نقد و بررسی هوآوی پی 10 لایت (Huawei P10 Lite)

نقد و بررسی 19 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی هوآوی پی 10 لایت (Huawei P10 Lite)

گوشی هوآوی پی 10 لایت (Huawei P10 Lite) محصول سال 2017 است و به عنوان نسخه ضعیف‌تر پرچمدار سال 2017 این شرکت معرفی شده بود. این گوشی به دلیل قیمت مناسب فروش خوبی هم داشته است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی پی 10 لایت بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم.

 

مقدمه

در ماه فوریه (February) سال 2017 میلادی شرکت چینی هوآوی به طور رسمی از گوشی Huawei P10 Lite رونمایی کرد. این اسمارتفون در واقع نسخه ضعیف‌تر و مقرون به صرفه‌تر پرچمدار این شرکت چینی محسوب می‌شد که با نام هوآوی P10 روانه بازار شده بود. قیمت هوآوی پی 10 لایت در مقایسه با قیمت گوشی P10 و دیگری اسمارتفون های شرکت هوآوی نسبتا ارزان قیمت تر در نظر گرفته شده و این امر سبب گشته تا استقبال خوبی از دستگاه به عمل آید. جالب است بدانید که هوآوی پی 10 لایت یکی از پرفروش ترین گوشی های این شرکت در بازار کشورمان است. اما آیا خرید Huawei P10 Lite گزینه مناسبی برای شماست؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید نقاط قوت و ضعف گوشی مورد نظر را به خوبی شناسایی کنید و سپس آن ها را با انتظاراتی که از یک اسمارتفون دارید مقایسه نمایید. چنانچه نقاط قوت پی 10 لایت هم سو و هم راستای با نیازها و انتظارات شما بودند، بنابراین خرید آن حرکتی مناسبی برایتان خواهد بود و اگر شرایط این چنینی برقرار نبود، مطمئنا می‌توانید به فکر خرید گوشی های دیگری باشید که می‌توانند برایتان گزینه مناسب تری باشند. ما در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی پی 10 لایت بپردازیم و در انتهای مطلب، نقاط قوت و ضعف دستگاه را برایتان مشخص کنیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی هوآوی پی 10 لایت (P10 Lite): طراحی و ظاهر

گوشی P10 Lite هوآوی در دومین ماه میلادی سال 2017 معرفی شد، بنابراین نباید انتظار داشته باشید که از سبک طراحی و ظاهری مدرن و به روز بهره‌مند باشد. سبک طراحی اسمارتفون ها از سال 2017 تا به امروز به شکل قابل توجهی تغییر کرده و طبیعتا این مسئله با نگاه کردن به گوشی هوآوی پی 10 لایت قابل درک خواهد بود. وقتی این اسمارتفون را در دست می‌گیرید و از نمای رو به رو به آن نگاه می‌کنید، در مرحله اول کوچک بودن نسبی بدنه آن ملموس می‌شود و در قدم دوم حاشیه های ضخیم دو بخش فوقانی و زیرین نمایشگر کاملا به چشم می‌آیند. صفحه نمایش هوآوی P10 Lite برخلاف صفحه نمایش گوشی های امروزی بزرگ نیست و اندازه 5.2 اینچی دارد که همین مسئله منجر به کوچک تر شدن ابعاد دستگاه هم می‌شود. ابعاد بدنه این اسمارتفون 7.2 در 72 در 146.5 میلیمتر بوده و دستگاه حدود 146 گرم وزن دارد. پس باریک و سبک بودن گوشی هم از دیگر مسائلی است که با در دست گرفتن دستگاه خیلی زود متوجه آن خواهید شد. فریم اصلی هوآوی پی 10 لایت از آلومینیوم ساخته شده قاب پشت و پنل جلوی آن با شیشه پوشانده می‌شوند. پوشش شیشه‌ای قاب پشت پی 10 لایت سبب شده تا دستگاه ظاهری نسبتا براق و منطبق با سبک طراحی اسمارتفون های جدیدتر داشته باشد. جالب است بدانید که بدنه هوآوی P10 کاملا فلزی است و فقط نسخه لایت آن از پوشش شیشه‌ای بهره می‌برد.

