چرا گوشی آیفون داغ می کند و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

آموزش و ترفندها 09 مرداد 1402 علی مظفری

چرا گوشی آیفون داغ می کند و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

اگر از آیفون های اپل استفاده می‌کنید احتمالا با مشکل داغ شدن بدنه آن ها در حین انجام کارهای روزمره و مختلف رو به رو شده‌اید. اما دلیل داغ شدن بدنه آیفون ها چیست؟ آیا راهی وجود دارد که با در نظر گرفتن آن از داغ شدن آیفون جلوگیری به عمل آید؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور جمع در رابطه سوال مهم چرا گوشی آیفون داغ می کند صحبت کنیم و به روش های جلوگیری از بروز این مشکل اشاره داشته باشیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

چرا گوشی آیفون داغ می کند؟

تمام گوشی های موبایل از اجزای الکترونیکی کوچک ساخته شده‌اند که جریان الکتریکی در آن ها منجر به رد و بدل اطلاعات می‌شود. هر چقدر حجم اطلاعاتی که باید در یک قطعه الکترونیکی رد و بدل شود بیشتر باشد، شدت جریان الکتریکی در آن افزایش پیدا می‌کند. از سمت دیگر جریان الکتریکی که در یک مدار در حال حرکت است ماهیت گرمازایی دارد. بنابراین طبیعی خواهد بود که وقتی در حال استفاده از گوشی موبایلتان هستید و شدت جریان الکتریکی با انجام تسک های سنگین در گوشی افزایش می‌یابد، بدنه دستگاه هم داغ شود. پس داغ شدن بدنه گوشی های موبایل یک اتفاق طبیعی بوده و کاملا توجیه فیزیکی و علمی دارد، اما داغ شدن بیش از اندازه بدنه گوشی توجیه‌پذیر نیست!

در حین طراحی گوشی های موبایل به همه عوامل جانبی دقت و توجه می‌شود و حتی مقدار ماکسیمم گرمایی که توسط هر یک از قطعات گوشی تولید می‌شوند به طور دقیق مورد بررسی، آزمایش و کنترل قرار می‌گیرند، بنابراین نباید در حالت عادی گرمای بیش از حدی در گوشی های موبایل به وجود آید. متاسفانه طی چند سال اخیر این سوال که چرا گوشی آیفون داغ می کند به مراتب در بین کاربران جا افتاده و اغلب استفاده کنندگان از آیفون های اپل با مشکل داغ شدن بدنه گوشی مواجه هستند و همیشه به دنبال پاسخ و دلیل این امر می‌گردند. آیا داغ شدن بدنه آیفون ها نرمال و طبیعی است؟ آیا این گرما می‌تواند به گوشی آسیب بزند؟ برای جلوگیری از آن باید چه کرد؟

 

چرا گوشی ایفون داغ می کند

 

با توجه به توضیحات کوتاهی که ارائه کردیم، تولید گرما و داغ شدن بدنه گوشی های موبایل در شرایط خاص امری طبیعی خواهد بود. به عنوان مثال زمانی که شما یک بازی سنگین و HD را در گوشی خود اجرا می‌کنیم، حجم اطلاعاتی که باید پردازش گردد افزایش می‌یابد و بدین سبب فرکانس کاری هسته های پردازشگر مرکزی گوشی افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه گرمای بیشتری توسط پردازنده تولید خواهد شد و این موضوع منجر به داغ شدن بدنه موبایل می‌شود. پس داغ شدن بدنه گوشی در زمان انجام بازی های سنگین و HD (به ویژه برای مدت زمان طولانی) امری طبیعی است. شرایط مشابه برای مواقعی که گوشی آیفون به شارژ زده شده باشد هم صادق خواهد بود!

