نقد و بررسی هوآوی وای 9 2019 : زیبا، خوش دست و خوش قیمت

نقد و بررسی 19 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی هوآوی وای 9 2019 : زیبا، خوش دست و خوش قیمت

جدیدترین مدل گوشی وای 9 هوآوی که با نام اختصاصی Huawei Y9 2019 روانه بازار شده، خیلی زود توانسته به یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین محصولات این برند چینی تبدیل شود. طراحی زیبا و با کیفیت، ظاهر مناسب، صفحه نمایش خوب و قیمت مقرون به صرفه برخی از ویژگی های مثبت این گوشی هستند. در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی وای 9 2019 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

مقدمه

هوآوی همیشه سعی می‌کند گوشی های موبایل خودش را در رده های کیفی و قیمتی مختلف روانه بازار سازد تا هر کاربری با هر بودجه‌ای که دارد قادر به خرید یکی از اسمارتفون های این شرکت باشد. در این میان سعی شرکت هوآوی این است که بهترین کیفیت را در قبال بهترین قیمت برای کاربران ارائه کند. گوشی هوآوی وای 9 2019 یکی از اسمارتفون هاییست که به عقیده ما اوج موفقیت های هوآوی در راستای تولید و عرضه گوشی های با کیفیت و مقرون به صرفه را نشان می‌دهد. هوآوی Y9 2019 در ماه اکتبر (October) سال 2018 معرفی شد اما با عنوان Y9 2019 به بازار عرضه شده است. این گوشی نقاط قوت زیادی دارد و به همین دلیل می‌تواند از گزینه های خرید برتر خیلی از کاربران باشد.

طراحی با کیفیت، ظاهر زیبا، صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت مطلوب، رم مناسب و دوربین خوب برخی از ویژگی های مثبت و بارز گوشی Y9 2019 هوآوی محسوب می‌شوند. قیمت هوآوی وای 9 2019 هم در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خودش واقعا رقابتی و مقرون به صرفه در نظر گرفته شده و این موضوع هم منجر به افزایش ارزش خرید آن می‌شود. اگر قصد خرید اسمارتفون هوآوی وای 9 2019 را دارید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید ما در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی وای 9 2019 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. بدین ترتیب شما با شناخت ویژگی های مثبت و منفی دستگاه می‌توانید تصمیم‌گیری بهتری مبنی بر خرید یا عدم خرید Huawei Y9 2019 اتخاذ کنید.

 

نقد و بررسی هوآوی وای 9 2019 یا Huawei Y9 2019: طراحی و ظاهر

یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی Y9 2019 هوآوی می‌تواند مربوط به بک طراحی به روز و ظاهر زیبای آن باشد. این گوشی اگرچه یک اسمارتفون میان رده است اما ظاهری و سبک طراحی بسیار خوبی دارد و شبیه به یک گوشی رده بالا به نظر می‌رسد. وقتی هوآوی Y9 2019 را در دست می‌گیرید خیلی زود متوجه بزرگ بودن بدنه دستگاه و صفحه نمایش آن خواهید شد. بدنه این اسمارتفون ابعاد 8.1 در 77.1 در 162.4 میلیمتری را ارائه کرده و وزن آن هم به چیزی در حدود 173 گرم می‌رسد. بنابراین بزرگ بودن گوشی یکی از ویژگی های محسوس آن است که البته شاید برخی کاربران علاقه‌ای به آن نداشته باشند اما به عقیده ما این ویژگی سبب شده گوشی مذکور شبیه به سری محصولات هوآوی میت شود و این ویژگی یک خصوصیت مطلوب برای وای 9 2019 است. قاب پشت  گوشی Huawei Y9 2019 براق و چشم نواز بوده و با شیشه 3D پوشانده می‌شود. این امر سبب شده دستگاه از نمای پشت شبیه به گوشی های پرچمدار و رده بالای بازار به نظر برسد. هوآوی دو لبه سمت راست و چپ قاب پشت گوشی مورد نظر را با انحنای خاصی طراحی کرده تا بدین ترتیب هم گوشی خوش دست تر شده و هم ظاهری جذاب تر داشته باشد.