 

بررسی هوآوی پی 10 لایت

 

متاسفانه در رابطه با جنس شیشه‌ای که در قاب گوشی P10 Lite بکار رفته اطلاعات دقیقی ارائه نشده و تقریبا مطمئن هستیم که جنس این شیشه از گوریلاگلس نیست. در بررسی هوآوی پی 10 لایت مشخص شد که پوشش شیشه‌ای قاب پشت این گوشی به شدت در برابر خراشیده شدن حساس بوده و تماس آن با اشیای نوک تیز خیلی سریع منجر به بوجود آمدن خط و خش بر روی قاب پشت دستگاه می‌شود. بنابراین برای اینکه از ایجاد خط و خش بر روی شیشه قاب پشت P10 Lite جلوگیری کنید، توصیه می‌کنیم حتما از گارد موبایل استفاده به عمل آورید. در غیر این صورت باید همیشه مراقب باشید که قاب پشت گوشی با اجسام نوک تیز در ارتباط مستقیم قرار نداشته باشد. پس قاب پشت گوشی پی 10 لایت براق، شیشه‌ای و نسبتا زیباست اما کیفیت خیلی عالی ندارد و در برابر خراشیده شدن بسیار حساس خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی A90 سامسونگ: پشتیبانی از 5G، قیمت خوب

همانطور که اشاره داشتیم، در پنل جلوی گوشی دو حاشیه ضخیم لبه فوقانی و زیرین نمایشگر قابل رویت هستند. جالب اینجاست که در روی حاشیه ضخیم لبه زیرین نمایشگر دستگاه هیچ دکمه فیزیکی هم نصب نیست و فقط نام هوآوی در این قسمت دیده می‌شود. روی حاشیه لبه فوقانی صفحه نمایش دستگاه هم خروجی اسپیکر مکالمه و لنز دوربین اصلی و لنز سنجش نور محیط دیده می‌شوند. چهار گوشه قاب دستگاه هم انحنادار طراحی شده‌اند و لبه های سمت راست و چپ صفحه نمایش دستگاه هم کاملا فلت و صاف هستند و هیچ حالت خمیدگی ندارند. بنابراین صفحه نمایش کوچک و حاشیه های ضخیم آن در دو لبه فوقانی و زیرین سبب می‌شوند که گوشی P10 لایت هوآوی از نمای رو به رو خیلی جذاب و زیبا به نظر نرسد و کمی ذوق‌زننده شود. در بخش فوقانی و وسط قاب پشت پی 10 لایت اسکنر انگشتی نصب شده که حالتی مربعی شکل دارد. در بررسی هوآوی پی 10 لایت مشخص شد که این اسکنر در ابتدا عملکرد خوبی خواهد داشت اما به مرور زمان و با استفاده بیشتر از آن، ممکن است باگ ها و تاخیر هایی در عملکردش به وجود آید که نشان می‌دهد اسکنر انگشت دستگاه از جنس خیلی مطلوبی انتخاب نشده است. البته اگر خیلی روی عملکرد اسکنر انگشت گوشی حساس نباشید، می‌توانید از تاخیرهایی که در عملکرد آن به وجود می‌آید چشم‌پوشی کنید. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت این اسمارتفون هم لنز دوربین اصلی و چراغ فلش LED آن تعبیه شده است. ضمنا هوآوی در لبه فوقانی قاب پشت گوشی P10 Lite حالتی نوارمانند را ایجاد کرده که کمی نسبت به بخش های دیگر بدنه دستگاه تفاوت رنگی دارد و کدرتر به نظر می‌رسد. لازم به اشاره است که گوشی مورد نظر از اتصال همزمان دو سیم کارت هم پشتیبانی می‌کند.

 

بررسی هوآوی پی 10 لایت

 

بنابراین کاملا مشخص است که هوآوی پی 10 لایت از نظر سبک طراحی و ظاهر یک گوشی نسبتا قدیمی خواهد بود که نوع طراحی و ظاهر آن با سبک طراحی گوشی های مدرن و امروزی فاصله دارد. تنها وجه مشترک طراحی این گوشی با اسمارتفون های مدرن مربوط به بهره‌مندی از شیشه در قاب پشت دستگاه می‌شود که آن هم چون جنس خیلی مرغوبی ندارد به شدت در برابر خراشیده شدن حساس بوده و نیاز به مراقبت ویژه خواهد داشت. بنابراین سبک طراحی و ظاهر این اسمارتفون به هیچ عنوان نمی‌تواند نقطه قوتی برای آن باشد. به عقیده ما کوچک بودن صفحه نمایش، حاشیه های ضخیم نمایشگر در لبه فوقانی و زیرین، ابعاد کوچک بدنه و کیفیت نه چندان مرغوب شیشه قاب پشت دستگاه از مسائلی هستند که می‌توان آن ها را به عنوان یک نقطه ضعف در نظر گرفت.

