17 نکته در مورد کلوز فرند اینستاگرام | Close Friends

آموزش و ترفندها 12 بهمن 1401 مدیر سامانه

17 نکته در مورد کلوز فرند اینستاگرام | Close Friends

یکی از قابلیت های نسبتا جدیدی که در اپلیکیشن اینستاگرام ارائه شده، کلوز فرند یا Close Friends نام دارد. اما این قابلیت دقیقا چیست و چه کارایی دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم بیشتر در رابطه با قابلیت کلوز فرند اینستاگرام صحبت کنیم و به معرفی 17 نکته مهم مرتبط با آن بپردازیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

کلوز فرند اینستاگرام چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است به شرح قابلیت Close Friends بپردازیم. این قابلیت به هر کاربر اینستاگرام اجازه می‌دهد تا لیستی از دوستان مورد پسند خودشان (اصطلاحا کلوز فرند) تعریف کنند و برخی از استوری های خود را فقط برای این کاربران به اشتراک بگذارند تا دیگر دنبال کنندگان آن ها قادر به مشاهده آن استوری ها نباشند. تصور کنید می‌خواهید استوری در اینستاگرام خود ارسال کنید و تمایل ندارید که همه فالوورها یا دنبال کنندگان شما آن استوری را مشاهده کنند. در این شرایط یا باید یک سری از فالوورهایتان که تمایل ندارید قادر به دیدن استوری شما باشند را از منوی تنظیمات برنامه اینستاگرام و بخش نمایش استوری بلاک کنید و یا باید لیستی از دوستان نزدیک خود (Close Friends) را تعریف نمایید و استوری را فقط با این افراد به اشتراک بگذارید.

 

پس قابلیت کلوز فرند اینستاگرام سبب می‌شود که هر کاربر بتواند لیستی از فالوورها یا همان دوستان خوب و درجه یک خودش را ایجاد کند و در شرایط خاص استوری های مورد نظرش را فقط با این افراد به اشتراک قرار دهد و از اشتراک گذاری آن با دیگر فالوورها ممانعت به عمل آورد. برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد این قابلیت مطالعه مقاله "هر آنچه باید درباره قابلیت Close Friends اینستاگرام بدانید!" هم می‌تواند به شما کمک کند. اما حالا که با ماهیت قابلیت کلوز فرندز در اینستاگرام آشنا شدید بهتر است کمی دقیق تر این قابلیت را مورد ارزیابی قرار دهیم. در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به معرفی 17 مورد از مهم ترین ویژگی ها و نکاتی بپردازیم که احتمالا در حین استفاده از قابلیت Close Friends به آن ها نیاز پیدا می‌کنید. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

 

1. اعضای کلوز فرند به طور دستی انتخاب می‌شوند!

 

کلوز فرند

 

انتخاب و اضافه کردن اعضایی که به عنوان دوستان درجه یک به لیست Close Friends اضافه می‌شوند باید به طور دستی و توسط خود کاربر انجام گیرد. پس به این صورت نیست که لیست دوستان نزدیک یا کلوز فرند هر کاربر به طور خودکار ایجاد شود. شما حتی می‌توانید در صورت عدم نیاز به این قابلیت، هیچ فردی را به لیست دوستان نزدیک خودتان اضافه نکنید. اگر مثل عکس فوق عبارت "0 Close Friends" را در پروفایل خودتان مشاهده کردید، بدان معناست که هنوز هیچ یک از فالوورهایتان از جانب شما به عنوان دوست نزدیک یا کلوز فرند انتخاب نشده‌اند.

 

2. اضافه کردن افراد به لیست Close Friends

اما یکی از مهمترین سوالاتی که احتمالا در ذهن شما هم به وجود آمده این است که چطور می‌توان مخاطب یا فالوور خاصی را به لیست Close Friends اضافه کرد؟ خوشبختانه انجام این کار خیلی ساده است. بدین منظور برنامه اینستاگرام را اجرا کرده و از تب زیرین صفحه به بخش پروفایل (Profile) بروید و آیکون سه خطی گوشه سمت راست و بالای صفحه را انتخاب نمایید.