 

بررسی هوآوی وای 9 2019

 

اما همیشه در گوشی های مقرون به صرفه باید با شیوه های خاصی هزینه تولید را کاهش داد و متاسفانه گوشی هوآوی وای 9 2019 هم از این موضوع مستثنا نیست. یکی از اقداماتی که هوآوی برای کاهش هزینه تولید گوشی مذکور بکار برده مربوط به عدم استفاده از شیشه ضد خش گوریلاگلس در قاب دستگاه می‌شود. این امر سبب شده قاب پشت و شیشه‌ای هوآوی Y9 2019 به شدت در قبال تماس با اشیای نوک تیز حساس باشد و خیلی زود روی آن خط و خش به وجود آید. بنابراین توصیه ما این است که برای محافظ از قاب پشت این گوشی و جلوگیری از خراشیده شدن شیشه آن حتما یک گارد محافظ گوشی را به همراه دستگاه مورد استفاده قرار دهید یا از چسب های خاصی استفاده کنید که با نصب بر روی قاب پشت اسمارتفون از ایجاد خط و خش بر روی آن جلوگیری می‌کند. متاسفانه چون هوآوی Y9 2019 بدنه‌ای براق دارد، خط و خش های قاب آن خیلی زود به چشم می‌آیند و بدین ترتیب می‌توانند از زیبایی های دستگاه بکاهند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A10 سامسونگ: ارزان قیمت و خوش ساخت

وقتی به قاب پشت هوآوی Y9 2019 نگاه می‌کنید دو بخش دیگر هم توجهتان را جلب خواهند کرد که یکی مربوط به اسکنر انگشت و دیگری مربوط به لنزهای دوربین اصلی دستگاه می‌شود. اسکنر انگشت هوآوی وای 9 2019 با ظاهری دایره‌ای شکل در بخش فوقانی قاب پشت این اسمارتفون نصب است و لنز دوربین اصلی و دوگانه آن هم به صورت عمودی در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه دیده می‌شود. یک چراغ فلش LED هم زیر لنز دوربین اصلی دستگاه نصب شده که عبارت AI CAMERA هم زیر این چراغ فلش دیده می‌شود که از بهره‌مند بودن دوربین هوآوی وای 9 2019 از ویژگی های مبتنی بر هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) خبر می‌دهد که در بخش دوربین بیشتر در مورد آن صحبت می‌کنیم. پس گوشی مذکور از اسکنر انگشت هم بهره‌مند است اما ویژگی بیومتریک دیگری مثل قابلیت تشخیص چهره (Face ID) را ارائه نمی‌کند که این موضوع با توجه به میان رده و مقرون به صرفه بودن دستگاه طبیعی توجیه‌پذیر خواهد بود. در بررسی هوآوی وای 9 2019 مشخص شد که اسکنر انگشت آن عملکرد کاملا خوب، قابل اعتماد و با کیفیتی دارد و خوشبختانه از آن دسته اسکنرهایی نیست که خیلی زود با باگ و مشکل مواجه می‌شوند.

 

بررسی هوآوی وای 9 2019

 

اما وقتی از نمای رو به رو به هوآوی Y9 2019 نگاه کنید، زیبایی های دستگاه دو چندان می‌شود. صفحه نمایش بزرگ و بدون حاشیه این گوشی تنها ویژگی است که در پنل جلوی دستگاه جلب توجه می‌کند. نمایشگر گوشی بزرگ و 6.5 اینچی بوده و طبق آمار چیزی در حدود 82.8 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را در بر می‌گیرد. بدون حاشیه بودن نمایشگر هوآوی وای 9 2019 سبب شده تا دستگاه ظاهری شیک و کاملا به روز داشته باشد و شبیه به اسمارتفون های پرچمدار و گران قیمت بازار به نظر آید. در لبه فوقانی صفحه نمایش این گوشی یک زائده کوچک تعبیه شده که دو لنز دوربین سلفی دستگاه در این بخش نصب می‌شوند. انتهای دو لبه سمت راست و چپ صفحه نمایش Y9 2019 هوآوی انحنا یا خمیدگی نسبتا کوچکی دارد و بدین ترتیب وقتی دستگاه را در دست بگیرید، گوشی کاملا در دستتان می‌نشیند. چهار گوشه فریم اصلی قاب گوشی هم حالتی خمیده و انحنادار دارند که در عکس های ضمیمه شده کاملا قابل تشخیص است.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات گوشی موبایل هوآوی مدل Y9 2019 

