نقد و بررسی موبایل Huawei Y7a : گوشی اقتصادی  با شارژدهی عالی

نقد و بررسی 14 اردیبهشت 1400 علی مظفری

نقد و بررسی موبایل Huawei Y7a : گوشی اقتصادی با شارژدهی عالی

هوآوی یکی از تولیدکنندگان موفق گوشی‌های میان رده در بازار است. موبایل هوآوی (Huawei) در تمامی مدل‌ها از کیفیت قابل قبولی بهره‌مند بوده و سیستم سخت افزاری کارآمدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یکی از گوشی‌های جذاب این شرکت که اواخر سال 2020 معرفی شد، موبایل Huawei Y7a است. Y7a  در مقابل رقبای خود، یک گوشی اقتصادی با شارژدهی عالی محسوب می شود.

huawei y7a 2020 یک صفحه نمایش بزرگ 6.67 اینچی با کیفیت Full HD دارد و از پنل IPS در ساخت آن استفاده شده که باعث ایجاد رنگ‌های زنده در نمایشگر شده است. مشابه سایر شرکت‌های تولید کننده موبایل، هوآوی هم در گوشی Y7a توجه خاصی به دوربین داشته و سعی کرده از تمام توان خود در این رنج قیمت برای بالا بردن کیفیت عکاسی و فیلم برداری استفاده کند. این موبایل از یک ماژول دوربین 4 تایی استفاده می‌کند که دوربین اصلی آن یک سنسور 48 مگاپیکسلی از نوع واید با f/1.8 دارد. یک دوربین 8 مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر اولترا واید و یک دوربین 2 مگاپیکسلی برای عکاسی ماکرو هم در کنار دوربین اصلی قرار دارند. همچنین از یک سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی و یک فلش LED هم در این ماژول استفاده شده است.

 

موبایل Huawei Y7a

 

گوشی موبایل Huawei Y7a طراحی بسیار ساده و آشنایی دارد. صفحه نمایش تخت یک یک‌پارچه با یک حفره‌ی کوچک برای دروبین سلفی، ظاهر جلویی گوشی را شکل داده‌اند. لبه‌های موبایل گرد بوده و ضخامت 9.3 میلی‌متری دارند. طراحی بدنه‌ی گوشی به‌گونه‌ای است که هنگام در دست گرفتن آن وزن 206 گرمی موبایل خیلی به چشم نیاد و بتوانید راحت با آن کار کنید. یکی از بخش‌های مهم موبایل Huawei Y7a که مانور زیادی روی آن داده شده است، مربوط به باتری گوشی می‌شود. در این موبایل از یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5 هزار میلی‌آمپر استفاده شده که شارژدهی بسیار خوبی برای شما دارد. از آنجایی که در این گوشی با یک سیستم سخت‌ افزاری معمولی طرف هستیم، حجم بسیار کمتری از باتری به سیستم پردازشی اختصاص داده می‌شود و می‌توانید از بیشتر ظرفیت باتری در طول روز استفاده کنید.

موبایل Y7a شرکت هوآوی با پردازنده‌ی مرکزی Kirin 710A با پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G51 و 4 گیگابایت رم، برای افرادی طراحی شده است که انتظار خیلی بالایی از گوشی ندارند. اگر به دنبال انجام کارهای سنگین مانند اجرای بازی‌ها با بهترین کیفیت بر روی گوشی هستید، هوآوی Y7a گوشی مناسبی برای شما نیست. قیمت موبایل Huawei Y7a یکی از فاکتورهایی هست که باید به آن توجه داشته باشید. رده قیمتی گوشی باید سطح انتظارات شما را پایین بیاورد. اما در این رنج قیمت هوآوی توانسته از بهترین امکانات خود استفاده کند که در ادامه نقد و بررسی گوشی Y7a نگاهی دقیق‌تر به آن‌ها خواهیم داشت.

