نقد و بررسی هوآوی P30 Lite (پی 30 لایت): خوش قیمت و زیبا

نقد و بررسی 25 تیر 1398 علی مظفری

نقد و بررسی هوآوی P30 Lite (پی 30 لایت): خوش قیمت و زیبا

به جرئت می‌توانیم بگوییم که گوشی پی 30 لایت هوآوی (Huawei P30 Lite) یکی از بهترین گوشی های مقرون به صرفه و میان رده جدید این شرکت است که واقعا از کیفیت ساخت و ظاهر خوبی بهره می‌برد و می‌تواند گزینه خرید عالی برای علاقمندان به اسمارتفون های اندرویدی باشد. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی P30 Lite بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی این گوشی داشته باشیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه و معرفی Huawei P30 Lite (هوآوی پی 30 لایت)

شرکت هوآوی همیشه سعی کرده با عرضه گوشی های خوش قیمت توجه کاربران را جلب کند و به رقیب جدی تری برای سایر شرکت های رقیب نظیر سامسونگ، اپل و غیره تبدیل شود. اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به موضوع نگاه کنیم باید بگوییم که هوآوی واقعا در این راستا موفق بوده و توانسته به جایگاه بزرگی در صنعت موبایل دست پیدا کند. یکی از جدیدترین گوشی های خوش قیمت این شرکت گوشی Huawei P30 Lite است که در ماه مارس (March) سال 2019 شاهد رونمایی آن بودیم. هوآوی P30 Lite از ظاهری زیباست و سخت افزاری خوب را در کنار قیمتی مناسب ارائه کرده و به نوعی یک پکیج کامل برای علاقمندان به گوشی های میان رده و خوش قیمت است. اگر از افرادی هستید که به دنبال خرید یک گوشی اندرویدی خوش قیمت هستند مطمئنا P30 Lite هوآوی می‌تواند گزینه خرید عالی برایتان باشد.

قیمت هوآوی P30 لایت در مقایسه با قیمت اغلب گوشی های هم رده خودش واقعا رقابتی در نظر گرفته شده و همین مسئله منجر به افزایش استقبال کاربران از این اسمارتفون (smartphone) شده است. این گوشی هم اکنون (در زمان تدوین این مطلب) با قیمتی در حدود 4 میلیون تومان به فروش می‌رسد. دوربین خوب، ظاهر زیبا، پردازنده و رم مناسب و خیلی ویژگی های مثبت دیگر در این گوشی وجود دارند. اما آیا هوآوی پی 30 لایت گزینه خرید مناسبی برای شماست؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق به نقد و بررسی هوآوی P30 Lite بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی آن را مشخص کنیم. با مقایسه نقاط قوت و ضعف این گوشی با انتظارات و نیازهای خودتان می‌توانید مشخص کنید که آیا خرید P30 Lite هوآوی برایتان انتخاب درستی خواهد بود یا خیر! با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی هوآوی P30 Lite : سبک طراحی و ظاهر

بدون تردید یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی P30 لایت مربوط به ظاهر شیک، زیبا و به روزش می‌شود اما آیا دستگاه کیفیت ساخت خوبی هم دارد؟ فریم اصلی این اسمارتفون پلاستیکی طراحی شده اما قاب پشت و پنل جلوی آن شیشه‌ای هستند و به همین جهت هم بسیار براق و جذاب به نظر می‌رسند. وقتی از نمای پشت به قاب این گوشی نگاه کنید، براق بودن آن به طور کامل قابل درک خواهد بود و این موضوع بر زیبایی های محصول می‌افزاید. هوآوی پی 30 لایت حدود 159 گرم وزن دارد و بدنه آن ابعاد 7.4 در 72.7 در 152.9 میلیمتری را ارائه کرده است تا با در دست گرفتن محصول حس خوبی به کاربر منتقل شود. این گوشی واقعا خوش دست است و وقتی آن را در دست بگیرید اصلا حس در دست گرفتن یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه را نخواهید داشت. بنابراین از نظر ظاهر و زیبایی هوآوی P30 Lite واقعا گوشی خوبی است.