 

اضافه کردن افراد به لیست Close Friends

 

سپس گزینه Close Friends را انتخاب کنید. مشاهده خواهید کرد که لیست اعضای کلوز فرند اکانت شما نمایان می‌شود. برای اضافه کردن هر کاربر کافیست نام پروفایل وی را در فیلد جستجوی بالای صفحه تایپ کنید و پس از نمایان شدن پروفایلش، گزینه Add موجود در کنار نام وی را انتخاب نمایید. بدین ترتیب آن فرد به اعضای کلوز فرند اینستاگرام شما اضافه خواهد شد. بعد از اینکه لیست را مطابق با نیاز خودتان تدوین کردید، گزینه Done را از گوشه سمت راست و فوقانی صفحه انتخاب کنید تا تغییرات شما ذخیره شوند.

 

3. حذف افراد از لیست Close Friends

 

حذف افراد از لیست Close Friends

 

سوال بعدی که احتمالا در ذهنتان ایجاد شده مربوط به نحوه حذف کردن افراد از لیست کلوز فرند یا همان دوستان نزدیک (Close Friends) اینستاگرام می‌شود. انجام این کار هم خیلی ساده است. بدین منظور برنامه اینستاگرام را اجرا کرده و وارد پروفایلی شوید که می‌خواهید فرد خاصی از لیست کلوز فرندز آن حذف گردد. به تب پروفایل (آیکون با نماد آدمک) بروید و سپس آیکون سه خطی موجود در گوشه سمت راست و فوقانی صفحه را انتخاب کنید. گزینه Close Friends را لمس کنید تا لیست دوستان نزدیک شما نمایان شود. اگر دقت داشته باشید در کنار نام هر یک از دوستانی که در لیست کلوز فرندز شما قرار گرفته‌اند یک عبارت و آیکون با عنوان Remove ضمیمه شده است. با انتخاب این گزینه دستور حذف آن مخاطب از لیست کلوز فرند صادر می‌شود.

 

4. افراد حذف شده از کلوز فرند اینستاگرام متوجه این امر نمی‌شوند!

یکی دیگر از رایج ترین سوالاتی که در رابطه با حذف افراد از لیست Close Friends به ذهن کاربران می‌رسد مربوط به این می‌شود که آیا بعد از حذف کردن فردی از لیست دوستان نزدیک خود، آن فرد متوجه این امر می‌شود؟ به بیان دیگر اگر کسی را از لیست کلوز فرندز Instagram خود حذف کنیم، آیا از سمت اینستاگرام به او اطلاع رسانی خواهد شد؟ خوشبختانه پاسخ منفی است و با حذف افراد از لیست اعضای کلوز فرندز به آن ها اطلاع رسانی صورت نمی‌پذیرد، اما ممکن است آن فرد به تدریج و به مرور زمان خود به خود متوجه این امر شود، چون طبیعتا اگر شما استوری های زیادی را با Close Friends خود به اشتراک قرار می‌دادید و ناگهان مخاطب شما برای بازه زمانی طولانی استوری از سمت شما مشاهده نکند، شک خواهد کرد که از لیست دوستان نزدیکتان حذف شده باشد.

 

5. درخواست دادن برای اضافه شدن به Close Friends دیگران امکانپذیر نیست!

سوال و نکته بعدی مربوط به امکان ارائه درخواست اضافه شدن به لیست Close Friends دیگران می‌شود! به عنوان مثال تصور کنید یکی از فالوورهای شما تمایل دارد که به لیست دوستان نزدیکتان اضافه شود! آیا وی قادر خواهد بود درخواست اضافه شدن خود به این لیست را برایتان ارسال کند؟ پاسخ منفی است! هیچ راه مستقیمی در اینستاگرام برای ارائه درخواست این چنینی وجود ندارد و کاربران فقط می‌توانند از طریق دایرکت درخواست کنند که دیگران آن ها را به لیست دوستان نزدیک خود اضافه کنند و تصمیم گیرنده نهایی خود کاربر و صاحب اکانت اصلی خواهد بود. بنابراین امکان ارسال درخواست اضافه شدن به لیست کلوز فرند اینستاگرام دیگران وجود ندارد.

 

6. برای کسانی که به Close Friends اضافه می‌شوند اعلان ارسال نمی‌شود!

