نقد و بررسی هوآوی Honor 8C (آنر 8C): ارزان و شیک

نقد و بررسی 26 تیر 1398 علی مظفری

نقد و بررسی هوآوی Honor 8C (آنر 8C): ارزان و شیک

گوشی آنر 8 سی هوآوی (Huawei Honor 8C) یکی از ارزان قیمت ترین گوشی های فعلی این شرکت چینی است که در ماه اکتبر (October) سال 2018 شاهد رونمایی آن بودیم. این گوشی علیرغم قیمت ناچیز از ظاهری شیک بهره می‌برد. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی Honor 8C بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی آن را مشخص کنیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

در ماه اکتبر (October) سال 2018 شرکت چینی هوآوی از گوشی ارزان قیمت و جدید خود با نام اختصاصی Honor 8C (هوآوی آنر 8C) رونمایی کرد. این گوشی به دلیل قیمت بسیار مقرون به صرفه خود توانست توجه خیلی از کاربران را جلب کند و به یکی از پرفروش ترین گوشی های بازار تبدیل شود. قیمت هوآوی Honor 8C واقعا رقابتی در نظر گرفته شده و این مسئله اصلی ترین نقطه قوت آن است. هوآوی سعی کرده در عین حال که قیمت دستگاه را پایین نگه داشته، ظاهر زیبایی برای آن ایجاد کند و گوشی را از سخت افزار مناسبی هم بهره‌مند سازد. اما چطور نقاط قوت و ضعف گوشی آنر 8C را بهتر بشناسیم؟ آیا خرید هوآوی Honor 8C انتخاب خوب و درستی است؟

مطمئنا اگر از علاقمندان به گوشی های اندرویدی مقرون به صرفه باشید، هوآوی آنر 8 سی می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. البته تصمیم گیری قطعی مبنی بر خرید یا عدم خرید Honor 8C کاملا به سلیقه شخصی و انتظارات شما از آن ارتباط دارد. ما در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی Honor 8C بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کنیم. شما می‌توانید با مقایسه نقاط قوت و ضعف این اسمارتفون (smartphone) با نیازها و انتظارات خودتان تصمیم گیری قطعی و دقیق تری مبنی بر خرید یا عدم خرید آنر 8C هوآوی داشته باشید. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8C (آنر 8C): طراحی و ظاهر

شرکت هوآوی سعی داشته ظاهری مدرن و شیک را برای گوشی Honor 8C ایجاد کند تا بدین ترتیب کاربران با نگاه اول جذب ظاهر مدرن و زیبای آن شوند. باید اعتراف کرد با توجه به قیمتی که این گوشی دارد، سبک طراحی و ظاهر آن واقعا خوب است و اصلا حس یک گوشی ارزان قیمت را به کاربر منتقل نمی‌کند. وقتی از نمای رو به رو به آن نگاه کنید، صفحه نمایش بزرگ و با حاشیه های باریک دستگاه را می‌بینید که درست مثل آیفون X اپل زائده‌ای ذوزنقه شکل در بخش فوقانی خود دارد و سنسور های جلو و لنز دوربین سلفی دستگاه در آن بخش نصب هستند. در لبه زیرین صفحه نمایش گوشی هم حاشیه سیاه رنگ نمایشگر دیده می‌شود و لوگوی Honor در این بخش نصب است. سایر بخش های لبه نمایشگر بسیار باریک هستند و شیک به نظر می‌رسند.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8C

 

قاب پشت گوشی نسبتا براق است و به همین دلیل زیبا به نظر می‌رسد. لنز دوربین دوگانه و اصلی آن در گوشه قاب پشت دستگاه نصب شده و تقریبا در بخش فوقانی و وسط قاب پشت گوشی اسکنر انگشت دایره‌ای شکل آن نصب است. در بررسی هوآوی Honor 8C مشخص شد که سرعت، دقت و کیفیت عملکرد اسکنر انگشت آنر 8 سی خوب است و با آن می‌توان به راحتی قفل نمایشگر دستگاه را آنلاک کرد. کیفیت و سرعت عملکرد این اسکنر به مرور زمان ممکن است کمی افت کند اما مقدار افت سرعت عملکرد آن به قدری نیست که آزاردهنده باشد یا خیلی به چشم آید. بدنه آنر 8 سی ابعاد 8 در 75.9 در 158.7 میلیمتری دارد و وزن آن به چیزی در حدود 167.2 گرم می‌رسد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Redmi 8A : ارزان قیمت و مناسب

