آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

آموزش و ترفندها 05 آبان 1400 علی مظفری

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

یکی از روش های بسیار خوب و ساده‌ای که می‌توان از آن برای نصب کردن نسخه اصلی سیستم عامل ویندوز مایکروسافت استفاده کرد مربوط به نصب از روی فلش مموری می‌شود. در این روش یک فلش مموری با حداقل ظرفیت 8 گیگابایت امکان نصب کردن سیستم عامل ویندوز را میسر می‌سازد. در ادامه ین مقاله می‌خواهیم به آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری بپردازیم و نحوه انجام این کار را به طور دقیق برایتان شرح دهیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

پیش نیازها و نکات مهم در نصب ویندوز از روی فلش مموری

نصب کردن نسخه اورجینال و اصلی ویندوز کار سختی نیست! پس اصلا نگران نباشید که شاید انجام این کار دشوار باشد. شما عزیزان با استفاده از روش های مختلفی می‌توانید این اقدام را انجام دهید و ما در این مقاله قصد داریم یک راهنمای قدم به قدم و کاملا جامع را بدین منظور ارائه کنیم. با استفاده از راهنمایی که در این مقاله ارائه شده، شما عزیزان می‌توانید هر یک از نسخه های ویندوز که مد نظرتان است را روی کامپیوتر یا لپ تاپ خویش نصب کنید. برای نصب ویندوز از روی فلش به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • فلش مموری با حداقل ظرفیت 8 گیگابایت
  • اینترنت پرسرعت

در صورتی که موارد فوق را در اختیار داشته باشید، می‌توانید از راهنمایی که در این مقاله ارائه شده استفاده کرده و هر یک از نسخه های ویندوز اصلی که مد نظرتان است را از طریق فلش مموری روی کامپیوتر نصب کنید. به صورت کلی برای انجام این کار می‌توان از دو روش اصلی کمک گرفت که به شرح زیر هستند:

  • نصب از طریق ابزار Media Creation Tool مایکروسافت: در این روش ساخت فلش با استفاده از برنامه اختصاصی انجام می‌شود که مایکروسافت بدین منظور ارائه کرده است. این روش خیلی ساده و تقریبا خودکار است اما سرعت آن نسبت به روش دیگری که معرفی می‌کنیم تا حدی کمتر خواهد بود. پیشنهاد ما این است که از این روش برای ساخت فلش مموری بوتیبل (Bootable) و نصب ویندوز بر روی کامپیوتر استفاده کنید.
  • نصب از طریق برنامه Rufus با دانلود فایل ISO ویندوز: در این روش فایل ISO سیستم عامل ویندوز دانلود شده و سپس با استفاده از برنامه ساده‌ای که روفوس (Rufus) نام دارد روی فلش مموری در حالت بوتیبل نصب می‌گردد. بدین ترتیب شما قادر خواهید بود که از آن فلش مموری برای نصب هر یک از نسخه های ویندوز که مد نظرتان است استفاده نمایید. این روش سریع تر از روش قبلی خواهد بود اما استفاده از آن به دلیل پیچیدگی بیشتر، خیلی توصیه نمی‌شود.

ما در ادامه این مقاله هر دو روشی که نام بردیم را به طور دقیق برایتان شرح می‌دهیم و سعی می‌کنیم یک راهنمای قدم به قدم تصویری و جامع را برایتان ارائه کنیم. زمانی که بخواهید ویندوز را از طریق یک فلش روی کامپیوتر نصب کنید، آن فلش مموری باید بوتیبل (Bootable) شود تا در حین بوت شدن سیستم شما، امکان نصب ویندوز را فراهم آورد. انجام این کار در روش هایی که شرح می‌دهیم به طور خودکار صورت می‌پذیرد و نیازی نیست که شما به طور دستی اقدام خاصی را بدین منظور صورت دهید. بنابراین با شنیدن اصطلاح بوتیبل وحشت نکنید! با ما در فروشگاه اینترنتی هدف و آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری همراه شوید.

