فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام

آموزش و ترفندها 25 آذر 1398 علی مظفری

فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام

احتمالا شما هم در مورد هک شدن اینستاگرام و سوء استفاده های افراد سودجو صحبت هایی شنیده‌اید، اما سوال اصلی اینجاست که چطور می‌توان ضریب امنیت اکانت اینستاگرام را افزایش داد و به نوعی از هک شدن آن جلوگیری کرد؟ یکی از این روش ها مربوط به فعال کردن قابلیت Two-Factor Authentication می‌شود که اصطلاحا به آن تایید دو مرحله‌ای می‌گوییم. در ادامه این مطلب به آموزش نحوه فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام می‌پردازیم و در رابطه با ماهیت این قابلیت صحبت خواهیم کرد. با فروشگاه ادبازار همراه باشید.

 

تایید دو مرحله ای چیست؟ | Two-Factor Authentication

قبل از اینکه در مورد نحوه فعال سازی قابلیت تایید دو مرحله ای در اپلیکیشن اینستاگرام صحبت کنیم بهتر است شما را با ماهیت این قابلیت و لزوم فعالسازی آن آشنا سازیم. همانطور که می‌دانید هر اکانت اینستاگرامی دارای یک نام کاربری (username) و رمز عبور (password) است. این موضوع بدان معناست که هرگاه بخواهید وارد اکانت اینستاگرام خودتان شوید باید یوزرنیم و پسورد آن را وارد کنید. پس طبیعتا اگر کاربر دیگری هم به یوزرنیم و پسورد شما دست پیدا کند و بنا به هر طریق بتواند این اطلاعات را کسب نمایند، قادر خواهد بود که وارد اکانت شخصی شما شده و از اطلاعاتتان سوء استفاده به عمل آورد.

به وقوع این مسئله اصطلاحا هک شدن اکانت اینستاگرام گفته می‌شود. یعنی فردی ناشناس بدون اجازه و اطلاع شما وارد اکانت اینستاگرامتان شود! طبیعتا شما با نگهداری درست از رمز عبور اکانت خود و همچنین انتخاب یک رمز سخت و غیرقابل حدس زدن می‌توانید از وقوع مشکلات این چنینی جلوگیری کنید. اما در خیلی از مواقع صرفا در نظر گرفتند این مسئله کافی نیست و نتیجه مطلوب را به همراه نخواهد داشت! یکی از قابلیت هایی که با فعالسازی آن می‌توانید احتمال هک شدن اکانت اینستاگرام خود را تقریبا به صفر برسانید مربوط به فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام می‌شود.

 

فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام

 

تایید دو مرحله‌ای یا همان Two Factor Authentication منجر خواهد شد که صرفا ارائه یوزرنیم و رمز عبور برای لاگین شدن به داخل یک اکانت کافی نباشد و کاربری که قصد ورود به اکانت را دارد باید بعد از ارائه یوزرنیم و پسورد یک کد امنیتی دیگر را هم ارائه کند که به شماره موبایل صاحب اصلی اکانت پیامک می‌شود یا از طریق برنامه Google Authenticator نمایش داده خواهد شد. تا زمانی که این کد تایید مرحله دوم ارائه نشود، اینستاگرام اجازه دسترسی کاربر به محتوای اکانت را نمی‌دهد. از آنجایی که طبیعتا کد به موبایل دارنده اصلی اکانت ارسال خواهد شد، بنابراین تقریبا شانس هک شدن اکانت شما به صفر درصد می‌رسد و هکرها حتی با در اختیار داشتن رمز عبور و یوزرنیم اکانت اینستاگرامتان هم قادر به لاگین شدن در اکانت نخواهند بود.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش تغییر نام کاربری اینستاگرام و ایمیل و شماره موبایل

اما چطور قادر به فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام خواهیم بود؟ خوشبختانه انجام این کار به سادگی امکانپذیر بوده و به هیچ وجه سخت نیست. در ادامه این مطلب می‌خواهیم نحوه دقیق فعالسازی قابلیت نام برده شده را برایتان شرح دهیم. دقت داشته باشید، اگر بنا به هر دلیل بعد از فعالسازی قابلیت مذکور به شماره موبایلی که کد فعالسازی اکانت به آن پیامک می‌شود دسترسی نداشته باشید یا گوشی شما خراب شود و امکان استفاده از برنامه Google Authenticator را از دست دهید با مشکل رو به رو خواهید شد. البته اینستاگرام برای رفع این مشکل کدهای ریکاوری (Recovery Codes) را ارائه می‌کند که بعدا در رابطه با آن ها هم صحبت خواهیم کرد.

 

فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام

همانطور که گفتیم فعالسازی Two-Factor Authentication در اینستاگرام کار سختی نیست و به سادگی قابل انجام خواهد بود. بدین منظور کافیست به شرح زیر عمل کنید:

 

فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام

 

  • وارد اکانت اینستاگرامی شوید که می‌خواهید قابلیت Two-Factor Authenticatio در آن فعال شود.
  • به بخش Settings بروید.
  • گزینه Security را انتخاب کنید.
  • گزینه Two-Factor Authentication را انتخاب نمایید.
  • در صورت نیاز گزینه Get Started را انتخاب کنید.