پنل جلوی هوآوی وای 9 2019 با شیشه پوشانده شده اما جنس این شیشه از گوریلاگلس نیست، بنابراین صفحه نمایش دستگاه هم مثل قاب پشت آن در برابر خراشیده شدن حساس خواهد بود و برای جلوگیری از به وجود آمدن خط و خش روی نمایشگر آن لازم است از گلس محافظ ال سی دی استفاده کنید. ضمنا گوشی Y9 2019 هوآوی قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و در رنگ های مشکی، آبی روشن و بنفش روانه بازار شده است. این گوشی در قبال قیمتی که ارائه کرده واقعا سبک طراحی و ظاهری مناسبی را ارائه می‌کند. به عقیده ما ظاهر زیبا، شیک و به روز این گوشی یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن و دلایل موجود برای افزایش استقبال کاربران از دستگاه محسوب می‌شود. بنابراین اگر به ظاهر و سبک طراحی گوشی اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید هوآوی وای 9 2019 یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان در رنج قیمتی خودش خواهد بود.

 

بررسی هوآوی وای 9 2019

 

نقد و بررسی هوآوی وای 9 2019 یا Huawei Y9 2019: صفحه نمایش

در این بخش از بررسی هوآوی وای 9 2019 در رابطه با صفحه نمایش این گوشی و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم. همانطور که در بخش قبل اشاره داشتیم، صفحه نمایش این گوشی بزرگ و 6.5 اینچی و بدون حاشیه خواهد بود و این موضوع سبب شده دستگاه از نمای رو به رو ظاهری شیک و به روز داشته باشد. صفحه نمایش این گوشی چیزی در حدود 82.8 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و نسبت 19.5 به 9 دارد و بزرگ بودن آن یکی از مزیت هایش به شمار می‌رود. بزرگ و بدون حاشیه بودن نمایشگر این گوشی سبب شده انجام کارهایی مثل وبگردی یا تماشای ویدئو در آن بسیار لذت بخش شود. پنل نمایشگری که در این اسمارتفون بکار رفته از نوع IPS LCD است و رزولوشن 2340 در 080 پیکسل یا اصطلاحا فول اچ دی پلاس (FHD+) را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 389 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار قابل قبولی برای گوشی مجهز به نمایشگر 6.5 اینچی خواهد بود.

از نظر ظاهری صفحه نمایش گوشی Y9 2019 واقعا عالی طراحی شده و کاملا مشابه با گوشی های رده بالا و پرچمدار بازار به نظر می‌رسد. روی نمایشگر دستگاه با شیشه پوشانده شده اما جنس این شیشه از گوریلاگلس نیست و در بررسی هوآوی وای 9 2019 مشخص شد که متاسفانه تماس اشیای نوک تیز با پنل جلوی دستگاه خیلی زود منجر به خراشیده شدن شیشه ال سی دی می‌شود. بنابراین اکیدا توصیه می‌کنیم روی صفحه نمایش Y9 2019 هوآوی را با یک لایه گلس محافظ ال سی دی بپوشانید. اما کیفیت محتوایی که روی صفحه نمایش گوشی به تصویر کشیده می‌شوند چطور است؟

 

بررسی هوآوی وای 9 2019

 

در بررسی هوآوی وای 9 2019 مشخص شد که صفحه نمایش گوشی عملکرد خوبی دارد. رزولوشن فول اچ دی پلاس سبب شده تا وضوح تصاویری که توسط نمایشگر 6.5 اینچی گوشی ارائه می‌شود مطلوب باشد. این تصاویر شارپنس و کنتراست مطلوبی هم دارند و بدین ترتیب کاربر با مشابه تصاویر روی نمایشگر دستگاه حس مطلوبی دریافت می‌کند. تفکیک‌پذیری رنگ ها و کنتراست تصویر هم در نمایشگر هوآوی Y6 2019 وضعیت مطلوبی داشته و به عقیده ما کیفیتی فراتر از قیمت دستگاه را ارائه می‌کند. جالب است بدانید که نمایشگر IPS LCD این گوشی از نظر تولید روشنایی هم وضعیت بسیار خوبی دارد و بدین ترتیب برای استفاده از گوشی در محیط های باز و تحت تابش نور با مشکل رو به رو نخواهید شد. بدین منظور کافیست شدت روشنایی نمایشگر را روی 80 درصد تنظیم کنید و اگر شدت نور محیط خیلی زیاد بود آن را به 100 درصد ارتقاء دهید. در این شرایط تقریبا به طور کامل و بدون هیچ مشکلی می‌توانید محتوای صفحه نمایش هوآوی وای 9 2019 را ببینید و با دستگاه در تعامل باشید. بنابراین کیفیت خوب صفحه نمایش، بزرگ و بدون حاشیه بودن آن و سبک طراحی زیبا و به روز نمایشگر هم از دیگر ویژگی های مثبتی هستند که باید به گوشی هوآوی Y9 2019 نسبت بدهیم.