حالا وقتشه! اینو بخون افزایش سرعت گوشی آیفون با چند ترفند عالی

در مواقعی که آیفون شما به شارژ متصل باشد، انرژی الکتریکی با سرعت بالا از شارژر به گوشی تزریق می‌شود و این پروسه گرمازاست. از سمت دیگر فعل و انفعالات شیمیایی داخل باتری لیتیوم یونی یا پلیمری گوشی هم گرمازا هستند و منجر به افزایش شدت داغ شدن بدنه دستگاه می‌شوند. اما باز هم مقدار گرمای مجازی که در این شرایط می‌تواند در بدنه گوشی به وجود آید می‌بایست در حد کنترل شده‌ای باشد و بیش از حد زیاد نشود. اما اگر بدنه آیفون شما بدون دلیل و در مواقعی که نه بازی و اپلیکیشن سنگینی در آن اجرا نشده یا گوشی در شارژ نیست داغ می‌شود، مطمئنا مشکلی در آن وجود دارد و این مسئله باید جدی گرفته شود. در ادامه بیشتر در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم.

 

داغ شدن بی‌دلیل بدنه آیفون

طبق گزارش برخی کاربران که سوال چرا گوشی آیفون داغ می کند را مطرح کرده‌اند، بدنه گوشی آن ها بی‌دلیل داغ می‌شود! این کاربران مدعی هستند که آیفون آن ها در حالت عادی و حتی زمانی که آن ها از اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام، تلگرام و واتساپ استفاده می‌کنند هم داغ می‌شود. اما دلیل این موضوع چیست؟ به احتمال خیلی زیاد دلیل بروز این مشکل با یک نقص سخت افزاری ارتباط دارد که مرتبط با مدار پاور یا باتری گوشی می‌شود. در صورتی که باتری گوشی فاسد باشد، احتمال ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی گرمازا و بدون دلیل در آن افزایش پیدا می‌کند.این مسئله اصلی ترین عامل داغ شدن آیفون هایی است که کاربر بیش از 2 سال از آن ها استفاده می‌کند.

 

چرا گوشی ایفون داغ می کند

 

رفع مشکل در آیفون های این چنینی باید باتری گوشی تعویض شود و همچنین مدار پاور آن توسط یک تعمیرکار خوب مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد. احتمال دارد در مدار پاور و قطعات سخت افزاری مرتبط با آن هم مشکلاتی وجود داشته باشد که یک تعمیرکار مجرب قادر به شناسایی و رفع آن ها خواهد بود. اما اگر باتری آیفون خود را به تازگی تعویض کرده باشید و مشکل داغ شدن بدنه در آن نمایان شده باشد مشکل چیست؟ در اینگونه مواقع احتمالا باتری که در موبایلتان نصب شده اورجینال نیست و کیفیت لازم را ارائه نمی‌کند و به همین دلیل در حین استفاده از گوشی و دریافت انرژی لازم از باتری، گرمای زیادی در گوشی به وجود می‌آید. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد مربوط به این می‌شود که تحت هر شرایط باید داغ شدن بدنه آیفون های اپل جدی گرفته شود و برای رفع آن تمام اقدامات لازم صورت پذیرد.

 

روش های جلوگیری از داغ شدن بدنه آیفون

حالا که به سوال اصلی یعنی چرا گوشی آیفون داغ می کند پاسخ دادیم، بهتر است به برخی از نکات و روش هایی اشاره کنیم که با در نظر گرفتن آن ها تا حد زیادی می‌توانید از داغ شدن بدنه گوشی های موبایل و آیفون های اپل جلوگیری به عمل آورید. در این بخش سعی می‌کنیم به طور مختصر به این روش ها اشاره داشته باشیم، اما شما عزیزان برای کسب اطلاعات دقیق تر در مورد این روش و ترفند ها می‌توانید از مقاله "جلوگیری از داغ شدن آیفون با چند ترفند کارآمد" کمک بگیرید.

  • بازی سنگین در آیفون اجرا نکنید: مهمترین عاملی که باعث بروز مشکل داغ شدن بیش از حد بدنه گوشی های موبایل و آیفون های اپل می‌شود مربوط به اجرای بازی های سنگین خواهد بود. با عدم نصب و اجرای اینگونه بازی ها می‌توانید همیشه شدت گرما و دمای گوشی را کنترل کرده و در وضعیت نرمال قرار دهید.
  • گوشی را در معرض گرما و آفتاب قرار ندهید: قرار دادن گوشی در زیر نور آفتاب یا مکان های خیلی گرم مثل نزدیک بخاری و شومینه می‌تواند به شدت روی داغ شدن بیش از حد بدنه آن ها تاثیرگذار باشد و به قطعاتی مثل ال سی دی و باتری آسیب های جدی وارد کند.