در این مرحله با توجه به نسخه برنامه اینستاگرام نصب شده روی گوشی شما و سیستم عامل دستگاه ممکن است گزینه های مختلفی نمایان شوند. دو گزینه اصلی که در این بخش قابل رویت هستند به شرح زیر خواهند بود:

  • گزینه Text Messages: با انتخاب این گزینه می‌توانید بستری فراهم کنید که کد امنیتی مرحله دوم به شماره موبایل متصل به اکانت اینستاگرام شما ارسال شود.
  • گزینه Authentication App: با انتخاب این گزینه بستری فراهم خواهد شد که کد مرحله دوم فعالسازی اینستاگرام به برنامه Google Authenticator ارسال می‌شود.

از آنجایی که اغلب کاربران ترجیح می‌دهند شماره تایید مرحله دوم به موبایلشان پیامک شود، فرض را بر این قرار می‌دهیم که شما گزینه Text Message را انتخاب کرده‌اید. در این شرایط صفحه‌ای مشابه با عکس زیر پیش رویتان قرار خواهد گرفت و یک کد شش رقمی به شماره موبایل متصل به اکانت اینستاگرامتان ارسال می‌شود.

 

فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام

 

کد شش رقمی که دریافت کرده‌اید را در این فیلد وارد کرده و گزینه Next را انتخاب کنید. مشاهده خواهید کرد که یک سری کد تحت عنوان Recovery Codes از سمت اینستاگرام ارائه شده و روی صفحه گوشی نمایان می‌شوند. حتما در این مرحله از صفحه گوشی خود یک اسکرین شات ضبط کنید.

نکته: حتما کدهای ریکاوری (Recovery Codes) که بعد از فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام از سمت این اپلیکیشن برایتان نمایش داده می‌شود را ذخیره کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون 17 نکته در مورد کلوز فرند اینستاگرام | Close Friends

به همین سادگی پروسه فعالسازی قابلیت Two-Factor Authentication اینستاگرام شما به پایان رسیده است. از این پس هر فردی که بخواهد در اکانت شما لاگین شود می‌بایست بعد از ارائه یوزرنیم و رمز عبور اکانت کد اختصاصی که به شما موبایلتان پیامک می‌شود را هم ارائه کند. در صورت عدم ارائه این کد امکان لاگین به اکانت هم وجود نخواهد داشت.

 

کد های ریکاوری (Recovery Codes) به چه درد می‌خوردند؟

اما کد های ریکاوری که بعد از فعالسازی قابلیت تایید دو مرحله‌ای Instagram ارائه می‌شوند و تاکید داشتیم که آن ها را ذخیره کنید به چه دردی می‌خورند؟ این کدها در شرایطی کارایی دارند که شما وضعیت بحرانی داشته باشید و بنا به هر دلیل نتوانید کد تایید مرحله دوم را وارد نمایید. در اینگونه مواقع با می‌توانید یکی از کد های ارائه شده مربوط به حالت ریکاوری را وارد کرده و از تایید دو مرحله‌ای عبور کنید. هر یک از کد هایی که در این بخش ارائه شده‌اند فقط یک مرتبه قابل استفاده هستند و بعد از استفاده منسوخ می‌شوند. دقت داشته باشید اگر فرد سودجویی به این کد ها دسترسی یابد می‌تواند وارد اکانتتان شده و از تایید مرحله دوم هم عبور کند، پس به هیچ وجه کد های ریکاوری اینستاگرام خود را در جای غیر امنی ذخیره نکنید.

 

فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام

 

همچنین توصیه می کنیم از ذخیره کردن دائمی کد های ریکاوری در گالری تصاویر موبایل خودداری کنید چون هم دسترسی به آن ساده خواهد بود و هم امکان دارد در صورت خراب شدن گوشی یا حتی حافظه آن، کد های مذکور را هم از دست بدهید. بهترین روش برای نگهدارید این کد ها مربوط به نوشتن آن ها بر روی یک کاغذ و قرار دادنشان در یک مکان امن می‌شود. بهتر است اگر از کدهای ریکاوری به صورت موقت اسکرین شات ضبط کرده‌اید هم آن را حذف کنید. این کدها در مواقعی که به موبایل خود برای ارائه کد پیامک شده دسترسی نداشته باشید یا بنا به هر دلیل امکان اجرای برنامه Google Authenticator را هم نداشته باشید بسیار کاربردی عمل می‌کنند.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام پرداختیم و همچنین در رابطه با ماهیت این قابلیت و عملکردش صحبت هایی داشتیم. با فعالسازی قابلیت نام برده شده در اکانت اینستاگرام خود می‌توانید ضریب امنیت اکانت را تا حد زیادی افزایش دهید و تقریبا احتمالا هک شدن آن را به صفر درصد برسانید. بنابراین اگر برای اکانت اینستاگرام خود ارزش قائل هستید، همین حالا قابلیت تایید دو مرحله ای را در آن فعال کنید. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.