به کجا چنین شتابان(اینترنت نسل 5 واجب تر از نان شب در سال 2020)

آموزش و ترفندها 29 فروردین 1396 علی مظفری

به کجا چنین شتابان(اینترنت نسل 5 واجب تر از نان شب در سال 2020)

سال 2003 شرکت نوکیا اولین سری گوشی مبتنی بر شبکه 3G را با مدل 7600 روانه بازار کرد،با این حال 10 سال بعد یعنی سال 2013 در کشور ما بستر استفاده از این شبکه ارتباطی آن هم در برخی از مناطق فراهم گردید.هیچوقت فراموش نخواهیم کرد چقدر زود گذشت وقتی نوکیا سال 2006 موبایل N93 را با لنز معروف کارل زایس معرفی نمود و سروصدای زیادی در بازار گوشی همراه به پا کرد.هیچ کس در آن زمان فکرش را نمیکرد که بازار تلفن همراه و متعاقبا شبکه های ارتباطی و تکنولوژی به این سرعت پیشرفت کند.اهمیت سرعت در ارتباطات اینقدر زیاد است که دولت آمریکا برای دستیابی سریعتر به اینترنت نسل 5 یا همان 5G مبلغ 400 میلیون دلار سرمایه گذاری برای ایجاد این شبکه در سال 2020 را کرده است.

آمریکا می‌خواهد تا سال ۲۰۲۰ نخستین شبکه‌ی بی‌سیم ۵G سراسری را راه‌اندازی کند.این پروژه تحقیقاتی توسط بنیاد ملی علوم آمریکا (NFC) مدیریت می‌شود. این بنیاد در طول هفت سال آینده چهار طرح آزمایشی شبکه‌ی ۵G را در چهار شهر اجرا می‌کند تا نحوه‌ی اجرایی شدن شبکه‌ی سراسری را امکان‌سنجی کند.ایده‌ی این پروژه به‌جز بنیاد ملی علوم آمریکا مربوط به طرح چند شرکت خصوصی مثل سامسونگ، AT&T، T-Mobile و کوالکام هم می‌شود. شرکت‌های خاصی مثل AT&T با همکاری اتحادیه صنعت ارتباطات و انجمن‌های ذی‌ربط از طرح و امور فنی پروژه پشتیبانی می‌کنند.

اما چرا اینقدر دستیابی به نسل پنجم شبکه برای ما مهم است.سرعت اینترنت ۴G امروزه در جهان در حدود ۱۰ تا ۳۰ مگابیت بر ثانیه است. این سرعت یعنی یک فیلم با کیفیت را با یک اینترنت ۴G خوب می‌شود در چند دقیقه دانلود کرد. این سرعت واقعا بالا است اما وقتی حرف از اینترنت همراه می‌شود، سرعت فقط یکی از فاکتورها است. در آینده نزدیک گوشی‌های هوشمندمان فقط یکی از وسایلی هستند که به اینترنت نیاز دارند. ماشین‌های خودران، پهپاد‌های خودران، لوازم و ابزارهای مربوط به اینترنت اشیا، گجت‌های پوشیدنی هوشمند و بسیاری از زیرساخت‌ها نیاز به اینترنتی پرسرعت‌تر را پدید خواهند آورد. در حقیقت به اینترنت ۵G نیاز داریم تا گستره وسیعی از دستگاه‌ها را به هم متصل کنیم و در آینده بتوانیم به بهترین شکل از آن‌ها بهره بگیریم.

در عین حال اینترنت ۵G به شکلی انعطاف‌پذیر طراحی خواهد شد و به شکل‌های مختلفی به کاربران خدمت‌رسانی می‌کند. برای برخی از کاربران سرعتی بسیار بالا نیاز است و برای برخی دیگر اتصالی کاملا مطمئن که حتی یک لحظه هم قطع نشود و از کار نیفتد. اینترنت ۵G به شکلی طراحی خواهد شد که به همه این نیاز‌های متفاوت به خوبی پاسخ دهد. سرعت اینترنت ۵G بسته به استفاده‌ای که از آن می‌کنید متفاوت است اما چیزی میان چندده مگابیت و چندده گیگابیت در ثانیه متغیر خواهد بود. با چنین اینترنتی محتواهای بسیار با کیفیت و پرحجم با سرعتی فوق‌العاده بالا منتقل می‌شوند. انتقال محتواهای ۴K، ۸K، استریم ویدیوهای ۳۶۰ درجه، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی در وب و بازی‌های آنلاین چندنفره که بدون لحظه‌ای تاخیر بتوانید در آن‌ها مشارکت کنید، همه و همه از امکاناتی است که با اینترنت ۵G به بهترین شکل برای‌تان فراهم می‌شود.