 

نقد و بررسی هوآوی پی 10 لایت (P10 Lite): صفحه نمایش

شرکت هوآوی یک نمایشگر 5.2 اینچی و نوع IPS LCD را در گوشی پی 10 لایت بکار برده است. بنابراین این گوشی نمایشگر خیلی بزرگی ندارد و اگر به بزرگ بودن صفحه نمایش اهمیت می‌دهید، پی 10 لایت برایتان گزینه خرید خیلی خوبی نخواهد بود. نسبت تصویر نمایشگر دستگاه 16 به 9 است و رزولوشن فول اچ دی (Full HD) یا 1920 در 1080 پیکسل توسط آن ارائه می‌شود. بدین ترتیب تراکم پیکسلی صفحه نمایش دستگاه به چیزی در حدود 424 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی خوب و قاب قبولی خواهد بود. البته تراکم پیکسلی خوب صفحه نمایش دستگاه به لطف کوچک بودن نمایشگر آن به دست آمده و چنانچه نمایشگر گوشی بزرگ تر در نظر گرفته می‌شد، این تراکم توسط آن قابل ارائه نبود. طبق آمار نمایشگر 5.2 اینچی گوشی پی 10 لایت چیزی در حدود 70.7 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را در بر می‌گیرد که مقدار خیلی زیادی نیست و این مسئله با نگاه کردن به پنل جلوی دستگاه و دیدن حاشیه های ضخیم دو لبه فوقانی و زیرین آن به طور کامل قابل درک خواهد بود. متاسفانه حاشیه های دو لبه فوقانی و زیرین صفحه نمایش پی 10 لایت خیلی ضخیم هستند و ظاهری کاملا در تضاد با سبک طراحی نمایشگر گوشی های امروزی و مدرن را برای دستگاه به وجود می‌آورند. متاسفانه ما اصلا طرفدار این سبک طراحی نمایشگر نیستیم و به عقیده بکارگیری نمایشگر کوچک و با حاشیه های ضخیم در گوشی های موبایل اصلا ظاهر جذابی را برای آن ها به ارمغان نمی‌آورد.

 

بررسی هوآوی پی 10 لایت

 

متاسفانه روی صفحه نمایش هوآوی P10 Lite با شیشه ضد خش هم پوشانده نشده و نمایشگر دستگاه مثل قاب پشت آن به شدت در برابر خراشیده شدن و تماس با اشیای تیز حساس خواهد بود. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما یک گلس محافظ ال سی دی را روی صفحه نمایش این گوشی نصب کنید تا بدین ترتیب از به وجود آمدن خط و خش روی نمایشگر دستگاه جلوگیری به عمل آورده شود، در غیر این صورت مطمئن باشید خیلی زود روی صفحه نمایش دستگاه خط و خش های زیادی به وجود می‌آید. اما صفحه نمایش نسبتا کوچم و 5.2 اینچی گوشی هوآوی پی 10 لایت از نظر کیفیت نمایش محتوا چگونه عمل می‌کند؟

در بررسی هوآوی پی 10 لایت مشخص شد که صفحه نمایش این گوشی از نظر کیفیت نمایش محتوا وضعیت خوب و قابل قبولی دارد. محتوایی که روی نمایشگر این اسمارتفون به تصویر کشیده می‌شود شارپنس، شادابی و وضوح مطلوبی دارد. تراکم پیکسلی خوب نمایشگر دستگاه سبب شده تا وضوح تصاویر به شکل مطلوبی افزایش یابد و بدین ترتیب یک تصویر شاداب پیش روی کاربر قرار گیرد. اما متاسفانه نمایشگر IPS LCD هوآوی P10 Lite خیلی از نظر شدت روشنایی عملکرد خوبی ندارد. بدین ترتیب برای اینکه بتوانید در محیط های باز و تحت تابش نور از گوشی استفاده کنید و محتوای تصویر آن را ببیند لازم است که شدت روشنایی نمایشگر دستگاه روی 100 درصد تنظیم شود. حتی در برخی شرایط خاص که شدت نور محیط زیاد باشد، ممکن است با تنظیم روشنایی نمایشگر بر روی 100 درصد همچنان نتوانید خیلی راحت محتوای آن را مشاهده کنید و با مشکلاتی رو به رو شوید. بنابراین به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش هوآوی P10 لایت از نظر روشنایی خیلی عملکرد عالی ندارد و معمولی عمل می‌کند اما از نظر وضوح تصویر، تراکم پیکسلی، شارپنس، تفکیک‌پذیری رنگ ها و کنتراست وضعیت بسیار خوبی دارد. از آنجایی که نمایشگر دستگاه 5.2 اینچی است، انجام کارهایی مثل وبگردی یا تماشای ویدئو در آن خیلی لذت‌بخش نخواهد بود. همچنین ظاهر نه چندان مدرن و حاشیه های ضخیم صفحه نمایش دستگاه هم خیلی مورد پسند ما نیستند، اما تجربه نشان داده برخی از کاربران علاقمند این نوع سبک طراحی بوده و حتی آن را به نمایشگر های بدون حاشیه‌ای که در گوشی های امروزی بکار می‌روند ترجیح می‌دهند. بنابراین تصمیم گیری نهایی مبنی بر مناسب بودن یا نبودن صفحه نمایش گوشی هوآوی پی 10 لایت را بر عهده شما قرار می‌دهیم.