ظاهر زیبا و شیک گوشی آنر 8C سبب شده با در دست گرفتن آن حس خوبی به کاربر منتقل شود و کمتر کسی از روی ظاهر آن بتواند تشخیص دهد که Honor 8C یک گوشی ارزان قیمت است. هوآوی مدعی شده این گوشی از استاندارد ضد پاشش آب و گرد و غبار (IP5X) هم پشتیبانی می‌کند اما بهتر است خیلی به ضد آب بودن این گوشی اعتماد نکنید و همیشه مراقب باشید آب و مایعات در تماس مستقیم با آن قرار نداشته باشند. آنر 8 سی هوآوی قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و به پورت میکرو یو اس بی 2 مجهز است. اما جنس موادی که در ساخت قاب این گوشی بکار رفته چطور است؟

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8C

 

فریم اصلی هوآوی Honor 8C از موادی پلاستیکی ساخته شده و قاب پشت آن هم علیرغم اینکه براق به نظر می‌رسد پلاستیکی است. این مسئله سبب می‌شود که قاب پشت گوشی در برابر تماس با اشیای نوک تیز و خراشیده شدن بسیار حساس باشد و به مرور زمان خط و خش های آزاردهنده‌ای روی آن به وجود آیند. بنابراین بهتر است برای محافظت از قاب پشت گوشی حتما از گارد موبایل استفاده کنید. در یک جمع‌بندی کلی از این بخش نقد و بررسی هوآوی Honor 8C می‌توان اینطور گفت که گوشی مذکور ظاهری شیک و زیبا دارد و در مقایسه با قیمت خودش از طراحی مطلوبی بهره‌مند است.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8C (آنر 8C): صفحه نمایش

آنر 8 سی هوآوی به یک نمایشگر 6.26 اینچی نوع IPS LCD مجهز شده و رزولوشن 1520 در 720 پیکسل را ارائه می‌کند. نسبت تصویر آن هم 19 به 9 خواهد بود. با توجه به اندازه نمایشگر رزولوشن آن، تراکم پیکسلی صفحه نمایش دستگاه به چیزی در حدود 269 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار خیلی زیادی نیست. ضمنا حاشیه های صفحه نمایش گوشی باریک هستند و بدن ترتیب چیزی در حدود 81.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود. ضمنا در بررسی هوآوی Honor 8C مشخص شد که صفحه نمایش گوشی هم در برابر تماس با اشیای نوک تیز و خراشیدگی بسیار حساس است و برای محافظت از آن حتما باید از یک لایه گلس ال سی دی استفاده شود. اما صفحه نمایش آنر 8C از نظر کیفیت، وضوح تصویر، شارپنس و روشنایی چطور عمل می‌کند؟

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8C

 