 

نقد و بررسی هوآوی وای 9 2019 یا Huawei Y9 2019: سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی گوشی وای 9 2019 هوآوی نصب است، اندروید 8.1 اوریو خواهد بود. رابط کاربری EMUI 8.2 هوآوی هم به طور پیش فرض روی این گوشی نصب شده، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم Y6 2019 تا چند سال آینده هم آپدیت های اندروید و EMUI را دریافت کند و تا چند سال بستر نرم افزاری به روزی داشته باشد. اگر تجربه استفاده از گوشی های شرکت هوآوی را داشته باشید، حتما با نقاط قوت و ضعف رابط کاربری EMUI آشنا خواهید بود. عموما این رابط کاربری به گونه‌ای است که یا کاربر به طرفدار آن تبدیل می‌شود یا کاربر کاملا از آن ناراضی خواهد بود و رابط های کاربری دیگر شرکت ها را به آن ترجیح خواهد داد. اینکه شما جزو کدام دسته از کاربران باشید بستگی به سلیقه شخصی شما و انتظاراتی دارد که از رابط کاربری و بستر نرم افزاری دستگاه دارید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی A20s سامسونگ: ظاهر خوب و دوربین سه‌گانه!

رابط کاربری EMUI 8.2 مجموعه عظیمی از قابلیت ها و ویژگی های مختلف را در اختیارتان قرار می‌دهد که هر یک از آن ها از رابط کاربری اختصاصی شرکت دیگری برداشته شده‌اند. هوآوی در این راستا فقط به کمپانی های تولید کننده گوشی های اندرویدی بسنده نکرده و حتی از ویژگی های سیستم عامل iOS اپل هم در رابط کاربری EMUI استفاده می‌کند. به عنوان مثال در حالت پیش فرض منوی اپلیکیشن ها (App Drawer) در گوشی هوآوی وای 9 2019 و رابط کاربری EMUI 8.2 آن وجود ندارد و درست مثل سیستم عامل iOS لیست اپلیکیشن ها در هوم اسکرین گوشی ارائه می‌شود. البته امکان تغییر این حالت در رابط EMUI 8.2 وای 9 2019 وجود دارد. هوآوی همچنین پشتیبانی از دستورات اشاره‌ای مشابه سیستم iOS که در آیفون X، آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR شاهد ارائه آن ها هستیم را هم در گوشی Y 2019 و رابط کاربری EMUI 8.2 امکانپذیر کرده است. بدین سبب شما می‌توانید با پنهان کردن سه دکمه مجازی بک (Back)، هوم (Home) و ریست اپس (Recent Apps) از لبه زیرین نمایشگر حالتی را به وجود آورید که مثل سیستم عامل iOS فقط با دستورات اشاره‌ای بتوانید با نمایشگر 6.5 اینچی Y6 2019 در تعامل باشید. به عنوان مثال در این حالت برای اینکه از یک اپلیکیشن به منوی اپلیکیشن های اخیر بروید کافیست انگشت خود را روی لبه زیرین صفحه نمایش قرار داده و تا وسط صفحه به بالا بکشید و چند لحظه در این قسمت مکث نمایید تا لیست اپلیکیشن های اخیر یا ریسنت اپس (resent apps) نمایان شود.

