بررسی هوآوی Honor 7X : مقرون به صرفه، زیبا و کارآمد!

نقد و بررسی 06 مهر 1397 علی مظفری

بررسی هوآوی Honor 7X : مقرون به صرفه، زیبا و کارآمد!

گوشی هوآوی آنر 7X یا Huawei Honor 7X بدون تردید هم اکنون یکی از بهترین گوشی های مقرون به صرفه بازار است که علاوه بر قیمت مناسب ظاهری شیک و مدرن دارد و سخت افزاری کارآمد را هم در دل خود جای داده است. به همین دلیل این گوشی توانسته مورد استقبال کاربران قرار گیرد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی هوآوی Honor 7X بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بیان کنیم.

معرفی مختصر گوشی هوآوی Honor 7X

گوشی های موبایل از نظر رنج قیمت و کیفی در رده‌های مختلفی طبقه‌بندی و تولید می‌شوند. برخی گوشی ها رده بالا یا اصطلاحا پرچمدار هستند و برخی دیگر از آن ها میان رده خواهند بود. در انتها هم گوشی های رده پایین قرار دارند که بیشتر باید به عنوان گوشی های کار راه‌انداز از آن ها استفاده کرد. بدیهی هست که هرچه کیفیت ساخت و سخت افزار گوشی بهتر باشد، قیمت آن هم بیشتر خواهد بود. به دلیل افزایش چشمگیر قیمت گوشی های موبایل رده بالا، این روزها خیلی از افراد دنبال گوشی های میان رده با کیفیت و خوش قیمت هستند! اگر شما هم از این دسته افراد هستید، هوآوی Honor 7X یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود.

گوشی Honor 7X هوآوی یکی از بهترین گوشی های میان رده و مقرون به صرفه‌ فعلی بازار است. این گوشی در دسامبر (December) سال 2017 به طور رسمی معرفی شد و به دلیل قیمت خوب و سخت افزار مناسبی که به همراه داشت خیلی زود توجه علاقمندان به تکنولوژی و گوشی های موبایل را جلب کرد. اگر به دنبال خرید یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه کارآمد هستید، آنر 7 ایکس هوآوی (Huawei Honor 7X) می‌تواند یکی زا بهترین گزینه های پیش رویتان باشد. در ادامه این مطلب به بررسی هوآوی Honor 7X می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف این گوشی را شرح خواهیم داد.

بررسی هوآوی Honor 7X : طراحی و ظاهر

شرکت چینی هوآوی تمام سعی خودش را کرده که از نظر سبک طراحی و ظاهر بهترین شرایط ممکن را برای گوشی آنر 7X ایجاد کند. اگر بخواهیم صادقانه به مسئله نگاه کنیم باید بگوییم که هوآوی واقعا در این راستا موفق عمل کرده است. زمانی که گوشی Honor 7X هوآوی را در دست می‌گیرد، حس و حال در دست گرفتن یک گوشی میان رده را نخواهید داشت و به خوبی کیفیت بالا و خوش دست بودن دستگاه را درک می‌کنید. البته نباید انتظار داشته باشید که با در دست گرفتن آنر 7X حس و حال استفاده از آیفون XS اپل به شما منتقل شود! فقط مطمئن باشید حسی که این گوشی به شما می‌دهد نسبت به حسی که از سایر گوشی های اندرویدی میان رده اندرویدی دریافت خواهید کرد یک سر و گردن بهتر است.

 

بررسی هوآوی Honor 7X

 

فریم اصلی گوشی و قاب پشت آن از آلومینیوم ساخته شده و ظاهری صیقلی دارد. پنل جلوی گوشی هم توسط شیشه پوشانده می‌شود. زمانی که از نمای جلو به آنر 7X نگاه می‌کنید حاشیه های باریک صفحه نمایش آن (به ویژه در لبه های راست و چپ دستگاه) سریعا توجهتان را جلب می‌کند. دو لبه فوقانی و زیرین صفحه نمایش گوشی هم حاشیه های باریکی دارند اما ضخامت آن ها نسبت به دو لبه سمت راست و چپ به مراتب بیشتر خواهد بود. نمایشگر آنر 7X تقریبا چیزی در حدود 77 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه می‌کند و بدین سبب ظاهری شیک و مدرن را برای گوشی به ارمغان آورده است.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی گلکسی J4 Plus سامسونگ (Samsung Galaxy J4 Plus)

