راهنمای جامع خرید سیستم گیمینگ | معرفی کامل قطعات مورد نیاز کیس مخصوص بازی

راهنمای خرید 25 شهریور 1398 علی مظفری

راهنمای جامع خرید سیستم گیمینگ | معرفی کامل قطعات مورد نیاز کیس مخصوص بازی

سیستم گیمینگ (Gaming) یکی از سیستم‌های رده بالا در هنگام بستن کیس و اسمبل کردن قطعات سخت افزاری برای کامپیوتر است. قیمت سیستم گیمینگ به نسبت سایر رده‌های کاربری سیستم بالاتر است اما در عوض با قدرتی که سیستم شما پیدا می‌کند، می‌تواند به راحتی سنگین‌ترین کارهای ممکن را روی آن انجام دهید. اجرای بازی‌های ویدیویی با کیفیت و فریم ریت بالا، یکی از سنگین‌ترین کارهایی است که می‌توانید با یک سیستم کامپیوتری انجام دهید اما با بستن سیستم گیمینگ می‌توانید کارهای حرفه‌ای دیگری مانند تدوین ویدیو، طراحی سه‌بعدی، نقشه‌کشی و انیمیشن سازی و طراحی گرافیک پیشرفته و... را هم با کیفیت بالا انجام دهید. به همین خاطر یک سیستم حرفه‌ای گیمینگ فقط مخصوص بازی نیست و با داشتن آن می‌توانید به کلیه کارهای حرفه‌ای دیگر خود هم برسید.

 

راهنمای خرید سیستم گیمینگ

 

برای بستن کامپیوتر گیمینگ و اسمبل کردن یک کیس مخصوص بازی، همانند اسمبل کردن هر سیستم دیگری نیاز به یک سری قطعات سخت‌ افزاری پایه مانند پاور، مادربورد، پردازنده، کارت گرافیک، رم و هارد دیسک هستید. اما سیستم‌های گیمینگ با توجه به قطعات حرفه‌ای که در آن‌ها استفاده می‌شود ممکن است نیاز به حرفه‌ای‌ترین مدل‌های مادربورد و پاور باشند. همچنین به واسطه‌ی بالا رفتن توان مصرفی این مدل سیستم‌ها، نیاز به استفاده از یک سیستم خنک‌کننده هم احساس می‌شود.

به صورت کلی برای خرید یک سیستم گیمینگ قوی ابتدا باید بودجه‌ی خود را مشخص کنید. قیمت قطعات گیمینگ به‌خصوص کارت گرافیک عامل مهمی در تعیین رنج قیمت سیستم گیمینگ شما است. برای یک تجربه‌ی مناسب از بازی‌های ویدیویی پیشنهاد می‌شود بین 30 تا 40 درصد بودجه‌ی خود را به کارت گرافیک اختصاص دهید. البته این مورد بستگی به انتظار شما از کامپیوتر گیمینگ هم دارند.

 

چه انتظاری از سیستم مخصوص بازی دارید؟

 

سیستم مخصوص بازی

 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که باید به آن پاسخ دهید این است که چه انتظاری از قدرت سیستم گیمینگ مدنظر خود دارید. آیا قصد دارید جدیدترین بازی‌های ویدیویی را با بالاترین درجه تنظیمات گرافیکی بازی کنید یا خیر؟ آیا کیفیت فنی تصویر بازی (رزولوشن بالا) برای شما اهمیت دارد یا نرخ فریم بالا الویت شما است؟ اگر بخواهیم تخصصی‌تر به این قضیه نگاه کنیم، می‌توان پرسید که شما علاقه‌مند به چه سبک بازی‌ ویدیویی هستید؟ زیرا برای مثال بازی‌های داستانی آفلاین -غالبا سوم شخص- نیازی به فریم ریت بالا ندارند، برعکس بازی‌های شوتر آنلاین -اول شخص- فریم ریت عامل مهمی در تجربه‌ی بازی شما است. از همین رو می‌توانید در این سطح هم انتظار خود را سیستم گیمینگ مشخص کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون همه چیز در رابطه با فصل 4 بازی کال‌اف‌ دیوتی وارزون | COD : Warzone

