تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ را بشناسید!

آموزش و ترفندها 25 مرداد 1398 علی مظفری

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ را بشناسید!

شاید این سوال در ذهن شما هم به وجود آمده باشد که گلکسی نوت 10 سامسونگ (Samsung Galaxy Note 10) چه تفاوتی با گلکسی نوت 10+ سامسونگ (Samsung Galaxy Note 10 Plus) دارد! در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به اصلی ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ اشاره داشته باشیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

سری جدید فبلت های گلکسی نوت سامسونگ (Samsung Galaxy Note) این بار با 4 عضو مختلف معرفی شدند. این چهار عضو به ترتیب گلکسی نوت 10 سامسونگ (Samsung Galaxy Note 10)، گلکسی نوت 10+ سامسونگ (Samsung Galaxy Note 10+)، گلکسی نوت 10 5 جی (Samsung Galaxy Note 10 5G) و گلکسی نوت 10+ 5 جی (Samsung Galaxy Note 10+ 5G) نام دارند. نسخه های ملقب به 5G این محصولات در واقع نسخه‌هایی از آن ها هستند که از قابلیت اتصال LTE 5G پشتیبانی می‌کنند. بنابراین اگر از این دو نسخه و تفاوت آن ها با نسخه های پایه محصولات مذکور چشم‌پوشی کنیم، می‌توان اینطور گفت که گلکسی نوت 10 سامسونگ در دو نسخه اصلی معمولی و پلاس عرضه شده است.

اما سوال اصلی اینجاست که تفاوت این دو نسخه در چیست؟ به بیان دیگر چه تفاوت هایی مابین Galaxy Note 10 و Galaxy Note 10 Plus وجود دارد؟ از آنجای که قیمت نسخه پلاس این محصول نسبت به نسخه معمولی گران‌تر است، آیا تفاوت های مابین آن دو به اندازه‌ای خواهد بود که ارزش صرف هزینه بیشتر برای تهیه کردن نسخه پلاس را داشته باشد؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق و جامع در رابطه با تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ سامسونگ صحبت کنیم. بنابراین اگر قصد خرید یکی از این دو فبلت را دارید و هنوز برای انتخاب قطعی خود تصمیم نهایی نگرفته‌اید، توصیه داریم تا انتهای این مطلب با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ : ابعاد، اندازه و وزن

 

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+

 

اولین تفاوت اصلی مابین دو گوشی سامسونگ Galaxy Note 10 و Note 10+ که هر فردی با اولین نگاه متوجه آن خواهد شد مربوط به اندازه و ابعاد آن ها می‌شوند. بدنه گلکسی نوت 10 ابعاد 151 در 71.8 در 7.9 میلیمتر را ارائه می‌کند و بدین ترتیب از نسخه پیشین سری فبلت های گلکسی نوت یعنی گلکسی نوت 9 کوچک تر است. با توجه به صفحه نمایش بزرگی که این گوشی دارد، کاملا مشخص است که سامسونگ نهایت دقت را در طرحی این محصول بکار برده و ظرافت خاصی در کنار هم چیدن اجزای سخت افزاری آن وجود خواهد داشت. وزن فبلت نوت 10 هم به چیزی در حدود 168 گرم می‌رسد که نسبت به نوت 9 سبک تر است. اما در سمت مقابل گلکسی نوت 10 پلاس ابعاد 162.3 در 77.2 در 7.9 میلیمتری دارد و وزن آن به چیزی در حدود 196 گرم می‌رسد.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی

وقتی دو گوشی نوت 10 و 10+ را در دست می‌گیرید، تفاوت مابین ابعاد و اندازه آن ها به خوبی قابل درک می‌شود. اگر دوست ندارید اندازه گوشی خیلی بزرگ باشد، مطمئنا Note 10 گزینه خرید بهتری برایتان خواهد بود. صفحه نمایش این گوشی به قدری حاشیه های باریکی دارد که در بدنه کامپکت آن جا شده است و اوج زیبایی را به رخ می‌کشد. اما اگر دوست دارید فبلتی که می‌خرید از نظر ابعاد و اندازه مفهوم واقعی یک فبلت را به تصویر بکشد، نوت 10+ گزینه خرید مناسب شماست. وقتی این فبلت را در دست می‌گیرید حسی کاملا متفاوت به شما منتقل خواهد شد. بنابراین یکی از اصلی ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ مربوط به اندازه بدنه و وزن آن ها می‌شود.