در قاب پشت گوشی اسکنر انگشت آن تعبیه شده در به صورت دایره‌ای شکل در وسط و بالای قاب پشت نصب است. دوربین دوگانه گوشی هم در لبه سمت چپ و فوقانی قاب پشت آن کاملا به چشم می‌آید و یک چراغ فلش LED اختصاصی هم در کنار دو لنز مذکور تعبیه شده است. بدنه Honor 7X هوآوی ابعاد 7.6 در 75.3 در 156.5 میلیمتری دارد و وزن دستگاه حدود 165 است. بنابراین هوآوی Honor 7X یک گوشی ظریف و باریک و سبک خواهد بود که این مسئله بیشتر خوش دست بودن دستگاه را ثابت می‌کند.

 

بررسی هوآوی Honor 7X

 

مثل سایر گوشی های میان رده دیگر، آنر 7X هم از استاندارد ضد آب پشتیبانی نمی‌کند. اما قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت توسط آن ارائه می‌شود. عملکرد اسکنر انگشت گوشی خوب است و اصلا کیفیت پایینی ندارد. بنابراین با استفاده از این اسکنر می‌توانید خیلی راحت در شرایط مختلف قفل صفحه نمایش گوشی را آنلاک کنید. به طور کلی هوآوی Honor 7X از نظر سبک طراحی و ظاهر نمره کاملا قابل قبولی از ما دریافت می‌کند و مطمئن باشید که شما هم با در دست گرفتن این گوشی با ما هم نظر خواهید شد.

 

بررسی هوآوی Honor 7X : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی هوآوی Honor 7X نوبت به زیر ذره‌بین قرار دادن جزئیات وضعیت صفحه نمایش دستگاه می‌رسد. آنر 7 ایکس از یک نمایشگر 5.93 اینچی و نوع IPS LCD بهره‌مند است که وضوح تصویر 2190 در 1080 پیکسل یا اصطلاحا فول اچ دی پلاس را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی صفحه نمایش آن به چیزی در حدود 407 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقداری کاملا قابل قبول و عالی برای یک گوشی میان رده است. شادابی تصاویر، تفکیک‌پذیری رنگ ها، کنتراست و غیره صفحه نمایش Honor 7X هوآوی همگی وضعیت خوبی دارند و کیفیت مطلوبی را ارائه می‌کنند.

همانطور که در بخش قبل اشاره داشتیم، هوآوی سعی کرده صفحه نمایش آنر 7X را بدون حاشیه طراحی کند. لبه های سمت چپ و راست نمایشگر این گوشی به واقع حاشیه های باریکی دارند و تقریبا بدون حاشیه هستند. نمایشگر دستگاه چیزی در حدود 77 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را در بر گرفته که این مسئله منجر به افزایش زیبایی های آن شده و ظاهری مدرن تر را برای دستگاه به ارمغان آورده است. لازم به اشاره است که نمایشگر این گوشی نسبت 18 به 9 را ارائه می‌کند. اما صفحه نمایش گوشی از نظر روشنایی و تفکیک‌پذیری محتوا در محیط های باز و تخت تابش نور مستقیم چگونه عمل می‌کند؟

 

بررسی هوآوی Honor 7X

 

در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که صفحه نمایش هوآوی Honor 7X با تنظیم روشنایی آن بر روی 80 درصد در محیط های باز و تحت تابش نور بدون عیب و نقص عمل می‌کند و تمام محتوای آن در این حالت قابل مشاهده خواهند بود. بنابراین برای استفاده از گوشی آنر 7X در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم هیچ مشکلی نخواهید داشت. به طور کلی کیفیت عملکرد صفحه نمایش هوآوی Honor 7X از دیگر نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

 

بررسی هوآوی Honor 7X : سیستم عامل و رابط کاربری

با توجه به اینکه هوآوی آنر 7X در سال 2017 معرفی شده، جای تعجبی ندارد که جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید به طور پیش فرض روی آن نصب نباشد. این گوشی به طور پیش فرض از اندروید 7 نوقا بهره می‌برد اما آپدیت اندروید 8 اوریو برای آن منتشر شده و هم اکنون قابل دانلود و نصب است. ما در بررسی صورت گرفته از نسخه پیش فرض اندروید نصب شده روی گوشی استفاده کرده‌ایم.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی نوکیا 2.2 : گوشی ارزان قیمت و کار راه انداز!

