به اولویت های شما از بهترین مواردی هستند که می‌توانید انتخاب کنید. حالا باید برای مشخص شدن بهترین گزینه خرید، سخت افزار هر یک از این اسمارتفون ها را با هم مقایسه نمایید. در اینجاست که بحث کمی تخصصی می‌شود. در ادامه ما می‌خواهیم ویژگی های مهمی که باید در مقایسه سخت افزاری گوشی ها به آن ها توجه کنید را برایتان نام ببریم تا بدین ترتیب قادر به انتخاب و خرید گوشی مناسب خودتان شوید.

 

کیفیت ساخت، طراحی و ظاهر

یکی از ویژگی های سخت افزاری مهمی که باید به آن توجه داشته باشید کیفیت ساخت است! گوشی هایی که فریم فلزی دارند و در قاب آن ها (پنل پشت و جلو) از شیشه گوریلاگلس استفاده می‌شود، به مراتب از گوشی های مجهز به فریم و قاب پلاستیکی بهتر و با کیفیت تر هستند. همچنین هرچقدر نسخه شیشه گوریلاگلس بکار رفته در گوشی نسخه بالاتری باشد، مقاومت و دوام آن هم بیشتر است. بنابراین به جنس فریم و قاب گوشی دقت کنید چون مستقیما نشان دهنده کیفیت ساخت آن خواهد بود. ویژگی های دیگری مثل کیفیت عملکرد اسکنر انگشت، بهره‌مندی از سوکت 3.5 میلیمتری هندزفری، ضد آب بودن، کیفیت عملکرد اسکنر انگشت یا سایر ویژگی های بیومتریک و غیره هم مهم هستند و باید به آن ها توجه داشته باشید. این موارد کمک قابل ملاحظه‌ای در انتخاب و خرید گوشی مناسب به شما خواهند داشت و نباید از کنارشان با بی‌توجهی عبور کنید.

 

راهنمای خرید گوشی مناسب برای هر کاربر

 

سبک طراحی و ظاهر گوشی هم طبیعتا حائز اهمیت خواهد بود اما اینکه چه سبک طراحی و ظاهری بهتر است کاملا به سلیقه شخصی کاربران مربوط می‌شود. بنابراین نمی‌توانیم در مورد این مسئله یک رویه کاملا یکسان را مشخص کنیم. اما به هر صورت هرچقدر گوشی طراحی مدرن تر و به روز تری داشته باشد، جذاب و زیباتر هم به نظر می‌رسد. برای مثال بهره‌مندی از صفحه نمایش بدون حاشیه، قاب پشت براق و شیشه‌ای و سایر موارد این چنینی می‌توانند زیبایی و خوش دست بودن گوشی را تعیین کنند. پس با توجه به این ویژگی ها، کیفیت ساخت، سبک طراحی و ظاهر گوشی هایی که به بهترین گزینه های خرید پیش رویتان تبدیل شده‌اند را با هم مقایسه نمایید و بهترین مورد را مشخص کنید.

 

صفحه نمایش

مقایسه کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی های موبایل ساده نیست و باید با توجه به معیارهای زیادی انجام شود اما اصلی ترین این معیارها می‌توانند شامل اندازه، نوع پنل، رزولوشن، تراکم پیکسلی و برایتنس (Brightness) شوند که در ادامه سعی می‌کنیم در مورد تمام این موارد صحبت داشته باشیم و اطلاعات کاربردی را برایتان ارائه کنیم. اندازه صفحه نمایش گوشی و ترجیح دادن نمایشگرهای بزرگ یا کوچک امری سلیقه‌ای است و به سلیقه شخصی کاربر ارتباط دارد اما این روزها نمایشگر های بزرگ و بدون حاشیه به مراتب محبوب تر از صفحه نمایش های کوچک و با حاشیه ضخیم هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون حافظه کش گوشی (Cache) چیست و چگونه آن را پاک کنیم؟

نوع پنل نمایشگر هم می‌تواند بسیار مهم و تعیین کننده باشد چون کیفیت کل صفحه نمایش دستگاه وابسته به آن است. پنل های نمایشگر نوع سوپر آمولد (Super AMOLED)، آمولد (AMOLED) و سایر پنل های این چنینی که به ویژه در گوشی های رده بالای شرکت سامسونگ شاهد بکارگیری آن ها هستیم از کیفیت عالی برخوردارند. پنل های نوع IPS هم خوب هستند و پنل های TFT چندان کیفیت بالایی ندارند و جزو پنل های ارزان به شمار می‌روند.