 

روش اول: ساخت فلش بوتیبل از طریق ابزار Media Creation Tool مایکروسافت

این روش بهترین، ساده ترین و قابل اعتمادترین روش برای ساخت یک فلش مموری با قابلیت نصب ویندوز است. با استفاده از این روش می‌توانید هر کدام از ورژن های ویندوز که مد نظرتان است را انتخاب کرده و آن را روی فلش بریزید تا قابلیت نصب روی کامپیوتر را داشته باشد. در این روش از ابزار اختصاصی استفاده می‌شود که شرکت مایکروسافت به منظور سهولت نصب ویندوز ارائه کرده است. مراحلی که باید بدین منظور طی شوند به شرح زیر هستند:

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • به صفحه دانلود ابزار Media Creation Tool در سایت مایکروسافت بروید.
  • روی گزینه Download Tool Now کلیک کنید. این گزینه در قسمتی که تحت عنوان Create Windows Installation Media مشخص شده ارائه می‌شود.

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • بعد از اینکه ابزار مورد نظر دانلود شد، روی آن کلیک راست کنید و سپس روی گزینه Run as administrator کلیک نمایید تا برنامه در حالت ادمین اجرا شود.
  • وقتی برنامه اجرا شد، در مرحله نخست روی گزینه Accept کلیک نمایید.

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • در صفحه‌ای که مشابه عکس فوق با دو گزینه نمایان می‌شود، گزینه دوم که با عنوان Create installation media (USB flash drive, DVD, or ISO file) for another PC مشخص شده را انتخاب نمایید و روی Next کلیک کنید.

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • در این صفحه زبان ویندوز مورد نظرتان، نسخه مد نظر و همچنین معماری آن را مشخص نمایید. برای مثال ما در جریان آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری می‌خواهیم نسخه زبان انگلیسی ویندوز 10 با معماری 64 بیتی را روی سیستم نصب نماییم. بنابراین به ترتیب گزینه های English، Windows 10 و 64-bit (64x) را از فیلدهای ارائه شده انتخاب می‌نماییم و نهایتا روی گزینه Next کلیک می‌کنیم.

نکته: در صورتی که گزینه‌ای برای نصب ویندوز 11 در این بخش ارائه نشده بود، می‌توانید به صفحه رسمی دانلود ویندوز 11 در سایت مایکروسافت بروید و در بخش Create Windows 11 Installation Media بر روی گزینه Download Now کلیک کنید و ابزار اختصاصی را دانلود نمایید که مایکروسافت برای نصب ویندوز 11 ارائه کرده است. مراحلی که باید در حین استفاده از این ابزار طی شوند، دقیقا مشابه با همان مراحلی هستند که شرح داده‌ایم.

حالا وقتشه! اینو بخون معرفی کاربردی ترین کلیدهای میانبر ویندوز و آموزش ایجاد Shortcut

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • حالا فلش مموری خود را به کامپیوتر وصل کنید. دقت داشته باشید که این فلش مموری باید حداقل 8 گیگابایت فضای ذخیره سازی داشته باشد. برای دستیابی به نتیجه بهتر توصیه داریم از فلش مموری 16 گیگابایتی استفاده کنید. اگر کامپیوتر یا لپ تاپ شما پورت های USB متعددی دارد و برخی از آن ها از تکنولوژی جدیدتری برخوردارند (مثلا USB 3.0 هستند) بهتر است، فلش را به این پورت ها متصل کنید تا سریعتر شناسایی شده و پروسه ساخت آن هم سریعتر صورت پذیرد.
  • گزینه USB flash drive را انتخاب کرده و روی گزینه Next کلیک کنید.

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • در این مرحله باید چند دقیقه منتظر باشید تا فلش مموری توسط ابزار Media Creation Tool شناخته شود. به محض شناسایی فلش مموری، حالتی مشابه عکس فوق نمایان می‌شود. در این حالت روی گزینه Next کلیک کنید.

نکته: اگر فلش مموری توسط برنامه شناخته نشد و با پیغام عدم شناسایی فلش رو به رو شدید، روی گزینه Back کلیک کنید و فلش مموری را به پورت USB دیگری متصل نمایید و سپس روی Next کلیک نمایید و منتظر باشید تا فلش توسط برنامه شناسایی شود.

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • مشاهده خواهید کرد که پروسه ساخت فلش آغاز می‌شود. در این مرحله باید صبور باشید تا اطلاعات مورد نیاز از طریق ویندوز دانلود و روی فلش نصب گردند. تکمیل این پروسه ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • به محض اینکه ساخت فلش با موفقیت انجام شود، پیغامی مشابه عکس فوق نمایان خواهد شد. بنابراین می‌توانید روی گزینه Finish کلیک کنید.