 

نقد و بررسی هوآوی پی 10 لایت (P10 Lite): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

با توجه به اینکه گوشی هوآوی P10 Lite محصول اوایل سال 2017 است، بنابراین انتظار داریم که نسخه قدیمی‌تری از سیستم عامل اندروید و رابط کاربری اختصاصی EMUI شرکت هوآوی روی آن نصب باشد. اندروید 7 نوقا سیستم عاملی است که به طور پیش فرض روی این گوشی نصب خواهد بود و رابط کاربری EMUI 5.1 هم به صورت پیش فرض روی آن نصب شده است. بنابراین وقتی گوشی P10 Lite را خریداری و برای اولین بار آن را روشن می‌کنید، اندروید 7 و رابط کاربری EMUI 5.1 پیش رویتان قرار می‌گیرد. خوشبختانه هم اکنون آپدیت اندروید 8 اوریو و EMUI 8 برای گوشی مذکور منتشر شده و به صورت OTA قابل دانلود و نصب خواهد بود. یعنی شما به راحتی می‌توانید با مراجعه به منوی تنظیمات گوشی و بخش آپدیت نرم افزاری، آپدیت اندروید 8 و EMUI 8 را با اتصال به اینترنت وای فای به صورت OTA دانلود و در گوشی P10 Lite خود نصب نمایید. پس نگرانی از این بابت نخواهید داشت و بستر نرم افزاری دستگاه به راحتی با صرف کمی حجم اینترنت آپدیت می‌شود.

 

بررسی هوآوی پی 10 لایت

 

اما ما مبنای بررسی هوآوی پی 10 لایت را بر اساس تنظیمات و ویژگی های پیش فرض آن قرار داده‌ایم، بنابراین گوشی را با همان سیستم عامل پیش فرض اندروید 7 و رابط EMUI 5.1 ارزیابی می‌کنیم. رابط کاربری EMUI 5.1 یک رابط نسبتا کاربردی و خوب است اما به عقیده ما سنگین طراحی شده و می‌توانست خیلی سبک‌تر و روان‌تر از این هم باشد. این رابط ویژگی های خاص خودش را دارد و برخی از ویژگی های آن مستقیما از سیستم عامل iOS اپل کپی‌برداری شده‌اند. به عنوان مثال در حالت عادی گوشی پی 10 لایت از منوی اپلیکیشن ها (App Drawer) بهره نمی‌برد و به جای آن تمام آیکون اپلیکیشن ها در اسکرین های دستگاه ارائه می‌شود که حالتی کاملا مشابه با سیستم عامل iOS آیفون های اپل است. البته با مراجعه به منوی تنظیمات دستگاه امکان فعالسازی منوی اپلیکیشن ها وجود دارد. یکی از نقاط قوت رابط کاربری EMUI که البته منجر به سنگین شدن آن هم می‌شود مربوط به ارائه امکانات زیاد برای شخصی سازی خواهد بود. گزینه ها و آپشن های بسیار متعددی برای شخصی سازی ظاهر و رابط گوشیP10 Lite ارائه شده‌اند که شما می‌توانید هر کدام از آن ها را برای تغییر ظاهر دستگاه مورد استفاده قرار دهید. به عنوان مثال شرکت هوآوی در EMUI 5.1 امکان جابجا کردن و تغییر مکان سه دکمه مجازی بازگشت به عقب (Back)، هوم (Home) و اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) را در اختیار کاربر قرار می‌دهد یا امکان استفاده از اسکرین سیور (Screen Saver) و غیره را هم ارائه خواهد کرد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Redmi K20 Pro : قیمت باورنکردنی و کیفیت عالی