 

طراحی و کیفیت ساخت موبایل Huawei Y7a

 

موبایل Huawei Y7a

 

گوشی موبایل هوآوی Y7a طراحی زیبایی دارد. همان‌طور که اشاره شد این گوشی صفحه‌ نمایش 6.67 اینچی دارد که سایز بزرگی برای صفحه نمایش به حساب می‌آید. از همین رو باید انتظار وزن بالایی را هم از گوشی داشته باشیم. موبایل Y7a ابعادی معادل 165.7x76.9x9.3 میلی‌متر دارد. ضخامت 9.3 میلی‌متری گوشی کمی زیاد به نظر می‌رسد و دلیل آن هم به نوع طراحی لبه‌های گوشی بر می‌گردد. این موبایل 206 گرم وزن دارد و برای اینکه بتوانید به‌راحتی آن را در دست گرفته و کار کنید، لازم است موبایل لبه‌های گردی داشته باشد که به‌خوبی در دست جای بگیرد.

حدود 84.3 درصد سطح پنل جلویی گوشی با صفحه نمایش پوشیده است. یک حفره‌ی نه‌چندان کوچک هم در مرکز این پنل برای دوربین سلفی قرار دارد. مشابه سایر گوشی‌ها، حجم حاشیه‌ی اطراف صفحه نمایش در همه قسمت‌ها یکی نیست و قسمت پایینی حاشیه‌ی بیشتری به نسبت بالای پنل نمایشگر دارد. موبایل هوآوی Y7a از حسگر اثر انگشت پشتیبانی می‌کند و محل آن بر روی لبه‌ی کناری سمت راست گوشی تعبیه شده است. ماژول دوربین چهارتایی گوشی بر خلاف انتظار خیلی از سطح بدنه بیرون نزده که باعث می‌شود با قرار دادن گوشی روی سطح صاف خیلی گوشی تکان نخورد.

جنس بدنه‌ی این گوشی به صورت کامل از پلاستیک است اما نوع طراحی آن طراحی براقی داشته که ظاهر گوشی را جذاب کرده است. هوآوی، Y7a را در سه رنگ مختلف سبز، طلایی و مشکی معرفی کرده است که می‌توانید به توجه به سلیقه‌ی خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در مجموع طراحی گوشی در این رنج قیمت امتیاز خوبی می‌گیرد.

 

صفحه نمایش موبایل Huawei Y7a

 

صفحه نمایش موبایل Huawei Y7a

 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر گوشی صفحه نمایش آن است. در یک جمله باید گفت که نمایشگر گوشی هوآوی Y7a عملکرد خوبی دارد و رنگ‌ها را با دقت بالا و زنده نمایش می‌دهد. هوآوی برای نمایشگر از پنل IPS استفاده کرده است که علاوه بر دقت رنگ بالا، زاویه دید خوبی را هم برای گوشی ایجاد کرده است. صفحه نمایش گوشی بزرگ و 6.67 اینچی است و تراکم پیکسلی آن 395 پیکسل در هر اینچ است.

این صفحه نمایش رزولوشنی معادل 1080x2400 پیکسل دارد و نسبت تصویر آن هم 20 به 9 است. هوآوی برای ارائه یک تجربه مناسب کار با گوشی، مشابه سایر گوشی‌هایش، از دو حالت اصلی برای صفحه نمایش استفاده کرده است. شما می‌توانید تنظیمات صفحه نمایش را از بین دو حالت Natural و Vivid انتخاب کنید. حالت تصویر Vivid برای تماشا فیلم و عکس بهترین کیفیت رنگ‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد و به‌نوعی رنگ‌ها پر رنگ‌تر دیده می‌شوند. همچنین در تنظیمات گوشی بخش‌های مختلف صفحه نمایش مانند میزان گرمی و سردی رنگ‌ها را هم می‌توانید شخصی‌سازی کنید. میزان روشنایی صفحه نمایش گوشی Y7a در بالاترین حالت به 442 نیت می‌رسد و کنتراست آن 1252:1 است.

