تفاوت نوع نمایشگرها

آموزش و ترفندها 15 آبان 1393 علی مظفری

تفاوت نوع نمایشگرها

نمایشگر AMOLED

AMOLED مخفف عبارت Active Matrix OLED  و OLED مخفف عبارت Organic LED و LED مخفف عبارت Light Emitting Diode است. که اگر از آخر به اول بخواهیم تعریف کنیم عبارت است از دسته ای از LEDها که توسط فناوری آدرس دهی پیکسلی Active matrix ساخته می شوند OLED .ها نیازی به نور پس زمینه ندارند و خودشان صفحه نمایش را تشکیل می دهند.

این نمایشگرها می توانند در ضخامت های بسیار باریک ساخته شوند. نمونه آزمایشگاهی 50 میکرونی آن نیز ساخته شده است. جالب است بدانید با استفاده از OLEDها می توان نمایشگرهایی ساخت که به صورت Transparent (شفاف) عمل کنند.

از ویژگی های AMOLEDها می توان به مصرف کم برق، Refresh rate سریع و نمایش رنگ مشکی واقعی اشاره کرد. ولی از طرفی این نمایشگرها در مکان های پرنور و زیر نور افتاب آنچنان که باید خوب عمل نمی کنند. سامسونگ برای رفع این مشکل در نسخه دوم Galaxy S از فناوری Super AMOLED Plus استفاده کرده است.

.مقایسه انواع صفحه نمایش

 

نمایشگر Super AMOLED

نمایشگرهای Super AMOLED سامسونگ از روش خاصی برای چیدن ساب-پیکسل ها استفاده می کند که matrix Pentile نام گذاری شده است. درنمایشگرهای معمولی TFT که دارای طراحی RGB matrix یا همان (Real-Stripe) هستند هر پیکسل دارای سه ساب پیکسل (ساب پیکسل های قرمز، سبز و آبی) است اما در Super AMOLED دو ساب پیکسل وجود دارد و ساب پیکسل سبز حذف شده و ساب پیکسل سبز بصورت اشتراکی با دو ساب پیکسل قرمز و آبی کار می کند.

نمایشگر Super AMOLED چیست

حالا وقتشه! اینو بخون با انواع رزولوشن‌های QHD، Full HD، HD و 4K آشنا شوید

نمایشگر Super AMOLED Plus

همان طور که از اسمش پیداست، Super AMOLED Plus همان نسخه ارتقا یافته Super AMOLED سامسونگ است. جالب است بدانید بر خلاف چیدمان ساب پیکسل هایی که در بالا گفتیم، این نمایشگرها از همان چیدمان RGB استفاده می کنند که موجب افزوده شدن 50% ساب پیکسل ها می شود.

با اینکه رزولوشن هر اینچ از super amoledها از super amoled plus بالاتر است ولی هرچه تعداد ساب پیکسل ها بالا برود، وضوح تصویر بیشتر می شود. به تصویر زیر دقت کنید.

نمایشگر Super AMOLED Plus