بررسی Honor 7A هوآوی : میان رده‌ای با دوربین و قیمت مناسب!

نقد و بررسی 06 مهر 1397 علی مظفری

بررسی Honor 7A هوآوی : میان رده‌ای با دوربین و قیمت مناسب!

گوشی Honor 7A یکی از بهترین گوشی های مقرون به صرفه‌ای است که می‌توانید با آن عکس های با کیفیتی ضبط کنید. این گوش طراحی خوبی دارد و از اسکنر انگشت هم بهره می‌برد، بنابراین می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی Honor 7A هوآوی بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

معرفی Honor 7A هوآوی (Huawei Honor 7A)

یکی دیگر از گوشی های خوب و مقرون به صرفه‌ای که شرکت هوآوی در سال 2018 رونمایی کرده، گوشی Honor 7A یا آنر 7A است. این گوشی از طراحی خوب و شکیلی بهره می‌برد و سخت افزاری نسبتا خوب را هم ارائه می‌کند. با توجه به اینکه گوشی در ماه آوریل (April) سال 2018 معرفی شده، جای تعجبی ندارد که اندروید 8.0 اوریو به طور پیش فرض روی آن نصب باشد. بهره‌مندی از اسکنر انگشت، بدنه فلزی شیشه‌ای و دوربین خوب هم از دیگر ویژگی های آنر 7A هوآوی محسوب می‌شود.

بنابراین اگر با بودجه‌ای محدود قصد خرید یک گوشی با کیفیت و مقرون به صرفه را دارید، شک نکنید که هوآوی Honor 7A یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی Honor 7A پرداخته و این گوشی هوشمند را از جنبه های مختلف زیر ذره‌بین قرار دهیم و نهایتا به لیستی از نقاط قوت و ضعف آن دست یابیم. بنابراین اگر قصد خرید گوشی آنر 7A هوآوی را دارید، توصیه می‌کنیم با ما و ادامه این بررسی اختصاصی همراه باشید.

بررسی Honor 7A هوآوی: طراحی و ظاهر

اگرچه هوآوی آنر 7A یک گوشی میان رده است، اما هوآوی سعی کرده کیفیت ساخت آن را بالا نگه دارد و ظاهر آن را هم نزدیک به گوشی های مدرن طراحی کند. در این راستا هوآوی از ترکیب فلز و شیشه برای ساخت بدنه Honor 7A استفاده کرده است. فریم اصلی و قاب پشت این گوشی از آلومینیوم ساخته شده‌اند و پنل جلوی گوشی با شیشه پوشانده می‌شود. بنابراین آنر 7A از بدنه فلزی شیشه‌ای بهره می‌برد. ابعاد بدنه آن 7.8 در 73 در 152.4 میلیمتر بوده و دستگاه حدود 150 گرم وزن دارد که وزن مناسبی برای این گوشی است.

 

بررسی Honor 7A هوآوی

 

زمانی که از نمای جلو به صفحه نمایش Honor 7A نگاه می‌کنید به خوبی درک خواهید کرد که هوآوی تا چه اندازه سعی داشته این گوشی مقرون به صرفه را با ظاهری مدرن تر روانه بازار کند. حاشیه های سمت راست و چپ صفحه نمایش دستگاه بسیار باریک هستند و در دو لبه فوقانی و زیرین نمایشگر گوشی هم حاشیه های نه چندان ضخیمی وجود دارد. نمایشگر آنر 7A تقریبا چیزی در حدود 75.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را شامل می‌شود و این مسئله منجر شده ظاهر دستگاه حداقل از نمای رو به رو زیبا و مدرن به نظر برسد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 7 پرو (Redmi Note 7 Pro)

در قاب پشت Honor 7A اسکنر انگشت دایره‌ای شکل آن تعبیه شده و در گوشه سمت چپ و بالای قاب پشت گوشی هم دوربین دوگانه آن دیده می‌شود. بهره‌مندی این گوشی میان رده از اسکنر انگشت بدون تردید یکی از ویژگی های خوب و کاربرپسند آن خواهد بود و همین مسئله برای دوربین دوگانه دستگاه هم صدق می‌کند. هوآوی آنر 7A قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و در رنگ های مشکی، آبی و طلایی روانه بازار شده است.