به صورت کلی قابلیت ها و امکاناتی که در رابط کاربری EMUI ارائه می‌شوند بسیار زیاد است و این مسئله همیشه از اصلی ترین ویژگی های این رابط کاربری بوده، اما همانطور که اشاره داشتیم این مسئله منجر به افزایش حجم این رابط و سنگین شدن آن شده است. این امر سبب می‌شود تا در خیلی مواقع بخش عظیمی از منابع گوشی نظیر رم و پردازنده درگیر آنالیز داده های مرتبط با رابط گوشی شوند و بدین ترتیب بازده کلی دستگاه و قدرت عملکرد آن تحت تاثیر قرار گیرد. وقتی به صورت عادی در حال استفاده از گوشی هوآوی پی 10 لایت باشید و در بخش های مختلف آن نظیر منوی تنظیمات و غیره پرسه بزنید با هیچ لگ و تاخیری رو به رو نمی‌شوید اما اگر حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه بیش از اندازه افزایش یابد و حافظه داخلی گوشی رو به پر شدن سوق پیدا کند، لگ و تاخیر هایی در عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه ایجاد می‌شود که نشان دهنده درگیر شدن رم و پردازنده آن برای آنالیز داده هایی خواهد بود که در حافظه گوشی ذخیره شده‌اند. البته چون هوآوی P10 Lite از رم 3/4 گیگابایتی (دو نسخه مختلف) بهره می‌برد، در اینگونه شرایط هم خیلی با مشکل مواجه نمی‌شود و فقط لگ و تاخیر های بسیار ریزی در عملکرد آن به وجود می‌آیند که قابل چشم‌پوشی هم هستند.

 

بررسی هوآوی پی 10 لایت

 

اگر بخواهیم قضاوت عادلانه‌ای در رابطه با عملکرد بستر نرم افزاری گوشی P10 Lite داشته باشیم باید بگوییم که این گوشی با توجه به قیمتی که دارد و آپدیت هایی که در آن قابل دریافت هستند (آپدیت اندروید 8 و EMUI 8) وضعیت کاملا خوب و قابل قبولی دارد. مقدار لگ و تاخیر هایی هم که در شرایط خاص در رابط کاربر پیش فرض گوشی (EMUI 5.1) به وجود می‌آیند شدت بالایی نداشته و قابل چشم‌پوشی هستند. اگر خیلی بر روی روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه حساس هستید، می‌توانید با جلوگیری از پر شدن حافظه داخلی آن و ذخیره نکردن اطلاعات زیاد در هوآوی P10 لایت تا حد زیادی از بروز این مسئله جلوگیری به عمل آورید و همیشه از عملکرد روان بستر نرم افزاری دستگاه لذت ببرید. پس به عقیده ما، بررسی هوآوی پی 10 لایت نشان می‌دهد که دستگاه بستر نرم افزاری خوب و قابل قبولی دارد و روان بودن بستر نرم افزاری، ارائه قابلیت های شخصی سازی زیاد و همچنین امکان آپدیت شدن آن به اندروید 8 از ویژگی های مثبت بستر نرم افزاری دستگاه به شمار می‌رود.

 

نقد و بررسی هوآوی پی 10 لایت (P10 Lite): پردازنده، رم و حافظه داخلی

زیر ذره‌بین قرار دادن قدرت عملکرد و پردازشی گوشی یکی از مهم ترین مسائلی است که باید در بررسی هوآوی پی 10 لایت به آن پرداخته شود.تراشه‌ای که در قلب این گوشی بکار رفته نسبت به تراشه‌ای که در هوآوی P10 شاهد بکارگیری آن هستیم ضعیف‌تر خواهد بود. کرین 658 تراشه‌ای است که در قلب هوآوی P10 Lite شاهد بکارگیری آن خواهیم بود. این تراشه طی فرآیند 16 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و از نظر فرکانس کاری شامل دو دسته می‌شوند. دسته نخست از چهار هسته با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتزی تشکیل شده و دسته دوم از چهار هسته با فرکانس کاری 2.1 گیگاهرتز تشکیل می‌شود. پردازنده گرافیکی Mali-T830 MP2 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. از نظر رم گوشی P10 Lite در دو نسخه مختلف عرضه می‌شود. نسخه پایه آن رم 3 گیگابایتی دارد و نسخه برتر آن از رم 4 گیگابایتی بهره می‌برد. دستگاه از نظر حافظه داخلی هم ظرفیت های 32 و 64 گیگابایتی را ارائه می‌کند که نسخه 64 گیگابایتی آن فقط در برخی بازارهای خاص عرضه می‌شود. لازم به اشاره است که گوشی مذکور از اتصال حافظه جنبی پشتیبانی می‌کند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) در آن می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد.