پس در روش اول نصب ویندوز از روی فلش مموری به واسطه استفاده از ابزار Media Creation Tool مایکروسافت تقریبا همه چیز به صورت خودکار صورت می‌پذیرد و فلش مموری بوتیبل شما برای نصب کردن سیستم عامل ویندوز آماده خواهد شد. این ساده ترین روش برای انجام این کار است. در بخش بعدی، روش دوم ساخت فلش مموری بوتیبل برای نصب ویندوز را شرح می‌دهیم و در نهایت هم مراحل نصب کردن خود سیستم عامل ویندوز از طریق فلش را برایتان آموزش خواهیم داد.

 

روش دوم: ساخت فلش بوتیبل از طریق برنامه Rufus با دانلود فایل ISO ویندوز

در روش دومی که معرفی می‌کنیم، ساخت فلش بوتیبل به طور کاملا خودکار صورت نمی‌پذیرد، بلکه باید از برنامه‌ای تحت عنوان روفوس (Rufus) برای ساخت آن استفاده شود. در این روش دو مرحله اصلی به منظور ساختن فلش مورد نیاز طی خواهند شد که هر کدام به شرح زیر هستند:

  • دانلود فایل ISO ویندوز
  • بوتیبل کردن فایل ISO روی فلش مموری با برنامه Rufus

بنابراین این روش نسبت به روش قبلی که نام بردیم کمی پیچیده‌تر خواهد بود اما چون در این روش می‌توان فایل ISO را با استفاده از ابزارهایی مثل اینترنت دانلود منیجر یا از سورس های مختلف قابل اعتماد انجام داد، سرعت کار می‌تواند نسبت به روش قبلی بیشتر شود. در ادامه جزئیات هر یک از مراحلی که نام بردیم را برایتان شرح می‌دهیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش فعال سازی ویندوز دیفندر

 

قدم اول: دانلود فایل ISO ویندوز

همانطور که گفتیم در قدم نخست باید فایل ISO ویندوز را دانلود کنید. برای انجام این کار می‌توانید از روش های مختلفی کمک بگیرید. به عنوان مثال اگر عبارت "دانلود فایل ISO ویندوز" را در گوگل به فارسی سرچ کنید، منابع فارسی زیادی لینک دانلود آن را ارائه کرده‌اند. به همین صورت با جستجوی انگلیسی هم می‌توانید به منابع زیادی دسترسی پیدا کنید، اما به عقیده ما بهترین روش این است که فایل ISO ویندوز از خود مایکروسافت دانلود شود. خوشبختانه انجام این کار هم با استفاده از همان برنامه Media Creation Tool امکانپذیر خواهد بود. پس توصیه ما این است که حتی اگر می‌خواهید از روش دوم و به کمک برنامه Rufus نصب ویندوز از روی فلش را انجام دهید، دانلود فایل ISO را از خود مایکروسافت به انجام برسانید. بدین منظور کافیست به شرح زیر عمل کنید:

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • درست مثل مراحلی که قبلا شرح داده بودیم باید ابتدا به صفحه Media Creation Tool ویندوز بروید و با کلیک روی گزینه Download Tool Now این ابزار را دانلود نمایید.

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • برنامه را در حالت ادمین اجرا کنید و روی گزینه Accept کلیک نمایید تا با قوانین مایکروسافت موافقت به عمل آید.

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • در این مرحله گزینه Create installation media (USB flash drive, DVD, or ISO file) for another PC را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • زبان، نسخه و معماری مد نظرتان را از طریق فیلدهایی که ارائه شده است انتخاب نمایید و روی گزینه Next کلیک کنید.

نکته: اگر ویندوز 11 را در این لیست پیدا نکردید، به صفحه رسمی دانلود ویندوز 11 از سایت مایکروسافت بروید و در بخش Download Windows 11 Disk Image (ISO) گزینه Windows 11 را انتخاب کنید. و روی گزینه Download کلیک نمایید. سپس زبان مورد نظرتان برای ویندوز را انتخاب کرده و روی گزینه Confirm کلیک کنید. در نهایت هم روی گزینه 64-bit download کلیک نمایید تا فایل ISO ویندوز 11 مستقیما از سرور مایکروسافت شروع به دانلود شدن کند. بعد از اینکه دانلود انجام شد، ادامه مراحل را دقیقا طبق آموزش دنبال کنید.

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • در این مرحله گزینه ISO File را انتخاب کنید و روی گزینه Next کلیک نمایید.
  • مسیر دانلود را مشخص کرده و روی گزینه Save کلیک کنید.

