راهنما و مفاهیم پایه ای عکاسی برای تازه کاران

آموزش و ترفندها 13 اسفند 1397 علی مظفری

راهنما و مفاهیم پایه ای عکاسی برای تازه کاران

دوربین‌ها، تجهیزات پیچیده‌ای‌ هستند،بسیاری از افراد در اولین برخورد با یک دوربین DSLR کلافه می‌شوند زیرا آنچه که با چشم و از طریق منظره‌یاب دوربین (Viewfinder) دیده می‌شود را نمی‌توانند ثبت کنند. اما زمانی که کار کردن با این دوربین‌ها را یاد بگیرند، می‌توانند تصاویر بسیار زیبایی ثبت نمایید و از عکاسی خود لذت ببرند. 

 

راهنمای کامل عکاسی برای تازه‌کاران

 

اینفوگرافیک

افراد علاقمند به عکاسی کردن معمولا از طریق آموزش تصویری بهتر یاد می گیرند و در این مقاله می‌خواهیم یادگیری را تا حد ممکن آسان نماییم. احتمالا برای علاقمندان به عکاسی، هیچ راهی برای یادگیری آسان‌تر از اینفوگرافیک نباشد. 

دوربین ها چگونه کار می‌کنند؟

 

راهنمای کامل عکاسی برای تازه‌کاران:دوربین ها چگونه کار می کنند

 

گام اول: گشودگی دیافراگم (Aperture)

گشودگی دیافراگم به میزان باز بودن حفره‌ای می‌گویند که درون لنز(Lens) واقع شده است. تغییر در اندازه دیافراگم منجر به زیاد یا کم شدن میزان ورود نور به دوربین شده و همچنین در عمق میدان تصویر نهایی نیز تاثیرگذار است.

 

راهنمای کامل عکاسی برای تازه‌کاران:دیافراگم دوربین

 

گام دوم: سرعت شاتر(Shutter Speed)

آینه چرخیده و شاتر باز می‌شود که باعث ثبت نور محیط بر روی حسگر یا فیلم می‌گردد. سرعت انجام این کار، مشخص کننده مدت زمان قرار گرفتن حسگر در معرض نور و همچنین شدت حالت تاری ناشی از حرکت یا اثر Motion blur خواهد بود.

 

راهنمای کامل عکاسی برای تازه‌کاران:سرعت شاتر دوربین

 

گام سوم: ایزو (ISO)

کار حسگر در دوربین، دریافت نور است و شدت این دریافت به ایزو بستگی دارد. هرچه ایزو بیش‌تر باشد، میزان حساسیت حسگر به نور ورودی بیش‌تر می‌شود. این مسأله همچنین باعث ایجاد نویز دیجیتال بیش‌تر در تصویر نخواهد شد. 

 

راهنمای کامل عکاسی برای تازه‌کاران:ایزو

 

اکسپوژر (Exposure)

برای تازه‌کاران در عکاسی، درک اکسپوژر کلید ثبت یک عکس خوب است. با یادگیری کارکرد اکسپوژر، می‌توانید دوربین را به کنترل خود درآورده و تصاویر بهتری ثبت کنید. گشودگی دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو سه پارامتری هستند که اکسپوژر را تعریف می‌کنند. همان‌طور که در ادامه بیش‌تر خواهید دانست، این سه عامل نه تنها اکسپوژر را تعریف می‌کنند، بلکه سه اثر خاص عمق میدان (Depth of field)، تاری ناشی از حرکت (Moition blur) و نویز دیجیتال را مشخص می‌نمایند.  

زمانی که نحوه کار و اثرگذاری همه این موارد را به خوبی درک نمایید، آنگاه می‌توانید دوربین خود را به حالت دستی برده و به ثبت تصاویر فوق‌العاده بپردازید. با یادگیری مثلث اکسپوژر، به خوبی اثر هر کدام از عوامل را در میزان نور ثبت شده توسط دوربین فراخواهید گرفت. همچنین یاد می‌گیرید که تغییر یکی از عوامل، در سایر عوامل تاثیرگذار است. 