در کنار سیستم عامل اندروید 7 نوقا، رابط کاربری اختصاصی هوآوی تحت عنوان EMUI 5.1 هم روی دستگاه نصب است که نمی‌توان آن را یک رابط کاربری عالی و قدرتمند محسوب کرد. در حین استفاده از هوآوی آنر 7X تقریبا با هیچ لک و تاخیری رو به نخواهید شد، مگر در شرایطی که حافظه گوشی رو به پر شدن برود یا دستگاه برای مدت زمان طولانی ریستارت نشده باشد. قابلیت هایی که توسط رابط کاربری EMUI در هوآوی Honor 7X ارائه می‌شوند خیلی جالب توجه نیستند و حتی سبک آیکون ها و غیره هم شاید خیلی کاربرپسند نباشند، اما فراموش نکنید که با نصب یک لانچر اندرویدی می‌توانید رابط کاربری آنر 7X را کاملا شخصی سازی نمایید.

 

بررسی هوآوی Honor 7X

 

به طور کلی از نظر ما گوشی آنر 7X هوآوی از نظر نرم افزار و سیستم عامل یک گوشی فوق‌العاده نیست و بدون تردید باگ ها و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، اما این مسئله بدان معنا نیست که در حین کار کردن با این گوشی دچار مشکلات زیادی شوید و حوصله شما بر اثر این مشکلات به سر آید. حتی اگر لگ و تاخیرهایی هم در وضعیت های بحرانی در عملکرد Honor 7X به وجود آیند بسیار کوچک و ناچیز خواهند بود و خیلی زود مرتفع می‌شوند. فراموش نکنید که نباید از گوشی میان رده انتظار عملکردی مشابه با گوشی های پرچمدار داشته باشید.

بررسی هوآوی Honor 7X : پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از روش هایی که از طریق آن شرکت های سازنده موبایل قیمت گوشی های میان رده خود را کاهش می‌دهند مربوط به انتخاب تراشه های ارزان قیمت‌تر و ضعیف‌تر می‌شود. در طراحی آنر 7X هم از همین استراتژی استفاده شده اما هوآوی سعی کرده تا حد امکان قدرت عملکرد گوشی را بالا نگه دارد. بدین سبب هوآوی تراشه کرین 659 خود را در قلب آنر 7X بکار برده است. تراشه مذکور از یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد که هشت هسته پردازشگر آن در دو مجموعه مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. مجموعه نخست شامل چهار هسته پردازشگر Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز است و مجموعه دوم هم شامل چهار هسته پردازشگر Cortex-A53 با فرکانس کاری 2.36 گیگاهرتز خواهد بود.

 

بررسی هوآوی Honor 7X

 

پردازنده گرافیکی Mali-T830 MP2 هم در قلب تراشه کرین 659 بکار رفته و دستگاه از نظر رم شامل دو نسخه 3 و 4 گیگابایتی می‌شود. گوشی Honor 7X از نظر حافظه داخلی هم دو آپشن 32 و 64 گیگابایتی را ارائه می‌کند که خوشبختانه هر دوی آن ها از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی به عمل می‌آورند. بنابراین کاربران علاقمند در صورت تمایل می‌توانند با نصب حافظه میکرو اس دی فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را افزایش دهند. اما قدرت و کیفیت عملکرد هوآوی Honor 7X چگونه است؟ در بررسی های صورت گرفته گوشی هوآوی آنر 7X به خوبی نشان داد که از پس اجرای اپلیکیشن های سنگین و حتی بازی های HD اندروید بر می‌آید. مدعی نمی‌شویم که گوشی در حین اجرای بازی های HD هیچ لگ و تاخیری را از خود بروز نمی‌دهد اما کیفیت عملکرد آن فراتر از انتظاراتی خواهد بود که از یک گوشی میان رده و با قیمت این چنینی خواهید داشت. به طور کلی هوآوی Honor 7X از نظر قدرت پردازشی نمره خوبی از ما دریافت می‌کند و مطمئنا از این نظر هک یکی از بهترین گوشی های هم رنج قیمتی خودش خواهد بود.