 

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ : اندازه صفحه نمایش و رزولوشن

 

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+

 

طبیعتا با توجه به اینکه گلکسی Note 10+ نسبت به Note 10 اندازه بزرگ تری دارد، صفحه نمایش آن هم نسبت به این گوشی بزرگ تر خواهد بود. شاید حتی اصلی ترین تفاوت مابین این دو گوشی هم مربوط به اندازه صفحه نمایش آن ها باشد! صفحه نمایشی که در نوت 10 بکار رفته 6.3 اینچی است، یعنی اندازه آن نسبت به سال گذشته و فبلت نوت 9 به مقدار 0.1 اینچ کوچک تر شده است، اما نمایشگر نوت 10+ اندازه 6.8 اینچی دارد واقعا یک نمایشگر بزرگ است که مشابه آن در کمتر گوشی دیده می‌شود. رزولوشن صفحه نمایش دو محصول نام برده شده هم متفاوت خواهد بود. صفحه نمایش Note 10 رزولوشن 2280 در 1080 پیکسلی را ارائه کرده و بدین ترتیب تراکم آن به چیزی در حدود 401 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. اما در سمت مقابل رزولوشن صفحه نمایش بزرگ نوت 10 پلاس برابر با 3040 در 1440 پیکسل خواهد بود و بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 498 پیکسل در هر اینچ می‌رسد.

نکته مهم و جالبی که باید به آن توجه کنید مربوط به این است که رزولوشن صفحه نمایش Note 10 از Note 9 که محصول سال گذشته سامسونگ بوده کمتر است! صفحه نمایش نوت 9 رزولوشن 2960 در 1440 پیکسل را ارائه می‌کرد و تراکم آن به چیزی در حدود 516 پیکسل در هر اینچ می‌رسید که از تراکم پیکسلی صفحه نمایش هر دو فبلت Note 10 و Note 10+ بیشتر است! بنابراین به نظر می‌رسد اگرچه یک سال از زمان عرضه فبلت نوت 9 گذشته اما با این حال این محصول هنوز می‌تواند رقیب جدی برای تمام گوشی های جدید و حتی نسخه جدیدتر و جایگزین خودش باشد! پس دومین مورد از اصلی ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ مربوط به اندازه صفحه نمایش آن ها، رزولوشن و تراکم پیکسلی می‌شود که Note 10 Plus در این زمینه از Note 10 برتری دارد.

 

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ : حافظه داخلی و جانبی

یک تفاوت مهم دیگر هم مابین دو فبلت Note 10 و Note 10+ وجود دارد که شاید خیلی از کاربران در نگاه اول متوجه آن نشوند. این تفاوت مربوط به پشتیبانی از حافظه جانبی می‌شود! گلکسی نوت 10 سامسونگ از نظر حافظه داخلی فقط در یک نسخه عرضه شده که ظرفیت 256 گیگابایتی را ارائه می‌کند و از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل نمی‌آورد. به بیان دیگر امکان نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) در این گوشی و افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات آن وجود ندارد. اما در سمت مقابل گلکسی نوت 10 پلاس از نظر حافظه داخلی شامل دو نسخه مختلف با ظرفیت های 256 و 512 گیگابایتی می‌شود. مهمتر اینکه نوت 10+ برخلاف نوت 10 از اتصال رم میکرو اس دی پشتیبانی می‌کند و بنا به ادعای سامسونگ با نصب رم میکرو اس دی در این گوشی می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 1 ترابایت افزایش داد. این مسئله هم یکی دیگر از اصلی ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ است که باید به آن اشاره می‌کردیم.