برای تجربه‌ی بازی با روزلوشن 1080p و تنظیمات گرافیکی متوسط، می‌توانید از یک کارت گرافیک میان رده گیمینگ مانند GTX 1650 استفاده کنید. هرچه بخواهید تنظیمات گرافیکی بازی را بالاتر ببرید و با فریم ریت بالاتری به تجربه بازی‌ها بنشینید، مدل کارت گرافیک حرفه‌ای‌تری را باید انتخاب کنید. برای مثال برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی با کیفیت 4K نیاز به کارت گرافیک‌های سری 20 مدل RTX شرکت NVIDIA دارید. همچنین برای اجرای بازی‌های 4K با فریم ریت بالای 60 و یا تجربه کیفیت 8K باید از کارت گرافیک‌های سری RTX 30 استفاده کنید که در حال حاضر تا 100 میلیون تومان قیمت دارند. از آنجایی که در اسمبل کردن سیستم گیمینگ کارت گرافیک اهمیت زیادی دارد، لازم است که پیش از انتخاب سایر قطعات نیاز و انتظار خود را دقیقا مشخص کنید. برای بررسی دقیق‌تر بازی‌ها در کارت گرافیک‌های مختلف می‌توانید نام بازی موردنظر و کارت گرافیک را در یوتیوب جستجو کرده و ویدیو تست آن‌ها را مشاهده کنید. با مشاهده چندین ویدیو می‌توانید متوجه شوید که کارت گرافیک انتخابی شما چه توانی در اجرای بازی‌ها دارد.

 

مشخصات یک سیستم گیمینگ بالا رده چیست؟

 

مادربرد سیستم گیمینگ

 

مادربرد سیستم گیمینگ

 

یکی از مهم‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری مادربرد (Motherboard) آن است. مادربرد وظیفه‌ی اتصال قطعات سخت افزاری سیستم را به هم داشته و به‌کمک پاور سیستم، برق‌رسانی به قطعات را انجام می‌دهد. قیمت مادربرد در بازه‌های مختلفی بر اساس رده کاربری آن قرار می‌گیرد که مادربردهای گیمینگ جز گران‌ترین‌ها هستند و اندازه‌ی بزرگ‌تری هم دارند.

اولین نکته‌ای که در انتخاب مادربرد سیستم گیمینگ باید دقت کنید، این است که قصد دارید از کدام مدل پردازنده روی آن استفاده کنید. زیرا نوع سوکت‌های مادربرد که باید روی آن یک پردازنده یا همان CPU را نصب کنید، در شرکت‌های Intel و AMD کاملا متفاوت است. پردازنده‌های اینتل از نوع بدون پین (LGA) بوده و پردازنده‌های AMD از نوع پین‌دار (PGA) هستند و مادربرهای مخصوص خود را نیاز دارند. پس در اولین مرحله باید میان این دو پردازنده یکی را انتخاب کنید. به صورت کلی می‌توان این‌طور مطرح کرد که پردازنده‌های اینتل برای پردازش یک کار به صورت جداگانه عملکرد بهتری به نسبت AMD دارند، و برعکس پردازنده‌های AMD در پردازش کارها به صورت همزمان خروجی بهتری را به‌شما تحویل می‌دهند. اگر در انتخاب بهترین مادربرد سیستم گیمینگ و نوع پردازنده مطمئن نیستید، پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی «پردازنده اینتل بهتر است یا AMD» را مطالعه کنید.

برای انتخاب مادربرد گیمینگ می‌توانید یکی از مدل‌های سری گیمینگ TUF و ROG شرکت Asus را تهیه کنید که برای سری پردازنده‌های اینتل طراحی شده‌اند. مادربرد گیمینگ Asus ROG STRIX Z490-H یکی از گزینه‌های حرفه‌ای برای یک سیستم گیمینگ است. مادربرد Asus ROG STRIX B550-E هم از دیگر مادربردهای پیشنهادی برای سری پردازنده‌های اینتل هستند که قابلیت ارتقا رم تا 128 گیگابایت از نوع DDR4 را دارند. اگر قصد استفاده از پردازنده‌ی AMD را هم دارید، می‌توانید مادربرد گیمینگ GIGABYTE AORUS X570 Master استفاده کنید.