 

بررسی هوآوی P30 Lite

 

در گوشه قاب پشت این گوشی لنزهای دوربین اصلی سه‌گانه آن تعبیه شده‌اند و تقریبا در بخش فوقانی و وسط قاب پشت آن هم اسکنر انگشت دایره‌ای شکلی نصب است. در بررسی هوآوی P30 Lite مشخص شد که سرعت عمل و دقت این اسکنر خوب است و به مرور زمان هم خیلی با افت کیفیت رو به رو نمی‌شود. بنابراین می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که Huawei P30 Lite از قابلیت اسکن چهره از طریق دوربین سلفی گوشی هم پشتیبانی می‌کند اما کیفیت و دقت عملکرد این قابلیت در دستگاه چندان زیاد نیست و بهتر است از همان اسکنر نگشت گوشی استفاده شود. هوآوی پی 30 لایت قابلیت نصب همزمان دو سیم کارت را دارد و از یک اسپیکر واحد بهره می‌برد که صدای خروجی از آن کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 9 اس | Redmi Note 9S

وقتی از نمای رو به رو هم به گوشی هوآوی پی 30 لایت نگاه کنید باز هم جذب سبک طراحی خوب آن خواهید شد. اگرچه نوآوری خاصی در طراحی این گوشی دیده نمی‌شود اما تجهیز دستگاه به صفحه نمایش بزرگ و بدون حاشیه سبب شده که ظاهر آن از نمای رو به رو جذاب به نظر آید. صفحه نمایش بزرگ این گوشی در بخش فوقانی خود یک زائده کوچک تحت عنوان ناچ (Notch) دارد که لنز دوربین سلفی گوشی در آن بخش نصب است. جالب است بدانید که زیر این لنز یک چراغ LED کوچک نصب شده که نقش چراغ نوتیفیکیشن را ایفاء می‌کند و در حالتی که صفحه نمایش گوشی خاموش است می‌تواند با چشمک زدن شما را از وجود نوتیفیکیشن در دستگاه آگاه سازد. ضمنا گوشی P30 لایت هوآوی از سوکت شارژ یو اس بی سی (USB Type C) بهره می‌برد.

 

بررسی هوآوی P30 Lite

 

بنابراین در یک جمع‌بندی کلی از این بخش بررسی هوآوی P30 Lite می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که گوشی مذکور علیرغم قیمت مناسبی که دارد از کیفیت ساخت، سبک طراحی و ظاهری خوبی بهره می‌برد. به عقیده ما ظاهر شیک و زیبای این گوشی یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن است و کیفیت خوب اسکنر انگشت دستگاه هم نباید نادیده گرفته شود. زمانی که این گوشی را در دست می‌گیرید اصلا حس در دست گرفتن یک اسمارتفون میان رده و مقرون به صرفه را نخواهید داشت. پس اگر به ظاهر گوشی اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید از خرید Huawei P30 Lite پشیمان نمی‌شوید و این گوشی گزینه خرید خوبی برایتان است.

 

نقد و بررسی هوآوی P30 Lite : صفحه نمایش

در این بخش از نقد و بررسی هوآوی P30 Lite در رابطه با صفحه نمایش گوشی و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم. ابتدا ویژگی های اصلی نمایشگر دستگاه را مرور خواهیم کرد. صفحه نمایشی که در گوشی پی 30 لایت هوآوی بکار رفته 6.15 اینچی و از نوع IPS LCD است و حاشیه های بسیار باریکی دارد. حاشیه های صفحه نمایش این گوشی به قدری باریک است که حدود 84.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را نمایشگر دستگاه احاطه می‌شود. همانطور که در بخش قبل گفتیم این مسئله سبب شده گوشی از نمای رو به رو زیبا و جذاب به نظر برسد. رزولوشن صفحه نمایش هوآوی پی 30 لایت معادل 2312 در 1080 پیکسل در نظر گرفته شده و بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 415 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی بسیار عالی برای یک پنل نمایشگر 6.15 اینچی است. ضمنا در بررسی هوآوی P30 لایت مشخص شد که صفحه نمایش گوشی در برابر تماس با اشیای نوک تیز حساس است و باید حتما روی آن با یک لایه گلس ال سی دی پوشانده شود.

