مقایسه آیفون 11 با XR اپل: کدامیک را بخریم؟

مقایسه محصولات 06 آذر 1398 علی مظفری

مقایسه آیفون 11 با XR اپل: کدامیک را بخریم؟

آیفون 11 اپل (Apple iPhone 11) به عنوان جایگزین آیفون ایکس آر (Apple iPhone XR) معرفی شده، اما آیا این گوشی با قیمت گران تر از نسخه پیشین خود ارزش خرید دارد؟ چه تفاوت هایی مابین این دو آیفون وجود دارند که حائز اهمیت هستند و برتری هر یک از آن ها نسبت به دیگری را نشان می‌دهند؟ خرید کدام آیفون گزینه و انتخاب بهتری خواهد بود؟ در این مطلب به مقایسه آیفون 11 با XR اپل می‌پردازیم و به سوالات مذکور پاسخ خواهیم داد. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

در ماه سپتامبر سال 2018 شرکت اپل از آیفون XR رونمایی کرد. این آیفون به عنوان مقرون به صرفه‌ترین نسخه آیفون های جدید اپل در آن زمان رونمایی شده بود. در سپتامبر سال 2019 اپل نسخه جایگزین آیفون XR را با نام اختصاصی آیفون 11 معرفی کرد و تغییر استراتژی و سیاستی در نامگذاری این سری از آیفون هاش مقرون به صرفه‌اش ایجاد کرد. اما سوال اصلی اینجاست که آیفون 11 اپل چه تفاوت هایی نسبت به آیفون ایکس آر دارد؟ خرید کدامیک از این دو گوشی انتخاب بهتری خواهد بود؟

در ادامه این مطلب ما قصد داریم به مقایسه آیفون 11 با XR بپردازیم. سعی می‌کنیم فقط مهم ترین موضوعاتی که باید در مقایسه این دو گوشی به آن ها توجه شود را خدمتتان عنوان کنیم و از اشاره به موارد واضحی مثل بستر نرم افزاری که در هر دو گوشی یکسان هستند اجتناب نماییم تا از طولانی شدن مطلب و خارج شدن آن از حوصله شما عزیزان دوری شود. پس اگر می‌خواهید بهتر با تفاوت های مابین iPhone 11 و iPhone XR اپل آشنا شوید تا انتهای این مطلب با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقایسه آیفون 11 با XR اپل: سبک طراحی و ظاهر

آیفون XR و آیفون 11 اپل از نظر ظاهر و سبک طراحی خیلی تفاوت های محسوسی نسبت به هم ندارند. اندازه بدنه، نوع و جنس قاب، وزن و خیلی از ویژگی های دیگر این دو آیفون کاملا مشابه با یکدیگر خواهد بود. تفاوت اصلی مابین این دو. آیفون از نظر ظاهری مربوط به محل نصب لنز دوربین اصلی می‌شود که در آیفون 11 با یک بخش مربع شکل از قاب پشت گوشی تفکیک خواهد شد. همچنین بهره‌مندی آیفون 11 از دو لنز دوربین اصلی و آیفون XR از یک لنز هم می‌تواند به نوعی از دیگر تفاوت های ظاهری آن ها محسوب شود. نکته بعدی مربوط به استاندارد ضد آبی می‌شود که توسط دو گوشی مذکور پشتیبانی خواهد شد. آیفون XR اپل از استاندارد ضد آب IP67 پشتیبانی می‌کند اما آیفون 11 از استاندارد ضد آب IP68 بهره می‌برد که یک سطح بالاتر از IP67 محسوب می‌شود.

 

مقایسه آیفون 11 با XR اپل

 

پشتیبانی از قابلیت فیس آیدی (Face ID) هم به صورت مشابه در هر دو گوشی ارائه شده است و دو اسمارتفون مذکور از این نظر تفاوتی نسبت به یکدیگر ندارند. یک تفاوت کوچک دیگر مربوط به طراحی دو گوشی مربوط به اسپیکر آن ها می‌شود. اسپیکر آیفون 11 از تکنولوژی دالبی اتمس (Dolby Atmos) و دالبی دیجیتال پلاس (Dolby Digital Plus) پشتیبانی می‌کند اما آیفون XR از این دو ویژگی بهره‌مند نیست. پس در یک جمع‌بندی کلی از مقایسه آیفون 11 با XR در این بخش می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که دو گوشی مذکور از نظر سبک طراحی و ظاهر تفاوت چندان قابل ملاحظه‌ای نسبت به یکدیگر ندارد و چند تفاوت جزئی را شامل می‌شوند.