 

صفحه نمایش موبایل Huawei Y7a

 

گوشی از نرخ نوسازی تصویر بالای 60 هرتز و همچنین HDR پشتیبانی نمی‌کند. با توجه به رنج قیمت موبایل Huawei Y7a و رده‌ی این گوشی نباید انتظار امکانات بیشتری را هم از این گوشی داشت. صفحه نمایش موبایل هوآوی Y7a در مقایسه با سایر گوشی‌های این رده بسیار خوب بوده و می‌توانید با نمایشگر بزرگ آن ویدیو و تصاویر با دقت رنگ بالایی را مشاهده کرده و از کار کردن با صفحه گوشی لذت ببرید.

 

سخت افزار و عملکرد گوشی موبایل Huawei Y7a

 

سخت افزار و عملکرد گوشی Y7a

 

در بخش سیستم سخت افزاری هوآوی از چیپست Kirin 710A با طراحی 14 نانومتری استفاده کرده است. این چیپست از ترکیب دو پردازنده‌ی چهار هسته‌ای تشکیل شده است. پردازنده‌ی اول Cortex-A73 با سرعت 2 گیگاهرتز و پردازنده‌ی دوم Cortex-A53 با سرعت 1.7 گیگاهرتز است. این سیستم پردازشی هشت هسته‌ای برای اجرای روان سیستم عامل و رابط کاربری و همچنین نرم افزارهای عمومی بسیار خوب است. اما نباید از آن انتظار پردازش‌های سنگین مانند اجرای بازی‌های سنگین با کیفیت بالا به صورت روان داشت. در کنار این پردازنده از GPU مدل Mali-G51 استفاده که پیش‌تر بر روی میان‌رده‌های موبایل سامسونگ شاهد آن بودیم.

رم موبایل هوآوی Y7a تنها در یک مدل 4 گیگابایتی معرفی شده است که در مجموع در کنار سیستم پردازشی گوشی، عملکرد خوبی را در انجام کارهای روزانه در اختیار شما قرار می‌دهد. برای ذخیره سازی اطلاعات دو ظرفیت 64 و 128 گیگابایت درنظر گرفته شده است. البته با استفاده از اسلات اختصاصی microSD می‌توانید تا 512 گیگابایت دیگر را به ظرفیت گوشی اضافه کنید.

در مجموع عملکرد سخت افزاری موبایل Huawei Y7a خیلی بالا نیست و در بررسی‌های انجام شده در مقایسه با سایر گوشی‌های هم رده‌ی ساموسنگ و شیائومی عملکرد ضعیف‌تری دارد. اگر اولیت اول شما برای خرید گوشی انجام کارهای سنگین با آن است، Y7a گزینه‌ی خوبی برای شما نیست.

 

سیستم عامل گوشی موبایل Huawei Y7a

 

 سیستم عامل گوشی موبایل Huawei Y7a

 

در نگاه اول شاید اینطور به نظر برسد که سیستم عامل اندروید 10 نصب شده بر روی گوشی مشابه سایر گوشی‌ها بوده و می‌توانید از تمامی امکانات سیستم عامل گوگل استفاده کنید اما متاسفانه اینطور نیست. به دلیل تحریم‌ها و مشکلات بین آمریکا و شرکت هوآوی، سیستم عامل موبایل این شرکت کامل نیست و نمی‌توانید روی آن از سرویس‌های آمریکایی مانند گوگل استفاده کنید. زمانی که نتوانید روی گوشی خود حساب جیمیل را فعال کنید یعنی نمی‌توانید از سرویس‌هایی مانند Google Play, Google Maps و... هم استفاده کنید. عدم دسترسی گوشی Y7a به سرویس گوگل پلی باعث می‌شود که نتوانید از اپلیکیشین‌های بی‌شمار اندروید در این مارکت استفاده کنید. البته هوآوی با ارائه‌ی یک مارکت اختصاصی به اسم AppGallery تا حدودی مشکل عدم اتصال به گوگل پلی را حل کرده اما اصلا کافی نیست.

هوآوی برای از دست ندادن بازار ایران حدود 30 اپلیکیشن ایرانی را هم در سرویس خود ارائه می‌دهد که جز پر استفاده‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی هستند. پس در هنگام خرید گوشی Y7a حتما به این مورد توجه داشته باشید که با این گوشی نمی‌توانید به حساب گوگل متصل شوید و در نتیجه امکان استفاده از سرویس‌های کاربردی گوگل هم از دست خواهید داد.