 

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ : رم و قدرت عملکرد

 

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس

 

تراشه‌ای که در دو فبلت Note 10 و Note 10+ بکار رفته مشابه و یکسان هستند و نسخه جهانی هر دوی آن ها از تراشه اگزینوس 9825 بهره می‌برند. اما ظرفیت رم این دو محصول با هم تفاوت دارد. رم نوت 10 ظرفیت 8 گیگابایتی را ارائه کرده اما رم نوت 10 پلاس 12 گیگابایتی است! بدون تردید با توجه به کانفیگ سخت افزاری که در این دو فبلت بکار رفته، هر دوی آن ها بدون کوچک ترین مشکلی از پس انجام سنگین ترین تسک ها بر می‌آیند و حتی سنگین ترین بازی های HD اندرویدی هم بدون کوچک ترین لگ در هر دوی آن ها قابل اجراست. بنابراین شاید در عمل تفاوتی مابین قدرت و بازده گلکسی Note 10 و Note 10+ احساس نشود، اما به هر حال بهره‌مندی نوت 10+ از رم 12 گیگابایتی یک مزیت عمده برای آن به شمار می‌رود و این فبلت را از نظر مولتی‌تسکینگ به یک غول بی‌رقیب تبدیل می‌کند. بنابراین ظرفیت بیشتر رم Galaxy Note10 Plus یکی دیگر از تفاوت های آن نسبت به Galaxy Note 10 است که باید در انتخاب این دو اسمارتفون در نظر گرفته شود.

 

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ : دوربین اصلی

 

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+

 

هر دو فبلت نوت 10 و 10 پلاس از سه لنز دوربین اصلی و مشابه بهره می‌برند که به ترتیب 12، 12 و 16 مگاپیکسلی هستند. بنابراین از این نظر تفاوتی مابین آن ها وجود ندارد، اما مجموعه دوربین اصلی Note 10 Plus یک ویژگی کوچک دارد که در مجموعه دوربین اصلی Note 10 شاهد پیاده سازی آن نیستیم! این ویژگی مربوط به قابلیت TOF 3D می‌شود که امکان زوم بهتر و دقیق تر در محیط های تاریک و روشن را فراهم می‌آورد.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه سری اس و نوت سامسونگ: Galaxy Note بخریم یا Galaxy S؟

اگر با دقت به محل نصب لنزهای دوربین اصلی دو گوشی مورد نظر نگاه کنید متوجه خواهید شد که در زیر چراغ فلش LED فبلت نوت 10 پلاس دو لنز کوچک دیگر نصب هستند. این دو لنز در واقع مربوط به دوربین TOF 3D VGA می‌شوند. البته باید اعتراف کنیم که در عمل تفاوت خیلی محسوسی مابین عملکرد و حتی قابلیت زوم دو گوشی Note 10 و Note 10+ دیده نمی‌شود، اما به هر حال این مسئله از تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ است و می‌بایست به آن اشاره مختصری می‌داشتیم.

 

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ : ظرفیت باتری

 

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+

 

با توجه به اینکه فبلت Galaxy Note 10+ نسبت به Galaxy Note 10 صفحه نمایش بزرگ تری دارد، طبیعتا باید از یک باتری بزرگ تر هم برای تامین انرژی مورد نیازش بهره‌مند باشد. باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز فبلت نوت 10 بکار رفته ظرفیت 3500 میلی آمپر ساعتی داشته و از نوع لیتیوم یونی است. هنوز عرضه گوشی نوت 10 به طور رسمی آغاز نشده تا بررسی از کیفیت شارژدهی باتری آن داشته باشیم، اما از آنجایی که باتری این گوشی نسبت به باتری نوت 9 سال گذشته 500 میلی آمپر ساعت ظرفیت کمتری دارد (ظرفیت باتری نوت 9 معادل 4000 میلی آمپر ساعت است)، پیش‌بینی می‌کنیم شارژدهی باتری Note 10 وضعیت کاملا معمولی را ارائه کند. اما در سمت مقابل برای تامین انرژی مورد نیاز Galaxy Note 10+ از یک باتری 4300 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه صفحه نمایش این گوشی 0.5 اینچی از نمایشگر نوت 10 بزرگ تر است و رزولوشن و تراکم بیشتری را هم ارائه می‌کند، پیش‌بینی می‌کنیم باتری آن هر بتواند بازده معمولی داشته باشد و خیلی شگفتی‌آفرین نشود. البته این نتیجه‌گیری مبتنی بر پیش‌بینی فعلی ما (قبل از عرضه و تست محصولات نام برده شده) است و احتمال دارد در عمل شاهد وضعیت متفاوتی باشیم.

