نقد و بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی (Huawei Y7 Pro 2019)

نقد و بررسی 02 مرداد 1398 علی مظفری

نقد و بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی (Huawei Y7 Pro 2019)

گوشی وای 7 پرو 2019 هوآوی (Huawei Y7 Pro 2019) یکی دیگر از اسمارتفون های میان رده و خوش قیمت این شرکت خواهد بود که با تمرکز بر روی ظاهر و سبک طراحی مدرن روانه بازار شده است. در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی بپردازیم و ویژگی های مثبت و منفی آن را مشخص کنیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

بخش عظیمی از آمار فروش گوشی های شرکت هوآوی که منجر به کسب موفقیت های عمده این شرکت چینی شده مربوط به گوشی های میان رده‌اش می‌شود. هوآوی تنوع اسمارتفون های میان رده خود را بسیار زیاد در نظر گرفته و عموما هم این سری از گوشی هایش را با قیمت های رقابتی و مقرون به صرفه روانه بازار می‌کند. به همین دلیل اغلب گوشی های میان رده مقرون به صرفه این شرکت آمار فروش خوبی را به ثبت می‌رسانند. یکی از این دسته گوشی ها، هوآوی Y7 Pro 2019 است که با ظاهری مدرن و قیمتی مناسب روانه بازار شده و می‌تواند گزینه خرید عالی برای کسانی باشد که می‌خواهند با صرف هزینه‌ای مناسب یک گوشی اندرویدی خوب و زیبا داشته باشند.

قیمت وای 7 پرو 2019 هوآوی (Huawei Y7 Pro 2019) در مقایسه با قیمت گوشی های مشابه دیگر به مراتب کمتر و رقابتی در نظر گرفته شده و این مسئله سبب گشته تا دستگاه بیش از پیش مورد توجه علاقمندان به گوشی های میان رده و مقرون به صرفه قرار گیرد. اما این گوشی چه نقاط قوت و ضعفی دارد و آیا ارزش صرف هزینه برای خرید را خواهد دارد یا خیر؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم با دیدی دقیق و البته مختصر به نقد و بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی آن را مشخص کنیم. بنابراین اگر قصد خرید گوشی Huawei Y7 Pro 2019 را دارید، توصیه می‌کنیم حتما تا انتهای این مطلب با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی (Y7 Pro 2019): طراحی و ظاهر

هوآوی در ساخت بدنه و قاب پشت گوشی Y7 Pro 2019 از پلی کربنات استفاده کرده که مواد خیلی مقاومی در برابر خراشیده شدن نیستند اما ظاهر شیک، جذاب و به روز را برای گوشی به ارمغان می‌آورند. با نگاه اول به قاب پشت گوشی شاید تصور کنید که جنس آن از شیشه است چون بسیار براق و چشم نواز به نظر می‌آید اما همانطور که گفتیم در ساخت قاب پشت دستگاه از پلی کربنات استفاده شده است. در بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی مشخص شد که قاب پشت گوشی به شدت در برابر خراشیده شدن و تماس با اشیای نوک تیز حساس است و خیلی زود بر روی آن خط و خش ایجاد می‌شود. بنابراین توصیه داریم حتما از گارد موبایل و قاب های ژله‌ای برای محافظت از قاب پشت هوآوی Y7 Pro 2019 استفاده کنید.

 

بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی

 

گوشی از نمای رو به رو هم ظاهر خوبی دارد و صفحه نمایش بزرگ و با حاشیه های باریک آن جذاب به نظر می‌رسند. البته حاشیه های صفحه نمایش دستگاه به قدری باریک نیست که مدعی شویم نمایشگری بدون حاشیه در دستگاه بکار رفته است. ضخیم ترین بخش حاشیه نمایشگر گوشی هم مربوط به لبه زیرین آن می‌شود که نام Huawei را هم در وسط خود جای داده است. در بخش فوقانی صفحه نمایش گوشی هم ناچ (Notch) یا همان زائده کوچکی دیده می‌شود که در برگیرنده لنز دوربین سلفی محصول خواهد بود. در بالای ناچ هم خروجی باریک اسپیکر مکالمه تعبیه شده است.