 

 سیستم عامل گوشی موبایل Huawei Y7a

 

رابط کاربری گوشی EMUI 10.1 است که طراحی ساده و جذابی دارد. البته هوآوی از آخرین نسخه‌ی رابط کاربری خودش بر روی Y7a استفاده نکرده است. در رابط کاربری گوشی امکاناتی مانند پوشاندن قسمت بالای صفحه نمایش با نوار سیاه (محیطی که با حفره‌ی دوربین هم‌پوشانی دارد) وجود دارد. حالت‌های Night Mode و تنظیمات شخصی‌سازی نور و رنگ گوشی هم در این نسخه‌ی رابط کاربری EMUI قراردارد. حالت Magazine Design در این نسخه‌ی رابط کاربری باعث ایجاد صفحه‌هایی مینیمال و جذاب در گوشی شده است. حالت‌های ویژه‌ای هم برای استفاده همزمان از چند اپلیکیشن و تقسیم کردن صفحه، حالت نمایش پاپ‌آپ اپلیکیشن‌ها و... در EMUI 10 به چشم‌ می‌خورند.

 

دوربین موبایل Huawei Y7a

 

دوربین Huawei Y7a

 

بر عکس سیستم پردازشی گوشی که عملکرد خیلی خوبی در مقایسه با سایر رقبا هم‌رده ندارد، دوربین گوشی Y7a قادر به ثبت تصاویر با کیفیتی برای شما است. کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری با دوربین‌های هوآوی Y7a در شرایط نوری طبیعی خوب بوده و می‌توانید با آن تصاویر با جزییات و دقت رنگ بالایی را ثبت کنید. دوربین اصلی گوشی سنسوری 48 مگاپیکسلی با f/1.8 دارد. این دوربین از نوع واید بوده و همچنین در فیلم برداری می‌تواند با رزولوشن 1080p تا 60 فریم بر ثانیه ویدیو ضبط کند. علاوه بر دوربین اصلی از سه سنسور دیگر هم برای ارتقا سطح کیفیت عکاسی در گوشی استفاده شده است.

 

دوربین موبایل هوآوی Y7a

 

یک دوربین اولتراواید برای عکاسی فوق عریض با زاویه 120 درجه‌ای برای Y7a درنظر گرفته شده که 8 مگاپیکسلی است. زمانی که با دوربین اصلی به سوژه نزدیک شوید، می‌توانید با تغییر دوبین از همان موقعیت تا 0.6x میان دید را با دوربین اولتراواید بیشتر کنید و در واقع فضای بیشتری را در تصویر ثبت کنید. یک دوربین برای عکاسی ماکرو درنظر گرفته شده که سنسور آن 2 مگاپیکسلی است. یک سنسور 2 مگاپیکسلی دیگر هم در کنار دوربین‌های این گوشی به چشم می‌خورد که برای تنظیم عمق تصاویر به کمک دوربین‌ها می‌آید. عملکرد دوبین اصلی در تست‌های انجام شده خوب بوده و می‌توانید انتظار ثبت تصاویر خوبی را با گوشی داشته باشید. مشابه سایر گوشی‌های هوآوی از امکانات پایه عکاسی در نرم افزار دوبین Y7a استفاده شده که می‌توانید عکاسی و فیلم برداری دقیق‌تری را با گوشی تجربه کنید.

دوربین سلفی موبایل هم که در بالای صفحه نمایش حفره‌ای نسبتا بزرگ دارد، سنسوری 8 مگاپیکسلی داشته و از نوع واید است. دوربین سلفی گوشی هم مشابه دوربین اصلی می‌تواند با رزولوشن 1080p ویدیو ثبت کند با این تفاوت که تا 30 فریم بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند. در مجموع دوربین گوشی هوآوی Y7a در این رده کاربری و این رنج قیمت می‌تواند فراتر از انتظار شما عمل کند.