 

رم

 

راهنمای جامع سیستم گیمینگ 2021

 

حافظه‌ی رم (RAM) یکی از قطعات مهم سیستم کامپیوتری شما است و در واقع اطلاعاتی که باید در پردازنده‌ پردازش شوند را در خود نگه‌ می‌دارند و آن‌ها دسته‌بندی کرده به پردازنده‌ ارسال می‌کند. هر چه میزان رم سیستم شما بیشتر باشد، قادر به ارسال دستوارت بیشتری به پردازنده‌ی سیستم خود هستید. از همین رو سرعت کار کردن شما با سیستم هم بیشتر می‌شود. برای پردازش‌های مربوط به بازی پیشنهاد می‌شود از 16 گیگابایت حافظه‌ی رم استفاده کنید. مادربردهای حرفه‌ای سیستم گیمینگ با پشتیبانی از حافظه‌ی رم مدل DDR4 به شما اجازه می‌دهند از سرعت بالای 2133 مگاهرتز استفاده کنید. حافظه‌های رم هم مدل‌های مختلفی دارند و سرعت‌های متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

در انتخاب RAM مناسب برای سیستم گیمینگ پیشنهاد می‌شود از رم‌های پرسرعت بالای 2400 مگاهرتز استفاده کنید. فقط باید توجه داشته باشید که مادربرد شما این سرعت و ظرفیت از حافظه‌ی رم را پشتیبانی کند. قیمت رم کامپیوتر به نسبت سایر قطعات اصلی مادربرد قیمت کمتری داشته اما لازم نیست در همان ابتدا تمامی اسلات‌های مادربرد خود را پر کنید. شما با خرید رم کامپیوتر -دسکتاپ- می‌توانید ظرفیت رم سیستم خود را هر زمان که نیاز داشتید ارتقا دهید. برای اسمبل کردن یک سیستم گیمینگ حرفه‌ای می‌توانید از RAM PC G-SKILL RipJaws 16GB DDR4 استفاده کنید. حافظه‌های رم کینگ‌مکس مانند KingMax Zeus Dragon 8GB DDR4 با سرعت 3200 مگاهرتز گزینه‌های خوبی برای یک سیستم مخصوص بازی حرفه‌ای هستند.

 

پردازنده (CPU)

 

پردازنده (CPU)

 

پردازنده یکی از مهم‌ترین اجزای هر سیستم کامپیوتری است زیرا در کاری که قصد دارید با کامپیوتر انجام دارید باید درون پردازنده‌ (CPU) پردازش شود. در طی سال‌های گذشته شاهد نسل‌های مخلتلفی از پردازنده‌های کامپیوتری بودیم که هر کدام با گذشت‌ نسل‌ها پرسرعت‌تر و حرفه‌ای‌تر شده‌اند. دو شرکت بزرگ و مطرح تولیدکننده پردازنده Intel و AMD هستند که پیش‌تر در بخش مادربرد هم به آن‌ها اشاره کردیم. رده پردازنده سیستم گیمینگ شما با توجه بودجه‌ای که می‌خواهید برای آن صرف کنید می‌تواند متفاوت باشد. اینتل و AMD هر کدام سری پردازنده‌های مخلفی دارند که از لحاظ سرعت پایه و همینطور تعداد هسته متفاوت هستند. پردازنده‌های شرکت اینتل با سری Core i شناخته می‌شوند و سری‌های Core i3، Core i5، Core i7 و Core i9 دارند. AMD هم با سیستم رده‌بندی‌ای مشابه پردازنده‌های Ryzen 3، Ryzen 5، Ryzen 7 و Ryzen 9 را عرضه کرده که از لحاظ کیفیت در سطحی مشابه پردازنده‌های اینتل قرار می‌گیرند.

