رفع مشکل باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام

آموزش و ترفندها 01 مرداد 1402 علی مظفری

رفع مشکل باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام

باز (load) نشدن عکس و فیلم های اینستاگرام یکی از مشکلات رایجی است که کاربران زیادی با آن رو به رو می‌شوند و از این وضعیت گلایه می‌کنند، اما آیا می‌دانید که با روش های خاصی می‌توان خیلی راحت این مشکل را برطرف کرد؟ در ادامه این مطلب به آموزش رفع مشکل باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام می‌پردازیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی ادبازار همراه باشید.

 

باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام : مقدمه

اینستاگرام تقریبا محبوب ترین شبکه اجتماعی فعلی است که کاربران ایرانی زیادی از آن استفاده می‌کنند. این شبکه اجتماعی به شدت در بین کاربران پارسی زبان محبوب شده و بی‌شک هر ایرانی حداقل یک اکانت اینستاگرام فعال دارد. اما محبوب بودن یک اپلیکیشن به معنای عدم وجود باگ یا مشکل در آن نخواهد بود. اگرچه اینستاگرام از تیم توسعه دهنده بسیار بزرگ و قدرتمندی بهره می‌برد که دائما این برنامه را آپدیت می‌کنند اما با این حال گاها مشکلاتی در عملکرد اپلیکیشن مذکور به وجود می‌آید که یکی از رایج ترین این مشکلات مربوط به باز نشدن فیلم و عکس می‌شود. باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام بسیار آزاردهنده خواهد بود و نمی‌توان مدعی شد که مطلقا به باگ خاصی در این اپلیکیشن مربوط می‌شود. اما به هر صورت راه حل هایی برای رفع مشکل مذکور وجود دارد!

اگر شما هم با مشکل باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام رو به رو هستید و می‌خواهید راه حلی برای رفع این مشکل پیدا کنید، توصیه داریم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. چون در این مقاله روش هایی را شرح می‌دهیم که با انجام آن ها احتمالا باگ ها و مشکلات مربوط به باز نشدن پست های اینستاگرام در گوشی شما برطرف می‌شود. ضمنا اگر با مشکل باز نشدن استوری در اپلیکیشن اینستاگرام رو به رو هستید می‌توانید از مقاله راهنمای "آموزش حل مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام" استفاده کنید. احتمال دارد برخی از راه حل هایی که برای رفع مشکل باز نشدن فیلم و عکس اینستاگرام ارائه می‌کنیم با روش هایی که برای رفع مشکل باز نشدن استوری ارائه کردیم مشابه باشند. در ادامه با فروشگاه اینترنتی ادبازار همراه باشید.

 

قدم اول: استفاده از شبکه اینترنت مناسب

 

باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام

 

در قدم اول باید مطمئن شوید که از شبکه اینترنت مناسبی استفاده می‌کنید و اصلا آن شبکه اینترنت در گوشی شما فعال است یا خیر! برای اطمینان از این مسئله ابتدا مطمئن شوید که موبایل دیتا (Mobile Data) یا اینترنت وای فای (Wi-Fi) موبایلتان روشن باشد و به یک شبکه اینترنت وصل شده باشید. سپس از اینستاگرام خارج شوید و مرورگر گوشی را اجرا کنید. یک عبارت دلخواه را در گوگل جستجو نمایید. اگر اینترنت شما وصل باشد، نتیجه جستجو نمایان می‌شود اما اگر نتیجه‌ای نشان داده نشد مشخص می‌شود که شبکه اینترنتی که به آن وصل شده‌اید مشکل دارد. پس به شبکه اینترنت دیگری متصل شوید یا دوباره تنظیمات موبایل دیتای گوشی را راه‌اندازی کنید.

در نظر داشته باشید که تایم اوت (Time Out) و سرعت پایین شبکه اینترنت هم می‌تواند اختلال هایی از قبیل باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام را به همراه داشته باشد. بنابراین مطمئن شوید شبکه اینترنتی که به آن وصل شده‌اید کیفیت و سرعت خوبی دارد. اینترنت 4G اپراتورهایی مثل ایرانسل، همراه اول، رایتل و غیره می‌تواند گزینه عالی برای استفاده از اینستاگرام باشد. اگر مطمئن شدید مشکل از سمت اینترنت دستگاه نیست، روش بعدی را به عنوان راه حل انجام دهید.

