مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS : کدامیک را بخریم؟

مقایسه محصولات 07 آذر 1398 علی مظفری

مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS : کدامیک را بخریم؟

آیفون 11 پرو (Apple iPhone 11 Pro) به عنوان جایگزین گوشی آیفون ایکس اس (Apple iPhone XS) در سپتامبر 2019 معرفی شد. اما آیا به طور دقیق با اصلی ترین تفاوت های مابین این دو گوشی آشنا هستید؟ به نظر شما کدامیک از این دو گوشی با در نظر گرفتن اختلاف قیمتشان گزینه مناسب تری برای خرید است؟ در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS بپردازیم و مشخص کنیم که کدامیک از آن ها گزینه خرید بهتری خواهد بود. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

آیفون های اپل از پرفروش ترین گوشی های بازار هستند و همیشه طرفداران منحصر به فرد خودشان را داشته‌اند. در ماه سپتامبر سال 2019 شرکت اپل از iPhone 11 Pro رونمایی کرد و این آیفون رسما به جایگزین iPhone XS تبدیل شد که در سپتامبر سال 2018 رونمایی شده بود. اما سوال اصلی اینجاست که دو آیفون نام برده شده چه تفاوتی نسبت به هم دارند؟ آیا تفاوت های مابین این دو آیفون به قدری مهم و اساسی هستند که منجر شود یک کاربر هزینه بیشتری کند و آیفون 11 پرو را به جای آیفون XS خریداری نماید؟

در ادامه این مطلب ما می‌خواهیم به مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS بپردازیم و اصلی ترین ویژگی های این دو گوشی را با هم مقایسه نماییم. سعی می‌کنیم خیلی وارد جزئیات نشویم و فقط به مهم ترین اختلاف های مابین این دو گوشی اشاره داشته باشیم. به عقیده شما خرید کدامیک از دو آیفون نام برده شده اقدام مناسب تری خواهد بود؟ با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید تا این موضوع را برایتان مشخص کنیم.

 

مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS : طراحی و ظاهر

اپل خیلی تمایلی مبنی بر ایجاد تغییر در سبک طراحی و ظاهر آیفون هایش ندارد و این موضوع را بارها ثابت کرده است. در مورد آیفون 11 Pro و آیفون XS هم شرایط مشابه وجود دارد و این دو گوشی از نظر ظاهر و سبک طراحی تقریبا یکسان هستند. تفاوت های مابین طراحی این دو گوشی بسیار جزئی خواهند بود. به عنوان مثال آیفون 11 پرو حدود 11 گرم از آیفون XS سنگین تر است و ابعاد بدنه آن هم به مقدار بسیار ناچیزی نسبت به iPhone XS بزرگ تر خواهد بود. بدنه این گوشی ابعاد 8.1 در 71.4 در 144 میلیمتری دارد، در حالی که بدنه آیفون ایکس اس ابعاد 7.7 در 70.9 در 143.6 میلیمتری را ارائه می‌کند. تفاوت ظاهری بعدی مابین این دو گوشی هم مربوط به محل نصب لنزهای دوربین اصلی می‌شود.

 

مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS

 

آیفون XS از دو لنز دوربین اصلی بهره می‌برد و این دو لنز در لبه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه به صورت عمودی نصب شده‌اند و وسط آن ها چراغ فلش LED دستگاه نصب است. اما در آیفون 11 پرو سه لنز دوربین به عنوان دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته شده‌اند و در یک بخش مربع شکل که در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه واقع شده نصب هستند و حالتی شبیه به یک مثلث را ایجاد می‌کنند. در دیگر زمینه های طراحی و ظاهری دو گوشی هیچ تفاوتی وجود ندارد.

 

مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS : صفحه نمایش

صفحه نمایش iPhone 11 Pro و iPhone XS هم تقریبا به طور کاملا مشابه در هر دو گوشی بکار رفته است و تنها تفاوت مابین آن ها مربوط به شدت روشنایی می‌شود. پنل نمایشگر آیفون XS اپل از نوع Super Retina OLED بود اما آیفون 11 پرو با پنل نمایشگر Super Retina XDR OLED معرفی شد. اما سوال اینجاست که واژه XDR بکار رفته در نامگذاری پنل آیفون 11 پرو در عمل چه تفاوتی با پنل قبلی دارد؟ بنا به ادعای اپل پنل XDR OLED به مراتب قدرت تولید روشنایی بیشتری در مقایسه با پنل های معمولی قبلی دارد که این موضوع سبب می‌شود استفاده از گوشی در محیط های باز و تحت تابش نور راحت تر قابل انجام باشد.

در مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS مشخص شد که ماکسیمم روشنایی قابل تولید در نمایشگر iPhone 11 Pro چیزی در حدود 175 نیت از ماکسیمم روشنایی قابل تولید توسط نمایشگر آیفون ایکس اس بیشتر است. ماکسیمم روشنایی نمایشگر آیفون XS به چیزی در حدود 625 نیت می‌رسد اما این شاخص در آیفون 11 پرو معادل 800 نیت خواهد بود. این مسئله تنها تفاوت مابین نمایشگر دو گوشی مورد نظر است و صفحه نمایش آن ها از نظر دیگر ویژگی ها مثل اندازه، رزولوشن، تراکم پیکسلی و غیره کاملا مشابه و یکسان هستند.

 

مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS : تراشه، رم و حافظه داخلی

از نظر حافظه داخلی و رم هیچ تفاوتی مابین دو آیفون XS و 11 Pro وجود ندارد! هر دو گوشی نام برده شده از رم 4 گیگابایتی بهره می‌برند و از نظر حافظه داخلی شامل سه نسخه مختلف با ظرفیت های 64، 256 و 512 می‌شوند. پس از این نظر هیچ تفاوتی مابین آن ها وجود ندارد. اما تراشه مرکزی که در قلب این دو گوشی بکار رفته با هم متفاوت است! تراشه Apple A12 در آیفون XS بکار رفته اما آیفون 11 پرو از تراشه جدیدتر Apple A13 بهره می‌برد. تراشه A13 در حال حاضر جدیدترین نسخه سری تراشه های اپل بوده و تقریبا قدرتمندترین تراشه موبایلی موجود هم خواهد بود، اما تفاوت مابین قدرت عملکرد دو تراشه A12 و A13 چقدر است؟

 

مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS

 

بر روی کاغذ و با توجه به آمار و ارقام، تراشه A13 به مراتب بهتر و قدرتمندتر از تراشه A12 عمل می‌کند. این تراشه پتانسیل پردازشی بیشتری نسبت به تراشه A12 دارد اما در عمل واقعا لمس و احساس کردن تفاوت مابین قدرت عملکرد آیفون 11 پرو و آیفون ایکس اس دشوار است. به عنوان مثال هر دو گوشی بدون مشکل از پس اجرای سنگین ترین تسک ها و بازی های موجود بر می‌آیند و کاری وجود ندارد که iPhone 11 Pro با تراشه A13 قادر به انجام آن باشد و iPhone XS با تراشه A12 از پس انجام آن بر نیاید.

البته طبیعتا سرعت عملکرد آیفون 11 Pro چند ثانیه از آیفون XS بیشتر است. به عنوان مثال اگر در شرایط مشابه یک بازی سنگین مثل آسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) را در هر دو گوشی مورد نظر اجرا کنید، مطمئنا سرعت بارگذاری و اجرای بازی در آیفون 11 پرو کمی بیشتر از آیفون XS خواهد بود. اما به عقیده ما این مقدار تفاوت به قدری حائز اهمیت نیست که کاربر برای داشتن آن چند میلیون تومان هزینه بیشتر کند! وقتی آیفون XS هم می‌تواند تمام کارهایی که با آیفون 11 پرو قادر به انجامش خواهید بود را انجام دهد، چه دلیلی دارد هزینه بیشتری برای خرید iPhone 11 Pro صرف کنید؟

 

مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS : دوربین

یکی از مهمترین مسائلی که باید در مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS به آن اشاره کنیم مربوط به دوربین این دو گوشی می‌شود. دوربین اصلی آیفون XS از دو لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب از نوع واید (Wide) و تله‌فتو (Telephoto) هستند، اما دوربین اصلی iPhone 11 Pro از سه لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل شده که دو لنز آن مشابه همان آیفون ایکس اس خواهند بود و لنز سوم از نوع اولتراواید (Ultrawide) است. تجهیز آیفون 11 پرو به این لنز اضافه سبب می‌شود که بتوانید با دوربین اصلی این گوشی عکس های با زاویه دیده گسترده‌تر را هم ضبط کنید.

