بهترین نرم‌افزارهای رایگان ویرایش ویدیو سال ۲۰۱۹

آموزش و ترفندها 14 اسفند 1397 علی مظفری

بهترین نرم‌افزارهای رایگان ویرایش ویدیو سال ۲۰۱۹

در این که مردم فیلم دیدن را دوست دارند، شکی وجود ندارد اما همه دوست ندارند وارد مراحل طاقت‌فرسای فیلم‌برداری و ویرایش ویدیو‌های خود شوند. اما ویرایش ساده ویدیو با هزینه کم‌تر در صورتی که دور نرم‌افزارهای ویرایش بسیار گران‌قیمت و پیچیده ادوبی پرمیر (Adobe Premiere) و فاینال کات پرو (Final Cut Pro) را خط بکشیم، ممکن خواهد بود. راستش شما احتمالا قرار نیست با ویدیویی که بر روی لپ‌تاپ خود ویرایش می‌کنید، برنده جایزه نخل طلای کَن شوید اما فیلم‌های خانوادگی و فیلم‌هایی که در یوتیوب قرار می‌هید را می‌توان با یک سری ابزار مشخص، رنگ و لعاب تازه‌ای بخشید. 

 

بهترین نرم افزارهای ویرایش ویدیو

 

1) LIGHTWORKS (ویندوز، مک‌او‌اس و لینوکس)

 

نرم افزار ویرایش ویدیو Lightworks

 

بیش‌تر نرم‌افزارهای بررسی شده در این مطلب نمی‌توانند جلوه‌های هالیوودی را آنگونه که Lightworks اعمال می‌کند، فراهم کنند. از امکانات رایگان و پولی سیستم ویرایش Non-Linear شرکت EditShare در پروژه‌هایی همچون فیلم‌های لوس‌آنجلس محرمانه (LA Confidential)، پالپ فیکشن (Pulp Fiction)، هوگو (Hugo) و گرگ وال‌استریت (The Wolf of Wall Street) استفاده شده است.

ویژگی‌های قابل ذکر این مجموعه شامل اصلاح سطح رنگ حرفه‌ای، افکت هم‌زمان کارت گرافیک تقویت شده، ضبط ویدیو و پشتیبانی از تقریبا تمام فرمت‌های رایج است. نرم‌افزار Lightworks همچنین از تمام ابزارهای سنتی برای وارد کردن ویدیو، برش و قرار دادن صدا و تصویر به صورت همزمان در خط ویرایش تنها با چند کلیک ساده پشتیبانی می‌کند. البته نسخه رایگان فقط قابلیت ذخیره فایل‌های ویدیو با فرمت MPEG-4 با کیفیت ۷۲۰P را دارد. 

دیگر قابلیت‌های فوق‌العاده نرم‌افزار، امکان ذخیره خودکار با فعالیت دائمی در پس‌زمینه و پشتیبانی از کلید‌های ترکیبی موجود در Avid و Final Cut Pro به جای کلید‌های خود Lightworks است. علی رغم امکانات فوق‌العاده، نرم‌افزار بسیار سریع بوده و رابط کاربری تمام صفحه آن ساده و سازماندهی شده است. با توجه به ماهیت متن‌باز (Opensource) محصول، یادگیری آن با وجود محتوای آموزشی زیاد و انجمن‌های فعال، بسیار آسان است. 

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین روش های دانلود ویدیو از یوتیوب در اندروید، آیفون و کامپیوتر 

نرم‌افزار Lightworks با فاصله پرامکانات‌ترین مورد فهرست ما است اما در عین حال بیش‌ از بقیه به مهارت فنی برای بهره‌گیری از رابط کاربری قدرتمند آن نیاز است. 

 

سایر گزینه‌های مورد بررسی 

 

2) IMOVIE (مک‌اواس و آی‌اواس)

 

بهترین نرم افزار ویرایش فیلم

 

نرم‌افزار iMovie شرکت اپل (Apple) مدت‌ها است که در دسترس کاربران قرار داشته و کاربرپسندترین گزینه است. این محصول که برای رایانه‌های مک (Mac) در دسترس است، بهترین ویژگی‌ها را برای کاربران معمولی دارد. آخرین نسخه نرم‌افزار اجازه وارد کردن فایل 4K از دستگاه‌های مختلف همچون تلفن‌همراه (Smartphone) و دوربین GoPro را را به رابط کاربری جدید ساده و تعاملی آن می‌دهد. قابلیت شروع ویرایش یک فایل در آیفون (iPhone) و یا آیپد (iPad) و ادامه آن در رایانه مک، این محصول را خواستنی‌تر از پیش می‌کند. 