 

راهنمای خرید گوشی مناسب برای هر کاربر

 

در مورد رزولوشن و تراکم پیکسلی هم قاعدتا هرچقدر این دو مقدار بیشتر باشد، شارپنس و شادابی تصور هم بیشتر و کیفیت صفحه نمایش بالاتر می‌شود. برایتنس هم به قدرت تولید روشنایی صفحه گوشی گفته می‌شود که استفاده از آن در محیط های باز و تحت تابش نور را امکانپذیر می‌سازد. عموما پنل های آمولد و سوپر آمولد کیفیت عالی از این نظر دارند، پنل های IPS کیفیت متوسطی را ارائه می‌کنند و پنل های TFT خیلی قدرت تولید روشنایی مطلوبی نخواهند داشت.

 

بستر نرم افزاری

بستر نرم افزاری گوشی هم می‌تواند موضوع تعیین کننده‌ای در خرید گوشی مناسب برای کاربر باشد. برخی افراد خیلی با رابط کاربری و بستر نرم افزاری گوشی های اندرویدی ارتباط برقرار نمی‌کنند، بنابراین آیفون های اپل برای آن ها گزینه بهتری خواهند بود و برخی دیگر از افراد هم بیشتر تمایل به استفاده از گوشی های اندرویدی دارند چون هم قابلیت های شخصی سازی بهتری را ارائه کرده و هم سهولت بکارگیری بالاتری دارند. گوشی های اندرویدی برندهای مختلف با رابط های متفاوت و اختصاصی هر شرکت روانه بازار می‌شوند و بدین ترتیب رابط گوشی های هر برند کاملا نسبت به رابط برندهای دیگر متفاوت است.

حالا وقتشه! اینو بخون تفاوت رام چین و گلوبال گوشی های موبایل چیست؟

برای کسانی که خیلی در زمینه نرم افزاری و رابط گوشی حساس هستند این موضوع و عملکرد بستر نرم افزاری گوشی می‌تواند بیسار مهم باشد اما واقعیت این است که خیلی از کاربران زیاد توجهی به بستر نرم افزاری موبایل ندارند. در نظر داشته باشید روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری گوشی، دریافت به موقع آپدیت ها، داشتن رابطی کاربرپسند و امکان برقراری ارتباط با آن و سایر موارد این چنینی همگی به بستر نرم افزاری گوشی مربوط می‌شوند. عموما ترجیح دادن بستر نرم افزاری گوشی های مختلف نسبت به موارد دیگر امری سلیقه‌ای است اما ما شخصا به ترتیب بستر نرم افزاری آیفون های اپل (سیستم عامل iOS)، گوشی های سامسونگ (رابط کاربری One UI) و گوشی های شیائومی (رابط کاربری MIUI) را به عنوان سه بستر نرم افزاری برتر در می‌دانیم. البته سری گوشی های گوگل پیکسل هم که از اندروید خام بهره می‌برند از نظر نرم افزاری گزینه های خرید خوبی هستند.

 

پردازنده، رم و حافظه داخلی

موضوع بسیار مهم بعدی که توصیه داریم برای خرید گوشی مناسب خودتان حتما توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید مربوط به پردازنده، رم و حافظه داخلی دستگاه می‌شود. به جای پردازنده بهتر است به نوع و مدل تراشه‌ای که در موبایل مورد نظرتان بکار رفته توجه داشته باشید. سری تراشه های A Bionic اپل، اسنپدراگون کوالکام و اگزینوس سامسونگ واقعا تراشه های عالی هستند که هر یک از آن ها شامل رده های کیفی و مدل های مختلفی می‌شوند. عموما تراشه های گوشی های موبایل هم در سه رده مختلف پایین رده، میان رده و رده بالا به بازار عرضه می‌شوند و شناخت دقیق آن ها می‌تواند در انتخاب گوشی مناسب بسیار مهم و جائر اهمیت باشد. در بررسی تراشه و قدرت آن به تعداد هسته های پردازنده، نوع این هسته ها و همچنین فرکانس کاری آن ها دقت کنید. در نظر داشته باشید که صرفا تعداد هسته های پردازشگر بیشتر به معنای قدرت بالاتر نیست.