متاسفانه ما خیلی طرفدار شادابی تصور و وضوح آن در نمایشگر آنر 8C نیستیم و باید بگوییم که صفحه نمایش این گوشی از این دو نظر عملکرد کاملا معمولی دارد. وقتی به محتوای صفحه نمایش دستگاه نگاه کنید به خوبی متوجه شارپنس نه چندان بالا و وضوح نسبتا متعادل آن می‌شوید. البته وضوح و شارپنس نمایشگر گوشی طوری نیست که بد به نظر برسد یا نقطه ضعفی در طراحی آن باشد، بلکه فقط کیفیت معمولی را ارائه می‌کند. با توجه به اینکه صفحه نمایش گوشی بزرگ و بدون حاشیه است، تماشای فیلم و سریال یا وبگردی با آن لذت بخش خواهد بود. صفحه نمایش آنر 8C از نظر روشنایی هم وضعیت معمولی و قابل قبولی دارد. برای اینکه بتوانید در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از گوشی استفاده کنید باید حتما شدت روشنایی نمایشگر آن را بر روی 100 درصد تنظیم نمایید. بنابراین به طور کلی می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که صفحه نمایش گوشی هوآوی آنر 8C کیفیت معمولی و قابل قبولی دارد و به نوعی تعادل مابین قیمت گوشی و کیفیت صفحه نمایش آن برقرار است.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8C (آنر 8C): سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی های شرکت هوآوی از سیستم عامل اندروید بهره می‌برند و آنر 8C هم از این قاعده مستثنی نیست. اندروید 8 اوریو (Android 8 Oreo) به طور پیش فرض روی این گوشی نصب شده و رابط کاربری EMUI 8.2 هم به همراه آن ارائه می‌شود. اگر تجربه استفاده از گوشی های هوآوی را داشته باشید، پس با رابط کاربری EMUI هم آشنا هستید اما اگر تجربه استفاده از گوشی های این برند را ندارید، شاید تحمل کردن EMUI در چند روز اول کار کمی برایتان دشوار باشد! این رابط مملو از ویژگی ها و قابلیت های مختلف است و اپلیکیشن های پیش فرض نسبتا زیادی هم روی آن نصب هستند. این موضوع سبب شده که رابط گوشی سنگین شود و برای اجرا در یک گوشی با سخت افزار ضعیف تر چندان بهینه نباشد. قابلیت های شخصی سازی در رابط EMUI 8.2 به قدری زیاد است که منوی تنظیمات آن واقعا سردرگم کننده به نظر می‌رسد و شما برای پیدا کردن خیلی از گزینه ها در منوی تنظیمات دستگاه مجبور به استفاده از قابلیت جستجو خواهید شد و نمی‌توانید مسیر مشخصی را بیابید.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8C

 

سنگین بودن رابط گوشی و بستر نرم افزاری دستگاه سبب شده که عملکرد آن در گوشی Honor 8C خیلی روان نباشد. البته برای استفاده عادی از دستگاه و انجام کارهای روزمره مثل وبگردی، پرسه زدن در اینستاگرام، استفاده از تلگرام و سایر اقدامات این چنینی مشکلی نخواهید داشت اما زمانی که تعداد اپلیکیشن های نصب شده در دستگاه زیادتر شوند و حافظه داخلی گوشی تحت فشار قرار گیرد، لگ و تاخیرهایی در عملکرد نرم افزاری آنر 8C به وجود می‌آید. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین بازده را از بستر نرم افزاری گوشی هوآوی آنر 8C دریافت کنید بهتر است از پر شدن حافظه داخلی آن و ذخیره اطلاعات زیاد در دستگاه خودداری نمایید. پس در یک جمع‌بندی کلی می‌توان اینطور گفت که بستر نرم افزاری و رابط کاربری گوشی Honor 8C عملکرد معمولی دارد و متاسفانه بهینه نیست و این مسئله می‌تواند لگ و تاخیرهایی در عملکرد دستگاه به وجود آورد.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8C (آنر 8C): پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین مسائلی که باید در بررسی هوآوی Honor 8C در مورد آن صحبت شود، مسئله قدرت عملکرد و بازده است. تراشه‌ای که در قلب این گوشی بکار رفته تراشه اسنپدراگون 632 کوالکام است که طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Kyro 250 Silver با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی هستند و چهار هسته دیگر آن از نوع Kyro 250 Gold بوده و فرکانس کاری مشابه 1.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Adreno 506 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. آنر 8C هوآوی از رم 4 گیگابایتی بهره می‌برد و از نظر حافظه داخلی شامل دو نسخه 32 و 64 گیگابایتی می‌شود که هر دوی آن ها از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه پشتیبانی می‌کنند.