بدین ترتیب پروسه دانلود فایل ISO ویندوز آغاز می‌شود و تکمیل آن با توجه به سرعت اینترنت شما ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. بنابراین صبور باشید و اجازه دهید تا دانلود فایل صورت پذیرد. بعد از اینکه فایل ISO ویندوز را با موفقیت دانلود کردید، نوبت به ساخت فلش بوتیبل می‌رسد.

 

قدم دوم: ساخت فلش بوتیبل با برنامه Rufus

پس از دانلود کردن فایل ISO ویندوز، نوبت به آن می‌رسد که این فایل را روی فلش در وضعیت بوتیبل بریزید تا وقتی فلش مموری به کامپیوتر وصل می‌شود در حین بوت شدن سیستم، مراحل نصب ویندوز آغاز شده و فلش بوتیبل توسط کامپیوتر شناسایی شود. برای انجام این کار می‌توان از یک ابزار خیلی ساده و کارآمد به نام روفوس (Rufus) استفاده کرد. بدین منظور می‌توان از ابزارهای دیگری مثل برنامه Ultra ISO هم کمک گرفت که ما از شرح جزئیات آن صرف نظر کرده‌ایم و صرفا نحوه استفاده از برنامه Rufus و ساخت فلش بوتیبل با آن را برایتان شرح می‌دهیم. مراحلی که باید بدین منظور طی کنید به شرح زیر هستند:

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • به صفحه دانلود Rufus بروید و جدیدترین نسخه آن را دانلود و در صورت نیاز نصب نمایید.
  • فلش مموری خود را به کامپیوتر وصل کرده و برنامه Rufus را اجرا کنید. بهتر است فلش مموری را به پورت USB با تکنولوژی جدیدتر متصل نمایید تا رد و بدل اطلاعات با سرعت بیشتری صورت پذیرد.
  • در بخش Device باید فلش مموری شما انتخاب شود. در قسمت Boot Selection باید ضمن کلیک روی گزینه SELECT، فایل ISO ویندوزی که دانلود کرده بودید را انتخاب کنید. Image Option گزینه Standard Windows installation را انتخاب کنید. برای بخش Partition scheme گزینه GPT را انتخاب نمایید. برای قسمت Target system گزینه UEFI (non CSM) را انتخاب کنید. برای قسمت File system حالت FAT32 (Default) را انتخاب نمایید و در قسمت Cluster size هم گزینه 8192 bytes را انتخاب کنید.

نکته: عموما گزینه های مناسب و مورد نیاز به طور پیش فرض و خودکار توسط برنامه Rufus انتخاب می‌شوند. بنابراین اگر جزئیات گزینه خاصی را نمی‌دانید و یا این گزینه ها برایتان پیچیده به نظر می‌رسند، آن ها را در حالت پیش فرض قرار دهید و تغییری در آن ها ایجاد نکنید.

  • بعد از انجام تنظیمات لازم، روی گزینه Start کلیک کنید و منتظر باشید تا اقدامات لازم توسط Rufus انجام شود.

انجام پروسه بوتیبل کردن فلش مموری با روفوس ممکن است چند دقیقه طول بکشد. بنابراین منتظر باشید تا این پروسه تمام شود و پیغام موفقیت آمیز بودن بوتیبل کردن فلش نمایان شود. سپس می‌توانید مرحله اصلی نصب ویندوز از روی فلش مموری را شروع کنید.

 

نصب ویندوز از روی فلش مموری

تمام مراحلی که قبل از این شرح دادیم؛ مراحلی بودند که امکان ساختن یک فلش مموری بوتیبل با قابلیت نصب سیستم عامل ویندوز را میسر می‌کردند. پس از اینکه این فلش مموری آماده شد، نوبت به بخش اصلی کار یعنی نصب ویندوز می‌رسد که علیرغم تصور خیلی از کاربران، کار بسیار ساده‌ای است و حتی با کمترین دانش کامپیوتری هم می‌توان آن را انجام داد. دقت داشته باشید که مراحل دقیقی که باید برای نصب ویندوز طی شوند ممکن است با توجه به نسخه ویندوزی که شما تمایل به نصبش دارید کمی متفاوت باشد، اما ماهیت و روند کلی کار به یک شیوه مشابه خواهد بود. ما در این آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری قصد داریم که ویندوز 10 را روی سیستم نصب کنیم و در مراحل قبلی کار هم فایل ISO ویندوز 10 مایکروسافت را روی فلش مموری بوتیبل کردیم. مراحلی که باید بدین منظور طی شوند به شرح زیر هستند:

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • فلش مموری را به کامپیوتر وصل کنید.
  • کامپیوتر را ریستارت نمایید تا صفحه‌ای مشابه با عکس فوق نمایان شده و پروسه نصب ویندوز آغاز شود.

