تمیز و ضد عفونی کردن گوشی با الکل و روش خانگی

آموزش و ترفندها 09 فروردین 1399 علی مظفری

تمیز و ضد عفونی کردن گوشی با الکل و روش خانگی

این روزها که ویروس کرونا (Corona) یا همان کووید 19 در همه جای دنیا پراکنده شده و متاسفانه وضعیت نامناسبی را به وجود آورده است، ضد عفونی کردن موبایل ها و تمیز نگه داشتن آن ها از اهمیت بالایی برخوردار شده، چون اگر به این مسئله توجه نشود ممکن است ویروس از طریق لمس گوشی به انسان منتقل گردد. در این مقاله می‌خواهیم به آموزش تمیز و ضد عفونی کردن گوشی موبایل با الکل و روش های خانگی بپردازید. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مقدمه

شاید تصور کنید گوشی شما نمی‌تواند شی یا ابزاری باشد که ویروس، باکتری و دیگر عوامل انتقال دهنده بیماری های مختلف را به شما منتقل کند. اگر اینطور فکر می‌کنید به سختی در اشتباه هستید و متاسفانه خیلی از ویروس ها می‌توانند روی سطح گوشی شما بنشینند و تا چند ساعت هم زنده باقی بمانند. در این شرایط ویروس های مذکور با لمس شدن توسط دست شما در حین استفاده از موبایل مستقیما با دستتان منتقل خواهند شد و سپس با لمس دهان، بینی، چشم یا غذاهایی که میل می‌کنید می‌توانند به داخل بدن شما نفوذ کنند. بنابراین تمیز و ضد عفونی کردن گوشی مسئله بسیار مهمی است که باید آن را جدی بگیرید.

یکی از ویروس هایی که متاسفانه به تازگی در سراسر دنیا منتشر شده و جان هزاران انسان ها گرفته است، ویروس کویید 19 یا همان COVID 19 محسوب می‌شود که اصطلاحا به آن کرونا ویروس 2019 هم می‌گوییم. تحقیقات پزشکان نشان داده که بخش قابل ملاحظه‌ای از انتقال این ویروس از طریق لمس اشیا و اجسام مختلف اتفاق افتاده و متاسفانه لمس گوشی های موبایل هم یکی از عوامل انتقال دهنده این ویروس محسوب می‌شود. بنابراین اگر از منزل خارج شدید و گوشی خود را از جیبتان بیرون آوردید، حتما پس از بازگشت دوباره به منزل باید نسبت به ضد عفونی کردن اسمارتفون خود وارد عمل شوید.

 

تمیز و ضد عفونی کردن گوشی با الکل و روش خانگی

 

اما چطور می‌توان به شیوه صحیح یک گوشی موبایل را ضد عفونی و تمیز کرد؟ حتما می‌دانید که امکان شستن گوشی های موبایل با آب و صابون وجود ندارد چون اگر قطره‌ای آب به داخل این گجت های الکترونیکی نفوذ کند می‌تواند آسیب های جدی به آن وارد کرده و منجر به سوختن مادربرد، باتری، ال سی دی و دیگر قطعات سخت افزاری آن شود. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم به آموزش نحوه صحیح ضد عفونی و تمیز کردن گوشی های موبایل بپردازیم. سعی می‌کنیم به بهترین روش هایی که در منزل قادر به استفاده از آن هستید اشاره کنیم تا خدای نکرده هیچ ویروس و باکتری از طریق گوشی به شما منتقل نشود. خواهشمند هستیم که مسئله تمیز و ضد عفونی کردن اسمارتفون ها را جدی بگیرید و حتما هر بار که از منزل خارج می‌شوید، بدنه گوشی خودتان را هم درست مثل دستانتان ضد عفونی و تمیز کنید. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

بهترین ماده برای ضد عفونی کردن گوشی

قبل از هر چیز باید موادی را به شما معرفی کنیم که می‌توانند به بهترین شکل ممکن امکان ضد عفونی و تمیز کردن اسمارتفون ها یا دیگر گجت های الکترونیکی مختلف را بدون ریسک آسیب دیدن فراهم آورند. بهترین و موثرترین ماده برای انجام این کار الکل 70 درصد است. الکل 70 درصد به محض تماس با هرگونه ویروس و باکتری منجر به از بین رفتن آن می‌شود و به همین جهت همیشه توصیه می‌گردد که حتی برای مقابله با ویروس های سر سختی مثل کرونا، دست های خود و اشیایی مثل گوشی موبایل را با الکل 70 درصد تمیز کنید. برای تهیه کردن الکل 70 درصد می‌توانید به داروخانه ها مراجعه داشته باشید.