حالا وقتشه! اینو بخون 7 مدل از بهترین لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی

بهترین پردازنده سیستم های گیمینگ صرفا آخرین مدل این سری پردازنده‌ها نیست. برای پردازش بازی‌های ویدیویی با فریم ریت بالا یک پردازنده‌ی شش یا هشت هسته‌ای با سرعت پایه بالای 2.6 گیگاهرتز نیاز گیمینگ شما را برطرف می‌کند. از همین رو اگر قصد دارید با دقت بالا برای سیستم گیمینگ خود هزینه کنید، برای مثال خرید پردازنده Intel Core i9 10900F ده هسته‌ای عملکردی بهتر از پردازنده Intel Core i7 9700K هشت هسته‌ای ندارد. پردازنده‌های Intel Core i3 و Ryzen 3 نهایتا 4 هسته‌ای هستند و مدل‌های نسل جدید آن‌ها برای یک سیستم گیمینگ پایه مناسب هستند. پردازنده‌های Core i5 و Ryzen 5 هم نهایتا 6 هسته‌ای هستند و اگر قصد دارید یک سیستم گیمینگ اقصادی اسمبل کنید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بهترین پردازنده‌های بازار برای یک سیستم گیمینگ حرفه‌ای هم در حال حاضر پردازنده‌های Core i7 و Ryzen 7 هستند که نهایتا مدل هشت هسته‌ای دارند. اگر علاوه بر بازی قصد دارید با سیستم خود کارهای سنگین و حرفه‌ای دیگری مانند تدوین ویدیو و... را هم انجام دهید، خرید پردازنده ‌های جدید Intel Core i9 و AMD Ryzen 9 که نهایتا 10 هسته‌ای هستند به شما پیشنهاد می‌شود.

 

کارت گرافیک سیستم گیمینگ

 

کارت گرافیک سیستم گیمینگ

 

همان‌طور که در ابتدای مقاله مطرح شد، کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم گیمینگ است و این قطعه مشخص می‌کند که شما با چه کیفیتی قادر به تجربه‌ی بازی ویدیویی هستید. مهم‌ترین عاملی که کارت گرافیک‌ها از هم متمایز می‌کند، فریم ریت یا نرخ فریم بازی است. هر FPS (Frame Per Second) یا تعداد فریم‌ در یک ثانیه بیشتر باشد، شما تصویر روان‌تری را مشاهده می‌کنید. در هر سطح از تنظیمات گرافیکی شما می‌توانید فریم ریت‌های متفاوتی را مشاهده کنید. برای مثال هر چه کیفیت فنی تصویر شما پایین‌تر باشد و برای مثال قصد داشته باشید با کیفیت HD 720p بازی کنید، می‌توانید فریم ریت بالایی را تجربه کنید. برعکس در کیفیت‌های بالاتر مانند 4K با یک سیستم معمولی شاید در بتوانید با 20 فریم بر ثانیه بازی را اجرا کنید. هر چه کارت گرافیک شما قدرتمندتر باشد با کیفیت بالاتر و فریم ریت بیشتری می‌توانید بازی‌های ویدیویی را تجربه کنید. قدرت کارت گرافیک‌ها را بر اساس میزان فریم ریت نهایی آن‌ها در بازی‌ها مقایسه می‌کنند. در یک بازی مشابه با تنظیمات گرافیکی مشابه می‌توان عملکرد دو کارت گرافیک را با هم مقایسه کرد. 

 

کارت گرافیک سیستم گیمینگ

 

متنوع بودن کارت گرافیک‌های موجود در بازار باعث شده رنج قیمیت سیستم گیمینگ هم بسیار متفاوت باشد. همانند پردازنده، دو شرکت بزرگ تولیدکننده کارت گرافیک وجود دارد اما برعکس پردازنده، عملکرد یکی کاملا برتر از دیگری است. NVIDIA و AMD دو شرکت دارای تکنولوژی تولید کارت گرافیک هستد که NVIDIA به دلیل پشتیبانی نرم افزاری بهتر از کارت گرافیک‌ها و هماهنگی بیشتر با بازی‌های ویدیویی عملکرد بهتری نسبت به AMD داشته است. از طرف دیگر AMD کارت گرافیک‌های رده بالایی مانند سری 30 کارت گرافیک‌های مدل RTX انویدیا ندارد. شرکت‌های تولیدکننده قطعات کامپیوتری مانند ایسوس، گیگابایت و MSI از تراشه‌ی اصلی شرکت NVIDIA استفاده می‌کنند و آن‌ها را به همراه فن‌های خنک‌کننده به بازار عرضه می‌کنند. دما کارت گرافیک یکی از عوامل مهم در بازدهی آن است به همین خاطر تعداد فن‌ها و به صورت کلی سیستم خنک کننده سیستم گیمینگ شما اهمیت زیادی دارد. مخصوصا اگر قصد دارید در بازه‌های زمانی طولانی مشغول بازی کردن شوید، این مورد بیشتر خود را نشان می‌دهد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Legion 5 | لپ تاپ گیمینگ قدرتمند با قیمت مناسب