نکته: در برخی مواقع ممکن است نیاز شود که برای بوت شدن سیستم از روی فلش مموری، یکی از دکمه های کیبورد را فشار دهید. همچنین ممکن است تنظیمات بایوس (BIOS) سیستم به گونه‌ای باشد که بوت از طریق فلش مموری در اولویت قرار نداشته باشد و صورت نپذیرد. بنابراین اگر نتوانستید بوت را از طریق فلش انجام دهید و وارد مراحل نصب ویندوز شوید، باید موارد مذکور را بررسی نمایید و از تنظیمات درست BIOS اطمینان حاصل کنید.

  • در سه فیلد ارائه شده به ترتیب زبان نصب، زبان کیبورد و حالت کیبورد را انتخاب کنید. توصیه ما این است که همان گزینه های پیش فرض را انتخاب نمایید و روی گزینه Next کلیک کنید.
  • روی گزینه Install Now کلیک کنید.

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • در این مرحله باید پارتیشنی که می‌خواهید ویندوز روی آن نصب شود را از روی هارد خود انتخاب کنید. این پارتیشن به عنوان درایو ویندوز شما شناخته خواهد شد. در نظر داشته باشید که با انتخاب هر پارتیشن، تمام اطلاعات روی آن حذف و فرمت می‌شوند. بنابراین ابتدا پارتیشن قبلی را حذف کنید و با استفاده از گزینه New یک درایو یا پارتیشن جدید برای نصب ویندوز بسازید، در پنجره‌ اخطاری که نمایان می‌شود هم گزینه OK را انتخاب کنید.

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • در این مرحله پروسه آماده سازی فایل های نصبی ویندوز آغاز می‌شود. منتظر باشید تا اقدامات لازم صورت پذیرد.

 

آموزش نصب ویندوز از روی فلش مموری

 

  • در نهایت مراحل ساده‌ای پیش رویتان قرار می‌گیرند که برای انجام تنظیمات داخل ویندوز هستند. این مراحل با توجه به نسخه سیستم عاملی که برای نصب انتخاب کرده‌اید ممکن است متفاوت باشد. می‌توانید بخش هایی که از جزئیات آن ها مطلع نیستید را بدون تغییر قرار داده و ادامه دهید تا نهایتا ویندوز بالا بیاید.

به همین سادگی نصب ویندوز از روی فلش مموری انجام می‌شود. مراحل کلی که باید بدین منظور صورت پذیرند تقریبا در تمام ورژن های سیستم عامل مذکور مشابه و یکسان هستند و فقط در برخی جزئیات با هم تفاوت دارند. مراحل ابتدایی راه اندازی سیستم عامل و تنظیمات اولیه ممکن است کمی در نسخه های مختلف ویندوز متفاوت تر به نظر برسد که خیلی مهم نخواهند بود چون امکان تغییر دادن تمام آن تنظیمات بعد از اجرای ویندوز و از طریق محیط سیستم عامل هم میسر خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون 5 روش کاربردی برای حل مشکل صفحه آبی یا صفحه مرگ در ویندوز

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله یک آموزش جامع برای نصب کردن سیستم عامل ویندوز از طریق فلش مموری خدمتتان ارائه کردیم. دو روش اصلی بدین منظور معرفی شدند. در روش اول از ابزار Media Creation Tool مایکروسافت استفاده شد که تقریبا به صورت تمام خودکار یک فلش مموری بوتیبل برای نصب ویندوز را ارائه می‌کند. اما در روش دوم از حالتی کمک گرفته شد که در آن ابتدا فایل ISO ویندوز دانلود می‌شود و سپس با برنامه Rufus روی فلش بوتیبل خواهد شد. همانطور که قبلا هم گفتیم ما توصیه داریم که همواره از روش اول و ابزار Media Creation Tool مایکروسافت برای نصب ویندوز و ساخت فلش مموری بوتیبل کمک بگیرید. امیدواریم از این مقاله اختصاصی و آموزش جامع، استفاده لازم را به عمل آورده باشید.