با کلاب هاوس (Clubhouse) شبکه اجتماعی مبتنی بر صوت آشنا شوید

آموزش و ترفندها 09 مرداد 1402 علی مظفری

با کلاب هاوس (Clubhouse) شبکه اجتماعی مبتنی بر صوت آشنا شوید

اگر طی چند هفته گذشته در شبکه های اجتماعی گشت می زدید، احتمالاً کلمه جدید Clubhouse را از زبان ایلان ماسک در صحبت هایش شنیده اید. این پلتفرم جدید این امکان را فراهم می کند تا افراد بدون نیاز به تجهیزات زیاد ، در زمان آنلاین با هم گپ بزنند ، داستان های خود را به اشتراک بگذارند ، همکاری کنند و با استفاده از صدای خود از یکدیگر ایده بگیرند. تصور کنید برنامه ای در تلفن خود دارید که به شما امکان می دهد مکالمه های زنده دیگران را گوش دهید.

چیزی که در واقع کلاب هاوس را متمایز می کند انحصارپذیری است. ما تمایل داریم موفقیت یک پلتفرم رسانه اجتماعی را از طریق تعداد اعضای فعال که هر روز وارد آن می شوند و از آن استفاده می کنند بسنجیم، اما در کلاب هاوس محدودیت های دعوت نامه ها به جذابیت آن در میان کارآفرینان و نخبگان تجاری دامن زده است. این برنامه توسط سرشناسان و سلبیریتی هایی که در آن عضو هستند تبلیغ می شود و همین امر باعث محبوبیت آن در بین مردم شده است. کلاب هاوس شهرت خود را با گفتگوهای میزبانان بزرگی مانند اپرا وینفری ، مارک زاکربرگ و ایلان ماسک به دست آورده است. این برنامه در حال حاضر یکی از عناصر اصلی در میان شخصیت های سیلیکون ولی و سرگرمی محسوب می شود. حتی با وجود تأسیس کمتر از یک سال ، ارزش آن بیش از 1 میلیارد دلار برآورد شده است. در ادامه به معرفی و نحوه استفاده از اپلیکیشن کلاب هاوس می پردازیم. با فروشگاه ادبازار همراه باشید.

 

کلاب هاوس چیست؟

کلاب هاوس در اوایل سال 2020 توسط پائول داویسون و روهان سث راه اندازی شد و به سرعت به عنوان مکانی عالی برای ملاقات ، گفتگو و به اشتراک گذاشتن ایده بین مردم شهرت پیدا کرد. طبق گزارش های گفته شده در ماه می ارزش این شبکه اجتماعی 100 میلیون دلار برای 1500 عضو بوده است. Clubhous در حال حاضر برای کاربران آیفون در دسترس است که به افراد امکان میزبانی و پیوستن به مکالمات صوتی با سایر کاربران را می دهد. این برنامه در حال حاضر فقط از طریق دعوت فعال می شود ، اما مدیر عامل شرکت، پائول داویسون گفته است این برنامه برای تمام مردم جهت عضویت و استفاده باز خواهد شد. کلاب هاوس با وجود انحصاری بودن ، در حال حاضر میلیون ها کاربر دارد که بسیاری از آنها بازیکنان اصلی در سیلیکون ولی و صنعت سرگرمی هستند.

 

Clubhouse چیست؟

 

حالا وقتشه اینو بخون! آموزش صفر تا صد ساخت اکانت و ثبت نام در کلاب هاوس | Clubhouse

 

Clubhouse چگونه کار می کند؟ 

کلاب هاوس به شما امکان می دهد "اتاق هایی" ایجاد کنید یا به آنها بپیوندید ، سپس می توانید در یک کنفرانس بزرگ با دیگران گپ بزنید. هیچ چیزی برای ارسال عکس ، ویدئو یا حتی متن وجود ندارد و ارتباط فقط به صورت صوتی امکان پذیر است. با باز کردن برنامه ، لیستی از اتاق ها و همچنین لیستی به شما نشان داده می شود که چه کسی در هر اتاق است. می توانید با ضربه زدن روی اتاق به آن بپیوندید ، یا اتاق خود را راه اندازی کنید. تا کنون ، اکثر اتاق های کلاب هاوس دارای ویژگی TED Talk هستند ، به این صورت که یک مهمان صحبت می کند و بقیه گوش می دهند. سایر کاربران می توانند در صورت صلاحدید مدیر به گفتگو بپیوندند.