قیمت کارت گرافیک در بازار ایران به نسبت سایر قطعات قیمت بالاتری دارد و اگر قصد دارید یک سیستم گیمینگ بسیار قدرتمند ببندید، بیش از کل قیمت یک سیستم معمولی باید هزینه برای کارت گرافیک خود کنید. اما برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی روز با کیفیت Full HD 1080p با تنظیمات گرافیکی متوسط رو به بالا می‌توانید از کارت گرافیک GTX 1650 استفاده کنید که ایسوس در مدل کارت گرافیک Asus PH-GTX1650-O4G آن را با 4 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی GDDR6 در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر قصد داشته باشید با کیفیت 1080p فریم ریت بالایی را در بازی‌های روز داشته باشید، می‌توانید با افزایش بودجه خود از کارت گرافیک Asus PH GTX 1660 O6G استفاده کنید. برای اجرای روان بازی‌های روز با فریم ریت بالا و کیفیت بالاتر از Full HD می‌توانید از کارت گرافیک‌های سری 20 و 30 مدل NVIDIA GeForce RTX رو سیستم گیمینگ خود استفاده کنید. (قیمت کارت گرافیک RTX 2080 TIقیمت کارت گرافیک RTX 3060)

 

هارد و SSD

 

هارد و SSD

 

برای ذخیره‌سازی اطلاعاتتان، نیاز به هارد در سیستم کامپیوتری خود داریم. با توجه به تفاوت سرعت انواع فضاهای ذخیره‌سازی معمولا از دو نوع از این فضاها استفاده می‌شود. هارد های معمولی HDD و حافظه‌ SSD. قیمت حافظه SSD به نسبت قیمت هارد HDD بسیار بیشتر است به طوری که با هزینه‌ی مشابه ممکن است یک چهارم ظرفیت HDD بتوانید حافظه‌ی SSD خریداری کنید. قیمت بالای حافظه‌ی پرسرعت SSD باعث شده بر روی اکثر سیستم‌ها با توجه به نیاز از 128 یا 256 گیگابایت SSD استفاده شود. پیشنهاد می‌شود تنها برای نصب سیستم عامل و بازی‌های اصلی خود از SSD استفاده کنید و فایل‌ها و اطلاعات دیگر خود را بر روی هارد معمولی HDD ذخیره کنید.

 

برای خرید هارد HDD می‌توانید از برند سیگیت یا وسترین دیجیتال ظرفیت‌های 1 ترابایات را تهیه کنید. قیمت هارد Seagate SkyHawk 1TB ST1000VX005 و قیمت هارد Western Digital Red 1TB WD10EFRX به نسبت سایر هاردهای HDD مناسب‌تر است. برای حافظه‌ی SSD هم گزینه‌های مختلفی پیش‌روی شما است اما از برند وسترین SSD مدل Western Digital Green 120GB M.2 2280 SATA III می‌توان گزینه‌ی خوبی برای نصب سیستم عامل باشد. اگر قصد داشتید SSD‌هایی با ظرفیت‌های بالاتر هم خریداری کنید، می‌توانید از برند سامسونگ مدل Samsung SSD 860 EVO M.2 را با ظرفیت 500 گیگابایت خریداری کنید.

