محصولات مرتبط
نقد و بررسی هوآوی Y7 2019 : یک میان رده زیبا

نقد و بررسی 31 تیر 1398 علی مظفری

نقد و بررسی هوآوی Y7 2019 : یک میان رده زیبا

گوشی وای 7 2019 هوآوی (Huawei Y7 2019) یکی از جدیدترین اسمارتفون های میان رده و خوش قیمت این شرکت چینی است که به دلیل ظاهر زیبا و کارایی خوبی که دارد توانسته مورد استقبال کاربران قرار گیرد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی Y7 2019 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

تنوع گوشی های هوآوی بالاست و همین مسئله سبب شده که این برند چینی برای هر کاربر با هر بودجه‌ای که داشته باشد، یک گزینه خرید خوب را ارائه کند. طی چند سال اخیر سری گوشی های هوآوی وای 7 یکی از پرفروش ترین محصولات این برند بوده‌اند چون همیشه از طراحی و کارایی خوبی بهره می‌بردند و قیمت مناسبی هم داشتند. جدیدترین نسخه این سری از گوشی های سامسونگ در ماه مارس (March) سال 2019 با نام اختصاصی Huawei Y7 2019 رونمایی شد. قیمت هوآوی Y7 2019 در مقایسه با کارایی و مشخصاتی که ارائه کرده واقعا مقرون به صرفه و رقابتی در نظر گرفته شده و مطمئن هستیم این امر منجر به توجه هر چه بیشتر کاربران به این اسمارتفون می‌شود.

اما در اغلب مواقع گوشی هایی که با قیمت ارزان روانه بازار می‌شوند، نقاط ضعفی هم دارد و به نوعی با تکیه بر این نقاط ضعف است که شرکت سازنده می‌تواند هزینه تولید آن ها را کاهش دهد و دستگاه را با قیمتی مقرون به صرفه تر روانه بازار کند. انتظار داریم همین روند برای هوآوی وای 7 2019 هم در پیش گرفته شده باشد. در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی Y7 2019 بپردازیم و مروری بر اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این اسمارتفون داشته باشیم. بنابراین اگر قصد خرید گوشی جدید را دارید و Y7 2019 هوآوی یکی از گزینه های خریدتان است، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی هوآوی Y7 2019 : طراحی و ظاهر

شرکت هوآوی سعی کرده سبک طراحی و ظاهر گوشی وای 7 2019 را به گونه‌ای طراحی کند که دستگاه جذاب و چشم‌نواز به نظر برسد و باید اعتراف کرد که در این زمینه موفق هم عمل کرده است. وقتی به گوشی Y7 2019 نگاه کنید متوجه سبک طراحی و ظاهر زیبای آن خواهید شد و شاید کمتر کسی متوجه شود که این گوشی قیمت پایینی دارد و به عنوان یک اسمارتفون ارزان قیمت روانه بازار شده است. قاب پشت گوشی براق و یکنواخت طراحی شده و در بخش فوقانی و سمت چپ آن لنز های دوربین اصلی دستگاه تعبیه شده‌اند. اسکنر انگشت آن هم در بخش فوقانی قاب پشت نصب است. در بررسی هوآوی Y7 2019 مشخص شد که اسکنر انگشت این گوشی عملکرد خوبی دارد اما به مرور زمان سرعت و دقت عمل آن کمی افت می‌کند.

 

بررسی هوآوی Y7 2019

 

از نمای رو به رو هم وای 7 2019 هوآوی زیبا به نظر می‌رسد چون از صفحه نمایشی بدون حاشیه بهره‌ می‌برد. در بخش فوقانی صفحه نمایش گوشی زائده‌ای برای تعبیه لنز دوربین سلفی در نظر گرفته شده که اصطلاحا به آن ناچ (Notch) گفته می‌شود. ضمنا حاشیه لبه زیرین صفحه نمایش دستگاه کمی ضخیم تر بوده و لوگوی Huawei در این قسمت حک شده است. بنابراین مجموع این ویژگی ها سبب شده‌اند که گوشی وای 7 2019 از نظر ظاهری و در نگاه اول شیک، جذاب و به روز به نظر آید، اما جنس بدنه دستگاه از چیست؟ فریم اصلی و قاب پشت این گوشی از پلاستیک ساخته شده‌اند اما حالتی براق دارند. متاسفانه در بررسی هوآوی Y7 2019 مشخص شد که قاب پشت این گوشی به شدت در برابر تماس با اشیای نوک تیز حساس است و زود روی آن خط و خش ایجاد می‌شود. پس بهتر است حتما از این گوشی در کنار یک گارد موبایل استفاده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون  بررسی نوکیا 6.1 یا Nokia 6.1 : یک گوشی باکیفیت و خوش قیمت