 

راهنمای خرید گوشی مناسب برای هر کاربر

 

با کمی جستجو در رابطه با تراشه هایی که در موبایل های مورد نظرتان بکار رفته می‌توانید اطلاعات جامعی در مورد کیفیت و قدرتشان به دست آورید. رم گوشی هم منجر می‌شود که دستگاه در انجام مولتی‌تسکینگ بهتر عمل کند و بتوانید چندین اپلیکیشن و تسک مختلف را به طور همزمان در آن اجرا کنید. هرچقدر رم گوشی ظرفیت بیشتری داشته باشد، پتانسیل آن در مولتی‌تسکینگ هم بیشتر می‌شود. حافظه داخلی گوشی هم نشان دهنده مقدار فضای ذخیره سازی اطلاعات است.

سعی کنید گوشی که ‌می‌خرید حداقل حافظه داخلی 64 گیگابایتی داشته باشد چون همیشه چیزی در حدود 11 الی 15 گیگابایتی از این فضای ذخیره سازی اطلاعات توسط سیستم عامل و بستر نرم افزاری پیش فرض گوشی اشغال می‌شود. همچنین با پیشرفتی که در کیفیت دوربین گوشی ها به وجود آمده و همچنین افزایش حجم اپلیکیشن ها و بازی های دستگاه، احتمال پر شدن سریع حافظه گوشی هایی که کمتر از 64 گیگابایتی حجم و فضای ذخیره سازی ارائه می‌کنند بسیار بالاست. فراموش نکنید تحت فشار قرار گرفتن حافظه داخلی موبایل به شدت روی سرعت عملکرد آن تاثیر می‌گذارد از اصلی ترین عوامل بروز لگ و تاخیر در دستگاه به شمار می‌رود.

حالا وقتشه! اینو بخون 30 بازی پرطرفدار اندروید و iOS | با بهترین بازی های موبایل آشنا هستید؟

بنابراین سعی کنید گوشی با حافظه داخلی خوب و ظرفیت بالا تهیه کنید. هرچقدر تراشه بکار رفته در یک گوشی جدیدتر و قدرتمندتر باشد، رم آن ظرفیت بالاتری را ارائه کند و حافظه داخلی آن هم ظرفیت پیش فرض بیشتری داشته باشد، آن گوشی گزینه خرید بهتری خواهد بود. اکیدا توصیه داریم که در انتخاب و خرید گوشی مناسب به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید، چون اگر این مسئله را جدی نگیرید با مشکلاتی مثل زود پر شدن حافظه گوشی، لگ و تاخیر در عملکرد آن، عدم توانایی دستگاه در اجرای برخی بازی ها و اپلیکیشن ها و سایر مشکلات مشابه رو به رو می‌شوید.

 

دوربین

این روزها کیفیت عملکرد دوربین گوشی به یکی از مهمترین معیارهایی اغلب کاربران تبدیل شده است اما چطور می‌توان کیفیت عملکرد دوربین گوشی را مورد بررسی قرار داد؟ متاسفانه کیفیت عملکرد دوربین را نمی‌توان به سادگی و صرفا با بررسی مشخصات فنی و اعداد و ارقام روی کاغذ تشخیص داد و باید حتما برای درک بهتر این موضوع به بررسی های عملی روی آورد. اما به طور کلی بهره‌مندی گوشی از چند لنز دوربین اختصاصی مثل لنز واید (Wide)، اولتراواید (Ultrawide)، عمقی (Depth) و ماکرو (Macro) می‌تواند نشان دهنده این باشد که در طراحی دوربین گوشی دقت خوبی به عمل آمده است.