یکی از نکاتی که با نگاه کردن به گوشی Y7 Pro 2019 هوآوی سریعا متوجه آن خواهید شد مربوط به نبود اسکنر انگشت می‌شود! متاسفانه این گوشی از اسکنر انگشت بهره‌مند نیست اما لنز دوربین سلفی آن قابلیت اسکن چهره کاربر و آنلاک صفحه نمایش را دارد. در بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی مشخص شد که اسکن چهره توسط دوربین سلفی دستگاه با کیفیت قابل قبولی انجام می‌شود اما طبیعتا در محیط های تاریک خیلی نمی‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد. هوآوی Y7 Pro 2019 از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و به سوکت شارژ میکرو یو اس بی (Micro USB) سوکت 3.5 میلیمتری هندزفری مجهز است.

 

بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی

 

بدنه هوآوی وای 7 پرو 2019 ابعاد 8.1 در 76.9 در میلیمتری دارد و وزن دستگاه به چیزی در حدود 168 گرم می‌رسد. بنابراین گوشی از نظر ابعاد نسبتا بزرگ است و وزن نسبتا متعادلی را هم ارائه می‌کند. این اسمارتفون در دو رنگ آبی و مشکی روانه بازار شده و وقتی آن را در دست بگیرید حس خوبی به شما منتقل می‌شود که اصلا منطبق با حس در دست گرفتن یک گوشی ارزان قیمت و مقرون به صرفه نیست. بنابراین به طور کلی باید گفت که گوشی Y7 Pro 2019 هوآوی از سبک طراحی و ظاهر خوبی بهره می‌برد و زیبا و شیک بودن آن یکی از اصلی ترین نقاط قوتش خواهد بود. طبیعتا نداشتن اسکنر انگشت هم می‌تواند یکی از اصلی ترین نقاط منفی طراحی آن باشد.

 

نقد و بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی (Y7 Pro 2019): صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی Y7 Pro 2019 هوآوی از یک پنل IPS LCD بهره می‌برد که اندازه 6.26 اینچی دارد و نسبت تصویر 19 به 9 را ارائه می‌کند. همانطور که در بخش قبل اشاره داشتیم حاشیه های صفحه نمایش این گوشی باریک طراحی شده و بدین سبب چیزی در حدود 80 درصد از پنل جلوی دستگاه توسط صفحه نمایش آن احاطه شده است. در بخش فوقانی صفحه نمایش زائده کوچک ناچ برای نصب لنز دوربین سلفی دیده می‌شود و در بخش زیرین نمایشگر هم حاشیه نسبتا ضخیم تری (در مقایسه با سه حاشیه دیگر نمایشگر) تعبیه شده که نام Huawei هم در آن بخش قابل رویت خواهد بود. رزولوشن صفحه نمایش گوشی 1520 در 720 پیکسل یا اصطلاحا اچ دی پلاس (HD+) خواهد بود و بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 269 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی خیلی زیادی نیست و کاملا معمولی خواهد بود.

 

بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی

 

اما کیفیت نمایش محتوا روی نمایشگر گوشی چطور است؟ در بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی مشخص شد که محتوای روی صفحه نمایش گوشی کیفیت قابل قبولی دارند اما نمی‌توان گفت که شادابی، شارپنس یا وضوح محتوای نمایشگر خیلی عالی است! اگر با دقت زیاد به محتوای روی صفحه نمایش نگاه کنید، پیکسل های آن را خواهید دید که به دلیل بالا نبودن تراکم پیکسلی نمایشگر قابل رویت هستند، البته برای دیدن آن ها باید دقت زیادی صرف شود و یک کاربر عادی در حین استفاده نرمال از گوشی متوجه این موضوع نمی‌شود. بنابراین وضوح کاملا معمولی توسط صفحه نمایش هوآوی Y7 Pro 2019 ارائه شده است. شادابی و شارپنس محتوای صفحه هم وضعیت معمولی دارد و تفکیک پذیری رنگ ها و کنتراست هم با کیفیت متعادلی در آن انجام می‌گیرد.