 

قدم دوم: اطمینان از عدم محدودیت دسترسی به اینترنت

هم گوشی های اندرویدی و هم آیفون های اپل (apple) این قابلیت را دارند که دسترسی برخی اپلیکیشن ها به شبکه اینترنت را متوقف سازند. بنابراین اگر تنظیمات گوشی شما به گونه‌ای بهینه شده باشد که دسترسی اینستاگرام به اینترنت محدود شود، طبیعتا با مشکل باز نشدن فیلم و عکس رو به رو خواهید شد. البته در این شرایط علاوه بر اینکه فیلم و عکس های اینستاگرام باز نمی‌شوند، بخش اکسپلور و استوری های آن هم قابل اجرا نخواهند بود. پس اگر استوری ها و بخش اکسپلور آپدیت شدند و فقط عکس و فیلم ها در حساب اینستاگرامتان باز نمی‌شوند مشکل از جای دیگری است و می‌توانید از این مرحله صرف نظر کنید. برای بررسی محدود نبودن دسترسی اینستاگرام به اینترنت باید با توجه به سیستم عامل و رابط گوشی خود مراحل خاصی را طی کنید. در گوشی های اندرویدی اغلب مسیر Settings > Apps باید طی شود و سپس گزینه Restrict Data Usage انتخاب گردد.

 

باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام

 

دسترسی به گزینه مذکور در گوشی های اندرویدی از طریق مسیر Settings > Data usage هم امکانپذیر خواهد بود. برای پیدا کردن ساده تر این بخش در گوشی های اندرویدی کافیست عبارت Data Usage را در منوی تنظیمات گوشی اندرویدی خود جستجو کنید و مطمئن شوید که هیچ محدودیتی به ازای دسترسی به اینترنت برای اپلیکیشن اینستاگرام در نظر گرفته نشده باشد. در آیفون های اپل هم برای اطمینان از عدم وجود محدودیت دسترسی برای اینستاگرام کافیست به مسیر Settings > Cellular بروید و مطمئن شوید که اسلایدر کنار اپلیکیشن اینستاگرام فعال (سبز رنگ) باشد. اگر محدودیتی برای دسترسی اینستاگرام به اینترنت در گوشی شما وجود نداشت، مشکل از جای دیگری آب می‌خورد و باید از راه حل بعدی برای رفع مشکل باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام خود استفاده کنید.

 

قدم سوم: خارج کردن برنامه از بخش Recent Apps

گاها ممکن است باگ های کوچکی در عملکرد اپلیکیشن هایی به وجود آید که برای مدتی در بخش "Recent Apps" یا همان "اپلیکیشن های اخیر" فعال باقی مانده‌اند. دیتا و وضعیت این برنامه ها در حافظه رم گوشی ذخیره می‌شود و بدین ترتیب اجرای دوباره آن ها سریع تر و بدون از دست رفتن اطلاعات قبلی قابل انجام خواهد بود، اما همین مسئله ممکن است مشکل ساز شود و باگ هایی مثل باز نشدن عکس، ویدئو و استوری را به همراه آورد. بنابراین یک مرتبه اپلیکیشن اینستاگرام را از منوی Recent Apps گوشی حذف کنید و دوباره آن را بعد از 30 ثانیه اجرا نمایید. اگر مشکل برطرف نشد از روش بعدی که شرح می‌دهیم استفاده کنید.

 

باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام

 

قدم چهارم: حذف حافظه کش (Clear Cache)

گاها ممکن است اطلاعاتی که به عنوان حافظه کش در اینستاگرام ذخیره شده‌اند هم مشکلاتی از قبیل باز نشدن فیلم و عکس ها را به همراه آورند. بنابراین حذف کردن حافظه کش این اپلیکیشن و اجرای دوباره آن ممکن است به رفع مشکل کمک کند. برای حذف کردن حافظه کش اینستاگرام در گوشی های اندرویدی کافیست به مسیر Settings > Apps بروید و برنامه اینستاگرام را از لیست اپلیکیشن های موجود انتخاب کنید. گزینه های Storage > Clear Cache > Ok را انتخاب کنید تا حافظه کش اینستاگرام حذف شود. برای حذف کردن حافظه کش اینستاگرام در آیفون های اپل ملزم به حذف برنامه و نصب مجدد آن خواهید بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه حذف کردن حافظه کش اینستاگرام در اندروید و iOS به مطالعه مقاله "پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در آیفون و اندروید" بپردازید.