 

بررسی Honor 7A هوآوی

 

بنابراین به طور کلی باید بگوییم که هوآوی Honor 7A از نظر طراحی و ظاهر نمره قابل قبولی از ما دریافت می‌کند. این گوشی تقریبا تمام نقاط مثبت طراحی که انتظار داریم در یک گوشی میان رده وجود داشته باشند را دارد. مطمئنا شما هم از این نظر با ما موافق خواهید بود.

بررسی Honor 7A هوآوی: صفحه نمایش

در این بخش از بررسی Honor 7A هوآوی وضعیت صفحه نمایش این گوشی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. متاسفانه برخلاف اغلب ویژگی های مثبتی که آنر 7A دارد، صفحه نمایش آن وضعیت خیلی مطلوبی را به همراه نداشته و نمی‌توان آن را جزوی از نقاط قوت دستگاه محسوب کرد. صفحه نمایش گوشی 5.7 اینچی و از نوع IPS LCD بوده و وضوح تصویر 1440 در 720 پیکسل یا اصطلاحا اچ دی پلاس را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 282 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار چندان جالبی نیست! نسبت تصویر گوشی هم 18 به 9 است.

کاملا مشخص است که نمایشگر بزرگ Honor 7A هوآوی از نظر وضوح تصویر و تراکم پیکسلی وضعیت خیلی مطلوبی ندارد. متاسفانه صفحه نمایش دستگاه در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم هم خیلی خوب عمل نمی‌کند و برای مشاهده کاملا محتوای آن باید حتما روشنایی نمایشگر را روی 90 یا 100 درصد قرار دهید. البته نباید فراموش کنیم که آنر 7A هوآوی یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه است و به هر حال باید با کم کردن کیفیت برخی از بخش های سخت افزاری دستگاه، کاهش هزینه تولید آن امکانپذیر شود. مطمئنا یکی از این بخش های سخت افزاری صفحه نمایش این گوشی بوده است.

 

بررسی Honor 7A هوآوی

 

تنها نقطه قوت صفحه نمایش هوآوی Honor 7A مربوط به بزرگ بودن و همچنین حاشیه های باریک آن می‌شود که سبب شده ظاهری مدرن و به روز برای دستگاه به ارمغان آورده شود. طبق آمار نمایشگر این گوشی تقریبا چیزی در حدود 75.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته است. هوآوی برای دستیابی به این وضعیت حاشیه های دو سمت راست و چپ نمایشگر را کاملا باریک طراحی کرده و با حذف دکمه هوم از لبه زیرین صفحه نمایش تا حد امکان لبه های فوقانی و زیرین نمایشگر دستگاه را هم باریک تر کرده است.

بررسی Honor 7A هوآوی: سیستم عامل و رابط کاربری

به دلیل اینکه هوآوی آنر 7A در آوریل سال 2018 معرفی شده، بنابراین از سیستم عامل اندروید 8 اوریو هم بهره می‌برد و این مسئله یک نقطه قوت نرم افزاری برای آن است. در کنار سیستم عامل اندروید 8.0 اوریو رابط کاربری اختصاصی هوآوی با نام EMUI 8.0 هم نصب خواهد بود. مطمئنا نمی‌توان مدعی شد که رابط کاربری EMUI یکی از بهترین رابط کاربری هایی است که روی اندروید نصب می‌شود اما EMUI 8.0 نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد و عملکردی بهینه‌تر، روان‌تر و کم اختلال‌تر را ارائه می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

هوآوی سعی کرده در EMUI 8.0 بیشتر رابط کاربری گوشی را به سمت المان هایی سوق دهد که در سیستم عامل iOS اپل شاهد آن هستیم. در این رابط کاربری بخش اپ دراور (App Drawer) به طور پیش فرض حذف شده و آیکون تمام اپلیکیشن ها بر روی هوم اسکرین قابل مشاهده هستند. البته هوآوی در بخش تنظیمات (Settings) رابط کاربری اختصاصی خود گزینه ها و آپشن های متعددی را برای شخصی سازی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. گذشته از ویژگی های بصری، خوشبختانه رابط کاربری Honor 7A از نظر روان بودن عملکرد هم وضعیت خوبی دارد.