 

راهنمای خرید گوشی مناسب برای هر کاربر

 

رزولوشن لنز های دوربین گوشی و به ویژه لنز واید آن هم از مواردی است که می‌تواند تا حدی کیفیت دوربین موبایل را مشخص کند اما همانطور که گفتیم صرفا نمی‌توان به یک عدد اکتفا کرد. توصیه ما این است برای اینکه بهترین انتخاب را از نظر دوربین داشته باشید و زمانی که خیلی به کیفیت دوربین اهمیت می‌دهید، حتما بررسی ها و نقد های اختصاصی که برای دوربین موبایل ها ارائه شده و در یوتیوب و بلاگ های مختلف یافت می‌شوند را با دقت مشاهده کنید. این بهترین راهی است که با آن قادر به تشخیص کیفیت عملکرد دوربین یک گوشی موبایل خواهید شد.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش تبدیل گوشی به وب کم

البته طبیعتا در این بین قابلیت هایی که توسط دوربین گوشی مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند هم حائز اهمیت بوده و می‌توانند نشان دهنده میزان کیفیت آن باشند. بنابراین باید این مسئله را هم در خرید گوشی مناسب در نظر بگیرید. به عنوان مثال پشتیبانی از قابلیت هایی مثل عکسبرداری پرتره، قابلیت OIS، عکسبرداری ماکرو، اولتراواید یا ضبط ویدیو های 4k یا حتی در گوشی های جدیدتر 8K می‌توانند مهم بوده و از ویژگی های کاربری دوربین یک گوشی باشند. با این حال برای بررسی دقیق تر و مقایسه کیفیت عملکرد دوربین گوشی ها حتما به نقد هایی که در عمل انجام شده‌اند مراجعه کنید و صرفا به مشخصات روی کاغذ اکتفا ننمایید.

 

باتری

این روزها گوشی های موبایل از نظر سخت افزاری به شدت ارتقاء یافته‌اند اما متاسفانه باتری آن ها خیلی پیشرفتی نداشته و همچنین یک تکنولوژی مشابه با چندین سال قبل را ارائه می‌کند. بنابراین قدرت شارژدهی باتری گوشی می‌تواند عامل مهمی در انتخاب و خرید آن محسوب شود. سعی کید همیشه گوشی تهیه نمایید که باتری خوبی داشته باشد و بتواند شارژ را حداقل در طول یک روز به خوبی نگه دارد. بهتر است باتری گوشی که تهیه می‌کنید حداقل ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی داشته باشد.

در مورد کیفیت و قدرت شارژدهی باتری گوشی های موبایل هم نمی‌توان صرفا با دیدن عدد مربوط به ظرفیت آن ها نتیجه‌گیری مطلق داشت چون میزان مصرف شارژ باتری گوشی به عوامل دیگری هم وابسته است اما عموما 4000 میلی آمپر ساعت ظرفیت مناسب برای تامین انرژی مورد نیاز یک گوشی امروزی برای مدت زمان یک روز محسوب می‌شود. از دیگر نکاتی که توصیه داریم به آن توجه کنید، سرعت شارژ مجدد باتری است. اغلب گوشی های جدید از قابلیت شارژ سریع یا بیسیم پشتیبانی می‌کند و این موضوع هم می‌تواند نکته تعیین کننده‌ای در انتخاب و خرید گوشی مناسب برای کاربر باشد.

 

راهنمای خرید گوشی مناسب برای هر کاربر

 

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

اگر تعادل مابین ظرفیت باتری گوشی و سرعت شارژ مجدد باتری آن برقرار نباشد، اصلا وضعیت جالبی به وجود نمی‌اید و شما اغلب باید برای شارژ شدن باتری موبایلتان ساعت ها منتظر بمانید. سرعت و قدرت شارژرهای فست شارژ با واحد وات (W) نشان داده می‌شود و هرچقدر مقدار آن بیشتر باشد، باتری گوشی هم سریع تر شارژ خواهد شد. پس به ظرفیت باتری و همچنین پشتیبانی آن از قابلیت شارژ سریع و بیسیم هم دقت نمایید.

 

راهنمای خرید گوشی مناسب : نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به ارائه یک راهنمای خرید گوشی مناسب برای همه کاربران پرداختیم. شما با در نظر گرفتن مواردی که در این مطلب عنوان ساختیم و مقایسه گزینه های خرید پیش رویتان قادر خواهید بود که بهترین گوشی را با توجه به نیازهای شخصی خویش خریداری کنید. در نظر داشته باشید همیشه بهترین گوشی با توجه به انتظارات و نیازهای شما تعیین می‌شود و اینطور نیست که یک اسمارتفون برای همه کاربران بهترین گزینه خرید باشد! به همین جهت تنوع گوشی های موبایل تا این اندازه افزایش پیدا کرده است. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.