یکی از مسائل دیگر سرعت اینترنت ۵G است. البته که ۵G از ۴G سریع‌تر است اما ممکن است در شرایط عملی و هنگام استفاده از این تکنولوژی به شکل روزمره نتوانیم سرعت‌هایی که در حال حاضر در شرایط آزمایشگاهی تجربه می‌کنیم را تجربه کنیم. برای مثال اپراتور T-Mobile اخیرا در تست آزمایشگاهی اینترنت ۵G خود به سرعت دانلود ۱۲ گیگابیت بر ثانیه دست یافت. این سرعت ۱۲۰۰ برابر سریع‌تر از میانگین سرعت اینترنت‌ ۴G امروزی است. اما این سرعت با وسایل و ابزارهایی به دست آمد که احتمالا هرگز در اختیار یک مصرف‌کننده متوسط قرار نخواهند گرفت. پس در واقع و به شکل عملی اینترنت ۵G فقط حدود ده برابر ۴G سرعت دارد. گرچه همین ۱۰ برابر شدن هم بروزرسانی واقعا قابل توجهی محسوب می‌شود.

البته باید هیجان استفاده از اینترنت نسل 5 را اینگونه برای شما بیان کنیم.در دوره‌ی اخیر کنگره‌ی جهانی موبایل (MWC 2017) که در بارسلون اسپانیا برگزار شد، سامسونگ از نسل جدید روترهای وایرلس خود که برای بهره‌گیری از اینترنت ۵ جی در خانه ساخته شده است، رونمایی به عمل آورد. این روترها به شدت سریع هستند و قادر به دست‌یابی به سرعت دانلود ۴ گیگابیت بر ثانیه (Gbps) خواهند بود. برای این که بیشتر عظمت این سرعت بالا را درک کنید، جالب است بدانید که به گزارش PCMag، چنین سرعتی به معنای دریافت ۵۰۰ مگابایت اطلاعات در هر ثانیه خواهد بود و به طور مثال، شما می‌توانید یک بازی سنگین ۵۰ گیگابایتی و یک فیلم 4K با حجم ۱۰۰ گیگابایت را به ترتیب در کمتر از ۲ و ۴ دقیقه دریافت کنید و این تنها شروع ماجرای هیجان‌انگیز اینترنت 5G خواهد بود!

بدون 5G، اینترنت اشیا وجود نخواهد داشت. شاید این ادعا در سال ۲۰۱۷ بعید به نظر برسد؛ اما در سال ۲۰۲۰ که ۲۰ میلیارد دستگاه متصل‌ به‌ هم وجود دارند، چندان بعید نخواهد بود. به عبارت دیگر، تعداد زیادی کاربر و تعداد زیادی دستگاه می‌خواهند به‌طور هم‌زمان،‌ فضای یکسانی (اینترنت) را اشغال کنند.

اما بد نیست بدانیم 5G میتواند در تمام علوم به ما کمک کند. مهمترین کمک این نسل جدید میتواند علوم پزشکی باشد.

دانشمندان دانشگاه سوانزی در حال توسعه بانداژ هوشمندی هستند که می‌تواند نحوه و مراحل ترمیم زخم را تشخیص دهد و شرایط آن را به‌صورت زمان واقعی از طریق تکنولوژی 5G گزارش دهد. این روش به پزشکان اجازه می‌دهد بدون آنکه پانسمان را باز کنند، از شرایط فعلی زخم آگاه شوند. علاوه بر آن، به دلیل اینکه بانداژ هوشمند می‌تواند در زمان واقعی اطلاعات را ارسال کند، پزشک قادر خواهد بود در هر زمانی از شرایط زخم بیمار آگاه شود. این بانداژ هوشمند می‌تواند به یافتن روش‌های بهتری برای درمان زخم‌ها نیز کمک کند و نسبت به متدهای فعلی، زمان التیام زخم را کاهش دهد. در روش‌های فعلی ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا پزشک معالج متوجه شود روش درمان یک بیماری درست بوده است یا خیر؛ اما با بررسی شرایط درمانی زخم به‌صورت لحظه‌به‌لحظه، پزشکان می‌توانند از اینکه درمان آن‌ها اثربخش بوده است یا خیر، آگاه شوند.