 

پاور

 

قطعات موردنیاز کیس مخصوص بازی

 

پاور یا منبغ تغذیه وظیفه‌ی رساندن برق به مادربرد شما را دارد و باید متناسب با قطعاتی که برای سیستم گیمینگ خود انتخاب کرده‌اید آن را انتخاب کنید. زیرا سیستم گیمینگ و کارت گرافیک‌های گیمینگ توان مصرفی بالایی دارند و اگر شما میزان توان کمتری را به آن‌ها وارد کنید، به‌خوبی کار نکرده و عمر آن‌ها کمتر می‌شود. به همین خاطر در هنگام انتخاب قطعات باید حواستان به جمع توان مصرفی قطعات انتخاب شده باشد تا بدانید چه نوع پاوری مناسب سیستم شما است. برای بررسی توان مورد نیاز سیستم ابزارهای آنلاینی مثل PC Part Picker یا سرویس محاسبه‌گر Cooler Master استفاده کرد. در این سایت‌ها می‌توانید با مشخص کردن نوع مادربرد، پردازنده، کارت گرافیک و سایر قطعات سیستم خود، توان مورد نیاز خود را مشاهده کنید و بر اساس آن پاور مناسب را خریداری کنید. برای سیستم های گیمنیگ متوسط به صورت کلی می‌توان از پاور Green GP600B-HP EVO استفاده کرد. در سیستم‌های حرفه‌ای گیمینگ هم از برند ایسوس با توان 850 وات، مدل Asus ROG Strix 850G پیشنهاد می‌شود.

 

سیستم خنک‌کننده

 

سیستم خنک‌کننده

 

برای استفاده‌ی طولانی‌مدت از سیستم گیمینگ خود حتما به سیستم خنک‌کننده نیاز خواهید داشت. گرمای زیاد سیستم علاوه بر کاهش عملکرد سیستم پردازشی و کارت گرافیک در لحظه، باعث کاهش عمر و فرسودگی آن‌ها در درازمدت هم می‌شود. به همین خاطر باید از سیستم خنک‌کننده (Cooler) روی کیس خود استفاده کنید. سیستم‌های مختلفی برای خنک کردن و تهویه‌ی هوا در نظر گرفته می‌شود. اگر قصد استفاده‌ی طولانی‌مدت از سیستم خود در حالت‌ پردازش‌های سنگین را ندارید، می‌توانید از سیستم خنک‌کننده هوایی مانند DeepCool GAMMAXX GT V2 RGB یا Cooler Master Hyper 212 استفاده کنید. هر چه میزان استفاده‌ی شما در حالت پردازش سنگین پردازنده و کارت گرافیک بیشتر باشد، سیستم خنک‌کننده شما هم باید قوی‌تر باشد.

سیستم خنک‌کننده آبی یکی دیگر از مدل‌های خنک‌کننده است که علاوه بر فن‌های اصلی از لوله‌های انتقال حرارت هم در آن استفاده می‌شود. سیستم خنک‌کننده Cooler Master ML360L ARGB یکی از کولرهای خنک‌کننده آبی سیستم گیمینگ است که با نورپردازی، ظاهر کیس شما را جذاب می‌کند. قیمت سیستم خنک کننده سیستم گیمینگ خیلی بالا نیست و هرچه بتوانید دمای سیستم را پایین‌تر نگه دارید قطعا بازدهی بیشتری از قطعات خود دریافت خواهید کرد.

 

کیس مخصوص بازی

 

کیس مخصوص بازی

 

در نهایت سیستم گیمینگ انتخابی شما باید در چارچوب یک کیس قرار بگیرد. خود کیس مشخصا تاثیری در بازدهی سیستم شما نخواهد داشت اما بزرگ‌ بودن می‌تواند عامل مهمی برای یک انتخاب یک سیستم گیمینگ باشد. در اولین مرحله شما فضای بیشتری برای قرار دادن قطعات سخت افزاری دارید و به واسطه‌ی بزرگ‌ بودن فضا، گردش هوا هم در آن بیشتر است. همچنین فضای بیشتری برای قرار دادن سیستم خنک‌کننده هم وجود دارد. برخی از شرکت‌های تولید کننده کیس مانند ایسوس جهت هماهنگی بیشتر با سری محصولات گیمینگ خود از نورپردازی‌های RGB و محفظه‌های شیشه‌ای استفاده می‌کنند که قیمت کیس را بالا برده‌اند. این موارد سلیقه‌ای هستند و حتما لازم نیست از محصولات رده بالا گیمینگ برای کیس خود استفاده کنید. کیس مدل ASUS GX601 ROG Strix Helios یکی از کیس‌های گیمینگ ایسوس است اما مدل‌هایی با قیمت مناسب‌تر از برند گرین و دیپ کول مانند DeepCool MATREXX 55 MESH در بازار موجود است.