خیلی از افراد تصور دارند که با اضافه کردن هر فرد به لیست دوستان نزدیک یا همان کلوز فرندز خود، مخاطب آن ها از اضافه شدن به لیست دوستان نزدیک وی مطلع می‌شوند در حالی که اصلا اینطور نیست و اینستاگرام همانگونه که در ازای حذف افراد از لیست کلوز فرندز هیچ اعلانی برایشان ارائه نمی‌کند، در ازای اضافه کردن افراد به لیست دوستانشان هم هیچ اعلانی را ارائه نخواهد کرد. بنابراین وقتی فالوورهایتان را به لیست Close Friends اینستاگرام پروفایل خود اضافه کنید آن ها از سمت اینستاگرام متوجه این امر نخواهند شد.

 

7. کدامیک از دوستان شما استوری هایتان را می‌بینند؟

 

 کدامیک از دوستان شما استوری هایتان را می‌بینند؟

 

یکی از قابلیت هایی که در استوری اینستاگرام ارائه شده مربوط به نمایش لیست افرادی می‌شود که استوری کاربر را مشاهده کرده‌اند. به عنوان مثال اگر شما هم اکنون پستی را به صورت استوری در پروفایل اینستای خود منتشر کنید و کاربری آن را مشاهده کند، نام وی در بخش زیرین استور برای شما (صاحب استوری و اکانت) نمایش داده خواهد شد. اگر دوستان نزدیک یا Close Friends را بری اکانت اینستای خودتان تعریف کرده باشید، بخش اختصاصی با عنوان Close Friends هم در صفحه استوریتان قابل مشاهده خواهد بود که با انتخاب آن لیست افرادی را می‌بینید که جزو اعضای کلوز فرندز اکانت شما هستند و استوری شما را هم مشاهده کرده‌اند.

 

8. دیگران قادر به دیدن لیست دوستان نزدیک شما نیستند!

برخلاف فالوورها و فالویینگ های اکانت اینستاگرام، لیست دوستان نزدیک یا همان Close Friends توسط دیگر کاربران قابل رویت نیست و این لیست فقط توسط خود صاحب اکانت قابل مشاهده و مدیریت خواهد بود. بنابراین اعضای کلوز فرند اینستاگرام فقط و فقط مختص خود صاحب اکانت هستند و یک لیست کاملا شخصی به شمار می‌روند که هیچ کاربر دیگری قادر به مشاهده آن ها نیست.

 

9. ساخت استوری اختصاصی برای کلوز فرندز

یک قابلیت جالب در بخش ساخت استوری اینستاگرام ارائه شده که به موجب آن شما می‌توانید یک استوری را فقط با اعضای کلوز فرندز اکانت خود اشتراک گذاری کنید و از ارسال آن استوری برای تمام فالوورهایتان ممانعت به عمل آورید. برای انجام این کار کافیست بعد از مشخص کردن اعضای Close Friends یک استوری مثل حالت عادی ضبط یا انتخاب کنید و به جای انتخاب گزینه Your Story در مرحله آخر، گزینه Close Friends را انتخاب نمایید. بدین ترتیب استوری شما فقط برای افرادی ارسال و قابل مشاهده می‌شود که در لیست کلوز فرندز شما حضور داشته باشند.

 

 ساخت استوری اختصاصی برای کلوز فرندز

 

10. تشخیص استوری معمولی از اختصاصی کلوز فرندز

زمانی که یک استوری به طور عمومی برای همه فالوورها منتشر شود، دایره اطراف آن به صورت قرمز رنگ خواهد بود و وقتی استوری باز شود، همه چیز نرمال و عادی به نظر می‌آید. اما زمانی که استوری به طور اختصاصی با اعضای کلوز فرندز اشتراک گذاری شده باشد، دایره اطراف آن سبز رنگ خواهد بود و با باز کردن استوری هم در گوشه سمت راست و فوقانی آن آیکون سبز رنگ Close Friends نمایان می‌شود. بنابراین اگر در لیست استوری های بالای پروفایل اینستاگرام شما استوری دیدید که دایره اطراف آن سبز رنگ بود یا بعد از باز کردن استوری در گوشه سمت راست و فوقانی آن آیکون سبز رنگ Close Friends را مشاهده کردید، مطمئن باشید که ارسال کننده استوری شما را به لیست دوستان نزدیک خود اضافه کرده است و شما در حال مشاهده یک استوری اختصاصی هستید که او فقط با اعضای کلوز فرند اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته است.