 

باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام

 

قدم پنجم: اطمینان از پر نبودن حافظه گوشی

یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی از قبیل باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام شود مربوط به پر شدن حافظه دستگاه خواهد بود. اگر حافظه داخلی گوشی شما رو به سمت پر شدن سوق پیدا کند و فضای مناسبی برای ذخیره اطلاعات جدید در آن وجود نداشته باشد، ممکن است فیلم، عکس و استوری های اینستاگرام هم اجرا نشوند و در اجرای آن ها اختلال هایی به وجود آید. پس از خالی بودن حداقل 1 گیگابایت از حافظه داخلی گوشی خود اطمینان حاصل کنید. برای بررسی وضعیت حافظه گوشی در اندروید و آی او اس کافیست به مسیر Settings > Storage بروید. روش هایی زیادی برای خالی کردن حافظه گوشی های موبایل وجود دارد که ما در مقاله "خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی با 5 ترفند ساده و موثر" به پنج مورد از جالب ترین آن ها اشاره کردیم.

 

باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام

 

قدم ششم: ریست تنظیمات شبکه

گاها ممکن است مشکلاتی مثل باز نشدن فیلم و عکس های اینستاگرام ناشی از بروز یک اختلال در تنظیمات شبکه گوشی باشند. بنابراین با ریست کردن تنظیمات شبکه موبایل خود می‌توانید به رفع مشکل مذکور کمک کنید و حداقل این کار را به عنوان یک راه حل تست نمایید. امکان ریست کردن تنظیمات شبکه هم در گوشی های اندرویدی و هم در آیفون های اپل ارائه شده است. برای انجام این کار در سیستم عامل اندروید کافیست مسیر Settings > Backup & Reset > Network Settings Reset را طی کرده و گزینه Reset Settings را انتخاب نمایید. در آیفون های اپل یا بهتر بگوییم سیستم عامل iOS هم باید به مسیر Settings > General > Reset> Reset Network Settings بروید و بعد از وارد کردن رمز عبور آیفون (iPhone) گزینه Reset Network Settings را انتخاب نمایید. در نظر داشته باشید که با انجام این کار تمام تنظیمات شبکه های گوشی ریست می‌شوند و در نتیجه رمز عبور شبکه های وای فایی که به آن ها متصل شده بودید و سایر موارد این چنینی هم از بین خواهند رفت و باید مجددا به صورت دستی وارد شوند.

 

باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام

 

قدم هفتم: به روز رسانی ایسنتاگرام

به روز رسانی اینستاگرام و نصب جدیدترین نسخه این اپلیکیشن هم می‌تواند به عنوان یکی دیگر از ساده ترین روش های رفع مشکل باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام در نظر گرفته شود. برای آپدیت این اپلیکیشن در گوشی های اندرویدی بهتر است از گوگل پلی استور (Google Play Store) استفاده کنید و در آیفون های اپل هم از اپ استور (App Store) استفاده به عمل آورید. به احتمال زیاد بعد از آپدیت کردن اینستاگرام مشکل باز نشدن فیلم و عکس های آن برطرف می‌شود. اگر این چنین نشد از راه حل بعدی استفاده کنید.

 

قدم هشتم: حذف و نصب مجدد اینستاگرام

برای رفع مشکل لود شدن عکس و ویدیو های اینستاگرام یک مرتبه این اپلیکیشن را از گوشی حذف و دوباره آن را از مرجع مناسب دانلود کنید. برای حذف برنامه نام برده شده در گوشی های اندرویدی و آیفون ها می‌توانید انگشت خود را بر روی آیکون برنامه در هوم اسکرین نگه دارید و سپس آیکون با نماد ضربدر را انتخاب کنید و گزینه Uninstall را بزنید. کمی منتظر بمانید تا برنامه به طور کامل حذف شود. سپس دوباره به اپ استور یا گوگل پلی استور بروید و اینستاگرام را دانلود و بر روی گوشی نصب کنید. با ارائه مشخصات اکانتتان وارد اینستاگرام شوید و عملکرد آن را بررسی نمایید. به احتمال زیاد مشکل برطرف می‌شود.