بررسی هوآوی Honor 7X : دوربین

یکی از بارزترین ویژگی هایی که در اولین برخورد با آنر 7X هوآوی توجهتان را جلب می‌کند مربوط به دوربین اصلی و دوگانه دستگاه می‌شود. دوربین اصلی این گوشی از دو لنز 16 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است. لنز دوربین 16 مگاپیکسلی این گوشی دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، HDR و عکسبرداری پانوراما پشتیبانی به عمل می‌آورد. لنز دوم این مجموعه هم یک لنز عمقی است و برای ضبط تصاویر بوکه (Bokeh) یا معروف به پرتره (Portrait) به آن کمک می‌کند. متاسفانه دوربین اصلی آنر 7X قابلیت ضبط ویدئوهای با وضوح 4K را ندارد. اما کیفیت عکسبرداری با دوربین اصلی این گوشی چطور است؟

 

بررسی هوآوی Honor 7X

 

دوربین اصلی هوآوی Honor 7X عملکرد بسیار خوبی دارند و در شرایط مختلف نوردهی تصاویر با کیفیتی را ضبط می‌کند. البته نباید انظار داشت که کیفیت عکس های ضبط شده توسط دوربین آنر 7X هوآوی با کیفیت عکس هایی برابری کند که با دوربین پرچمداران فعلی بازار ضبط می‌شوند اما مطمئن باشد از عکس هایی که با هوآوی Honor 7X ضبط می‌کنید کاملا راضی خواهید بود و کمتر گوشی با قیمت این چنینی از دوربینی با این سطح از کیفیت بهره می‌برد. عکس های بوکه‌ ضبط شده با دوربین اصلی هوآوی Honor 7X هم بسیار خوب و دقیق خواهند بود.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

در سمت مقابل دوربین سلفی آنر 7X هوآوی از یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که کیفیت عملکرد آن هم مطلوب خواهد بود. برای دوربین سلفی این گوشی یک حالت بیوتی (Beauty Mode) هم طراحی شده که در آن فیلترهای هوشمندانه و خاصی فعال شده و سبب می‌شوند که چهره افراد در تصویر به مراتب زیباتر از حالت عادی به نظر برسد. پس اگر می‌خواهید عکس های سلفی زیبا از خودتان بگیرید، هوآوی Honor 7X بستر مناسبی را برایتان فراهم می‌کند.

بررسی هوآوی Honor 7X : باتری و شارژدهی

آخرین موضوعی که در بررسی هوآوی Honor 7X می‌خواهیم در رابطه با آن صحبت کنیم مربوط به باتری و توان شارژدهی آن می‌شود. آنر 7 ایکس هوآوی از یک باتری 3340 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد که کیفیت شارژدهی خوبی دارد. اگر به صورت عادی از گوشی استفاده کنید، یک بار شارژ باتری آن احتمالا تا یک روز نیازهایتان را برطرف خواهد کرد، اما اگر از دستگاه استفاده سنگینی و دائمی داشته باشید، نهایتا تا نصف روز را بدون نیاز به اتصال گوشی به شارژر سپری خواهید کرد. به طور کلی باید گفت که کیفیت شارژدهی باتری هوآوی Honor 7X مناسب و قابل قبول است.

 

بررسی هوآوی Honor 7X

 

اما یکی از نقاط ضعفی که می‌توان به هوآوی Honor 7X نسبت داد مربوط به عدم پشتیبانی آن از قابلیت شارژ سریع بیسیم می‌شود. این مسئله سبب خواهد شد که برای شارژ مجدد باتری این گوشی نیاز به صرف زمان طولانی داشته باشید. طبق بررسی های صورت گرفته باتری هوآوی آنر 7X برای فول شارژ شدن زمانی بالغ بر 120 دقیقه را نیاز خواهد داشت. بنابراین این مسئله می‌تواند کمی آزاردهنده باشد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی هوآوی Honor 7X پرداختیم. این گوشی با طراحی و کیفیت ساخت خوب، سخت افزاری مناسب، ظاهری زیبا و قیمتی مقرون به صرفه روانه بازار شده و گزینه خرید عالی برای آن دسته از افرادی خواهد بود که به دنبال خرید یک گوشی خوش قیمت و کارآمد هستند. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف آنر 7X هوآوی را در ادامه دسته‌بندی خواهیم کرد.

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و زیبا
  • صفحه نمایش با کیفیت
  • دوربین خوب
  • شارژدهی نسبتا باتری
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • سیستم عامل و رابط کاربر به چندان به روز