بنابراین به طور کلی می‌توان اینطور گفت که صفحه نمایش هوآوی وای 7 پرو 2019 از نظر وضوح تصویر، شادابی، شارپنس و کنتراست عملکرد کاملا معمولی دارد و کیفیتی در حد قیمت گوشی را ارائه می‌کند. اما قدرت تولید روشنایی صفحه نمایش گوشی و امکان استفاده از آن در محیط های باز و تحت تابش نور چگونه خواهد بود؟ در بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی مشخص شد که صفحه نمایش گوشی قدرت قابل قبولی در تولید روشنایی دارد و بدین سبب می‌توان با تنظیم شدت روشنایی صفحه نمایش بر روی 100 درصد در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از دستگاه استفاده کرد. البته در برخی مواقع که شدت نور محیط زیاد باشد ممکن است مشکلاتی برای تفکیک محتوای صفحه ایجاد شود اما در مجموع کیفیت عملکرد نمایشگر گوشی از نظر تولید روشنایی قابل قبول است. بنابراین گوشی هوآوی Y7 Pro 2019 به نمایشگری مجهز است که کیفیتی در حد قیمت دستگاه را ارائه می‌کند.

 

نقد و بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی (Y7 Pro 2019): سیستم عامل و رابط کاربری

یکی از ویژگی های ناامیدکننده گوشی Y7 Pro 2019 مربوط به سیستم عامل و رابط کاربری آن می‌شود! از آنجایی که گوشی محصول سال 2019 است، انتظار داریم که به جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید و رابط کاربری EMUI مجهز باشد اما اینطور نیست و دستگاه به طور پیش فرض از اندروید 8 اوریو (Android 8 Oreo) و رابط EMUI 8.2 بهره می‌برد. نکته جالب اینجاست که برادر کوچک تر این گوشی یعنی گوشی هوآوی Y6 Pro 2019 که پیش از این در مقاله "نقد و بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 : ارزان قیمت و به روز!" به نقد و بررسی آن پرداخته بودیم به طور پیش فرض از اندروید 9 پای (Android 9 Pie) بهره‌مند است. پس به روز نبودن بستر نرم افزاری گوشی Y7 Pro 2019 یکی از اصلی ترین نقاط ضعف آن به شمار می‌رود. البته هوآوی اشاره کرده که به زودی آپدیتی برای این گوشی منتشر خواهد شد که امکان نصب اندروید 9 را بر روی آن فراهم می‌کند. اما بیایید در مورد جزئیات بستر نرم افزاری آن و سرعت عملکردش صحبت کنیم.

 

بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی

 

متاسفانه رابط کاربری EMUI 8.2 خیلی رابط بهینه‌ای نیست و اپلیکیشن های پیش فرض زیادی روی آن نصب هستند. برخی از این اپلیکیشن های پیش فرض قابلیت حذف دارند اما اغلب آن ها فقط قابل غیر فعال سازی (Disable) هستند و عملا نمی‌توان آن ها را کاملا از حافظه گوشی حذف (Uninstall) کرد. از آنجایی که گوشی از حافظه داخلی 32 گیگابایتی بهره می‌برد، نصب بودن اپلیکیشن های پیش فرض زیاد بر روی آن منجر به سنگین تر شدن بستر نرم افزاری و اشغال حجم بیشتری از فضای ذخیره سازی دستگاه می‌شود. حافظه داخلی قابل دسترسی که در حالت عادی گوشی Y7 Pro 2019 در اختیارتان قرار می‌دهد حدود 25 گیگابایت ظرفیت دارد که احتمال پر شدن زود هنگام آن زیاد است. قابلیت ها و آپشن های شخصی سازی متعددی هم در رابط EMUI 8.2 ارائه شده‌اند که به عقیده ما برخی از آن ها واقعا جالب هستند اما برخی دیگر اصلا به درد نمی‌خوردند و وجود آن ها فقط منجر به سنگین تر شدن رابط گوشی و بستر نرم افزاری آن شده است. منوی تنظیمات گوشی به دلیل ارائه آپشن های زیادی کمی سردرگم کننده به نظر می‌رسد و گاها چینش گزینه های مختلف آن در مسیرهای عجیبی انجام شده که به راحتی قابل پیدا کردن نیست. البته امکان جستجوی در منوی تنظیمات رابط EMUI 8.2 وجود دارد.

در بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی مشخص شد که بستر نرم افزاری دستگاه برای انجام کارهای روزمره‌ای همچون وبگردی، تماشای فیلم در یوتیوب، پرسه زدن در منوی تنظیمات، نصب و استفاده از اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام، تلگرام و غیره با مشکل خاصی رو به رو نمی‌شود اما اگر حجم اطلاعات ذخیره شده در گوشی بیش از حد افزایش یابد و حافظه دستگاه رو به سمت پر شدن سوق پیدا کند، ممکن است لگ و تاخیرهایی در آن به وجود آید. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین بازده را از بستر نرم افزاری گوشی هوآوی Y7 Pro 2019 دریافت کنید بهتر است از ذخیره اطلاعات زیاد در حافظه دستگاه خودداری نمایید و فقط اپلیکیشن ها و اطلاعاتی را در گوشی ذخیره نگه دارید که مهم هستند و هر روز از آن ها استفاده می‌کنید. در یک جمع‌بندی کلی باید اینطور گفت که به روز نبودن سیستم عامل و رابط کاربری هوآوی وای 7 پرو 2019 یکی از اصلی ترین نقاط ضعف آن است، اما از نظر سرعت عملکرد وضعیت بستر نرم افزاری دستگاه قابل قبول تلقی می‌شود.

 

نقد و بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی (Y7 Pro 2019): پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین بخش های بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی مربوط به قدرت عملکرد آن می‌شود. قدرت عملکرد گوشی با جزئیات پردازنده، رم و حافظه داخلی آن ارتباط دارد. از آنجایی که گوشی Y7 Pro 2019 یک گوشی میان رده و ارزان قیمت است نباید انتظارات حیلی زیادی از آن داشته باشیم. هوآوی این اسمارتفون را به تراشه اسنپدراگون 450 کوالکام مجهز کرده که طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هر هشت هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Adreno 506 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. همچنین گوشی از رم 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی بهره می‌برد و از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) هم پشتیبانی می‌کند. اما قدرت عملکرد و کیفیت پردازشی دستگاه در عمل چطور است؟

 

بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی

 

برای بررسی دقیق تر قدرت عملکرد و بازده گوشی هوآوی وای 7 پرو 2019 ما دو بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) و آسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) را روی آن نصب و هر یک را برای مدت زمان 10 دقیقه با تنظیمات گرافیکی متوسط اجرا کردیم. سپس از بازی ها خارج شدیم و از بخش "اپلیکیشن های اخیر" (Recent Apps) مابین چند برنامه جهش داشتیم تا سرعت عملکرد رم گوشی را ارزیابی کنیم. نتیجه بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی نشان داد که بازی هایی مثل آسفالت 9 و پابجی موبایل با تنظیمات گرافیکی متوسط روی گوشی قابل اجرا هستند اما گاها لگ و تاخیرهای ریزی در حین بازی کردن نمایان می‌شود. ضمنا شدت این لگ و تاخیرها در 10 دقیقه دوم اجرای دو بازی مذکور بیشتر قابل لمس بود.

پس از 20 دقیقه اجرای دو بازی مذکور و خروج از آن ها هم حداقل تا 3 ثانیه تاخیرهای محسوسی در عملکرد گوشی به وجود آمد و با حذف کامل اپلیکیشن ها از بخش "Recent Apps" همه چیز سریعا به حالت اولیه بازگردانده شد. این مسئله نشان می‌دهد که رم گوشی در شرایط سخت مثل اجرای بازی های سنگین به شدت تحت فشار قرار می‌گیرد. بنابراین با توجه به اینکه گوشی هوآوی Y7 Pro 2019 یک گوشی ارزان قیمت و میان رده است باید گفت که بازده پردازشی و پتانسیل آن در اجرای بازی های HD اندرویدی قابل قبول تلقی می‌شود. اگرچه دستگاه برای بازی کردن مدوام گزینه مناسبی نیست اما می‌توان روزانه چند دقیقه از آن برای اجرای بازی هایی مثل پابجی موبایل و غیره استفاده کرد.