بدنه دستگاه ابعاد 8.1 در 76.9 در 158.9 میلیمتری دارد و وزن آن به چیزی در حدود 168 گرم می‌رسد. این گوشی از یک شیار سیم کارت هیبریدی بهره‌مند است و بدین ترتیب از نصب همزمان دو سیم کارت یا نصب یک سیم کارت و رم میکرو اس دی (Micro SD) پشتیبانی به عمل می‌آورد. طبیعتا با توجه به قیمت گوشی هوآوی وای 7 2019 دارد نباید انتظار داشت که دستگاه از ویژگی هایی مثل ضد آب بودن پشتیبانی کند. گوشی مذکور از نظر تنوع رنگی شامل سه نسخه قرمز، آبی و مشکی می‌شود که نسخه قرمز رنگ آن بسیار خاص به نظر می‌آید و می‌تواند گزینه خرید خوبی برای کسانی باشد که تمایل به منحصر به فرد بودن گوشی خود دارند.

 

بررسی هوآوی Y7 2019

 

بنابراین در یک جمع‌بندی کلی از این بخش بررسی هوآوی Y7 2019 می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که اسمارتفون مذکور با توجه به قیمت خودش از کیفیت ساخت، سبک طراحی و ظاهر مطلوبی بهره می‌برد. شاید جنس موادی که در ساخت بدنه این گوشی بکار رفته‌اند خیلی عالی نباشد اما با کمی مراقبت از آن و استفاده از قاب و کیس های مناسب می‌توانید بدون مشکل از هوآوی وای 7 2019 استفاده کنید. به عقیده ما گوشی مذکور در مقایسه با قیمت خودش از طراحی و ظاهر مطلوبی بهره می‌برد و ظاهر به روز دستگاه یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت آن است.

 

نقد و بررسی هوآوی Y7 2019 : صفحه نمایش

صفحه نمایشی که در گوشی وای 7 2019 هوآوی بکار رفته حاشیه های بسیار باریکی دارد و منجر به افزایش زیبایی های دستگاه می‌شود. صفحه نمایش این گوشی 6.26 اینچی و از نوع IPS LCD است و تقریبا 80 درصد مساحت پنل جلوی آن را در بر می‌گیرد. نسبت تصویر آن 19 به 9 در نظر گرفته شده و رزولوشن نمایشگر دستگاه هم 1520 در 720 پیکسل خواهد بود. بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 269 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. بنابراین کاملا مشخص است که از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی صفحه نمایش هوآوی Y7 2019 وضعیت معمولی را ارائه می‌کند. اما باید دید که کیفیت نمایش محتوا بر روی صفحه نمایش گوشی چطور است؟ در بررسی هوآوی Y7 2019 مشخص شد که وضوح تصویر صفحه نمایش دستگاه در حد قابل قبولی قرار دارد و نمی‌توان مدعی شد که کیفیت بدی را ارائه می‌کند. پس محتوایی که روی صفحه نمایش دستگاه به تصویر کشیده می‌شوند جزئیات خوبی داشته و از وضوح مطلوبی برخوردار هستند.

 

بررسی هوآوی Y7 2019

 