 

نحوه کار با Clubhouse

 

همیشه ده ها مکالمه به طور همزمان و آنلاین اتفاق می افتد که به کاربران اجازه می دهد بر اساس علاقه خود بین سوژه ها و سخنرانان موضوع دلخواه را انتخاب کنند. اتاق های کلاب هاوس توسط کارشناسان، مفاخر، افراد مشهور، سرمایه گذاران، روزنامه نگاران و ... میزبانی می شود. گفتگوهای در دسترس شما بستگی به افرادی دارد که دنبال می کنید. برای مثال ، مانند الگوریتم TikTok ، اگر ما را دنبال کنید ، احتمالاً گفتگوهایی در زمینه تکنولوژی به شما نشان داده می شود. یک روش برای پیدا کردن موضوع به صورت زیر است:

  • به پروفایل خود بروید
  • روی «تنظیمات» ضربه بزنید
  • روی «علایق» ضربه بزنید
  • دسته هایی را که می خواهید در جدول زمانی خود مشاهده کنید انتخاب کنید

 

 

برنامه Clubhouse را از کجا می توان دریافت کرد؟

Clubhouse در حال حاضر فقط برای سیستم عامل iOS موجود است. هر کاربر آیفون می تواند این برنامه را بارگیری کند. تنها وب سایتی که این شرکت در اختیار دارد joinclubhouse.com است. در حال حاضر کاربران آیفون با مراجعه به سایت می توانند کلاب هاوس را برای iOS به طور مستقیم از اپ استور دانلود کنند.

 

چگونه در برنامه Clubhouse عضو شویم؟

اولین چیزی که باید درباره Clubhouse بدانید نحوه عضویت است. کلاب هاوس فقط به صورت دعوت است ، به این معنی که هر کسی که می خواهد عضو شود باید توسط شخصی که قبلاً یک حساب کاربری دارد وارد شود اما با این حال فعلا کاربران آیفون می توانند برنامه را از سایت رسمی کلاب هاوس دانلود و نصب کنند و نام خود را در لیست انتظار قرار دهند ، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که با این روش یک حساب کاربری دریافت کنید.

روش ثبت نام در این برنامه به این صورت است که بعد از نصب وارد برنامه می شوید سپس حساب کاربری خود را می سازید. البته در این مرحله نیاز به تایید شماره تلفن دارید. بعد از این مراحل باید ثبت نام شما توسط کسی که قبلا در کلاب هاوس عضو است تایید شود. بعد از اینکه توسط فردی دعوت شما تایید شد به راحتی می توانید از برنامه استفاده کنید. به عنوان عضو جدید 2 دعوتنامه به شما تعلق می گیرد و می توانید 2 تفر از دوستان خود را به برنامه دعوت کنید.

 

دانلود برنامه Clubhouse

 

با کلاب هاوس می توان متن و ویدیو به اشتراک گذاشت؟

رابط کاربری این برنامه خیلی ساده است. امکان ارسال عکس، متن و ویدیو وجود ندارد و فقط عکس پروفایل برای هر کاربر وجود دارد. تنها صدای شما در صورت تایید مدیر گروه فعال می شود و قادر به صحبت کردن با دیگران خواهید بود. 

 

کلاب هاوس چیست

 

آیا می توانم از Clubhouse در iPad استفاده کنم؟

بله حتما ، اما این برنامه هنوز برای iPadOS بهینه نشده است. بنابراین شما می توانید از این برنامه در یک پنجره کوچک استفاده کنید ، یا آن را در اندازه ای عجیب با دو برابر بزرگنمایی مشاهده کنید. در آینده نزدیک برای تمام نسخه های iOS این برنامه بهینه می شود.

 

چرا کلاب هاوس برای اندروید فعال نیست؟!

همانطور که اینستاگرام در مراحل اولیه فقط برای کاربران آیفون در دسترس بود برای این برنامه هم به همین شکل است. موسسان کلاب هاوس روی یک برنامه اندرویدی در حال کار هستند و به زودی این برنامه فراگیر می شود. اما توسعه دهندگان می خواهند به آرامی مقیاس خود را افزایش دهند. چون تعداد کاربران اندروید بیشتر از کاربران آیفون در سراسر جهان است، شروع کار با اندروید ممکن بود باعث اختلال و ترافیک سرورهای Clubhouse شود.