 

باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام

 

قدم نهم: بکارگیری ابزار تغییر IP

گاها ممکن است در سرورهای اینستاگرام در مناطق خاص اختلال هایی به وجود آید و بدین ترتیب کاربران قادر به اتصال به سرورها نباشند. در اینگونه مواقع مشکلاتی از قبیل کار نکردن اینستاگرام و باز نشدن پست ها نمایان می‌شود، البته در این شرایط کلا اینستاگرام مختل می‌شود و اینطور نیست که فقط عکس ها و ویدیو ها در آن قابل اجرا نباشند. همچنین این مشکل به طور سراسری به وجود می‌آید و اینطور نخواهد بود که دیگر کاربران در حوالی شما قادر به استفاده بدون مشکل از اینستاگرام باشند و فقط شما با اختلال رو به رو شوید. به هر صورت استفاده از ابزارهای تغییر IP می‌تواند روشی برای مقابله با مشکلاتی مثل باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام شود. این روش در برخی مواقع مشکل و اختلال های اینستاگرام را برطرف می‌کند.

 

قدم دهم: ریستارت کردن موبایل

روش بعدی که می‌توانید از آن برای رفع مشکل اینستاگرام استفاده کنید مربوط به ریستارت کردن گوشی می‌شود. شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما در خیلی از مواقع یک ریستارت ساده مشکلاتی از قبیل باز نشدن عکس و فیلم ها در اپلیکیشن اینستاگرام را برطرف می‌کند. بنابراین به سادگی گوشی خود را ریستارت کنید و سپس عملکرد اپلیکیشن اینستاگرام را در آن بررسی نمایید. اگر با نحوه فورس ریستارت کردن (Force Restart) گوشی آشنایی دارید این کار را انجام دهید چون ممکن است بازده بهتری داشته باشد.

 

قدم یازدهم: صبور باشید و منتظر بمانید

 

باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام

 

در برخی مواقع ممکن است اختلال هایی که در اینستاگرام به وجود آمده مختص گوشی شما نباشد و مربوط به خود اینستا شوند و با هیچ یک از روش های فوق هم قابل رفع نباشند. در اینگونه مواقع هیچ کاری به غیر از صبر کردن از دست شما بر نمی‌آید، بنابراین صبور باشید و منتظر بمانید تا مشکل باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام برطرف شود. اگر مطمئن شدید که مشکل از سمت گوشی شماست و اختلالی در اینستاگرام وجود ندارد که خود به خود رفع شود ملزم به استفاده از آخرین راه حل خواهید بود که در مرحله بعدی به شرح آن می‌پردازیم.

 

قدم دوازدهم: فکتوری ریست

اگر هیچکدام از روش های فوق منجر به رفع مشکل عملکرد اینستاگرام در گوشی شما نشدند و همچنان برای باز کردن عکس و فیلم های اینستا با مشکل رو به رو بودید، تنها یک راه حل دیگر قابل استفاده خواهد بود. این راه حل مربوط به فکتوری ریست گوشی می‌شود. فکتوری ریست پروسه‌ای است که به موجب آن تمام اطلاعات دستگاه حذف خواهند شد و گوشی با حالتی شبیه به روز اول خود و تنظیمات پیش فرض کارخانه راه‌اندازی می‎شود. طبیعتا در اینگونه مواقع بهتر است قبل از انجام فکتوری ریست به طور کامل همه جوانب کار را در نظر بگیرید و تا حد ممکن قبل از فکتوری ریست کردن گوشی از اطلاعات فعلی آن فایل بکاپ تهیه کنید. برای فکتوری ریست کردن گوشی های اندرویدی مسیر Settings > Backup & Reset > Factory Reset (Erase All Data) را دنبال کنید و در آیفون های اپل مسیر Settings > General > Reset را طی کرده و گزینه Erase All Content and Settings را انتخاب کنید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش روش هایی پرداختیم که با آن ها می‌توانید مشکل باز نشدن فیلم و عکس در اینستاگرام را برطرف کنید. سعی کنید روش ها و راه حل های نام برده شده را به ترتیب انجام دهید و در آخر به فکتوری ریست روی آورید. قبل از فکتوری ریست کمی منتظر باشید تا شاید مشکل از سمت اینستاگرام برطرف شود. همچنین حتما قبل از فکتوری ریست گوشی از اطلاعات حال حاضر خود بکاپ تهیه کنید. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.