 

شخیص استوری معمولی از اختصاصی کلوز فرندز

 

11. فهمیدن حذف شدن از کلوز فرند اینستاگرام کاربران با بررسی دایره پیرامون استوری آن ها!

همانطور که گفتیم وقتی یکی از دوستانتان شما رو به لیست Close Friends اینستاگرام خود اضافه کند و استوری را برای اعضای این لیست ارسال نمایند، نوار اطراف دایره استوری وی برای شما سبز رنگ نمایش داده می‌شود چون شما در لیست دوستان نزدیک وی هستید و آن استوری خاصی برای اعضای Close Friends ارسال شده است. بنابراین شما با دیدن این نوار سبز رنگ متوجه خواهید شد که در لیست دوستان نزدیک یا همان Close Friends آن فرد قرار دارید. حال اگر بعد از مدتی دایره پیرامون استوری های همان مخاطب به رنگ قرمز تغییر یابند و دیگر سبز رنگ نباشند و این روال چندین چند بار تکرار شود، احتمالا آن مخاطب شما را از لیست کلوز فرندز خود حذف کرده است.

البته در نظر داشته باشید که دیدن استوری های با دایره قرمز رنگ صرفا و مطلقا به معنای حذف شدن شما از لیست کلوز فرندز مخاطب مورد نظر نیست، بلکه در برخی مواقع ممکن است آن کاربر به جای اشتراک گذاری استوری اختصاصی با Close Friends خود یک استوری معمولی و عمومی را به اشتراک گذاشته باشد که در این حالت دایره پیرامون استوری وی علیرغم اینکه شما در لیست کلوز فرند وی حضور دارید به صورت قرمز به تصویر کشیده می‌شود.

 

12. ساخت هایلایت در استوری های اختصاصی کلوز فرندز

استوری هایی که به طور اختصاصی برای کلوز فرندز ارسال می‌شوند هم قابلیت هایلایت شدن (Highlight) شدن و اضافه شدن به لیست این بخش را دارند. هایلایت در واقع لیستی از استوری های کاربر است که به شکل یک آرشیو دائمی در پروفایل وی ذخیره شده و قابل رویت خواهد بود. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد مربوط به این می‌شود که استوری های اختصاصی ارسال شده برای کلوز فرند اینستاگرام در صورتی که هایلایت شوند فقط و فقط توسط کلوز فرندز شما قابل رویت خواهند بود و فالوورهای عادی قادر به دیدن این هایلایت ها نیستند. بنابراین می‌توان استوری های اختصاصی ارسال شده برای Close Friends اینستاگرام را هم هایلایت کرد و این استوری ها بعد از هایلایت شدن فقط برای اعضای کلوز فرندز شما قابل رویت خواهند بود.

 

ساخت هایلایت در استوری های اختصاصی کلوز فرندز

 

13. اشتراک گذاری استوری اختصاصی Close Friends امکانپذیر نیست!

یکی از اصلی ترین تفاوت هایی که مابین استوری های عادی اینستاگرام و استوری های اختصاصی که برای کلوز فرندز ارسال می‌شود وجود دارد مربوط به اشتراک گذاری آن ها خواهد بود. همانطور که می‌دانید استوری های عادی قابلیت اشتراک گذاری دارند اما استوری های اختصاصی که برای اعضای کلوز فرندز ارسال می‌شوند قابلیت اشتراک گذاری نخواهند داشت. حتی اگر شما در لیست دوستان مخاطب مورد نظر باشید هم نمی‌توانید استوری که وی برای کلوز فرندز خود منتشر کرده را اشتراک گذاری کنید.