 

باتری و میزان شارژدهی موبایل Huawei Y7a

 

 

یکی از ویژگی‌های اصلی گوشی که هوآوی تمرکز زیادی روی آن داشته است، بخش باتری و میزان شارزدهی گوشی Y7a است. استفاده از یک باتری 5 هزار میلی‌آمپری بر روی گوشی باعث شده میزان شارژدهی آن بسیار خوب باشد. همچنین موبایل‌های شرکت‌های دیگر مانند Xiaomi Poco X3 با سیستم پردازشی قوی‌تر از این ظرفیت باتری استفاده می‌کنند و به کارگیری این باتری در یک گوشی که توان پردازشی خیلی بالایی ندارد، منجر به شارژدهی بیشتر و همینطور سریع‌تر شارژ شدن گوشی می‌شود.

در تست‌های انجام شده گوشی Y7a بیش از 15 ساعت به صورت مداوم می‌تواند فیلم پخش کند. همچنین تقریبا همین مدت زمان را می‌توانید به صورت مداوم با گوشی وب‌گردی کنید. عمکرد باتری گوشی واقعا خوب بوده و برای یک استفاده‌ی روزمره‌ی عادی می‌تواند بیشتر از 2 روز برای شما شارژدهی داشته باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های بخش باتری گوشی Y7a مربوط به فناوری شارژ سریع آن می‌شود درون جعبه‌ی گوشی از یک شارژر 22.5 واتی استفاده شده است که در مدت زمان 30 دقیققه می‌تواند 46 درصد ظرفیت باتری را پر کند. همچنین برای شارژ شدن کامل هم تنها به 90 دقیقه زمان احتیاج دارید. خرید گوشی هوآوی Y7a برای افرادی که مدت زمان زیادی از طول روز را خارج از خانه سپری می‌کنند و دسترسی به برق ندارند، بسیار مناسب است.
 

جمع‌بندی نقد و بررسی موبایل Huawei Y7a

 

موبایل Huawei Y7a

 

در جمع‌بندی بررسی گوشی Huawei Y7a می‌توان این گوشی را به عنوان یکی اقتصادی‌ترین گوشی‌های بازار معرفی کرد که در ساخت آن سعی شده از بهترین قطعات و امکانات استفاده شود. با اینکه گوشی سیستم پردازشی قوی‌ای ندارد و برای کارهای سنگین مناسب نیست اما از طرف دیگر صفحه نمایش 6.67 اینچی گوشی با پنل IPS LCD دقت رنگ بسیار خوبی داشته و در این رنج قیمت واقعا با کیفیت است. همچنین شارژدهی موبایل با توجه به باتری 5 هزار میلی‌آمپری بسیار خوب بوده و فناوری شارژ سریع آن، به صورت کلی گوشی را در این بخش بسیار جذاب کرده است. در بخش دوربین هم هوآوی سعی کرده از تمام توان خود استفاده کند که موفق هم بوده. کیفیت دوربین و عکاسی با گوشی Y7a مناسب است و برای استفاده عادی و ثبت تصاویر روزانه کاملا نیاز شما را برطرف می‌کند. اما هر چقدر هم که صفحه نمایش و دوربین و باتری گوشی خوب باشد، نمی‌توان از عدم پشتیبانی گوشی از سرویس‌های گوگل چشم‌پوشی کرد. سازگاری و همگام‌سازی اپلیکیشن‌های گوگل باهم باعث می‌شود نتوانید از بسیاری از امکانات سیستم عامل اندروید استفاده کنید. قیمت موبایل Y7a را هم می‌توان یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت گوشی معرفی کرد زیرا در مقایسه با سایر رقبا قیمت بسیار رقابتی دارد.

 

نکات مثبت:

  • صفحه نمایش بزرگ 6.67 با پنل IPS و دقت رنگ بالا
  • شارژدهی بسیار خوب باتری 5 هزار میلی‌آمپری
  • پشتیبانی از فناوری شارژ سریع
  • دوربین مناسب

 

نکات منفی:

  • عدم پشتیبانی از سرویس‌های گوگل
  • سیستم پردازشی نه‌چندان قوی