تفاوت نمایشگرهای Full HD و 4K در چیست؟

آموزش و ترفندها 22 خرداد 1396 علی مظفری

تفاوت نمایشگرهای Full HD و 4K در چیست؟

همیشه وقتی صحبت از کیفیت تصویر یک مانیتور میشود، پای اصطلاح رزولوشن (Resolution) هم در میان است. ولی واقعا این اصطلاح چه معنایی دارد. و اصلا اهمیت آن در چیست؟ چرا تولید کنندگان مانیتور اینقدر روی آن مانور میدهند و سعی میکنند مانیتورهایی با رزولوشن بالاتر تولید کنند؟ در ادامه ابن مطلب می خواهیم نمایشگرهای Full HD و 4K و تفاوت میان آن ها را بررسی کنیم. با ما در فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه


رزولوشن، دقت یک صفحه نمایش را طبق استانداردهای مختلفی بیان می‌کند. همین تنوع نیز در تعریف رزولوشن است که باعث پیچیدگی موضوع و سردرگمی مشتریان می‌شود. شاید بتوان رزولوشن یک نمایشگر خاص را به بیش از 10 شیوه‌ مختلف بیان کرد که هر یک کاربردی خاص دارند.
در مورد خرید مانیتور یا تلویزیون های نسل جدید، نکات زیادی وجود دارد که باید به آن توجه کنید. می‌خواهیم بدانیم مفهوم اعداد و ارقامی که به شیوه‌های مختلف رزولوشن یک نمایشگر را بیان می‌کنند، چیست؟

 

تفاوت نمایشگرهای Full HD و 4K

 

مفهوم رزولوشن تصویر و تراکم پیکسلی 

ساده‌ ترین بیان رزولوشن یک نمایشگر به این صورت است که عرض در ارتفاع آن را بیان کنیم. مثلا یک لپ‌تاپ جدید را در نظر بگیرید که در مشخصات آن نوشته رزولوشن تصویر 1366 در 768 پیکسل است. این اعداد تعداد پیکسل‌هایی که درعرض و ارتفاع صفحه نمایش چیده شده‌اند را نشان می‌دهد.
توجه داشته باشید که برخی نمایشگرها تراکم پیکسلی (PPI) متفاوتی دارند. لذا اندازه‌ فیزیکی (ابعاد) دو نمایشگر که رزولوشن یکسانی دارند، لزوماً کیفیت یکسانی ندارند و کیفیت آنها بسته به میزان عدد تراکم پیکسل در اینچ آنها میباشد. به عبارت دیگر در رزولوشن های یکسان، نمایشگری که ابعاد کوچکتری دارد معمولا کیفیت تصویر بهتری ارائه میکند. زیرا تراکم پیکسل های آن بیشتر است. یعنی پیکسل ها به هم نزدیک تر هستند.

رزولوشن تصویر و تراکم پیکسلی چیست؟

 

نمایشگرهای Full HD و 4K؟ تفاوت میان نمایشگرهای مختلف چیست و بر چه اساس به این نام‌ها شناخته می‌شوند؟


رزولوشن 4K، که به آن UHD نیز گفته می‌شود، همان‌طور که از نامش پیداست 2 برابر رزولوشن Full HD است.تعداد پیکسل‌ها در 4K نیز به صورت افقی و عمودی دو برابر می‌شود. با این تفاسیر تعداد پیکسل‌های عمودی از 1080 در Full HD به 2160 در 4K افزایش می‌یابد و تعداد پیکسل‌های افقی نیز از 1920 در Full HD به 3840 در 4K افزایش می‌یابد. عبارت 4K نیز به این دلیل به آن نسبت داده شده که تعداد پیکسل‌های افقی در این رزولوشن حدود 4000 (3840) پیکسل است. درنتیجه با دو برابر شدن تعداد پیکسل‌های افقی و عمودی، رزولوشن در کل 4 برابر می‌شود.