 

بررسی هوآوی پی 10 لایت

 

نسخه‌ای از گوشی هوآوی پی 10 لایت که ما در این بررسی آن را در اختیار داشتیم و مورد ارزیابی قرار دادیم از رم 3 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی بهره‌مند بوده است و به نوعی نسخه پایه این گوشی محسوب می‌شود. اما دستگاه چه قدرت عملکردی دارد و تا چه اندازه می‌توان روی پتانسیل پردازشی آن حساب باز کرد؟ در بررسی هوآوی پی 10 لایت مشخص شد که این گوشی در مقایسه با قیمتی که دارد بازده و پتانسیل پردازشی قابل قبولی را ارائه می‌کند. طبق آماری که از بنچمارک ها به دست آمد، مشخص شد که این گوشی تقریبا نصف قدرت عملکرد هوآوی P10 را خواهد داشت و این موضوع به دلیل بهره‌مندی دستگاه از تراشه میان رده کرین 658 کاملا توجیه‌پذیر محسوب می‌شود. در بررسی های عملی که داشتیم متوجه شدیم در حین استفاده عادی از دستگاه و انجام کارهای روزمره مثل ارسال و دریافت پیامک، برقرار تماس، وبگردی، استفاده از اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و غیره لگ و تاخیری در عملکرد گوشی P10 Lite به وجود نمی‌آید اما نصب تعداد زیادی اپلیکیشن و بازی سنگین در دستگاه و به ویژه بازی HD و سنگین اندرویدی می‌تواند بستر سخت افزاری گوشی را تحت فشار قرار دهد. بازی هایی مثل PUBG Mobile و غیره شاید در گوشی میت 10 پرو قابل نصب و اجرا باشند اما دستگاه برای آنالیز داده های این بازی ها و اجرای آن ها به شدت تحت فشار قرار می‌گیرد.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

تحت فشار قرار گرفتن دستگاه در اینگونه مواقع منجر به افزایش فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر و در نتیجه داغ شدن بدنه گوشی می‌شود. همچنین بعد از خروج از بازی های مذکور هم تا چند ثانیه لگ و تاخیر های کاملا محسوسی در رابط گوشی ایجاد می‌شود. نصب اپلیکیشن ها و بازی های سنگین در هوآوی P10 Lite می‌تواند منجر به پر شدن حافظه داخلی دستگاه هم شود که این مسئله هم روی سرعت عملکرد و بازده گوشی تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین به عقیده ما گوشی هوآوی پی 10 لایت خیلی برای گیمینگ و انجام بازی های HD و سنگین اندرویدی مناسب نیست و اگر اهل انجام این نوع بازی ها هستید، بهتر است خرید یک گوشی بهتر را در دستور کارتان قرار دهید. اما اگر به دنبال خرید گوشی هستید که کارهای روزمره شما را بدون مشکل انجام دهد و بازی های و اپلیکیشن های رایج و معمول گوشی های موبایل هم بدون مشکل در آن قابل نصب و استفاده باشند و دستگاه قیمت مناسبی هم ارائه کند، مطمئنا هوآوی پی 10 لایت می‌تواند برایتان گزینه خرید خوبی باشد.

 

بررسی هوآوی پی 10 لایت

 

یکی از نقاط قوت گوشی P10 Lite که با بازده پردازشی و پتانسیل عملکردی آن هم ارتباط دارد مربوط به رم خوب آن می‌شود. اگرچه بخشی از منابع رم گوشی برای آنالیز داده های رابط کاربری سنگین دستگاه مصرف می‌شود، اما با این حال به ویژه در نسخه مجهز به رم 4 گیگابایتی هوآوی P10 Lite بازده خوب آن قابل درک است. رم خوب دستگاه سبب شده تا گوشی بتواند در شرایط خاص سرعت عمل و بازده بهتری داشته باشد. به عنوان مثال به لطف رم 3 یا 4 گیگابایتی هوآوی P10 لایت، جهش مابین اپلیکیشن ها در بخش Recent Apps آن بدون تاخیر انجام می‌شود و این موضوع در حین استفاده از دستگاه کاملا قابل درک خواهد بود. البته باز هم نصب اپلیکیشن ها و بازی های سنگین در دستگاه می‌تواند منجر به کند شدن جهش مابین اپلیکیشن ها شود پس برای دستیابی به بهترین بازده در گوشی P10 Lite بهتر است اپلیکیشن ها و بازی های سنگین را در آن نصب نکنید و تا حد امکان از پر شدن حافظه داخلی دستگاه هم جلوگیری به عمل آورید. بدین صورت قادر خواهید بود بدون مشکل، لگ و تاخیر از گوشی استفاده کنید و بازده مناسبی را هم از آن دریافت نمایید.