مواد ضد عفونی کننده دست هم می‌توانند برای تمیز کردن گوشی مو از بین بردن ویروس و باکتری های روی آن مورد استفاده قرار گیرند. این مواد می‌توانند در حالت های ژله‌ای یا مایع از داروخانه تهیه شوند و هم برای ضد عفونی کردن دست و هم ضد عفونی کردن گوشی مورد استفاده قرار گیرند. اگر مواد نام برده شده را به صورت ژله‌ای تهیه‌ کرده‌اید بهتر است حتما از یک پارچه خشک و مناسب برای تمیز کردن آن از روی سطح بدنه گوشی استفاده کنید. یکی دیگر از ابزارهای خوبی که می‌توان از آن برای تمیز کردن گوشی استفاده کرد مربوط به پد های الکلی خاصی می‌شود که بدین منظور ارائه شده‌اند. البته اگر این پدهای الکل 70 درصد نداشته باشند یا برای مدت زمان طولانی انبار شوند، خاصیت آن ها از دست می‌رود و شاید پتانسیل لازم برای از بین بردن ویروس و باکتری های روی گوشی را نداشته باشند.

اما اگر بنا به هر دلیل به هیچ کدام از مواد فوق دسترسی نداشته باشید تکلیف چیست؟ در اینگونه مواقع می‌توانید با روش خانگی نسبت به ساخت یک ماده ضد عفونی کننده نسبتا موثر وارد عمل شوید که البته در استفاده از آن برای تمیز کردن گوشی های موبایل باید دقت بالایی صرف شود و حتما از پارچه نمدی مناسب یا پنبه استفاده گردد. این محلول با ترکیب آب شهر و 2 درصد وایتکس به دست می‌آید. یعنی اگر 100 سی سی آب شهری دارید باید به میزان 2 سی سی وایتکس به آن اضافه کنید و سپس می‌توانید از این محلول برای ضد عفونی و تمیز کردن موبایلتان استفاده نمایید. دقت داشته باشید که این روش فقط در شرایطی توصیه می‌شود که بنا به هر دلیل الکل 70 درصد را در اختیار نداشته باشید و امکان مراجعه به داروخانه هم وجود نداشته باشد. بنابراین از محلول مذکور فقط در شرایط خاص استفاده کنید.

 

تمیز و ضد عفونی کردن گوشی با الکل و روش خانگی

 

آموزش روش صحیح ضد عفونی و تمیز کردن گوشی

برای ضد عفونی و تمیز کردن موبایل خودتان ابتدا یک پارچه مناسب و کوچک پیدا کنید یا از پنبه استفاده نمایید. سپس محلول ضد عفونی کننده یا همان الکل 70 درصد را روی پنل جلوی گوشی بپاشید. پاشیدن دو قطره محلول یا یک فشار اسپری بر روی پنل جلوی گوشی کافی است. سپس به آرامی پنبه یا پارچه را به طور کامل روی ال سی دی گوشی بکشید تا الکل یا محلول تمیز کننده به طور کامل روی سطح صفحه نمایش گوشی را تمیز کند. بعد از اینکه صفحه نمایش گوشی و بخش اصلی پنل جلوی آن تمیز شد، پنبه را تعویض کنید و از مقداری الکل روی پنبه جدید بمالید.

پنبه را به طور کامل روی لبه های قاب گوشی و فریم آن بکشید تا این قسمت از قاب موبایلتان هم کاملا ضد عفونی و تمیز شود. برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن پروسه ضد عفونی کردن گوشی سعی کنید سوکت هایی مثل سوکت شارژ و جک 3.5 میلیمتری هندزفری گوشی را با دقت و به صورت دقیق تمیز نمایید. می‌توانید برای تمیز کردن این قسمت ها از گوش پاک کن و الکل کمک بگیرید. بعد از اینکه فریم اصلی یا همان لبه های قاب گوشی کاملا تمیز شد، دوباره پنبه را تعویض کنید و این بار دو قطره الکل 70 درصد یا یک فشار اسپری را روی قاب پشت گوشی بپاشید و با پنل این بخش از قاب موبایلتان را هم کاملا تمیز نمایید. به این صورت گوشی شما کاملا ضد عفونی و تمیز می‌شود.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش روش صحیح تمیز و ضد عفونی کردن گوشی های موبایل با استفاده از الکل و مواد ضد عفونی کننده خانگی پرداختیم. همیشه سعی کنید از الکل 70 درصد برای از بین بردن باکتری و ویروس های احتمالی روی گوشی خود استفاده کنید و فقط در شرایطی که دسترسی به این مواد امکانپذیر نبود از محلول آب و وایتکس 2 درصد استفاده به عمل آورید و حتما در شرایطی که از این محلول خانگی استفاده می‌کنید، به خوبی سطح گوشی را با آن پاک کنید تا خیس و نم روی قاب و بدنه موبایل باقی نماند. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.