 

بررسی هوآوی وای 9 2019

 

موارد فوق تنها بخشی از ویژگی ها و قابلیت هایی هستند که در EMUI 8.2 ارائه شده‌اند. قابلیت ها و ویژگی های بسیار زیاد دیگری هم در آن وجود دارند. پس اگر اهل تنوع ویژگی های نرم افزاری و شخصی سازی بیشتر باشید، مطمئنا خیلی خوب با رابط کاربری EMUI و گوشی هوآوی وای 9 2019 ارتباط برقرار خواهید کرد. اما متاسفانه ارائه قابلیت های زیاد در رابط گوشی سبب شده حجم آن افزایش یابد و سیستم عامل اندروید 8.1 و رابط کاربری EMUI 8.2 به طور پیش فرض در گوشی Y9 2019 چیزی در حدود 7.5 گیگابایت از فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را اشغال کنند! بنابراین اگر طرفدار بهینه و سلیس بودن رابط کاربری و بستر نرم افزاری گوشی باشید، مطمئنا هوآوی وای 9 2019 نمی‌تواند چندان مورد پسندتان قرار گیرد. اما با وجود سنگین بودن رابط کاربری EMUI 8.2، بستر نرم افزاری گوشی Y9 2019 عملکرد روان و بدون مشکلی دارد!

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 8 | Redmi Note 8

زمانی که در منوهای مختلف رابط این گوشی پرسه می‌زنید با لگ و تاخیری مواجه نخواهید شد. البته رم با ظرفیت مناسب گوشی به عملکرد روان آن کمک زیادی می‌کند. در بررسی هوآوی وای 9 2019 مشخص شد که لگ و تاخیرهای کوچک در رابط گوشی فقط در شرایطی نمایان می‌شوند که حافظه داخلی آن رو به پر شدن سوق پیدا کند و همچنین رم دستگاه به شدت تحت فشار قرار داشته باشد، بنابراین برای اینکه بهترین بازده را از بستر نرم افزاری گوشی Y9 2019 هوآوی دریافت کنید، توصیه می‌کنیم تا حد امکان از پر شدن حافظه داخلی دستگاه جلوگیری به عمل آورید. بدین ترتیب بستر نرم افزاری گوشی عملکردی روان را ارائه خواهد کرد. پس به روز بودن سیستم عامل گوشی و ارائه قابلیت های زیاد در رابط کاربری EMUI 8.2 از ویژگی های مثبت هوآوی وای 9 2019 محسوب می‌شود و سنگین بودن رابط کاربری EMUI 8.2 و حجم بالای اطلاعات پیش فرض ذخیره شده بر روی آن می‌تواند از ویژگی های منفی بستر نرم افزاری دستگاه باشد. تصمیم‌گیری قطعی مبنی بر خوب یا بد بودن بستر نرم افزاری و رابط کاربری گوشی هوآوی Y9 2019 را بر عهده شما عزیزان قرار می‌دهیم.

 

نقد و بررسی هوآوی وای 9 2019 یا Huawei Y9 2019: پردازنده، رم و حافظه داخلی

نوبتی هم باشد نوبت به پتانسیل سخت افزاری و قدرت عملکرد دستگاه می‌رسد. گوشی هوآوی وای 9 2019 به تراشه کرین 710 مجهز است. این تراشه طی فرآیند 12 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد که چهار هسته آن از نوع Cortex-A53 هستند و چهار هسته دیگر از نوع Cortex-A73 خواهند بود. هسته های نوع اول فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتزی دارند و هسته های نوع دوم از فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتزی بهره می‌برند. پردازنده گرافیکی Mali-G51 MP4 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. تراشه کرین 710 یک تراشه خوب و مناسب برای بکارگیری در اسمارتفون های میان رده است و قدرت عملکرد مطلوبی هم دارد. انتظار داریم همین روند در گوشی هوآوی وای 9 2019 هم قابل مشاهده باشد و دستگاه از پتانسیل پردازشی و عملکردی مطلوبی بهره ببرد. اما رم و حافظه داخلی دستگاه هم بدون تردید بر روی قدرت عملکرد آن تاثیرگذار هستند و باید وضعیت آن ها هم بررسی شود.