 

نمایشگرهای Full HD یا 4K


رزولوشن 4K، که به آن اولترا HD نیز گفته می‌شود، همان‌طور که از نامش پیداست 4 برابر رزولوشن Full HD است.تعداد پیکسل‌های در 4K نیز به صورت افقی و عمودی دو برابر می‌شود. با این تفاسیر تعداد پیکسل‌های عمودی از 1080 در Full HD به 2160 در 4K افزایش می‌یابد و تعداد پیکسل‌های افقی نیز از 1920 در Full HD به 3840 در 4K افزایش می‌یابد.

حالا وقتشه! اینو بخون با انواع رزولوشن‌های QHD، Full HD، HD و 4K آشنا شوید
عبارت 4K نیز به این دلیل به آن نسبت داده شده که تعداد پیکسل‌های افقی در این رزولوشن حدود 4000 (3840) پیکسل است. درنتیجه با دو برابر شدن تعداد پیکسل‌های افقی و عمودی، رزولوشن در کل 4 برابر می‌شود.

 

نمایشگرهای Full HD یا 4K

 

کاربرد نمایشگرهای Full HD و 4K


اما در عمل کدام‌ یک از این رزولوشن‌ها کاربردی‌ تر است؟ باید گفت که این پاسخ بسته به نیاز کاربر متفاوت است. هرچه رزولوشن نمایشگر بالاتر باشد و تعداد پیکسل‌های بیشتری دراندازه مشخص داشته باشد، تراکم پیکسلی بالا می‌رود و بدین ترتیب تشخیص یک پیکسل به‌ تنهایی دشوار می‌شود؛ درنتیجه تصاویر طبیعی‌تر جلوه می‌کنند. رزولوشن‌های بالا اغلب به کار عکاس‌ها و طراحان می‌آید، زیرا آنها تصاویر را با دقت بیشتری مشاهده می‌کنند.
از تراکم پیکسلی که بگذریم، نمایشگری با پیکسل‌های بیشتر به شما امکان می‌دهد تصویر بزرگ‌تری بدون از دست دادن کیفیت داشته باشید. برخی نمایشگر‌ها حتی به شما اجازه دریافت سیگنال‌هایی از دو ورودی را می‌دهند؛ یعنی در یک نمایشگر می‌توانید محتویاتی از ورودی‌های (سورس‌های) مختلف تماشا کنید.

 

کاربرد نمایشگرهای Full HD و 4K

 

 

هرآنچه باید قبل از خرید یک نمایشگر با رزولوشن بالا بدانید؟


به‌هرحال خوب است قبل از رفتن به سراغ نمایشگرهایی با رزولوشن بالا برخی موارد را بدانید.
اول از همه این که برخی برنامه‌ها یا سیستم‌عامل‌ها به‌خوبی نمی‌توانند از عهده پردازش تعداد زیاد پیکسل‌ها برآیند و در این زمینه با مشکلاتی مواجه می‌شوند. از طرف دیگر محتویات 4K زیاد در دسترس نیست و نمایش این محتویات نیز نیازمند پردازش بسیار و قدرت پردازشی بالاست. درمجموع هرچند کیفیت 4K  بسیار خیره‌کننده است، این مشکلات هم هنوز پیش روی نمایشگرهایی با این کیفیت قرار دارد.

نکاتی هنگام خرید یک نمایشگر با رزولوشن بالا

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی Microsoft Surface Pro 2017 (سرفیس پرو 2017 مایکروسافت)

سخن پایانی

در این مطلب با نمایشگرهای Full HD و 4K آشنا شدیم و تفاوت های بین این دو نمایشگر را از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی بررسی کردیم البته از نظر قیمت نمایشگر های 4K از فول اچ دی گرانتر هستند. اگر جرو طراحان و گرافیست های رفه ای باشید خرید یک نمایشگر با رزولوشن 4K مناسب شماست. از اینکه این مطلب را مطالعه کردید سپاسگزاریم.