 

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ : سرعت شارژ مجدد

 

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس

 

هر دو فبلت Galaxy Note 10 و Galaxy Note 10 Plus از قابلیت شارژ سریع بیسیم و باسیم پشتیبانی می‌کنند اما سرعت شارژ باتری در گلکسی نوت 10+ بیشتر خواهد بود چون شارژر فابریک این گوشی یک شارژر 45 واتی است اما شارژر فابریک نوت 10 یک شارژر 25 واتی خواهد بود. بنابراین توان خروجی این دو شارژر چیزی در حدود 20 وات تفاوت دارد و این موضوع سبب می‌شود سرعت شارژ باتری Note 10+ بیشتر از Note10 باشد. البته ظرفیت کمتر باتری نوت 10 می‌تواند حالتی ایجاد کند که باتری هر دو فبلت در بازه زمانی مشابه به یک مقدار (درصد) شارژ شود.

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

قابلیت شارژ بیسیم هم در این دو محصول با توان متفاوتی پشتیبانی می‌شود. نوت 10 از شارژ بیسیم 12 واتی پشتیبانی می‌کند و نوت 10 پلاس از شارژ بیسیم 15 واتی پشتیبانی به عمل می‌آورد. پس از این نظر هم سرعت شارژ باتری Note10 Plus بیشتری از Note 10 است. البته همانطور که گفتیم به دلیل اختلاف ظرفیت باتری دو گوشی شاید مقدار شارژ مجدد آن ها در یک بازه زمانی یکسان خیلی تفاوتی نسبت به هم نداشته باشد اما به هر حال این موضوع از تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ بوده و باید به آن اشاره می‌کردیم.

 

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ : قیمت

 

تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+

 

آخرین موضوعی که باید به عنوان یکی دیگر از تفاوت های Note 10 و Note 10+ به آن اشاره داشته باشیم مربوط به قیمت این دو محصول می‌شود. طبیعتا چون فبلت نوت 10 پلاس نسخه پیشرفته‌تری از سری فبلت های نوت 10 است، قیمت بیشتری هم در مقایسه با نسخه معمولی آن دارد. قیمت گلکسی Note 10 در بازارهای جهانی معادل 950 یورو در نظر گرفته شده و قیمت گلکسی Note 10+ در بازارهای جهانی معادل 1100 یورو در نظر گرفته شده است. بنابراین به احتمال زیاد با مشخص شدن دقیق قیمت این دو گوشی در بازار کشور شاهد تفاوت چند میلیون تومانی مابین قیمت آن ها خواهیم بود. تصمیم گیری مبنی بر اینکه کدامیک از دو فبلت مورد نظر ارزش خرید دارند و گزینه بهتری برای تهیه کردن هستند را بر عهده شما قرار می‌دهیم. بنابراین یکی دیگر از اصلی ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 سامسونگ و گلکسی نوت 10 مربوط به قیمت آن ها می‌شود.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی اصلی ترین تفاوت های گلکسی نوت 10 و نوت 10+ سامسونگ پرداختیم. شاید به جرئت بتوان مدعی شد که اصل ترین تفاوت مابین این دو محصول مربوط به اندازه آن ها و نمایشگرشان می‌شود. البته تفاوت رزولوشن صفحه نمایش دو محصول هم می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین تفاوت های آن ها معرفی شود. نکته مهم بعدی این است که در خیلی زمینه ها گلکسی نوت 9 که در سال گذشته شاهد معرفی آن بودیم از گلکسی نوت 10 برتری دارد و شاید خرید آن با توجه به قیمت مناسب ترش نسبت به خرید Note 10 انتخاب بهتری باشد! سعی می‌کنیم در یک مقاله مجزا به مقایسه نوت 10 و نوت 9 هم بپردازیم. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.