از نظر شارپنس و شادابی تصویر و همچنین کنتراست هم صفحه نمایش هوآوی وای 7 2019 عملکرد خوبی دارد، اما نباید انتظار داشت که کیفیت عملکرد آن به اندازه گوشی های رده بالای بازار باشد. اگر می‌گوییم عملکرد صفحه نمایش Huawei Y7 2019 خوب است، منظورمان در یک مقایسه عادلانه و با در نظر گرفتن قیمت دستگاه خواهد بود. به بیان دیگر می‌توان اینطور گفت که صفحه نمایش گوشی مورد نظر در مقایسه با قیمت دستگاه کیفیت مطلوب و خوبی ارائه می‌کند. از نظر روشنایی هم عملکرد صفحه نمایش هوآوی Y7 2019 خوب است. برای استفاده بدون مشکل از این گوشی در محیط های باز و تحت تابش نور باید شدت روشنایی نمایشگر را روی 100 درصد تنظیم کنید. در اینگونه مواقع اگر شدت نور تابیده شده به نمایشگر زیاد باشد، ممکن است کمی دچار مشکل شوید اما در مجموع از نظر روشنایی نمایشگر دستگاه کیفیت قابل قبولی دارد و در محیط های باز مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند. بنابراین نتیجه این بخش از بررسی هوآوی Y7 2019 هم رضایت بخش خواهد بود و این گوشی از نظر صفحه نمایش هم نسبت به قیمت خودش کیفیت مطلوبی دارد.

 

نقد و بررسی هوآوی Y7 2019 : سیستم عامل و رابط کاربری

یکی از ویژگی های بحث برانگیز گوشی هوآوی وای 7 2019 که به عقیده ما عجیب به نظر می‌رسد مربوط به سیستم عامل و رابط کاربری آن می‌شود. طبیعتا با توجه به اینکه گوشی در ماه مارس سال 2019 معرفی شده انتظار می‌رود که جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید (اندروید 9) و رابط کاربری اختصاصی هوآوی روی آن نصب باشد، اما متاسفانه اینطور نیست و هوآوی Y7 2019 به طور پیش فرض از اندروید 8.1 اوریو (Android 8.1 Oreo) و رابط کاربری EMUI 8.2 بهره می‌برد. هنوز مشخص نیست که آپدیت اندروید 9 برای این گوشی منتشر شود یا خیر اما پیش‌بینی می‌کنیم در آینده این آپدیت برای دستگاه منتشر گردد. بنابراین بهره‌مند نبودن دستگاه از نسخه به روز سیستم عامل اندروید می‌تواند یکی از اصلی ترین نقاط ضعف آن باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

اگر از سری گوشی های هوآوی استفاده کرده باشید احتمالا تا حدی با نقاط قوت و ضعف رابط کاربری EMUI آشنا خواهید بود این رابط کاربری پکیجی از نقاط ضعف و قوت است و تقریبا در اغلب مواقع کاربران یا علاقمند آن می‌شوند و یا کلا قادر به برقراری ارتباط با این رابط نخواهند بود. در EMUI 8.2 اپلیکیشن های پیش فرض زیادی نصب شده‌اند که شاید هیچوقت برخی از آن ها را مورد استفاده قرار ندهید. این مسئله منجر به سنگین شدن رابط گوشی و افزایش حجم بستر نرم افزاری آن شده است. قابلیت های و آپشن های شخصی سازی متعددی هم در رابط EMUI 8.2 ارائه می‌شوند که از یک سو دست کاربر را برای شخصی سازی دستگاه باز می‌گذارند و از سوی دیگر باز هم بستر نرم افزاری دستگاه را سنگین تر می‌کنند. به عقیده ما زیاد بودن آپشن ها و گزینه های شخصی سازی و همچنین منوی تنظیمات گوشی سبب شده که پیدا کردن برخی گزینه ها در منوی تنظیمات گوشی سخت شود و به نوعی چینش قابل درک منوی تنظیمات دستگاه از بین برود.

 

بررسی هوآوی Y7 2019

 

قابلیت هایی مثل پشتیبانی از دستورات اشاره‌ای در گوشی هوآوی وای 7 2019 و رابط EMUI 8.2 ارائه شده‌اند. در این گوشی می‌توانید به چهار شیوه مختلف با دستگاه در تعامل باشید. یکی از این چهار شیوه مربوط به حذف کامل سه دکمه مجازی لبه زیرین صفحه نمایش و بهره‌گیری از دستورات اشاره‌ای کامل می‌شود. استفاده از این حالت شاید در ابتدا کمی سخت باشد اما به تدریج برای کاربر قابل درک و ساده تر می‌شود. اما بهتر است خیلی وارد جزئیات مربوط به قابلیت ها و ویژگی های بستر نرم افزاری دستگاه نشویم و مروری کلی بر کیفیت عملکرد بستر نرم افزاری گوشی داشته باشید. در بررسی هوآوی Y7 2019 مشخص شد که بستر نرم افزاری گوشی در شرایطی که حافظه آن تحت فشار قرار نگیرد روان عمل می‌کند اما با تحت فشار قرار گرفتن حافظه گوشی و افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در آن، در عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه هم لگ و تاخیرهایی به وجود می‌آید.