 

نقد و بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی (Y7 Pro 2019): دوربین اصلی و سلفی

نوبتی هم باشد نوبت به دوربین گوشی می‌رسد! دوربین اصلی گوشی Y7 Pro 2019 هوآوی از دو لنز 13 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب از نوع واید (Wide) و عمقی (Depth) هستند. لنز 13 مگاپیکسلی این گوشی دیافراگم F/1.8 دارد و قابلیت های همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری پانوراما، HDR، عکسبرداری پرتره و ضبط ویدئو های فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم توسط آن پشتیبانی می‌شود. ضمنا یک چراغ فلش LED اختصاصی هم برای دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته شده است. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی دستگاه چطور خواهد بود؟ در بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی در محیط های با نور مناسب عملکرد مطلوبی دارد و در این شرایط می‌توان عکس های خوبی با آن ضبط کرد. اما متاسفانه در محیط های کم نور و تاریک افت کیفیت محسوسی در عملکرد دوربین اصلی گوشی به وجود می‌آید و حتی فعال بودن حالت AI Mode دوربین هم به بهبود شرایط کمک قابل ملاحظه‌ای نمی‌کند. ضبط عکس های پرتره یا با پس زمینه تار هم با دوربین اصلی گوشی قابل انجام است و خوشبختانه کیفیت مطلوبی دارد. شاید سرعت عملکرد دوربین گوشی در ضبط عکس های پرتره خیلی زیاد نباشد اما کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌کند.

 

بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی

 

در سمت مقابل یک لنز واحد 16 مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی گوشی Y7 pro 2019 در نظر گرفته شده که آن هم از قابلیت HDR پشتیبانی به عمل می‌آورد. با دوربین سلفی این گوشی هم می‌توانید در محیط های با نور مناسب عکس های خوبی ضبط کنید اما متاسفانه کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی در محیط های تاریک و بسته به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد! نویزهای تصویر در اینگونه مواقع به شدت زیاد می‌شوند و عکس های سلفی ضبط شده اصلا کیفیت مطلوبی نخواهند داشت. بنابراین به طور کلی می‌توان اینطور گفت که گوشی Y7 Pro 2019 از دوربین اصلی و سلفی معمولی بهره‌مند است که هر دو در محیط های با نور خوب عملکرد قابل قبولی دارند اما در محیط های تاریک با افت کیفیت محسوسی رو به رو می‌شوند.

 

نقد و بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی (Y7 Pro 2019): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی در رابطه با باتری این گوشی، توان شارژدهی آن و سرعت شارژ مجددش صحبت می‌کنیم. باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز این گوشی بکار رفته از نوع لیتیوم یونی است و ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به اینکه گوشی مورد نظر از پردازنده چندان قدرتمندی بهره نمی‌برد و صفحه نمایش آن هم رزولوشن خیلی بالایی ندارد، پیش‌بینی می‌کنیم باتری 4000 میلی آمپر ساعتی آن بتواند به خوبی انرژی مورد نیازش را تامین کند. در بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی هم شاهد همین موضوع بودیم و مشخص شد که باتری گوشی با یک مرتبه شارژ در حالت بکارگیری نرمال تقریبا می‌تواند تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین نماید.

طبیعتا اگر مقدار استفاده کاربر از گوشی بیشتر از حالت نرمال باشد و به ویژه در دستگاه به اجرای بازی های HD و سنگین بپردازید، سرعت خالی شدن شارژ باتری هم افزایش می‌یابد. خوشبختانه هوآوی Y7 pro 2019 از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. شارژر فابریک گوشی مذکور 10 واتی است و بدین ترتیب امکان فول شارژ باتری دستگاه را در مدت زمان 100 دقیقه امکانپذیر می‌کند. پس قدرت شارژدهی خوب و همچنین سرعت شارژ مطلوب دو مورد از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی هوآوی Y7 Pro 2019 هستند.

 

بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی وای 7 پرو 2019 هوآوی (Huawei Y7 Pro 2019) پرداختیم. این گوشی میان رده و خوش قیمت برای آن دسته افرادی مناسب است که می‌خواهند با صرف هزینه‌ای ناچیز یک گوشی اندرویدی میان رده و با ظاهر به روز داشته باشند. قیمت هوآوی Y7 Pro 2019 در مقایسه با قیمت خیلی از گوشی های هم رده خودش به مراتب رقابتی تر در نظر گرفته شده و این موضوع از ویژگی های مهم و اصلی آن است. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی گوشی مذکور در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر زیبا و شیک
  • شارژدهی خوب باتری
  • سرعت شارژ مجدد خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • نداشتن اسکنر انگشت
  • به روز نبودن سیستم عامل و رابط کاربری پیش فرض