ربات Liam چیست و چگونه کار میکند؟

آموزش و ترفندها 23 اسفند 1395 علی مظفری

ربات Liam چیست و چگونه کار میکند؟

تقریبا چند روز تا تولد یک سالگی ربات لیام مانده است.در فروردین ماه امسال شرکت اپل رباتی را معرفی نمود که کار آن جدا سازی قطعات آیفون میباشد.هدف این کمپانی آمریکایی از ساخت Liam استفاده از قطعات سالم آیفون و همچنین بهره مندی از انرژی پاک و حفظ محیط زیست می باشد.اپل که روی انرژی پاک سرمایه گذاری زیادی کرده مدعی شده است که در حال حاضر ۹۳ درصد از تاسیسات و کارخانه‌های اپل از انرژی تجدید پذیر استفاده می‌کنند.

این ربات‌ها در کارخانه‌های اپل در ایالت کالیفرنیای آمریکا و کشور هلند، مشغول به کار هستند. یک ربات Liam می‌تواند در طول سال، حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار آیفون ۶ را به طور کامل باز کند. مجموع دو سیستم اپل در این حوزه، می‌توانند ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد از آیفون‌های این کمپانی را در طول سال از هم باز کنند که البته این در مقایسه‌ با ۲۱۱ میلیون گوشی هوشمندی که اپل در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است، یک رقم بسیار ناچیز محسوب می‌شود.

لیام برای جدا کردن قطعات آیفون 6 تنها 11 ثانیه به وقت نیاز دارد.این ربات یک نوآوری کامل محسوب میشود چرا که در حال حاضر اکثر کارخانه‌ها از روش تخریبی استفاده می‌کنند و با خرد کردن قطعات الکترونیکی، بخش‌های مختلف آنها را از هم جدا می‌کنند.

Liam به ازای هر صد هزار آیفونی که قطعات آن را جدا میکند میتواند 190 کیلوگرم آلومینیوم،80 کیلوگرم مس،5 کیلوگرم قلع،2.5 کیلوگرم از منابع نایاب کره زمین،700 گرم نقره،130 گرم طلا و 40 گرم فلزات خانواده پلاتین در اختیار اپل قرار دهد.

پیش از این نگاه ویژه کمپانی اپل با ساخت مقر جدید با استفاده از سقف های پوشیده شده از سلول های خورشیدی و حالت سفینه فضایی و در نظر گرفتن تمام ویژگی های محافظت از محیط زیست کاملا گویا بر این موضوع بوده است.اپل با رونمایی از لیام بار دیگر نشان داد که نه تنها با شعار بلکه در عمل هم برای محیط زیست سالم و پویا  تمام تلاش خود را انجام میدهد.