 

نقد و بررسی هوآوی پی 10 لایت (P10 Lite): دوربین اصلی و سلفی

برخلاف گوشی P10، نسخه لایت آن از یک لنز دوربین واحد به عنوان دوربین اصلی بهره می‌برد. لنز دوربین اصلی این گوشی 12 مگاپیکسلی است و دیافراگم F/2.2 را ارائه می‌کند. قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری پانوراما و HDR هم توسط دوربین اصلی آن پشتیبانی می‌شوند. ضمنا یک چراغ فلش LED اختصاصی هم در کنار لنز دوربین اصلی دستگاه تعبیه شده و در شرایط خاص می‌تواند برای بهبود نور محیط و ضبط عکس های بهتر مورد استفاده قرار گیرد. ما عملکرد دوربین اصلی گوشی P10 لایت را در چندین زمینه مختلف مورد ارزیابی قرار دادیم. اولین بخش بررسی مربوط به عکسبرداری در شرایط نوری مناسب و عادی می‌شد که خوشبختانه دوربین P10 لایت توانست کیفیت بسیار خوبی را از خود نشان دهد. تصاویری که در اینگونه محیط ها با دوربین اصلی و 12 مگاپیکسلی گوشی هوآوی پی 10 لایت ضبط می‌شوند کیفیت بسیار خوبی دارند و جزئیات مطلوبی را در بر می‌گیرند. بنابراین در محیط های با نور مناسب می‌توانید عکس های خوبی با دوربین اصلی گوشی P10 Lite ضبط کنید.

اما در محیط های کم نور، کیفیت عکسبرداری با دوربین اصلی دستگاه افت می‌کند. عکسبرداری در محیط های کم نور دومین حالت و شرایطی بود که ما در آن وضعیت عملکرد دوربین Huawei P10 Lite را مورد ارزیابی قرار دادیم. متاسفانه با توجه به بهره‌مندی لنز دوربین اصلی دستگاه از دیافراگم F/2.2 در محیط های کم نور جذب نور مطلوبی توسط آن انجام نمی‌پذیرد و این موضوع منجر می‌شود که عکس های ضبط شده در این حالت وضوح بالایی نداشته باشند و در خیلی از قسمت ها نویزهای محسوسی را ارائه کنند. حتی استفاده از چراغ فلش LED گوشی هم در این شرایط نمی‌تواند کمک قابل ملاحظه‌ای به افزایش کیفیت عکسبرداری در محیط های کم نور کند. پس با دوربین اصلی هوآوی P10 لایت نمی‌توانید در محیط های کم نور و تاریک عکس های خیلی خوبی ضبط کنید.

 

بررسی هوآوی پی 10 لایت

 

یکی از ویژگی هایی که در عملکرد دوربین اصلی P10 Lite جالب توجه بود مربوط به سرعت عملکرد شاتر دوربین می‌شد. سرعت شاتر در واقع ویژگی است که مربوط به سرعت ضبط عکس از لحظه فشردن کلید شاتر تا ثبت آن مشخص می‌شود. سرعت شاتر دوربین اصلی هوآوی پی 10 لایت در مقایسه با اغلب گوشی های هم رده خودش به نظر بیشتر است و در بررسی های جزئی صورت گرفته هم مشخص شد که سرعت شاتر آن حدود 1.4 ثانیه است که در اغلب گوشی های هم رده خودش در حدود 1.8 ثانیه قرار دارد. این ویژگی شاید خیلی قابل درک و ملموس نباشد اما به هر حال باید به عنوان یک نقطه قوت تاثیرگذار در عملکرد دوربین اصلی دستگاه مورد توجه قرار گیرد. نکته بعدی مربوط به اپلیکیشن دوربین غنی گوشی هوآوی پی 10 لایت می‌شود. اپلیکیشن دوربین این گوشی تنظیمات بسیار زیادی را ارائه کرده و حالت های مختلفی را برای ضبط بهترین عکس ها در شرایط مختلف ارائه می‌کند. البته باید بدانید که دوربین اصلی هوآوی P10 Lite با توجه به اینکه از نوع معمولی است قابلیت پشتیبانی از عکسبرداری پرتره (Portrait Mode) را ندارد. پس اگر به ضبط عکس در حالت پرتره اهمیت می‌دهید، باید بدانید که هوآوی پی 10 لایت از این قابلیت بهره‌مند نیست.