 

بررسی هوآوی P30 Lite

 

کیفیت نمایش محتوا بر روی صفحه نمایش گوشی P30 لایت خوب و مناسب است و اگر اهل تماشای فیلم و سریال باشید، می‌توانید از این گوشی بدین منظور استفاده کنید. وبگردی هم در صفحه نمایش 6.15 اینچی گوشی لذت ‌بخش خواهد بود. تراکم پیکسلی خوب صفحه نمایش کمک می‌کند که کیفیت محتوای روی تصویر بیشتر شود و شارپنس و شادابی خوبی از جانب آن ارائه گردد. اما به تفکیک پذیری رنگ ها و کنتراست در نمایشگر Huawei P30 Lite می‌توانست وضعیت بهتری داشته باشد. البته عملکرد نمایشگر گوشی در این زمینه بد نیست اما جای پیشرفت دارد. از نظر روشنایی هم صفحه نمایش گوشی وضعیت معمولی و قابل قبولی را ارائه می‌کند و با برای استفاده از آن در محیط های باز و تحت تابش نور باید شدت روشنایی نمایشگر بر روی 100 درصد تنظیم شود، در غیر این صورت ممکن است در برخی مواقع تفکیک و تشخیص محتوای روی صفحه کمی دشوار باشد. بنابراین به طور کلی می‌توان اینطور بیان کرد که کیفیت صفحه نمایش گوشی هوآوی پی 30 لایت قابل قبول و مطلوب است و در قبال قیمت دستگاه وضعیت بسیار خوبی را ارائه می‌کند.

 

نقد و بررسی هوآوی P30 Lite : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی گوشی P30 Lite هوآوی نصب شده اندروید 9 پای (Android 9 Pie) خواهد بود و رابط کاربری EMUI 9.0 هم در کنار آن نصب و راه‌اندازی می‌شود. بنابراین از نظر به روز بودن بستر نرم افزاری گوشی پی 30 لایت وضعیت خوبی دارد. اما بستر نرم افزاری دستگاه چقدر عملکرد روانی دارد و چه قابلیت هایی را ارائه می‌کند؟ خوشبختانه در بررسی هوآوی P30 لایت مشخص شد که بستر نرم افزاری دستگاه و رابط کاربری EMUI 9.0 در آن عملکرد روان و بدون مشکلی دارند و برای استفاده عادی از دستگاه هیچ لگ و تاخیری در آن به وجود نمی‌آید. طبیعتا تحت فشار قرار گرفتن حافظه داخلی گوشی و ذخیره کردن حجم زیادی از اطلاعات در داخل دستگاه می‌تواند کمی آن را تحت فشار قرار دهید و لگ هایی در بستر نرم افزاری گوشی به وجود آورد، اما در حالت عادی هیچ تاخیر و لگی در عملکرد هوآوی P30 Lite مشاهده نمی‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A10 سامسونگ: ارزان قیمت و خوش ساخت

تعداد اپلیکیشن های پیش فرض نصب شده روی دستگاه زیاد است و قابلیت هایی که توسط رابط EMUI ارائه شده‌اند هم واقعا متعدد هستند. این امر منجر شده رابط گوشی کمی سنگین شود اما اگر به وجود قابلیت های نرم افزاری زیاد در یک گوشی علاقه دارید، هوآوی پی 30 لایت می‌تواند چندین ساعت شما را درگیر خود و شناخت قابلیت های مختلفی که در بستر نرم افزاری آن ارائه شده‌اند کند! به عنوان مثال بخش اپ دراور (App Drawer) به طور پیش فرض در رابط این گوشی حذف شده اما شما می‌توانید از طریق منوی تنظیمات دوباره آن را به رابط دستگاه بازگردانید. همچنین امکان حذف سه دکمه مجازی لبه زیرین صفحه نمایش و تعامل با گوشی از طریق دستورات اشاره‌ای هم در رابط EMUI گوشی P30 Lite ارائه شده است. دستورات اشاره جالب دیگری مثل پایین کشیدن انگشت بر روی اسکنر برای پایین آمدن نوار نوتیفیکیشن ها و غیره هم توسط Huawei P30 Lite پشتیبانی می‌شود.

 

بررسی هوآوی P30 Lite

 

بنابراین بستر نرم افزاری گوشی هوآوی P30 لایت شامل قابلیت های متعددی خواهد بود و عملکرد نسبتا روانی هم دارد. نصب و اجرای اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و غیره در آن بدون مشکل انجام می‌شوند اما همانطور که قبلا گفتیم، تحت فشار قرار گرفتن حافظه گوشی و افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه می‌تواند منجر به بروز لگ و تاخیرهایی در آن شود. سنگین بودن رابط و بستر نرم افزاری گوشی و اپلیکیشن های پیش فرض زیادی که روی آن نصب هستند هم خیلی جالب به نظر نمی‌رسند. در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که گوشی P30 Lite از نظر نرم افزاری و سیستم عامل وضعیت قابل قبولی دارد و اگر تجربه استفاده از گوشی های هوآوی را داشته باشید، بدون تردید از بستر نرم افزاری و رابط این گوشی لذت خواهید برد.

