داستان یک برند HP

آموزش و ترفندها 25 تیر 1396 علی مظفری

داستان یک برند HP

اچ پی HP توسط "ویلیام هیولت" و "دیوید پاکارد"، دو دانش آموخته مهندسی برق از دانشگاه استنفورد، تاسیس شد.خط تولید محصولات HP شامل PCها، سرور‌ها، محصولات شبكه، ابزار‌های ذخیره‌سازی، نرم‌افزار‌ها، چاپگر‌ها و لوازم تصویربرداری می‌شود. در حال حاضر بیش از 3میلیون و 17هزار و 500 كارمند در شعبه‌های این شركت در سرتاسر جهان به كار مشغول هستند.

اچ پی شهرت خود را به عنوان تولیدکننده دستگاه های پیچیده کسب کرد. نخستین مشتری این شرکت، والت دیزنی پروداکشنز بود که هشت اوسیلاتور صوتی را برای تولید فیلم انیمیشن "فانتازیا" (1940) خریداری کرد. طی جنگ جهانی دوم، اچ پی به تولید محصولاتی با کاربردهای نظامی برای ارتش مشغول شد. طی این دوران، اچ پی با آزمایشگاه پژوهشی نیروی دریایی برای تولید فناوری ضد رادار و پوسته فیوز پیشرفته توپ همکاری کرد.

پس از پایان جنگ، پاکارد مسئولیت امور مالی و تجاری شرکت را بر عهده گرفت و هیولت رهبری فعالیت های پژوهش و توسعه را عهده دار شد. تنوع بخشی به محصولات در دستور کار اچ پی قرار گرفت و یکی از محبوب ترین محصولات اولیه آن یک فرکانس متر سرعت بالا بود که در سال 1951 عرضه شد. این محصول در بازار به سرعت در حال رشد رادیو اف ام و ایستگاه های پخش تلویزیونی برای تنظیم فرکانس های واحد بر اساس مقررات کمیسیون ارتباطات فدرال استفاده می شد. طی جنگ کره، فروش محصولات نظامی به افزایش درآمدهای اچ پی کمک کرد.

برای کمک به تامین مالی توسعه محصولات جدید، اچ پی با عرضه سهام عمومی در سال 1957 اقدام به افزایش پول کرد. همچنین، کمپینی طولانی برای گسترش خط تولید اچ پی از راه خرید شرکت های دیگر در سال 1958 آغاز شد که با خرید شرکت اف ال موزلی، تولیدکننده رکوردرهای گرافیکی همراه بود. در سال 1961 میلادی نام HP در فهرست شركت‌های حاضر در بورس نیویورك قرار گرفت. در سال 1962 نام HP با كسب جایگاه چهارصد و شصتم در فهرست 500 شركت برتر مجله Fortune دیده شد. این شركت در سال 1963 به بازار آسیا وارد شد. در سال 1964 میلادی، دیو پاكارد به‌عنوان مدیر عامل و رییس هیات‌مدیره و بیل هولت به‌عنوان مدیر HP انتخاب شدند. 

نخستین رایانه هیولت پاکارد به نام HP 2116A در سال 1966 و به طور ویژه برای مدیریت تست و اندازه گیری دستگاه های این شرکت تولید شد. اگرچه اچ پی هرگز به توسعه و تولید سیستم های تسلیحاتی اقدام نکرد، اما در طول تاریخ خود وابستگی شدیدی به هزینه های نظامی داشته زیرا دستگاه های این شرکت در توسعه و آزمایش محصولات نظامی - به ویژه این که سیستم های تسلیحاتی بیش از پیش به فناوری های الکترونیک و نیمه رساناها وابسته می شدند - استفاده می شد. تخصص نظامی اچ پی در سال 1969 بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت زیرا "ریچارد نیکسون"، رئیس جمهور وقت آمریکا، پاکارد را به عنوان معاون وزیر دفاع منصوب کرد. وی بر طرح های اولیه برنامه جت های جنگنده موفق اف-16 و ای-10 نظارت داشت.

در سال 1972، این شرکت مدل HP 3000 که یک مینی رایانه با کاربرد عمومی بود را برای استفاده در بخش کسب و کار معرفی کرد. در سال 1976، "استفن وزنیاک" که کارآموز مهندسی در شرکت اچ پی بود یک نمونه اولیه برای نخستین رایانه شخصی را ساخته و به شرکت ارائه کرد. هیولت پاکارد با این طرح مخالفت کرده و تمامی حقوق آن را در اختیار وزنیاک قرار داد. پس از آن، وی به "استیو جابز" پیوست و شرکت اپل را تاسیس کرد.

HP نخستین شركت در ایالات متحده آمریكا بود كه سیاست ساعت كاری انعطاف‌ پذیر را برای كارمندان اجرا كرد. این اقدام مبتكرانه افراد را تشویق به ایجاد تعادل میان كار و زندگی روزمره می‌كند. این سیاست در سال 1973 تثبیت شد. در سال 1974 میلادی HP نخستین ماشین حساب جیبی قابل برنامه‌ریزی دنیا را ارائه داد. در سال1980 ،HP نخستین PC خود به نام HP-85 ساخت.