قبل از اینکه در مورد قدرت عملکرد گوشی هوآوی Honor 8C صحبت کنیم باید بگوییم که واقعا پردازنده و رم این گوشی در مقایسه با قیمت دستگاه وضعیت عالی دارند. پردازنده اسنپدراگون 632 یکی از پردازنده های جدید شرکت کوالکام است و می‌توان از آن به عنوان یک تراشه میان رده رو به بالا یاد کرد. تجهیز آنر 8C به رم 4 گیگابایتی هم نشان می‌دهد که هوآوی سعی داشته قدرت پردازشی خوب و پتانسیل مولتی‌تسکینگ مطلوبی را در دستگاه ایجاد کند تا کاربران از آن لذت ببرند. اما قدرت عملکرد Honor 8C چطور است؟ برای درک بهتر قدرت عملکرد این گوشی ما بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) را روی آن نصب و برای مدت زمان 10 دقیقه اجرا کردیم. سپس مابین اپلیکیشن های اخیر دستگاه جهش هایی داشتیم تا سرعت عمل رم آن را آزمایش کنیم.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8C

 

نتیجه بررسی هوآوی Honor 8C نشان داد که این گوشی به خوبی از پس اجرای چند دقیقه بازی های سنگین اندرویدی با تنظیمات گرافیکی متوسط بر می‌آید. اجرای 10 دقیقه بازی پابجی موبایل در آنر 8C بدون مشکل انجام شد و لگ و تاخیرهای ریزی که در حین اجرا به وجود آمدن کاملا قابل چشم پوشی بودند. اما بدنه گوشی در این بازه زمان به شدت داغ شد و مشخص بود که پردازنده دستگاه تحت فشار قرار دارد. این مسئله منجر به افزایش چشمگیر سرعت خالی شدن شارژ باتری شد، به طوری که ظرف 10 دقیقه تقریبا 15 درصد از شارژ باتری Honor 8C از دست رفت. بنابراین بعد از خروجی از بازی و جهش مابین اپلیکیشن های اخیر گوشی هم برای چند ثانیه شاهد لگ و تاخیرهای محسوسی بودیم اما این لگ ها به تدریج برطرف شدند. بنابراین به طور کلی می‌توان اینطور نتیجه گیری کرد که گوشی هوآوی آنر 8 سی برای گیمینگ و بازی کردن طراحی نشده و شاید گزینه خوبی برای علاقمندان به بازی های اندرویدی نباشد اما برای اجرای 10 الی 15 دقیقه بازی هایی مثل پابجی در این گوشی با هیچ مشکلی رو به رو نمی‌شود. فراموش نکنید که آنر 8C یک گوشی بسیار مقرون به صرفه و ارزان است و ارائه این پتانسیل پردازشی توسط آن واقعا جای تقدیر دارد و برای دستگاه یک نقطه قوت به شمار می‌رود.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8C (آنر 8C): دوربین اصلی و سلفی

یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید در نقد و بررسی هوآوی Honor 8C به آن اشاره داشته باشیم مربوط به کیفیت عملکرد دوربین دستگاه می‌شود. این روزها کاربران به کیفیت دوربین گوشی ها بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت می‌دهند. دوربین اصلی گوش آنر 8 سی از دو لنز 13 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب دیافراگم F/1.8 و F/2.4 دارند. لنز 12 مگاپیکسلی دوربین اصلی گوشی از نوع واید (Wide) است و لنز دوم آن از نوع عمقی (Depth) خواهد بود. دوربین اصلی Honor 8C از قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای، عکسبرداری پانوراما، HDR، عکسبرداری پرتره و ضبط ویدئوهای فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمنا یک چراغ فلش ال ای دی هم برای دوربین اصلی این گوشی در نظر گرفته شده است. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی آن چگونه است؟

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

در بررسی هوآوی Honor 8C مشخص شد که دوربین اصلی گوشی عملکرد معمولی و قابل قبولی دارد. با دوربین اصلی این گوشی در محیط های با نور مناسب می‌توانید عکس های خوبی ضبط کنید که کیفیت مطلوبی داشته باشند، اما در محیط های کم نور و تاریک افت کیفیت نسبتا زیادی در عملکرد دوربین اصلی گوشی به وجود می‌آید. در اینگونه شرایط می‌توانید با فعال کردن حالت AI کمی به بهبود کیفیت عکس ها کمک کنید، اما استفاده از چراغ فلش LED خیلی کمک قابل ملاحظه‌ای به شما نمی‌کند چون منجر به غیرطبیعی شدن منظره پیش روی دوربین در عکس ها می‌شود. عکس های پرتره دوربین اصلی دستگاه هم کیفیت متوسطی دارند. در اغلب مواقع عکس های پرتره‌ای که با دوربین اصلی این گوشی ضبط می‌شود از جزئیات مطلوبی برخوردارند و تفکیک بخش فوکوس شده دوربین از نمای تار پشت با کیفیت قابل قبولی انجام می‌گیرد. در مجموع باید گفت که عملکرد دوربین اصلی آنر 8 سی معمولی است اما با این حال کیفیتی فراتر از قیمت دستگاه را ارائه می‌کند.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8C