 

چرا گوشی ایفون داغ می کند

 

  • عدم اتصال طولانی مدت به شارژر: همیشه سعی کنید گوشی خود را در بازه های زمانی کوتاه به شارژ بزنید تا از داغ شدن بیش از اندازه بدنه و باتری دستگاه جلوگیری شود. برای دستیابی به بهترین نتیجه مقدار شارژ باتری را مابین 40 الی 90 درصد نگه دارید.
  • عدم استفاده از گوشی در حین شارژ: همانطور که قبلا گفتیم پروسه شارژ باتری یک پروسه گرمازاست و انتقال انرژی مابین شارژر و گوشی خود به خود منجر به بروز گرما می‌شود. زمانی که شما در حین شارژ کردن باتری گوشی از آن استفاده می‌کنید، بار وارد بر دستگاه چند برابر شده و با درگیر شدن پردازنده و دیگر قطعات، گرمای بیشتری توسط گوشی تولید می‌شود و در نتیجه شاهد داغ شدن بیش از حد آیفون خواهید بود.

بنابراین برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد بدنه آیفون و هر گوشی دیگری که از این مشکل رنج می‌برد به موارد فوق دقت و توجه داشته باشید و اجازه ندهید که این موارد به افزایش گرمای تولید شده در بدنه گوشی دامن بزنند.

 

اگر به داغ شدن بدنه آیفون توجه نکنیم چه می‌شود؟

حالا که پاسخ سوال اصلی یعنی چرا گوشی آیفون داغ می کند را ارائه کردیم، بد نیست کمی هم در مورد بی‌توجهی به این مسئله صحبت داشته باشیم چون متاسفانه زیاد دیده می‌شود که افراد به داغ شدن بدنه آیفون های اپل بی‌توجهی می‌کنند و حتی خیلی از آن ها مدعی می‌شوند که داغ شدن بدنه آیفون امری طبیعی است و اغلب گوشی های آیفون از این مشکل رنج می‌برند! در پاسخ به این ادعا باید بگوییم که به هیچ عنوان داغ شدن بیش از حد بدنه آیفون های اپل و هیچ گوشی دیگری یک امر طبیعی نیست! بنابراین اگر این مشکل در گوشی شما به وجود آمده باید پیگیری و رفع شود.

حداکثر دمایی که می‌تواند در بدنه آیفون های اپل به وجود آید معادل 25 درجه سانتیگراد است و در صورتی که دمای بدنه آیفون از این حد تجاوز کند، پیغامی روی صفحه گوشی نمایان خواهد شد که از کاربر می‌خواهد کمی استفاده از آیفون را متوقف کرده و اجازه دهد دستگاه خنک شود. این پیغام نگران کننده نیست و فقط برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات سخت افزاری گوشی ارائه می‌شود اما در صورتی که دائما با این پیغام مواجه شوید و به آن بی‌توجهی کنید، ممکن است مشکلات جدی برایتان به وجود آید. به عنوان مثال بارها دیده شده برد اصلی گوشی های آیفون در اثر عدم توجه کاربران به این پیغام هشدار و داغ شدن بیش از اندازه بدنه گوشی سوخته یا باتری گوشی آسیب دیده و حتی ال سی دی دچار مشکل شده است. بنابراین عدم توجه به داغ شدن بیش از اندازه آیفون می‌تواند صدمات جدی را به گوشی وارد کند. به همین جهت است که توصیه داریم همیشه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنید و اگر با این مشکل مواجه هستید از موضوع را با یک تعمیرکار خوب در میان بگذارید.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش وصل کردن اپل واچ به آیفون

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به صحبت در مورد داغ شدن بیش از اندازه بدنه آیفون پرداختیم و به طور مختصر چند روش برای جلوگیری از بروز این مشکل را شرح دادیم. همچنین پاسخ سوال مهم "چرا گوشی آیفون داغ می کند؟" را ارائه کردیم و گفتیم که اگر اقدامات کاربر منجر به بروز این مشکل نشده باشند، داغ شدن بدنه گوشی می‌تواند ناشی از فاسد بودن باتری یا اختلال در مدار پاور باشد و این مسئله باید توسط یک تعمیرکار خوب مورد بررسی قرار گیرد. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.