 

راهنمای کامل عکاسی برای تازه‌کاران:مثلث اکسپوژر

 

دیافراگم

اکسپوژر در سه مرحله اتفاق می‌افتد که دیافراگم اولین مرحله آن است. دیافراگم در واقع حفره‌ای است که با باز و بسته شدن میزان ورود نور به دوربین را مشخص می‌کند. این حفره شباهت زیادی به مردک چشم انسان دارد. هرچه دیافراگم گشوده‌تر باشد، میزان ورود نور به دوربین بیش‌تر خواهد بود. مفهوم ساده‌ای است اما یک پیچیدگی در آن وجود دارد.

هرچه میزان گشودگی دیافراگم افزایش پیدا کند، عدد آن که با حرف "f" نمایش داده می‌شود، کوچک‌تر می‌شود و هرچه این عدد کوچک‌تر شود، در واقع نور بیش‌تری وارد دوربین می‌شود. این حالت مناسب شرایط کم نور است. اما در عین حال عمق میدان را کاهش می‌دهد. بنابراین به درد عکاسی از مناظر وسیع نمی‌خورد. 

بنابراین وقتی می‌خواهید با استفاده از تغییر اندازه دیافراگم اقدام به کاهش یا افزایش میزان ورود نور کنید، بایستی به اثر جانبی آن یعنی عمق میدان توجه داشته باشید. 

 

دیافراگم

 

سرعت شاتر

زمانی که نور از دیافراگم عبور کرد، به شاتر می‌رسد. اکنون بایستی تصمیم بگیرید که چه میزان از نور رد شده به حسگر دوربین وارد شود. در حالت عادی شما تنها بایستی زمان کمی (۰/۰۰۴ ثانیه) به نور و حسگر بدهید تا یکدیگر را لمس کنند. اما سرعت شاتر در زمان‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. 

این سرعت می‌تواند در شرایطی مانند عکاسی ورزشی بسیار زیاد بوده (۰/۰۰۰۲۵ ثانیه که به شکل 1/250 نشان داده می‌شود) یا برای عکاسی از آسمان شب بسیار کند (۳۰ ثانیه) باشد. تمام این‌ها به سوژه عکاسی و میزان نور در دسترس بستگی دارد. 

شناخت روش کار سرعت شاتر نکته کلیدی در یادگیری مفاهیم عکاسی پایه است. 

 

راهنمای کامل عکاسی برای تازه‌کاران:سرعت شاتر

 

ایزو

به محض آن که نور از دیافراگم عبور کرد و توسط سرعت شاتر فیلتر شد، اکنون به حسگر می‌رسد. حال زمان ورود عامل ایزو است. با بالا بردن ایزو، اکسپوژر (میزان نور دریافتی) نیز زیاد می‌شود اما در عین حال کیفیت کاهش پیدا می‌کند. در این حالت میزان نویز دیجیتال ثبت شده در تصویر نهایی بیش‌تر شده که به آن در اصطلاح گِرِین (Grain) می‌گویند.

بنابراین بایستی تعادلی بین افزایش اکسپوژر و گرین بیابید. برای مثال اگر لازم باشد با کاهش کیفیت تصویر ثبت شده، بایستی جلوی ایجاد اثر تاری در حرکت (Motion blur) ناخواسته را گرفت.  

 

راهنمای کامل عکاسی برای تازه‌کاران:ایزو

 

جمع‌بندی اکسپوژر

اکنون که دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو را متوجه شدیم، بایستی نحوه عملکرد این سه را در کنار هم و تاثیر آن بر اکسپوژر را فرا بگیریم. از این جهت، اکسپوژر مهم‌ترین مفهوم عکاسی پایه است و بدون آن مفاهیمی مانند قاب بندی (Framing) و ترکیب‌بندی (Composition) بی‌معنا خواهد شد. این مسأله که هرکدام از سه عامل دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو در چه اولویتی قرار گرفته است را باید در نظر داشته باشید. 

 

منبع: Expert Photography