 

بررسی Honor 7A هوآوی

 

زمانی که در بخش های مختلف نظیر منوی تنظیمات و اپلیکیشن های مختلف Honor 7A پرسه می‌زنید هیچ لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد، اما در برخی موارد که اپلیکیشن های سنگینی در گوشی نصب و اجرا شوند، کمی لگ و تاخیر در رابط آن نمایان می‌شود. همچنین زمانی که حافظه داخلی گوشی رو به سمت پر شدن سوق پیدا کند هم به تدریج لگ و تاخیرهای رابط کاربری دستگاه بیشتر می‌شوند که بروز این مسئله در گوشی های میان رده طبیعی و قابل درک است. به طور کلی باید بگوییم که هوآوی آنر 7A از نظر سیستم عامل و رابط کاربری وضعیت مطلوبی دارد و در رده قیمتی خودش یک گوشی مناسب است.

 

بررسی Honor 7A هوآوی: پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی دیگر از اجزای سخت افزاری که هوآوی با محدود کردن آن سعی داشته هزینه تولید Honor 7A را کاهش دهد و قیمتی مقرون به صرفه‌تر را برای آن ایجاد کند، تراشه‌ای است که در قلب گوشی از آن استفاده به عمل می‌آید. متاسفانه آنر 7A هوآوی از تراشه اسنپدراگون 430 کوالکام بهره می‌برد که یک تاشه رده پایین بوده و قدرت مطلوبی ندارد. این تراشه از یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای تشکیل شده که هشت هسته آن در دو مجموعه مختلف عضوی دسته‌بندی می‌شوند. در مجموعه نخست چهار هسته پردازشگر Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.1 گیگاهرتز وجود دارند و دسته دوم هم شامل چهار هسته پردازشگر Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتز می‌شود. پردازنده گرافیکی آدرنو 505 هم در کنار پردازنده مرکزی آن ایفای نقش می‌کند.

 

بررسی Honor 7A هوآوی

 

هوآوی Honor 7A از نظر رم شامل دو نسخه مختلف می‌شود که به ترتیب ظرفیت های 2 و 3 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. نسخه مجهز به رم 2 گیگابایتی این گوشی می‌تواند از حافظه داخلی 16 یا 32 گیگابایتی بهره‌مند باشد اما نسخه مجهز به رم 3 گیگابایتی آن فقط شامل یک آپشن حافظه داخلی می‌شود که ظرفیت 32 گیگابایتی دارد. بنابراین در مجموع گوشی شامل سه نسخه می‌شود که به ترتیب از رم 2 و حافظه 16 گیگابایتی، رم 2 و حافظه 32 گیگابایتی و رم 3 و حافظه 32 گیگابایتی بهره‌مند خواهند بود. لازم به اشاره است که آنر 7A هوآوی از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند و با استفاده از حافظه میکرو‌ اس دی می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد.

اما قدرت پردازشی Honor 7A چگونه است؟ با توجه به تراشه‌ای که قلب این گوشی از آن استفاده به عمل آمده نباید انتظار داشته باشید که دستگاه پتانسیل عالی برای پردازش داده های مختلف داشته باشد. اگر می‌خواهید از گوشی برای رفع نیازهای روزمره خود استفاده کنید، آنر 7A هوآوی گزینه خرید خوبی برایتان خواهد بود، اما اگر می‌خواهید گوشی بخرید که تا چند سال آینده به خوبی برایتان کار کند و از پس اجرای اپلیکیشن های مختلف و سنگین بر آید، مطمئن باشید Honor 7A گزینه خرید مناسبی برایتان نخواهد بود. پس با آگاهی از این مسئله که قدرت پردازشی آنر 7A هوآوی زیاد نیست تصمیم نهایی خود بگیرید.