 

مقایسه آیفون 11 با XR اپل: صفحه نمایش

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دو آیفون XR و 11 اپل از نظر صفحه نمایش هیچ تفاوتی نسبت به هم ندارند! صفحه نمایش هر دو گوشی 6.1 اینچی است و وضوح تصویر 1792 در 828 پیکسل را ارائه می‌کند. دیگر ویژگی های صفحه نمایش هر دو گوشی از قبیل تکنولوژی هایی که توسط آن ها پشتیبانی می‌شود، تراکم پیکسلی، نسبت تصویر و غیره هم کاملا یکسان و مشابه هستند.

 

مقایسه آیفون 11 با XR اپل: پردازنده، رم و حافظه داخلی

به عقیده ما مهم ترین تفاوت مابین آیفون ایکس آر و 11 اپل مربوط به پردازنده و رم آن ها می‌شود. تراشه‌ای که در iPhone XR از آن استفاده شده بود تراشه Apple A12 است که یک پردازنده مرکزی شش هسته‌ای دارد و طی فرآیند 7 نانومتری تولید می‌شود. اما در iPhone 11 از نسخه جدیدتری سری تراشه های اپل با عنوان Apple A13 استفاده شده که طی فرآیند 7+ نانومتری تولید می‌شود و آن هم یک پردازنده مرکزی شش هسته‌ای دارد. بنابراین بهره‌مندی آیفون 11 از تراشه قدرتمندتر و جدیدتر یکی از اصلی ترین تفاوت های آن نسبت به iPhone XR خواهد بود. از نظر رم هم آیفون 11 اپل نسبت به آیفون ایکس آر برتری دارد!

حالا وقتشه! اینو بخون ترفندی برای رد خودکار تماس های ناشناس آیفون

رم این گوشی ظرفیت 4 گیگابایتی را ارائه کرده اما iPhone XR از رم 3 گیگابایتی بهره می‌برد. ضمنا هر دو گوشی از نظر حافظه داخلی در سه نسخه با ظرفیت های 64، 128 و 256 گیگابایتی عرضه شده‌اند و وضعیت یکسانی دارند. هیچ یک از دو گوشی مذکور هم از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین گوشی iPhone 11 از نظر پردازنده و رم نسبت به آیفون XR وضعیت بهتری دارد و قدرت بیشتری را ارائه می‌کند، اما نکته جالب این است که در عمل واقعا تفاوتی مابین کیفیت عملکرد این دو گوشی مشاهده نخواهد شد! به بیان دیگر شاید قدرت عملکرد آیفون 11 روی کاغذ از آیفون XR بیشتر باشد و این مسئله امری ثابت شده محسوب شود.

 

مقایسه آیفون 11 با XR اپل

 

همچنین شاید سرعت بالا آوردن برخی بازی ها و اجرای تسک های سنگین در آیفون 11 چند ثانیه بیشتر از iPhone XR باشد اما واقعا کاری وجود ندارد که آیفون 11 قادر به انجام آن باشد و آیفون XR از پس انجام آن کار بر نیاید. بنابراین می‌توان اینطور گفت که اگرچه تفاوت پردازنده و رم این دو گوشی از مهمترین تفاوت های مابین آن هاست اما در عمل و برای استفاده عادی از گوشی خیلی تفاوت قابل درکی را به وجود نمی‌آورد که ارزش صرف هزینه بیشتر برای انتخاب گوشی مجهز به پردازنده و رم قوی تر را داشته باشد. فراموش نکنید هر کاری که با iPhone 11 قادر به انجام آن هستید را با آیفون XR هم می‌توانید با کیفیت نسبتا مشابه انجام دهید.

 

مقایسه آیفون 11 با XR اپل: دوربین

از دیگر تفاوت های مهم مابین دو آیفون مورد نظر می‌توان به دوربین آن ها اشاره کرد. دوربین اصلی آیفون XR از یک لنز واحد 12 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود که از قابلیت هایی مثل تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری پانوراما، HDR و ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت های 24، 30 و 60 فریم در ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. اما آیفون 11 از دوربین دوگانه بهره می‌برد و مجهز به دو لنز 12 مگاپیکسلی شده که یکی از نوع واید (Wide) و دیگری از نوع اولترا واید (Ultarwide) است و امکان ضبط عکس های با زاویه دید گسترده را برای گوشی مقدور می‌سازد.