 

استفاده از کلاب هاوس چه مزیت هایی دارد؟

این برنامه امکان ارتباط و تعامل با متخصصان خارج از صنعت یا جایگاه خاص شما را فراهم می کند. ​در بهترین حالت ، کلاب هاوس یک روش جذاب ، آموزنده و سرگرم کننده برای یادگیری ، آموزش و برقراری ارتباط است. برخی از بزرگترین مزایای آن عبارتند از:

  • تعامل

این برنامه دارای اتاق گفتگوی صوتی است که می توانید به صورت آزادانه به آنها بپیوندید و میزبان آنها باشید. به عنوان یک شرکت کننده ، می توانید دست خود را برای پرسیدن سوال از یک مجری بلند کنید. به عنوان میزبان ، می توانید با سخنرانان و میزبانان میهمان صحبت کنید یا از مخاطبان بخواهید که روی صحنه بروند. اتاق های کوچک احساسی صمیمی دارند و شما این امکان را دارید که با افراد باهوشی که کارهای جالب انجام می دهند ارتباط برقرار کنید.

 

  • شبکه سازی

اتاق های گفتگو طیف گسترده ای از موضوعات مربوط به اهداف تجاری شما را پوشش می دهند و شما می توانید ارتباط مستقیمی با افرادی که علایق شما را دارند برقرار کنید. و اگر به دنبال کمک در یک زمینه خاص هستید ، مانند رسانه های اجتماعی ، امور مالی ، برنامه ریزی استراتژیک یا رشد ، می توانید به سرعت فردی را پیدا کنید که مهارت و دانش لازم را داشته باشد.

 

  • تجربه و تخصص

Clubhouse به شما امکان می دهد به متخصصان موضوعی دسترسی پیدا کنید که به طور معمول ممکن است از دسترس شما دور باشند. ممکن است خود را در اتاقی ببینید که افرادی مانند گرانت کاردون و ایلان ماسک بینش و تجربیات خود را به اشتراک می گذارند ، یا رهبران صنعت شما کلاسهای کارشناسی ارشد آموزش می دهند که مستقیماً به تجارت شما مربوط می شود. می توانید به افرادی که چیزهای خارق العاده ای بدست آورده اند گوش دهید و اگر خوش شانس باشید می توانید از آنها سوالات خاصی بپرسید.

 

  • عدم خستگی ناشی از خیره شدن به صفحه گوشی

یکی از ویژگی های مثبت Clubhouse برخلاف برنامه هایی مثل اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و ... عدم نیاز به خیره شدن به صفحه گوشی موبایل است. شما به راحتی با وارد شدن در یک اتاق و استفاده از یک هدفون می توانید زمانی که در حرکت هستید مثل دویدن یا رانندگی به صحبت های میزبان گوش دهید و از زمان خود بهترین استفاده را ببرید.

 

چگونه در کلاب هاوس عضو شویم

 

نقاط ضعف کلاب هاوس چیست؟

مانند بقیه شبکه های اجتماعی ، اگر مراقب نباشید ، کلاب هاوس می تواند حواس شما را پرت کند و در رسیدن به اهداف شما مانع شود. برخی از اشکالات عمده آن عبارتند از:

  • سر و صدای بیش از حد

با محبوبیت بیشتر این برنامه ، شما مجبورید بیشتر کار کنید تا اتاق های گفتگوی ارزشمندی پیدا کنید. وقتی اتاق ها کوچک و تعاملی باشند ، می توانند ارزش زیادی را برای میزبان و شرکت کننده فراهم کنند. اما وقتی اتاق ها به صدها یا هزاران نفر گسترش می یابد ، توانایی برقراری ارتباط و ارتباط با دیگران را از دست می دهید. اگر می خواهید سوالی بپرسید ، ممکن است مجبور شوید دو ساعت در صف منتظر بمانید تا فرصتی پیدا کنید. 

 

  • اتلاف وقت

 مردم زیادی در مورد میزان اعتیاد Clubhouse که یک خط قرمز بزرگ است ، صحبت می کنند. به تنهایی صرف ساعاتی در روز در برنامه به شما در رونق بخشیدن تجارتتان کمکی نمی کند. بنابراین مراقب سارقان زمان خود باشید. از وقت خود محافظت کنید و زیاد بر روی فعالیت های غیر کارآمد سرمایه گذاری نکنید.