 

نقد و بررسی هوآوی P30 Lite : پردازنده، رم و حافظه داخلی

حتما می‌خواهید بدانید که گوشی مقرون به صرفه و خوش قیمت گوشی هوآوی P30 Lite از نظر قدرت عملکرد و پردازشی چگونه است؟ در این بخش از نقد و بررسی هوآوی P30 Lite در رابطه با این موضوع صحبت می‌کنیم. تراشه‌ای که شرکت هوآوی در قلب گوشی مذکور بکار برده تراشه کرین 710 است که طی فرآیند 12 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. این تراشه از تراشه های جدید شرکت هوآوی محسوب می‌شود و هشت هسته پردازشگر مرکزی آن در دو کلاستر (دسته) چهار عضوی دسته‌بندی شده‌اند. چهار هسته کلاستر اول از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس 1.7 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و چهار هسته کلاستر دوم هم از نوع Cortex-A73 بوده و فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتزی دارند. ضمنا پردازنده گرافیکی Mali-G51 MP4 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. این گوشی از نظر رم در دو نسخه 4 و 6 گیگابایتی عرضه شده و حافظه داخلی آن هم ظرفیت 128 گیگابایتی دارد.

 

بررسی هوآوی P30 Lite

 

ضمنا گوشی Huawei P30 Lite از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) پشتیبانی به عمل می‌آورد. لازم به ذکر است نسخه‌ای از گوشی P30 Lite که ما در این بررسی از آن استفاده کردیم به رم 4 گیگابایتی مجهز بوده است. با توجه به قیمتی که گوشی پی 30 لایت دارد نباید انتظارات خیلی بالایی از آن داشته باشیم و به نوعی باید واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم. برای درک پتانسیل پردازشی این گوشی ما بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) را روی آن نصب و برای مدت زمان 10 دقیقه اجرا کردیم و سپس از بازی خارج شدیم و مابین اپلیکیشن های اخیر دستگاه جهش داشتم. نتیجه بررسی هوآوی P30 Lite نشان داد که این گوشی قدرت خوبی در اجرای بازی پابجی موبایل دارد اما باید تنظیمات گرافیکی بازی را روی سطح متوسط قرار دهید. بدنه گوشی با افزایش مدت زمان بازی داغ تر می‌شود و شدت داغ شدن آن ممکن است کمی آزاردهنده باشد اما خللی در اجرای بازی ایجاد نمی‌کند. در برخی موارد محدود هم لگ و تاخیرهایی در حین بازی مشاهده شد که شدت آن ها زیاد نبودند و قابل چشم پوشی هستند. بعد از اجرای بازی و جهش مابین اپلیکیشن های پس زمینه هم کمی تاخیر در عملکرد گوشی به وجود آمد اما این تاخیر بعد از چند ثانیه به طور کامل از بین رفت. پس به طور کلی می‌توان اینطور نتیجه گرفت که گوشی P30 شاید یک گوشی عالی برای انجام طولانی مدت بازی های اندرویدی سنگین نباشد اما برای انجام کوتاه مدت بازی های اندرویدی سنگین مناسب است و مشکلی در عملکرد آن به وجود نمی‌آید. با توجه به قیمتی که این اسمارتفون دارد، پتانسیل پردازشی آن کاملا قابل قول است.

 

نقد و بررسی هوآوی P30 Lite : دوربین اصلی و سلفی

در این بخش از نقد و بررسی هوآوی P30 Lite در رابطه با دوربین های اصلی و سلفی گوشی صحبت می‌کنیم. دوربین اصلی این گوشی از سه لنز 48، 8 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب از نوع واید (Wide)، اولتراواید (Ultrawide) و عمقی (Depth) هستند. ضمنا نسخه‌ای از این گوشی هم با ترکیب دوربین 24، 8 و 2 مگاپیکسلی هم در عرضه شده است. قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره (با پس زمینه تار)، HDR، ضبط ویدئو های فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه و Gyro-EIS هم توسط دوربین اصلی این گوشی پشتیبانی می‌شوند. ضمنا یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی دستگاه در نظر گرفته شده است. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی چطور است؟ در بررسی هوآوی P30 Lite مشخص شد که با دوربین اصلی و سه‌گانه این گوشی می‌توان در محیط های با نور خوب عکس های خیلی عالی ضبط کرد. عکس های با زاویه گسترده و عکس های پرتره هم در این شرایط با کیفیت عالی ضبط می‌شوند و جزئیات بسیار خوبی دارند.