در سال 1982، HP-75C به‌عنوان نخستین كامپیوتر دستی دنیا معرفی و در سال 1983 نیز نخستین PC با صفحه نمایش لمسی توسط این شركت تولید شد. در سال 1993، دیو پاكارد از مقام خود به‌عنوان مدیر استعفا داد و «لو پلات» جای او را گرفت. در سال 1993، HP یك PC قابل پشتیبانی با عمر باتری طولانی موسوم به «Omni book 300» را به بازار عرضه كرد.

در سال 1994میلادی HP از روشن‌ترین ال‌ای دی در جهان پرده برداشت. در سال 1994 میلادی، نخستین چاپگرفكس‌ دستگاه كپی شخصی رسمی HP به همگان معرفی شد. سال 2001 شاهد ارائه خدمات HP در حوزه‌های مشاوره، حمایت از برون سپاری و توسعه راه حل‌ها بود. در سال 2002، پس از ادغام HP و شركت سازنده كامپیوتر Compaq سمبل سهام این شركت به HPQ تغییر یافت.

در سال 2010، HP سهام یك شركت عرضه‌كننده سیستم‌های ذخیره‌سازی داده‌های اطلاعاتی به نام «PAR3» را خرید. هرد در همین سال پس از رسوایی مربوط به روابط مشکوک با یک پیمانکار مجبور به ترک اچ پی شد. پس از وی، "لئو آپوتکر" به عنوان مدیر عامل این شرکت انتخاب شد. در آگوست 2011، اچ پی توقف تولید تلفن های همراه هوشمند و تبلت تاچ پد که تنها هفت هفته پیش در ماه ژوییه معرفی شده بود را اعلام کرد. بر همین اساس، اچ پی بر تولید نرم افزار و ارائه خدمات به کسب و کارها متمرکز شده و شرکت انگلیسی اتونومی، تولیدکننده نرم افزار، را به مبلغ 11.1 میلیارد دلار خریداری کرد. در سال 2011، روند ناموفق فعالیت های اچ پی موجب شد تا آپوتکر نیز برکنار شده و "مگ ویتمن" که قبلا مدیر عامل شرکت eBay بود، هدایت آن را بر عهده گرفت. در همین سال نیز نخستین موس بی‌سیم را به بازار ارائه داد.

 در سال 2013 میلادی HP از محافظ داده‌های متحول شده 8.1 خود رونمایی كرد. كسب و كار تشكیلاتی( HP EB) بخش‌های خدمات فناوری HP، خدمات امنیت تشكیلات HP و ابزار‌های خارجی نظیر امنیت اطلاعات، امنیت شبكه و مطابقت را در بر می‌گیرد.

بخش نرم‌افزار HP واحد نرم‌افزار تشكیلات شركت است. تحت نظارت استراتژی اداری و فناوری، آزمایشگاه‌های HP بال تحقیقاتی این شركت محسوب می‌شوند. HP همچنین خدمات مدیریت شده مشاوره را به مردم سرتاسر جهان ارائه می‌دهد. بخش خدمات مالی HP طیف گسترده‌ای از خدمات چرخه زندگی موفق با ارزش افزوده مالی را عرضه می‌كند. جایگاه هشتادم HP در فهرست 200 شركت سهامی عام جهانی مجله فوربس و جایگاه سی و یكم آن در میان ارزشمند‌ترین برند‌های جهان ستودنی است. امروزه HP یكی از نام‌های بزرگ در عرصه ارائه فناوری به حساب می‌آید. در ادامه با توجه به داستان موفقیت‌های آن در گذشته، این شركت حتما راهی طولانی را پیش رو خواهد داشت.

شرکتی که با سرمایه ابتدایی ۵۳۸ دلار پایه‌گذاری شد.با تلاش دو دوست باعث شد که سرمایه اندک آنها بعد از حدود هفتاد سال به ۹۰ میلیارد دلار برسد. در حال حاضر این شرکت در بیشتر از ۱۶۰ کشور جهان فعالیت می‌کند. اچ پی در منطقه کالیفرنیا تأسیس شد شرکتی که بعدها ده‌ها و صدها زیر مجموعه برای خودش ایجاد کرد و یکی از قطب‌های بزرگ صنعت کامپیوتر در دنیا شد و گاراژ کوچکی که هیولت و پکارد در آن اولین محصول خود را تولید کردند به عنوان تنها نماد شرکت و محل تولد دره سیلیکون شناخته می‌شود. 

شرکت اچ پی هنوز هم در مسیر تحولات فناوری در صنعت الکترونیک پیشگام است. بعد از ادغام این شرکت با شرکت بزرگ کامپک، اچ پی توانست در بسیاری از حوزه‌های تولیدی و خدماتی جایگاه برتر را به دست آورد و رقابت را با آی بی ام داشته باشد. شرکت اچ پی به عنوان یکی از پیشروهای ساخت و تولید چاپگرهای رنگی و سیاه و سفید بین کاربران دنیای دیجیتال شناخته شده است. تاریخ پر فراز و نشیب شرکت برای مصرف‌کنندگان محصولات این شرکت نشان‌دهنده نقش مؤثر دو نفر از موفق‌ترین مدیران در قرن گذشته است.