 

  • عدم اعتبار

همانطور که در اتاق های گفتگوی Clubhouse گشت و گذار می کنید و به سخنرانان مختلف گوش می دهید ، باید درک کنید که به چه شخصی اعتماد دارید و از چه کسی مشاوره می گیرید. بسیاری از مربیان و سخنرانان ادعا می کنند که افراد موفقی هستند ، اما وقتی کمی در مورد تجربه آنها و شرکتهایشان تحقیق کنید ، متوجه می شوید که همه اینها فقط دود و آینه است. شخصیتی که آنها بصورت آنلاین ارائه می دهند با واقعیت مطابقت ندارد.بنابراین فقط "متخصصان" را از نظر ارزش در نظر نگیرید ، زیرا آنها می توانند شما را به یک مسیر خطرناک هدایت کنند.

 

  • کمبود ظرفیت اتاق ها

ظرفیت در نظر گرفته شده برای هر اتاق 5 هزار نفر است و اگر شخص خاص  و محبوبی روی اپلیکیشن در حال صحبت باشد ممکن است جایی برای ورود شما نداشته باشد.

 

  • حریم خصوصی 

 افراد فعال در این حوزه از حفظ حریم خصوصی کلاب هاوس و دسترسی این برنامه به دفترچه تلفن گوشی ابراز نگرانی کرده اند. این اپلیکیشن تمام مکالمات را "صرفا برای بررسی حوادث احتمالی" به طور موقت ضبط می کند اما به ادعای سازندگانش این مکالمات پس از مدتی حذف خواهند شد. همچنین در این برنامه امکان ضبط و ذخیره کردن مکالمات روی اپلیکیشن وجود ندارد و بسیاری از این بابت ناراضی هستند. البته شاید برای برخی این یک ویژگی مثبتی باشد.

 

  • عدم دسترسی کاربران ناشنوا و کم شنوا

از آنجا که کلاب هاوس یک برنامه صوتی است ، به طور طبیعی از مشارکت افراد کم شنوا و ناشنوا در مکالمات جلوگیری می کند. اگر قابلیتی برای رونویسی های خودکار در برنامه وجود داشته باشد می تواند به کاهش این مشکل و ایجاد جامعه ای فراگیرتر کمک کند.

 

 

چگونه وقت خود را در Clubhouse مدیریت کنیم؟

با این مراحل شروع کنید:

  • اهداف خود را مشخص کنید

اکثر افراد برای رشد کسب و کار و استفاده از تجربیات دیگران کلاب هاوس را انتخاب می کنند. ببینید کدام مباحث بیشتر برای تجارت شما مفید است؟ می خواهید در کدام اتاق ها وقت بگذرانید و می خواهید از هر کدام چه چیزهایی را بدست آورید؟ پاسخ به این سوالات می تواند شما را برای انتخاب اتاق کمک کند.

  • یک محدودیت زمانی تعیین کنید

سعی کنید در هیجان ناشی از "چیز مهم بعدی" غرق نشوید و مراقب اهداف استراتژیک واقعی خود  باشید. زمانی که برای Clubhouse صرف می کنید را مانند هر قرار ملاقات دیگری در تقویم خود قرار دهید و با تمام شدن وقت خود از سیستم خارج شوید.

  • مجری برنامه بگیرید

اگر میزبان یک اتاق هستید ، از یک ناظر خوب کمک بگیرید تا اتاق را برای شما اداره کند. سپس در حالی که شخص دیگری مسئولیت آوردن افراد روی صحنه برای پرسیدن سوال  انجام می دهد، می توانید روی مکالمات تمرکز کنید.

  • منبع را بررسی کنید

قبل از اینکه از توصیه دیگران برای ورود به اتاقی استفاده کنید ، کمی شک و تردید داشته باشید. بررسی های خود را انجام دهید تا مطمئن شوید آنها همان کسانی هستند که می گویند هستند و می دانند در مورد چه چیزی صحبت می کنند.

 

چه آینده ای در انتظار کلاب هاوس است؟

با توجه به اینکه این برنامه در یکسال گذشته رشد بالایی داشته است و توسط افراد مشهور تبلیغ می شود، می توان گفت سریعتر از قبل این برنامه گسترش پیدا خواهد کرد. به نظر ما Clubhouse یک پلتفرم با پتانسیل بالاست. اگر عاقلانه از آن استفاده کنید به شما کمک می کند تخصص خود را به اشتراک بگذارید ، از دیگران بیاموزید و ارتباطات جدیدی برقرار کنید.