 

بررسی هوآوی وای 9 2019

 

گوشی هوآوی Y9 2019 از نظر رم شامل دو نسخه اصلی و یک نسخه اختصاصی برای بازارهای داخلی کشور چین می‌شود. نسخه های اصلی آن دو ظرفیت 3 و 4 گیگابایتی دارند و نسخه مخصوص بازار چین دستگاه از رم 6 گیگابایتی بهره‌مند است. گوشی از نظر حافظه داخلی هم شامل دو نسخه مختلف با ظرفیت های 64 و 128 گیگابایتی می‌شود که هر دوی آن ها از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن ها را تا سقف 400 گیگابایت افزایش داد. لازم به ذکر است نسخه‌ای از گوشی هوآوی Y9 2019 که ما در این بررسی آن را مورد ارزیابی قرار دادیم نسخه مجهز به رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی این گوشی بوده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نگاهی به بازی های معرفی شده در نمایشگاه E3-2017

در بررسی هوآوی وای 9 2019 مشخص شد که این گوشی پتانسیل پردازشی و عملکردی مطلوبی دارد. در حالت عادی و برای انجام کارهای روزمره مثل ارسال و دریافت پیامک، برقراری تماس، استفاده از اپلیکیشن هایی مثل واتساپ، تلگرام یا اینستاگرام، وبگردی و غیره با گوشی Y9 2019 به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد و دستگاه کاملا روان و بدون مشکل عمل می‌کند. اما اگر اهل گیم و بازی های اندرویدی باشید وضعیت چطور است؟ در بررسی دقیق تر گوشی ما دو بازی Asphalt 9: Legends و بازی PUBG را روی دستگاه نصب و اجرا کردیم. تنظیمات گرافیکی هر دو بازی برای دستیابی به بهترین بازده روی حالت نرمال قرار داده شد و هر دو بازی برای مدت زمان 15 دقیقه اجرا شدند. در ابتدای اجرای دو بازی هیچ لگ و تاخیری مشاهده نشد اما بعد از عبور از مرز 5 دقیقه بازی کردن افت فریم های کوچکی را شاهد بودیم و گاها لگ و تاخیرهای ریزی به ویژه در حین اجرای بازی PUBG پدیدار شد، اما شدت این تاخیرها به قدری نبود که آزاردهنده باشد. بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به قیمتی که گوشی Huawei Y9 2019 دارد، قدرت پردازشی و پتانسیل عملکردی آن مناسب و کاملا قابل قبول خواهد بود. حتی اگر اهل انجام بازی های سنگین و HD در گوشی باشید هم با هوآوی Y9 2019 خیلی به مشکل بر نخواهید خورد، فقط توصیه ما این است که از نصب بیش از اندازه بازی و اپلیکیشن در گوشی و پر کردن حافظه داخلی دستگاه جلوگیری کنید چون این امر می‌تواند منجر به افزایش فشار روی رم و پردازنده دستگاه شود. لازم به اشاره است که گوشی Y9 2019 از نظر مولتی‌تسکینگ هم بازده و عملکرد مطلوبی دار. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که این اسمارتفون با توجه به قیمت خودش بازده پردازشی مطلوبی را ارائه می‌کند و کیفیت قابل قبولی دارد.

 

نقد و بررسی هوآوی وای 9 2019 یا Huawei Y9 2019: دوربین اصلی و سلفی

احتمالا یکی از مهمترین مسائلی که شما هم در خرید گوشی به آن اهمیت می‌دهید مسئله دوربین است. هر دو دوربین اصلی و سلفی گوشی وای 9 2019 هوآوی از نوع دوگانه هستند و از دو لنز تشکیل می‌شوند. بررسی دقیق تر عملکرد دوربین گوشی Huawei Y9 2019 را با زیر ذره‌بین قرار دادن ویژگی های دوربین اصلی آن آغاز می‌کنیم. دوربین اصلی هوآوی Y9 2019 از یک لنز 13 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.8 تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی می‌کند. لنز دوربین دوم این مجموعه هم 2 مگاپیکسلی و از نوع عمقی (Depth Sensor) خواهد بود و دیافراگم F/2.4 دارد. قابلیت های دیگری همچون HDR، پانوراما، عکسبرداری پرتره (Portrait Mode) و غیره هم توسط دوربین اصلی هوآوی Y9 2019 پشتیبانی می‌شوند. ضمنا یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی دستگاه در نظر گرفته شده که در محیط های کم نور و تاریک می‌توانید از آن برای بهبود وضعیت نوری استفاده کنید.