البته امکان ضبط اسکرین شات از استوری هایی که برای کلوز فرندز ارسال شده وجود دارد و جالب است بدانید که در صورت ضبط اسکرین شات از استوری اختصاصی مخاطبی که آن را با دوستان نزدیک خود به اشتراک قرار داده وی از این مسئله مطلع نمی‌شود و اطلاع رسانی از سمت اینستاگرام برای او ارائه نخواهد شد. بنابراین امکان اشتراک گذاری مستقیم استوری های اختصاصی Close Friends در اینستاگرام وجود ندارد اما می‌توان بدون اینکه ارسال کننده استوری مطلع شود از صفحه گوشی و استوری وی اسکرین شات ضبط کرد.

 

14. امکان ساخت چند لیست از دوستان نزدیک وجود ندارد!

دوستان نزدیک یا همان Close Friends شما فقط می‌توانند در یک لیست واحد تعریف شوند و این امکان وجود ندارد که برای لیست دوستان نزدیک خود زیرشاخه تعریف کنید یا چندین دسته مختلف از کلوز فرندز را برای خودتان تشکیل دهید. شاید در آینده این قابلیت طی آپدیت های بعدی به اینستاگرام اضافه شود اما در حال حاضر فقط یک لیست از دوستان نزدیک یا همان Close Friends برای هر کاربر اینستاگرامی قابل تعریف است.

 

15. امکان حذف کامل Close Friends وجود ندارد

برخی از افراد بنا به هر دلیل اصلا تمایلی مبنی بر استفاده از قابلیت کلوز فرند اینستاگرام ندارند. این دسته از افراد متاسفانه امکان حذف کامل قابلیت نام برده شده را هم در اکانت خود نخواهند داشت اما می‌توانند با خالی قرار دادن اعضای لیست Close Friends از این قابلیت استفاده‌ای نکنند. عدم استفاده از قابلیت نام برده شده و اضافه نکردن دوستانتان به این لیست درست مشابه با وجود نداشتن این ویژگی عمل می‌کند. بنابراین اگر از قابلیت مذکور خوشتان نمی‌آید، هیچ تغییری در آن ایجاد نکنید و به صورت عادی از پروفایل اینستای خودتان استفاده نماید.

 

 

16. استفاده از کلوز فرندز کاملا رایگان است

 

رایگان بودن کلوز فرند

 

در حال حاضر تمام قابلیت هایی که در بخش Close Friends اینستاگرام ارائه شده‌اند به صورت رایگان قابل استفاده هستند و این بخش هنوز با اهداف تجاری و درآمدزایی تلفیق نشده، اما احتمال دارد در آینده اینستاگرام از این قابلیت برای کسب درآمد هم استفاده کند. از سمت دیگر اگر شما صاحب یک کسب و کار آنلاین یا اینستاگرامی هستید هم شاید بتوانید با ایده های خلاقانه از قابلیت کلوز فرندز برای کسب درآمد بیشتر استفاده به عمل آورید. به عنوان مثال شما می‌توانید مشتریان درجه یک خودتان را به لیست کلوز فرندز اضافه کنید و برخی از پیشنهادات ویژه خود را به طور اختصاصی برای اعضای این لیست ارسال نمایید. پیاده سازی این ایده می‌تواند سبب شوند که به تدریج مشتریان بهتر و پایبندتری را برای کسب و کار خودتان پیدا کنید و به بیزینس خود را گسترش دهید.

 

17. ریپلای روی استوری کلوز فرندز

برخی کاربران تصور دارند که شاید نحوه ریپلای کردن روی استوری های اختصاصی که برای Close Friends ارسال می‌شود متفاوت باشد اما در واقع اینطور نیست و از این نظر هم هیچ تفاوتی مابین یک استوری عمومی و یک استوری اختصاصی ارسال شده برای اعضای Close Friends وجود ندارد. تنها تفاوت موجود در این است که استوری های اختصاصی کلوز فرندز فقط از سمت کاربرانی ریپلای می‌خورند که در لیست دوستان نزدیک شما اضافه شده باشند و فالوورهای عادی شما قادر به مشاهده استوری و طبیعتا ارسال ریپلای نخواهند بود.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی 17 نکته جالب در مورد کلوز فرند اینستاگرام (Instagram Close Friends) پرداختیم. سعی کردیم به مهم ترین نکاتی اشاره کنیم که ذهن اغلب کاربران ممکن است درگیر آن ها شود. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.