برای نصب و استفاده از برنامه هایی مثل اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و غیره در گوشی وای 7 2019 با مشکلی رو به رو نخواهید شد و انجام کارهایی مثل وبگردی هم در آن بدون مشکل امکانپذیر خواهد بود، اما بهتر است تحت هیچ شرایط حافظه گوشی پر نشود یا رو به سمت پر شدن سوق پیدا نکند چون این مسئله می‌تواند تاخیرها و لگ های کوچکی را در رابط گوشی به وجود آورد. در مجموع باید اینطور گفت که گوشی وای 7 2019 هوآوی از نظر سرعت عملکرد بستر نرم افزاری و رابط کاربری وضعیت قابل قبولی دارد اما اینکه دستگاه از سیستم عامل به روزی بهره نمی‌برد یک نقطه ضعف محسوس در طراحی آن خواهد بود.

 

نقد و بررسی هوآوی Y7 2019 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

نوبت به یکی از مهمترین بخش های نقد و بررسی هوآوی Y7 2019 می‌رسد! این بخش از نقد و بررسی گوشی مربوط به سنجش قدرت عملکرد آن می‌شود. تراشه‌ای که در قلب گوشی وای 7 2019 بکار رفته تراشه اسنپدراگون 450 کوالکام است که طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر مرکزی آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. ضمنا این تراشه از پردازنده گرافیکی آدرنو 506 هم بهره می‌برد. تراشه اسنپدراگون 450 خیلی تراشه قوی نیست و می‌توان به عنوان یک تراشه میان رده روی آن حساب باز کرد. بنابراین نباید از آن انتظارات زیادی داشته باشیم. گوشی هوآوی وای 7 2019 از رم 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی بهره می‌برد و از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند. با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف اسمی 1 ترابایت افزایش داد.

 

بررسی هوآوی Y7 2019

 

برای درک بهتر قدرت عملکرد گوشی ما بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) را روی آن نصب و برای مدت زمان 15 دقیقه اجرا کردیم. تنظیمات گرافیکی بازی هم بر روی حالت متوسط قرار داده شدند. بعد از 15 دقیقه اجرای بازی از آن خارج شدیم و مابین اپلیکیشن های اخیر دستگاه جهش هایی داشتیم تا سرعت عملکرد رم گوشی برایمان قابل درک شود. نتیجه بررسی هوآوی Y7 2019 نشان داد که گوشی مذکور چندان برای نصب و اجرای بازی های اندروید سنگین مثل پابجی موبایل گزینه مناسبی نیست. بازی نام برده شده با تنظیمات گرافیکی متوسط در گوشی اجرا می‌شود و تا 10 دقیقه هم بدون مشکل قابل انجام است اما بعد از 10 دقیقه افت فریم و لگ هایی در آن ایجاد می‌شود و بدنه دستگاه به شدت داغ خواهد شد. بعد از خروج از بازی هم تا چند ثانیه تاخیرهای محسوسی در عملکرد گوشی به وجود می‌آید که حداقل تا 3 الی 5 ثانیه طول می‌کشند. بنابراین گوشی هوآوی وای 7 2019 برای انجام بازی های سنگین و HD اندرویدی خیلی گزینه مناسبی نیست اما پتانسیل لازم برای 10 الی 15 دقیقه بازی کردن با تنظیمات گرافیکی پایین را دارد. فراموش نکنید این گوشی یک اسمارتفون مقرون به صرفه و ارزان قیمت است، پس نباید انتظارات خیلی زیادی از آن داشته باشید.