پس تمام قابلیت هایی که توسط دوربین اصلی iPhone XR پشتیبانی می‌شوند بعلاوه قابلیت عکسبرداری با زاویه دید گسترده توسط دوربین اصلی آیفون 11 پشتیبانی خواهد شد. از سمت دیگر دوربین سلفی آیفون XR از یک لنز 7 مگاپیکسلی تشکیل شده که از نوع استاندارد است، اما لنز دوربین سلفی آیفون 11 وضوح 12 مگاپیکسلی دارد و از نوع واید خواهد بود و از قابلیت ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت های 24، 30 و 60 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. بنابراین کاملا مشخص است که از نظر دوربین iPhone 11 وضعیت بهتری نسبت به iPhone XR دارد.

 

مقایسه آیفون 11 با XR اپل

 

برخلاف شرایطی که در بخش قبل مقایسه آیفون 11 با XR برای پردازنده و رم دو گوشی عنوان کردیم، وضعیت دوربین آن ها متفاوت خواهد بود و در عمل تفاوت مابین کیفیت دوربین آیفون 11 نسبت به آیفون XR قابل درک می‌شود. قابلیت هایی مثل امکان ضبط ویدئو های 4K با دوربین سلفی گوشی و همچنین امکان ضبط عکس های با زاویه دید گسترده فقط در iPhone 11 قابل استفاده هستند و در آیفون XR هیچ خبری از این قابلیت ها نیست.

 

مقایسه آیفون 11 با XR اپل: باتری و شارژدهی

باتری iPhone 11 نسبت به باتری آیفون XR تقویت شده و ظرفیت آن کمی افزایش یافته است. باتری آیفون XR ظرفیت 2942 میلی آمپر ساعتی دارد اما آیفون 11 از یک باتری 3110 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. جنس باتری هر دو گوشی لیتیوم یونی است و هر دو دستگاه از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کنند. اما از نظر سرعت شارژ مجدد هم آیفون 11 یک برتری کوچک دیگر نسبت به آیفون XR دارد. شارژر اورجینال گوشی آیفون 11 اپل 18 واتی است اما شارژر آیفون XR قدرت 15 واتی را ارائه می‌کند. البته در بررسی های عملی مشخص شد که سرعت شارژ مجدد باتری دو گوشی خیلی تفاوتی نسبت به هم ندارد اما قدرت شارژدهی باتری iPhone 11 کمی از iPhone XR بیشتر است. بنابراین این مسئله هم از دیگر تفاوت های مابین این دو گوشی خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون 13 روش تقویت و افزایش شارژدهی باتری آیفون در iOS 13

مقایسه آیفون 11 با XR اپل: قیمت و ارزش خرید

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های مابین دو آیفون XR و 11 مربوط به قیمت آن ها می‌شود. طبیعتا برای خیلی از کاربران قیمت گوشی یک عامل تعیین کننده است. به دلیل نوسانات شدید قیمت گوشی ها در بازار کشورمان ما قیمت دلاری گوشی های مورد نظر را با هم مقایسه می‌کنیم. نسخه پایه iPhone XR هم اکنون قیمتی در حدود 430 دلار دارد، این موضوع در حالیست که نسخه پایه آیفون 11 قیمتی در حدود 800 دلار را ارائه کرده است! به بیان دیگر تفاوت قیمتی مابین این دو گوشی به چیزی در حدود 370 دلار می‌رسد! به عقیده ما تفاوت های مابین این دو اسمارتفون به قدری نیستند که خرید آیفون 11 را نسبت به آیفون XR توجیه کنند. بنابراین به عقیده ما ارزش خرید آیفون ایکس آر از آیفون 11 بیشتر است.

 

مقایسه آیفون 11 با XR اپل

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به مقایسه آیفون 11 با XR پرداختیم و اصلی ترین تفاوت های مابین این دو گوشی را برایتان عنوان داشتیم. تفاوت های مهم مابین این دو گوشی مربوط به کیفیت ضد آب بودن، دوربین، پردازنده، رم و ظرفیت باتری آن ها می‌شود که به طور جزئی در آیفون 11 تقویت شد‌ه‌اند. با این حال ما عقیده داریم که اختلاف قیمت مابین این دو گوشی توجیه‌پذیر نیست و ارزش خرید iPhone XR از iPhone 11 اپل بیشتر است. نظر شما در رابطه با این موضوع چگونه است؟ آیا خرید آیفون 11 را توصیه می‌کنید یا به خرید آیفون XR رای می‌دهید؟