برخلاف تصور اغلب افراد بهره‌مندی iPhone 11 Pro از سه لنز دوربین هیچ تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت عملکرد دوربین گوشی در حالت عکسبرداری عادی ندارد. عملا در حالت عادی کیفیت عکس ها و فیلم هایی که با دوربین اصلی آیفون 11 پرو و آیفون XS ضبط می‌شوند یکسان و مشابه هستند و تنها مزیت دوربین اصلی آیفون 11 Pro در پشتیبانی آن از قابلیت عکسبرداری با زاویه دیده گسترده خلاصه می‌شود. اما چه شرایطی برای دوربین سلفی گوشی های مذکور برقرار است؟

دوربین سلفی iPhone XS از یک لنز 7 مگاپیکسلی تشکیل شده که از نوع استاندارد است و از ضبط ویدئو های فول اچ دی با فریم ریت 30 و 60 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‎کند. اما دوربین سلفی آیفون 11 پرو از یک لنز 12 مگاپیکسلی و نوع واید بهره می‌برد که قابلیت عکسبرداری با زاویه دیده گسترده تر را خواهد داشت و از سمت دیگر از ضبط ویدیو های 4K با فریم ریت 24، 30 و 60 فریم در هر ثانیه هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. بنابراین یکی از مهم ترین تفاوت های مابین دو آیفون XS و 11 پرو مربوط به دوربین آن ها و به ویژه دوربین سلفی می‌شود.

 

مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS

 

مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS : باتری و شارژدهی

باتری که در آیفون XS اپل از آن استفاده شده یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 2658 میلی آمپر ساعت است، اما باتری آیفون 11 پرو با جنس مشابه ظرفیت 3046 میلی آمپر ساعتی دارد. در مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS مشخص شد که توان شارژدهی باتری هر دو گوشی نسبتا یکسان است اما باتری iPhone 11 Pro کمی بهتر از آیفون ایکس اس انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند و چند ساعت دوام بیشتری خواهد داشت. از سمت دیگر شارژر اورجینال iPhone XS قدرت 15 واتی دارد اما شارژر اورجینال iPhone 11 Pro قدرت 18 واتی را ارائه می‌کند که سبب می‌شود سرعت شارژ باتری آن بیشتر از آیفون XS باشد. البته در عمل چون ظرفیت باتری آیفون 11 پرو بیشتر از آیفون ایکس اس است، سرعت شارژ شدن باتری آن ها هم مشابه و یکسان می‌شود.

 

مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS : قیمت و ارزش خرید

اما نوبت به مقایسه قیمت و ارزش خرید دو گوشی می‌رسد. نسخه پایه آیفون XS اپل قیمتی در حدود 550 دلار دارد، این در حالیست که نسخه پایه iPhone 11 Pro با قیمت 885 دلار به فروش می‌رسد. بنابراین این دو گوشی تفاوت قیمتی در حدود 335 دلار دارند! به نظر شما تفاوت هایی که مابین این دو گوشی وجود دارند و برتری هایی که آیفون 11 پرو در مقایسه با آیفون ایکس اس ارائه می‌کند به قدری حائز اهمیت و مهم هستند که ارزش صرف 335 دلار هزینه بیشتر را داشته باشند؟ به عقیده ما اینطور نیست و خرید iPhone XS می‌تواند نسبت به خرید آیفون 11 پرو انتخاب بهتری باشد.

 

مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS پرداختیم. هر دو آیفون نام برده شده گوشی های با کیفیت و خوبی هستند و واقعا چه از نظر ظاهر و طراحی و چه از نظر سخت افزاری تفاوت خیلی زیادی مابین آن ها وجود ندارد. برتری هایی که در آیفون 11 پرو اپل مشاهده می‌شوند بسیار محدود هستند و به عقیده ما آنقدرها مهم نخواهند بود که سبب شوند هزینه‌ بیشتری در حدود 335 دلار صرف خرید این گوشی گردد. در نتیجه خرید آیفون XS از آیفون 11 پرو مقرون به صرفه تر و بهتر به نظر می‌آید. نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