 

نقد و بررسی هوآوی Y7 2019 : دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی وای 7 2019 از دو لنز 13 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب از نوع واید (Wide) و عمقی (Depth) هستند. قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری پانوراما، HDR، عکسبرداری پرتره و ضبط ویدئو های فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی گوشی پشتیبانی می‌شوند. در بررسی هوآوی Y7 2019 مشخص شد که دوربین اصلی آن عملکرد نسبتا معمولی دارد و خیلی نمی‌توانید برای ضبط عکس های حرفه‌ای بر روی آن حساب باز کنید. در محیط های با نور مناسب عکس های خوبی با دوربین اصلی دستگاه قابل ضبط هستند که شامل جزئیات مطلوب و تعادل رنگی مناسبی می‌شوند اما در محیط های با نور کم و بسته کیفیت عملکرد دوربین اصلی دستگاه افت می‌کند. عکسبرداری پرتره هم با کیفیت معمولی توسط دوربین اصلی هوآوی وای 7 2019 قابل انجام است و سرعت و دقت آنالیز عکس های پرتره در گوشی کمی پایین است. بنابراین در مجموع دوربین اصلی Huawei Y7 2019 عملکرد کاملا معمولی دارد.

 

بررسی هوآوی Y7 2019

 

در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند. عملکرد دوربین سلفی هوآوی وای 7 2019 هم کاملا معمولی است و با آن فقط می‌توانید عکس های معمولی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط کنید. کیفیت عملکرد دوربین سلفی دستگاه در محیط های با نور کم و تاریک به طرز قابل ملاحظه‌ای افت خواهد کرد.

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

بنابراین در مجموع می‌توان اینطور گفت که گوشی Huawei Y7 2019 از نظر کیفیت عملکرد دوربین وضعیت معمولی دارد و کیفیتی در حد قیمت خودش را ارائه می‌کند. پس اگر به کیفیت عملکرد دوربین گوشی اهمیت می‌دهید، هوآوی وای 7 2019 نمی‌تواند خیلی گزینه خرید عالی برایتان باشد و با کمی هزینه بیشتر می‌توانید گوشی هایی را تهیه کنید که به مراتب دوربین بهتری نسبت به Y7 2019 دارند.

 

نقد و بررسی هوآوی Y7 2019 : باتری و شارژدهی

در آخرین بخش نقد و بررسی هوآوی Y7 2019 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز این گوشی بکار گرفته شده یک باتری لیتیوم یونی است که ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به اینکه گوشی وای 7 2019 از سخت افزار چندان قدرتمندی بهره نمی‌برد و صفحه نمایش آن هم وضوح تصویر اچ دی پلاس را ارائه کرده، طبیعتا پیش‌بینی می‌شود که باتری 4000 میلی آمپر ساعتی آن هم بتواند بدون مشکل انرژی مورد نیازش را تامین کند. در بررسی هوآوی Y7 2019 هم همین مسئله قابل مشاهده بود و مشخص شد که باتری دستگاه با یک مرتبه شارژ می‌تواند 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را برای یک کاربر معمولی تامین کند.

طبیعتا اگر میزان استفاده شما از دستگاه افزایش یابد و برای انجام کارهایی مثل بازی کردن و غیره از آن استفاده کنید، سرعت خالی شدن شارژ باتری هم افزایش پیدا می‌کند. اما در حالت عادی شارژدهی باتری گوشی وضعیت خوبی دارد. شارژر فابریک گوشی وای 7 2019 یک شارژر 10 واتی است که امکان فول شارژ باتری دستگاه را در مدت زمان 120 دقیقه میسر می‌کند. سوکت شارژ گوشی هم از نوع میکرو یو اس بی (Micro USD) در نظر گرفته شده است. پس قدرت شارژدهی باتری گوشی وای 7 2019 و سرعت شارژ مجدد آن هم در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

 

بررسی هوآوی Y7 2019

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی هوآوی Y7 2019 پرداختیم. این گوشی با قیمتی مناسب روانه بازار شده و از نظر ظاهری بسیار شیک به نظر می‌رسد، اما همانطور که در این بررسی مشخص شد سایر ویژگی های آن کاملا معمولی هستند و کیفیتی در حد قیمت دستگاه را ارائه می‌کنند. بنابراین می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که گوشی هوآوی وای 7 2019 یک گوشی خوش قیمت و زیباست که از نظر صفحه نمایش، دوربین و پردازنده کیفیتی در حد قیمت خودش را ارائه می‌کند و چیزی فراتر از این را به همراه ندارد. اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این اسمارتفون در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر زیبا
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • به روز نبودن سیستم عامل