 

بررسی هوآوی وای 9 2019

 

در حالت عادی دوربین اصلی و دوگانه هوآوی Y9 2019 عملکرد و بازده نسبتا خوبی دارد و عکس هایی که در محیط های با نور مناسب توسط آن ضبط می‌شوند کیفیت مطلوبی خواهند داشت، اما نمی‌توان مدعی شد که کیفیت این عکس ها خیلی عالی است. در محیط های کم نور کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی افت می‌کند اما مقدار افت آن خیلی زیاد نیست. تصاویری که در این شرایط با دوربین اصلی گوشی ضبط می‌شوند حالت هایی مثل تار بودن، بلوری شدن و کنتراست پایین را به همراه خواهد داش.. متاسفانه در این شرایط چراغ فلش LED دوربین اصلی هم نمی‌تواند کمک زیادی به افزایش و بهبود کیفیت عملکرد دوربین کند. دوربین اصلی دستگاه از عکسبرداری با پس زمینه تار یا اصطلاحا پرتره هم پشتیبانی می‌کند و شدت تار شدن پس زمینه عکس توسط کاربر قابل تنظیم خواهد بود. اگرچه جزئیات تصویر در عکسبرداری پرتره با دوربین هوآوی وای 9 2019 خیلی دقیق و عالی نیستند اما در مجموع دوربین اصلی دستگاه عکس های پرتره خوبی ضبط می‌کند و کیفیت عکسبرداری آن در حالت مذکور قابل قبول است.

با دوربین اصلی هوآوی Y9 2019 امکان ضبط ویدئوهای فول اچ دی (Full HD) با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه را هم خواهید داشت و کیفیت ویدئوهایی که با دوربین اصلی دستگاه ضبط می‌شوند هم قابل قبول هستند. یکی از ویژگی های خاص دوربین گوشی وای 9 2019 مربوط به پشتیبانی آن از حالت هوش مصنوعی (AI Mode) می‌شود که با فعالسازی این حالت، دوربین گوشی پس از ضبط تصویر با تکیه بر تکنولوژی های مرتبط با هوش مصنوعی تصویر ضبط شده را ادیت و بهترین حالت و کیفیت ممکن را ارائه خواهد کرد. حالت هوش مصنوعی در دوربین گوشی هوآوی وای 9 2019 بازده مطلوبی دارد و یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

 

بررسی هوآوی وای 9 2019

 

اما دوربین سلفی Huawei Y9 2019 هم از دو لنز 16 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب دیافراگم F/2.0 و F/2.4 دارند. لنز دوربین 2 مگاپیکسلی مجموعه از نوع عمقی است و برای ایجاد امکان عکسبرداری پرتره سلفی بکار رفته است. دوربین سلفی این گوشی در حالت عکسبرداری عادی حالت بیوتی (Beauty Mode) را ارائه نمی‌کند. یعنی اگر در حالت نرمال بخواهید با دوربین سلفی هوآوی وای 9 2019 عکسی ضبط کنید قابلیت روتوش و زیباسازی چهره را در اختیار نخواهید داشت و این ویژگی فقط در حالت عکسبرداری پرتره سلفی ارائه می‌شود. اما کیفیت عکس هایی که در حالت های نرمال و پرتره با دوربین سلفی هوآوی Y9 2019 ضبط می‌شوند واقعا مطلوب خواهند بود. به عقیده ما دوربین سلفی این اسمارتفون عملکرد بسیار خوبی دارد و کیفیت آن حتی در برخی شرایط می‌تواند بهتر از دوربین اصلی دستگاه باشد. بنابراین به طور کلی باید گفت که دوربین اصلی و سلفی گوشی هوآوی Y9 2019 کیفیت عملکرد مطلوب و قابل قبولی دارند، اما نمی‌توان مدعی شد که دوربین اصلی و سلفی آن خیلی عالی بوده و از اصلی ترین نقاط قوت دستگاه به شمار می‌روند.