 

بررسی هوآوی P30 Lite

 

در محیط های کم نور و تاریک کمی کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی افت می‌کند. برای رفع این مشکل می‌توان حالت شب (Night Mode) دوربین را فعال کرد که به طرز قابل ملاحظه‌ای کیفیت ضبط عکس در محیط های تاریک را افزایش می‌دهد. بنابراین در مجموع می‌توان گفت که دوربین اصلی گوشی P30 لایت هوآوی کیفیت خوبی دارد و می‌تواند نیازهای افراد علاقمند به عکسبرداری با دوربین اصلی گوشی را برطرف سازد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE : دو گوشی زیبا و خوش دست

در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی از یک لنز 24 مگاپیکسلی (در برخی مدل ها 32 مگاپیکسلی) تشکیل شده که دیافراگم F/2.0 دارد. کیفیت عملکرد دوربین سلفی این گوشی واقعا خوب است و به عقیده ما بازده بهتری در مقایسه با دوربین اصلی دارد! با دوربین سلفی این گوشی می‌توانید عکس های بسیار دقیق و زیبایی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی ضبط کنید. البته کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی در محیط های کم نور کمی افت می‌کند اما با این حال وضعیت عالی دارد. عکس های پرتره سلفی هم توسط دوربین سلفی گوشی پی 30 لایت با کیفیت بسیار مطلوبی قابل ضبط هستند. بنابراین گوشی P30 Lite برای علاقمندان به ضبط عکس های سلفی هم گزینه خرید عالی است. در مجموع گوشی هوآوی P30 Lite از دوربین اصلی و سلفی بسیار خوبی بهره می‌برد.

 

نقد و بررسی هوآوی P30 Lite : باتری و شارژدهی

در آخرین بخش نقد و بررسی هوآوی P30 Lite در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در قلب این گوشی بکار رفته از نوع لیتیوم پلیمری بوده و ظرفیت 3340 میلی آمپر ساعتی دارد. در بررسی هوآوی P30 Lite مشخص شد که باتری این گوشی با یک بار شارژ می‌تواند برای مدت زمان یک روز انرژی مورد نیاز دستگاه را در حالت عادی تامین کند. طبیعتا اگر استفاده شما از گوشی زیاد باشد، سرعت خالی شدن شارژ باتری افزایش می‌یابد و ممکن است در طول روز هم به شارژر موبایل خود نیاز پیدا کنید. بنابراین قدرت شارژدهی باتری گوشی هوآوی پی 30 لایت خیلی جالب توجه نیست و حداقل در مقایسه با قدرت شارژدهی باتری هوآوی P30 Pro حرفی برای گفتن ندارد.

اما از سمت دیگر Huawei P30 Lite از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. شارژر فابریک این گوشی 18 واتی است و تقریبا ظرف 30 دقیقه باتری دستگاه را 34 درصد شارژ می‌کند و در مدت زمان 90 دقیقه هم فول شارژ باتری گوشی را امکانپذیر خواهد کرد. بنابراین اگر به سرعت شارژ باتری اهمیت می‌دهید و دوست دارید گوشی شما از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی به عمل آورد، بنابراین خرید گوشی هوآوی پی 30 لایت انتخاب مناسبی برایتان خواهد بود. لازم به اشاره است که گوشی مذکور قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی شارژ بیسیم را ارائه نمی‌کند.

 

بررسی هوآوی P30 Lite

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی هوآوی P30 Lite (پی 30 لایت) پرداختیم. این گوشی با قیمت مناسب خود (حدود 4 میلیون تومان در زمان تدوین این مطلب) پتانسیل بسیار خوبی دارد و می‌تواند گزینه خرید عالی برای هر کاربر علاقمند به اسمارتفون های اندرویدی باشد. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی و ظاهر زیبا و شیک
  • صفحه نمایش بزرگ و بدون حاشیه
  • سیستم عامل به روز و بستر نرم افزاری غنی
  • پردازنده و رم خوب (نسبت به قیمت)
  • دوربین اصلی خوب
  • دوربین سلفی بسیار خوب
  • سرعت شارژ باتری بالا و پشتیبانی از قابلیت شارژ سریع
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • شارژدهی نه چندان عالی باتری