جدا از ویدیو، تصاویر و صداها هم به راحتی با کشیدن و رها کردن در تایم‌لاین پروژه وارد می‌شوند. ویدیو ساخته شده را می‌توان همیشه به صورت همزمان همراه با تمامی افکت‌ها، پوسته‌ها، متن‌ها، موزیک‌ها و صوت‌های اضافه شده، پیش از گرفتن خروجی تماشا کرد. ویدیو را می‌توان مستقیم در یوتیوب (YouTube)، فیسبوک (Facebook) یا هر بستر دیگری خروجی گرفت.  

از دیگر امکانات اخیرا اضافه شده به اپ می‌توان به ویرایش‌گر ساده صدا و امکان ساخت تیزر برای فیلم‌ها اشاره کرد. ممکن است این محصول حرفه‌ای‌ترین ویرایش‌گر ویدیو نباشد اما مناسب‌ترین گزینه برای استفاده‌های خانگی و پروژه‌های کوچک است، مخصوصا که امکان ضبط صدا به صورت رایگان را نیز دارد.

 

3) AVIDEMUX (ویندوز، مک‌اواس و لینوکس)

 

نرم افزار ویرایش ویدیو avidemux

 

Avidemux در واقع اینستاگرام نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو است. سریع، ساده و به طرز شگفت‌آوری توانا. نرم‌افزار برای انجام سریع برش، فیلتر کردن، انکد کردن (Encoding) و برخی عملیات ساده دیگر است. این نرم‌افزار بین پلتفرمی و منبع‌باز، دارای یک سند ویکی (Wiki) کامل جهت آموزش نحوه راه‌اندازی، خودکارسازی وظایف به وسیله اسکریپت کردن (Scripting) و زمانبندی انجام عملیات بوده که ویژگی‌های خاصی محسوب می‌شوند. 

حالا وقتشه! اینو بخون تفاوت نمایشگرهای Full HD و 4K در چیست؟

از آنجا که ویژگی‌های نرم‌افزار محدود است، اندازه فضایی که بر روی دیسک اشغال می‌کند نیز نسبت به سایر نرم‌افزارهای معرفی شده در این فهرست، کم‌تر است. نرم‌افزار همچنین به شما اجازه می‌دهد با نسب افزونه، ویدیو ویرایش شده را در چندین فرمت مختلف خروجی بگیرید. اما نهایتا رابط کاربری پیچیده آن باعث می‌شود که استفاده از امکانات نرم‌افزار و تعامل با آن دشوار شود. همچنین گاهی دچار باگ شده و به صورت خود به خود بسته می‌شود. اما اگر کار با آن را فرا بگیرید، گزینه کار راه‌اندازی خواهد بود. فقط به خاطر داشته باشید که پروژه خود را مرتب ذخیره کنید. 

 

4)SHOTCUT (ویندوز، مک‌اواس و لینوکس)

 

بهترین نرم افزار ویرایش فیلم

 

نرم‌افزار Shotcut یک ویرایش‌گر ویدیو مناسب برای افرادی که به صورت تفریحی به این کار می‌پردازند و یک رابط کاربری ساده و به شدت قابل شخصی سازی می‌خواهند. این نرم‌افزار از بیش‌تر فرمت‌های موجود (به معنای واقعی صدها فرمت) با استفاده از پروژه FFmpeg پشتیبانی می‌کند و همین مسأله استفاده از ویدیو‌های موجود در رایانه تا کیفیت 4K، بدون نیاز به اعمال تغییر را آسان می‌کند.

همچنین ساختار ماژولار رابط کاربری که امکان اتصال پنل‌های مختلف در هنگام انجام یک پروژه خاص، را فراهم می‌کند، بسیار عالی است. این عامل نرم‌افزار Shotcut را برای افراد با تجربه که بر روی پروژه‌های شخصی کار می‌کنند، ایده‌آل می‌کند. 

 

5) HITFILM EXPRESS (مک‌اواس و ویندوز)

 

نرم افزار ویرایش ویدیو Hitfilm Express

 

نرم‌افزار Hitfilm Express با روش خاصی که جهت ویرایش ویدیو برگزیده، آن را به ابزار مناسبی برای ایجاد افکت‌هایی همچون Star Wars و Westworld تبدیل می‌نماید. در هر صورت امکانات نرم‌افزاری موجود در زیر ظاهر پر زرق و برق این محصول، امکان کار با پروژه‌های دو و سه بعدی به همراه ۱۸۰ افکت‌ تصویری از پیش تامین شده (با امکان خرید افکت‌های بیش‌تر) را فراهم می‌کند.  

به علاوه یک ویدیو آموزشی برای نحوه استفاده از آن وجود دارد. این نرم‌افزار بسیار مناسب تازه‌کارانی است که علاقه دارند به ویدیو‌های خود ظاهری جذاب ببخشند یا به دنبال افکت‌ خاصی در جامعه کاربری Hitfilm هستند. 

 

منبع: Digital Trends