 

نقد و بررسی هوآوی وای 9 2019 یا Huawei Y9 2019: باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله بررسی هوآوی وای 9 2019 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. شرکت هوآوی یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی را در قلب گوشی Y9 2019 بکار برده است. این باتری از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی خواهد بود. با توجه به ظرفیت باتری گوشی انتظار داریم که عملکرد و بازده آن مناسب باشد اما نباید فراموش کرد که هوآوی Y9 019 یک صفحه نمایش بزرگ 6.5 اینچی دارد و بزرگ بودن آن به معنای افزایش انرژی مصرفی دستگاه خواهد بود. در بررسی هوآوی وای 9 2019 مشخص شد که باتری این دستگاه با یک بار شارژ و در حالتی که از آن به صورت نرمال استفاده شود، می‌تواند تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز گوشی را تامین کند اما اگر مقدار استفاده کاربر از دستگاه افزایش یابد، طبیعتا شارژ باتری گوشی زودتر خالی خواهد شد.

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

یکی دیگر از مسائلی که در بررسی هوآوی وای 9 2019 مشهود بود مربوط به افزایش قابل ملاحظه میزان مصرف شارژ باتری در حالت اجرای بازی های اندرویدی و سنگین می‌شد. زمانی که بازی هایی مثل PUBG را در گوشی Y9 2019 هوآوی اجرا کردیم، سرعت خالی شدن شارژ باتری گوشی چندین برابر شد. بنابراین اگر اهل اجرای بازی های سنگین و HD در موبایل باشید، بدون تردید خیلی زودتر از 1 روز نیاز به اتصال گوشی به شارژر خواهید داشت و نمی‌توانید روی 1.5 روز شارژدهی باتری آن حساب باز کنید. خوشبختانه گوشی هوآوی Y9 2019 از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند اما چون ظرفیت باتری آن خیلی زیاد است، انتظار نداشته باشید که ظرف مدت زمان کوتاهی بتوان باتری آن را از 0 تا 100 درصد شارژ کرد.

 

بررسی هوآوی وای 9 2019

 

طبق بررسی صورت گرفته مشخص شد که باتری گوشی Huawei Y9 2019 با شارژر مخصوص خودش در مدت زمانی حدود 2 ساعت از 0 تا 100 درصد شارژ می‌شود. بنابراین با توجه به زیاد بودن مدت زمانی که برای شارژ باتری دستگاه لازم است، توصیه می‌کنیم همیشه شارژر موبایل یا یک پاوربانک را به همراه داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ باتری گوشی هوآوی Y9 2019 استفاده کنید تا مجبور نشوید حدود 2 ساعت برای فول شارژ شدن دستگاه در حالتی که شارژ آن کاملا خالی شده صبر کنید. بنابراین به طور کلی باید گفت که کیفیت شارژدهی باتری گوشی هوآوی وای 9 2019 هم مطلوب بوده و این مسئله یکی دیگر از ویژگی های خوب دستگاه به شمار می‌رود، اما زمان مورد نیاز برای شارژ مجدد باتری گوشی زیاد است و پشتیبانی دستگاه از قابلیت شارژ سریع هم خیلی کمکی به این اوضاع نمی‌کند.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی هوآوی وای 9 2019 یا Huawei Y9 2019 پرداختیم. این گوشی که به عنوان یکی از جدیدترین گوشی های میان رده شرکت هوآوی روانه بازار شده ویژگی های مثبتی زیادی دارد. ظاهر زیبا و جذاب، صفحه نمایش بزرگ و بدون حاشیه، پردازنده و رم خوب و غیره تنها بخشی از ویژگی های مثبت این اسمارتفون هستند. قیمت Huawei Y9 2019 هم در مقایسه با قیمت خیلی از گوشی های هم رده خودش مقرون به صرفه‌تر در نظر گرفته شده و این موضوع هم از دیگر نقاط قوت اصلی دستگاه به شمار می‌رود. پس اگر قصد خرید گوشی میان رده و خوش قیمت با ظاهری زیبا را داشته باشید، مطمئنا هوآوی وای 9 2019 یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این اسمارتفون در بخش زیر مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر زیبا، شیک و چشم‌نواز
  • صفحه نمایش بزرگ، بدون حاشیه و با کیفیت
  • پردازنده و رم مناسب
  • سیستم عامل به روز
  • دوربین خوب دوگانه
  • شارژدهی مناسب باتری
  • قیمت مناسب و رقابتی

 

نقاط ضعف:

  • ندارد