 

در سمت مقابل دوربین سلفی آنر 8C از یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده است. دوربین سلفی این گوشی در محیط های با نور خوب عملکرد معمولی دارد و با آن می‌توانید عکس های مناسبی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط کنید اما در محیط های کم نور و تاریک افت کیفیت محسوسی در عملکرد دوربین سلفی گوشی نمایان می‌شود. بنابراین وضعیت و کیفیت دوربین سلفی گوشی هم تقریبا مشابه دوربین اصلی آن است. در یک جمع‌بندی کلی از این بخش بررسی هوآوی Honor 8C می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که گوشی مذکور از نظر کیفیت عملکرد دوربین وضعیت متعادلی دارد و یک گوشی معمولی است. البته نباید فراموش کرد که این گوشی یک اسمارتفون ارزان قیمت است و نمی‌توان انتظارات خیلی زیادی از آن داشت.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8C (آنر 8C): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی هوآوی Honor 8C در رابطه با باتری این گوشی و قدرت شارژدهی آن و همچنین سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه صحبت می‌کنیم. باتری که هوآوی آن را برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی آنر 8C در نظر گرفته از نوع لیتیوم پلیمری است و ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به اینکه آنر 8 سی یک گوشی میان رده است و برای انجام کارهای سنگین طراحی نشده، انتظار می‌رود که باتری 4000 میلی آمپر ساعتی آن به خوبی بتواند از پس تامین انرژی مورد نیاز دستگاه بر آید. در بررسی هوآوی Honor 8C هم همین امر به وضوح قابل مشاهده بود چون مشخص شد که باتری گوشی با یک بار شارژ به راحتی 1.5 روز انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند. اگر از کاربرانی باشید که خیلی از گوشی استفاده نمی‌کنند، حتی ممکن است تامین انرژی دستگاه تا 2 روز هم بدون مشکل انجام شود.

خوشبختانه گوشی هوآوی Honor 8C از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. شارژر فابریک گوشی مذکور شارژ سریع 10 واتی را ارائه خواهد کرد که به موجب آن می‌توان تقریبا ظرف مدت زمانی در حدود 115 دقیقه باتری 4000 میلی آمپر ساعتی گوشی Honor 8C را از صفر تا صد درصد شارژ کرد. بنابراین پشتیبانی از قابلیت شارژ سریع هم یکی دیگر از ویژگی های خوب گوشی آنر 8 سی خواهد بود. لازم به ذکر است که این گوشی از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند و با توجه به بدنه یکپارچه دستگاه امکان تعویض دستی باتری آن وجود ندارد.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8C

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی هوآوی Honor 8C پرداختیم. این گوشی برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند با صرف هزینه‌ای ناچیز یک گوشی اندرویدی خوب و زیبا داشته باشند واقعا گزینه خرید عالی است. قیمت هوآوی Honor 8C در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خودش بسیار مقرون به صرفه در نظر گرفته شده و ظاهر زیبای آن سبب می‌شود که دستگاه در یک نگاه بتواند توجه افراد را جلب کند. یکی دیگر از اصلی ترین ویژگی های مثبت این گوشی مربوط به شارژدهی بسیار خوب باتری آن و پشتیبانی از قابلیت شارژ سریع 10 واتی می‌شود. در بخش زیر اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این اسمارتفون را مشخص کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و شیک
  • صفحه نمایش بزرگ و با حاشیه های باریک
  • پردازنده و رم مناسب نسبت به قیمت
  • شارژدهی عالی باتری
  • سرعت شارژ باتری مطلوب
  • قیمت بسیار عالی

 

نقاط ضعف:

  • بدنه پلاستیکی و حساس به خراشیده شدن
  •