پردارنده های ARM

آموزش و ترفندها 18 آبان 1393 علی مظفری

پردارنده های ARM

در میان این بازار پر رونق و به روز، نام پردازنده‌های ARM زیادی شنیده می‌شود. در واقع این پردازنده‌ها ساختار اصلی دستگاه‌های هوشمند و قابل حمل امروزی را تشکیل می‌دهند که پایه و اساس پردازنده‌های تولیدی شرکت‌های مختلف هم هستند که مبنای رقابت آنها را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر ورود یک پردازنده جدید می‌تواند تحولی بزرگ را در بازار ایجاد کرده و حتی مقدمه‌ای برای ورود نسلی جدید از این پردازنده‌ها در بازار باشد. با این اوصاف است که خریداران به خصوص دسته حرفه‌ای‌ها در هنگام خرید معمولا به نوع پردازنده به کار رفته در دستگاه‌های هوشمند توجه کرده و سعی دارند جدیدترین و البته سریع‌ترین آنها را انتخاب کنند. با این اوصاف بد نیست اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری درباره این پردازنده‌های کاربردی و البته مدل‌های جدید و رایج آنها داشته باشیم. 

 

پردازنده ARM چیست؟


ARM در واقع نوعی از معماری پردازنده‌های کامپیوتری و طبق پلت‌فرم RISC است بدین معنی که فقط عملیات پایه به صورت سخت افزاری و بقیه عملیات به صورت نرم افزاری با استفاده از این اعمال پایه پیاده سازی شده اند.
تکنولوژی آرم، اولین بار توسط شرکت بریتانیایی ARM Holding طراحی شد. این نوع پردازنده‌ها اولین بار توسط شرکت Acorn Computers و برای استفاده مجزا از کامپیوترهای رومیزی به کار برده شد که این شرکت بعدها به ARM Holding تغییر نام پیدا کرد. در حال حاضر پردازنده‌هایARM به طور گسترده‌ای در دستگاه‌های دیحیتال 32 بیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
شرکت ARM Holdings خود تولیدکننده پردازنده‌ها نیست و گواهی‌نامهٔ به‌کارگیری از معماری آرم را به تولیدکنندگان نیمه‌هادی می‌فروشد. کمپانی‌ها نیز به راحتی تراشه‌های خود را براساس معماری آرم تولید می‌کنند. از جمله کمپانی‌هایی که پردازنده‌های خود را براساس معماری ARM طراحی می‌کنند می‌توان به اپل در تراشه‌های اختصاصی خود،سامسونگ الکترونیکس در پردازنده‌های اگزینوس ، انویدیا در پردازشگرهای تگرا و کوالکام در پردازنده‌های اسنپ دراگون اشاره کرد. حتی در دهه ی 1990 ، کمپانی intel که امروزه رقیب جدی ARM است، در سری Strong ARM از پردازنده های خود از این معماری استفاده می کرده است. 

 

حالا وقتشه! اینو بخون کدام پردازنده را خریداری کنیم؟ Intel core i5 یا Intel core i7

امروزه تقریبا تمام گوشی های هوشمند از پردازنده های ARM استفاده می کنند . برای مثال کمپانی Apple، در جدید ترین محصولات خود از پردازنده ی ARMv8-A و همچنین شرکت مایکروسافت در جدیدترین محصول خود یعنی نوکیا لومیا 830 از پردازنده ی Cortex-A7 بهره برده اند. 

 

انواع مدل های پردازنده ARM

در جدول زیر انواع مدل های پردازنده ی Arm، بر اساس نوع معماری آمده است. 


مهم‌ترین ویژگی پردازنده‌های ARM که استفاده از آنها را در گجت‌های هوشمند امروزی رواج داده است، عملکرد سریع درعین مصرف و حرارت پایین است. در واقع از آنجایی که معماری این پردازنده‌ها براساس طراحی RISC است، هسته اصلی پردازنده نیاز به 35 هزار ترانزیستور دارد. این در حالی است که پردازنده‌های معمولی رایج x86 که در اغلب کامپیوترهای شخصی به کار برده می‌شوند، براساس CISC طراحی شده‌اند و نیاز به میلیون‌ها ترانزیستور دارند. این موضوع مهم‌ترین دلیل مصرف بسیار پایین انرژی در پردازنده‌های مبتنی بر ARM است.


  
خصوصیات پردازنده های ARM


1-    توان مصرفی کم: با افزایش سرعت، معمولا شاهد افزایش توان مصرفی نیز هستیم. اما ARM ها ایستا هستند، بدین معنا که در زمان دلخواه می توانند کلاک پردازنده را به جهت کاهش توان مصرفی متوقف کنند و در نتیجه میزان مصرف انرژی به حداقل خود، یعنی 0.5 تا 1 میلی آمپر به ازای هر مگاهرتز می رساند؛ که همین موضوع بر اهمیت و محبوبیت این خانواده و همچنین مصرف چشمگیر آنها در وسایل مانند موبایل و تبلت شده است. 
2-    سخت افزارهای جانبی متعدد: در میکروپروسسورها به جهت اینکه پردازنده هایی مستقل روی بُردهای انحصاری می باشند، نیاز به سخت افزارهای جانبی ، مانند ADC,DAC,USB SPI UART ,CAN ,Ethernet،SDRAM ، بسیار پررنگ تر از سایر تراشه ها دیده می شود. 
3-    حافظه داخلی زیاد :بحثی که این روزها نظر همه را به سمت خود معطوف کرده، دغدغه ی میزان حافظه است؛ حتی اگر حافظه داخلی یک میکرو تراشه ی چند سانتی متر مربعی باشد، از این حیث میتوان حافظه ی فلش 1 تا 36  کیلوبایت و حافظه رَم 256 کیلوبایتی ARM ها را جزء حافظه های مناسب بشمار آورد.