دوربین اصلی هوآوی P10 Lite قابلیت ضبط ویدئو های فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه را هم دارد. ویدئو هایی که با دوربین اصلی این گوشی ضبط می‌شوند کیفیت مطلوبی خواهند داشت اما عدم پشتیبانی از قابلیت تثبیت اپتیکال تصویر (OIS) سبب می‌شود لرزش های دست کاربر خیلی در ویدئو ها محسوس باشند. لازم به اشاره است که با دوربین هوآوی پی 10 لایت قادر به ضبط ویدئو های زمان‌گریز (Time-Lapse) هم خواهید بود. پس به صورت کلی باید گفت دوربین اصلی و 12 مگاپیکسلی گوشی هوآوی P10 Lite در محیط های با نور مناسب عکس های بسیار خوبی ضبط می‌کند اما در محیط های کم نور نمی‌توان خیلی روی عملکرد خوب آن حساب باز کرد. ضمن اینکه پتانسیل فیلمبرداری دوربین اصلی دستگاه هم نسبتا مطلوب خواهد بود.

 

بررسی هوآوی پی 10 لایت

 

در بخش فوقانی پنل جلوی این گوشی هم لنز دوربین سلفی آن نصب است. لنز دوربین سلفی این گوشی 8 مگاپیکسلی بوده و دیافراگم F/2.0 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند. کیفیت عکس هایی که با دوربین سلفی این گوشی قابل ضبط هستند هم مطلوب خواهد بود. نکته جالب این است که دوربین سلفی این گوشی از قابلیت ضبط عکس های پرتره سلفی پشتیبانی می‌کند و با آن می‌توانید عکس های سلفی با پس زمینه تار ضبط کنید، اما در اغلب مواقع کیفیت عکس هایی که در این حالت ضبط می‌شود خیلی عالی نیستند و نویز و باگ های نسبتا زیادی در آن ها دیده می‌شود. پس در مجموع می‌توان گفت که وضعیت عملکرد دوربین اصلی و سلفی گوشی Huawei P10 Lite با توجه به قیمت گوشی خوب و مناسب خواهد بود.

 

نقد و بررسی هوآوی پی 10 لایت (P10 Lite): باتری و شارژدهی

در آخرین بخش از بررسی هوآوی پی 10 لایت در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز این دستگاه بکار رفته از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی بوده و ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به اینکه نمایشگر گوشی 5.2 اینچی بوده و رزولوشن فول اچ دی را ارائه کرده و دستگاه پردازنده میان رده‌ای هم دارد، پیش‌بینی می‌کنیم باتری آن به خوبی بتواند انرژی مورد نیازش را حداقل برای مدت زمان 1 روز تامین کند. در بررسی هوآوی پی 10 لایت هم مشخص شد که در حالت استفاده نرمال گوشی، یک بار شارژ باتری هوآوی P10 Lite برای تامین 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه کافی خواهد بود. البته طبیعتا اگر میزان استفاده شما از گوشی زیاد باشد، سرعت خالی شدن شارژ باتری آن هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین در یک حالت نرمال و عادی، باتری هوآوی پی 10 لایت توان شارژدهی خوبی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

اما سرعت شارژ مجدد باتری هوآوی P10 Lite چطور است؟ اسمارتفون (smartphone) مذکور از قابلیت شارژ سریع خاصی پشتیبانی به عمل می‌آورد که شارژر مخصوص آن به همراه باکس دستگاه عرضه می‌شود. با اتصال گوشی به این شارژر، چیزی در حدود 120 دقیقه طول می‌کشد تا باتری آن از 0 تا 100 درصد شارژ شود که این مدت زمان نسبتا طولانی خواهد بود و ما انتظار داشتیم زمان کمتری برای شارژ باتری پی 10 لایت لازم باشد. باتری این گوشی ظرف 30 دقیقه حدودا 40 درصد شارژ می‌شود. بنابراین از آنجایی که تقریبا 2 ساعت برای فول شارژ شدن باتری هوآوی پی 10 لایت لازم است، توصیه می‌کنیم همیشه شارژر موبایل یا یک پاوربانک را به همراه داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری گوشی P10 Lite هوآوی استفاده نمایید.

 

بررسی هوآوی پی 10 لایت

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی هوآوی پی 10 لایت (Huawei P10 Lite) پرداختیم. این گوشی شاید از سبک طراحی خیلی به روز و نمایشگر بزرگی بهره‌مند نباشد اما در قبال قیمت خودش کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌کند. به همین دلیل می‌تواند گزینه خرید مناسبی برای خیلی از کاربران باشد. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف هوآوی P10 Lite در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • وضوح و شارپنس خوب نمایشگر
  • امکان آپدیت سیستم عامل به اندروید 8 و EMUI 8
  • رم 3/4 گیگابایتی
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ظاهر نه چندان به روز و چشم‌نواز
  • صفحه نمایش کوچک