 

بررسی Honor 7A هوآوی: دوربین

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که باید در بررسی Honor 7A هوآوی به آن اشاره کنیم مربوط به دوربین این گوشی می‌شود. خوشبختانه دوربین هوآوی آنر 7A کیفیت خوبی دارد و از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. دوربین اصلی گوشی از نوع دوگانه بوده و از دو لنز 13 و 2 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود. دیافراگم لنز دوربین 13 مگاپیکسلی این مجموعه F/2.2 است و این لنز از فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی به عمل می‌آورد. لنز دوربین 2 مگاپیکسلی مجموعه دوربین اصلی گوشی هم از نوع عمقی است. دوربین اصلی Honor 7A هوآوی از قابلیت HDR و عکسبرداری پانوراما و بوکه (Boke) هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمنا یک چراغ فلش LED هم در کنار دوربین دوگانه و اصلی این گوشی نصب شده تا ضبط عکس در محیط های تاریک را امکانپذیر کند.

 

بررسی Honor 7A هوآوی

 

دوربین اصلی Honor 7A هوآوی عملکرد بسیار خوبی دارد و کیفیتی فراتر از قیمت دستگاه را ارائه می‌کند. بنابراین اگر به دوربین گوشی اهمیت می‌دهید، احتمالا آنر 7A می‌تواند شما را راضی نگه دارد. دوربین سلفی این گوشی هم از یک سنسور 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که یک چراغ فلش LED اختصاصی هم دارد. خوشبختانه در بررسی های عملی صورت گرفته مشخص شد که کیفیت عملکرد دوربین سلفی Honor 7A هم بسیار خوب بوده و از دیگر نقاط قوت آن محسوب می‌شود. بنابراین اگر به عکسبرداری با گوشی علاقه داشته باشید، آنر 7A هوآوی رضایت شما را جلب خواهد کرد.

 

بررسی Honor 7A هوآوی: باتری و شارژدهی

یکی دیگر از عوامل مهمی که باید در بررسی Honor 7A هوآوی به آن توجه شود مسئله باتری و توان شارژدهی آن است. آنر 7A هوآوی از یک باتری لیتیوم یونی 3000 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد که در حالت عادی توسط کاربر قابل تعویض نیست. با توجه به تراشه و صفحه نمایش نه چندان عالی که در این گوشی بکار رفته، پیش‌بینی می‌شود باتری 3000 میلی آمپر ساعتی آن به خوبی از پس تامین انرژی دستگاه بر آید. خوشبختانه در بررسی های صورت گرفته هم همین نتیجه به عمل آمد. باتری Honor 7A هوآوی به خوبی نشان داد که خیلی راحت تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را در حالت استفاده نرمال از آن تامین می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

اگر از افرادی باشید که زیاد با گوشی کار نمی‌کنند، احتمالا باتری آنر 7A با یک بار شارژ تا دو روز هم می‌تواند برایتان دوام بیاورد. کاربرانی که از گوشی استفاده سنگین و زیاد به عمل می‌آورند هم احتمالا با یک بار شارژ باتری Honor 7A تا 1 روز قادر به استفاده از دستگاه خواهند بود. متاسفانه هوآوی آنر 7A از قابلیت شارژ سریع و شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند و بدین سبب باید مدت زمانی نسبتا طولانی را برای شارژ شدن باتری آن منتظر باشید. طبق بررسی صورت گرفته شارژ مجدد باتری این گوشی از صفر تا 100 درصد به زمانی در حدود 110 دقیقه نیاز دارد. بنابراین شارژدهی باتری Honor 7A بسیار خوب است اما سرعت شارژ مجدد آن چنگی به دل نمی‌زند.

 

بررسی Honor 7A هوآوی

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی Honor 7A هوی پرداختیم. این گوشی شاید صفحه نمایش و پردازنده قدرتمندی نداشته باشد اما در قابل قیمت مقرون به صرفه‌ و مناسبی که ارائه می‌کند دوربین خوب، سیستم عامل به روز، ظاهر زیبا و باتری قدرتمند را در اختیارتان قرار خواهد داد. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی در ادامه عنوان شده‌اند.

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و ظاهر به روز
  • دوربین خوب
  • سیستم عامل به روز
  • شارژدهی عالی باتری
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • رزولوشن نه چندان خوب صفحه نمایش
  • پردازنده نسبتا ضعیف