نقد و بررسی هوآوی Honor 8A (آنر 8A): قیمت عالی و دوربین خوب

نقد و بررسی 16 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی هوآوی Honor 8A (آنر 8A): قیمت عالی و دوربین خوب

یکی از جدیدترین گوشی های خوش مقرون به صرفه هوآوی گوشی Honor 8A است که واقعا قیمت بسیار عالی و رقابتی دارد و در عین حال برخی از ویژگی های سخت افزاری آن هم بسیار مطلوب هستند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی Honor 8A بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم.

 

مقدمه

شرکت هوآوی یکی از کمپانی هایی است که سعی می‌کند روی عرضه گوشی های میان رده و مقرون به صرفه هم تمرکز ویژه‌ای داشته باشد تا بدین ترتیب نبض بازار را به شکل بهتری در دست بگیرد. یکی از جدیدترین گوشی های میان رده و مقرون به صرفه این شرکت چینی، گوشی آنر 8A است که در ماه ژانویه (January) سال 2019 شاهد رونمایی از آن بودیم. این گوشی یک پکیج کامل و عالی را برای افرادی ارائه می‌کند که قصد خرید اسمارتفونی مقرون به صرفه و خوب را دارند. قیمت هوآوی Honor 8A واقعا در مقایسه با ویژگی ها و خصوصیات سخت افزاری که ارائه کرده عالی در نظر گرفته شده و به همین دلیل هم استقبال پرشوری از این گوشی به عمل آمده است.

پیش از اینکه نقد و بررسی هوآوی Honor 8A را آغاز کنیم، مجددا اشاره می‌کنیم که این گوشی یک محصول مقرون به صرفه، خوش قیمت و میان رده است، بنابراین نباید انتظار داشته باشید از نظر قدرت پردازشی یا ویژگی های سخت افزاری با گوشی های رده بالای بازار رقابت کند و مقایسه شود. ما ویژگی ها و قابلیت های این اسمارتفون را با توجه به قیمت آن و همچنین ویژگی هایی که در سایر گوشی های مشابه و هم رده‌اش ارائه شده‌اند ارزیابی خواهی کرد. در انتهای این نقد و بررسی هم نقاط قوت و ضعف گوشی آنر 8A هوآوی را مشخص می‌کنیم. بدین ترتیب شما می‌توانید با شناسایی بهتر نقاط قوت و ضعف دستگاه تصمیم بهتری مبنی بر خرید یا عدم خرید هوآوی Honor 8A بگیرید.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8A (آنر 8A): طراحی و ظاهر

شرکت هایی مثل هوآوی به خوبی درک کرده‌اند که سبک طراحی و ظاهر گوشی از دید کاربران یک ویژگی بسیار مهم بوده و تاثیر زیادی بر روی استقبال آن ها از یک اسمارتفون (smartphone) جدید می‌گذارد. هوآوی به خوبی می‌داند که چه سبک طراحی این روزها در بین کاربران محبوب شده و به همین سبب سعی کرده حتی گوشی میان رده و خوش قیمت آنر 8A را هم با توجه به این ویژگی ها طراحی کند. وقتی از نمای رو به رو به این گوشی نگاه می‌کنید، صفحه نمایش با حاشیه باریک آن خیلی سریع توجهتان را جلب خواهد کرد. صفحه نمایش این گوشی چیزی در حدود 78.8 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و فقط در بخش زیرین آن ک نواز سیاه رنگ باریک دیده می‌شود که نام Honor در این قسمت حک شده است. در بخش فوقانی نمایشگر دستگاه هم لنز دوربین سلفی آن در یک نیم دایره کوچک تعبیه شده که اصطلاحا به آن ناچ (Notch) گفته می‌شود.

 

بررسی هوآوی Honor 8A

 

بنابراین وقتی از نمای رو به رو به هوآوی Honor 8A نگاه کنید، شاید اصلا متوجه نشوید که با یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه رو به رو هستید، چون سبک طراحی آن با گوشی های رده بالای بازار چندان تفاوتی ندارد. اما با برگرداندن گوشی و نگاه کردن به قاب پشت آن متوجه می‌شوید که دستگاه یک سبک طراحی منحصر به فرد در قاب پشت خود ارائه می‌کند. جنس بدنه و قاب پشت این گوشی پلاستیکی است و اگر کمی به نحوه طراحی این بخش از بدنه دستگاه دقت کنید، متوجه می‌شوید که یک نوار متمایز نسبت به کل پنل پشت گوشی در لبه طولی و سمت چپ آن بکار رفته است. بنابراین قاب پشت این گوشی از نظر طراحی شامل دو قسمت مختلف می‌شود. قسمت اول بخش اصلی قاب پشت دستگاه است و قسمت دوم بخش نوار مانندی خواهد که در لبه طولی و سمت چپ قاب پشت آن تعبیه می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه هوآوی P40 با گلکسی S20: هوآوی یا سامسونگ؟

هوآوی نواری که در لبه قاب پشت گوشی آنر 8A بکار رفته را با طرحی صاف و صیقلی مانند طراحی کرده و مابقی قاب پشت دستگاه را با طرحی خاص ارائه می‌کند که این طرح در عکس زیر به خوبی قابل تشخیص و درک است. چهار گوشه قاب این گوشی انحنادار هستند و لنز دوربین اصلی دستگاه در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت آن نصب شده است. همچنین در لبه زیرین و سمت چپ نواز قاب پشت این گوشی هم دوباره نام Honor حک شده و قابل رویت خواهد بود. یکی از ویژگی های جالب دیگر گوشی آنر 8A مربوط به تنوع رنگی دستگاه می‌شود. این گوشی در رنگ های مشکی، کرم، نقره‌ای، آبی و قرمز روانه بازار شده و تمام رنگ های آن واقعا جذاب و زیبا هستند.

 

بررسی هوآوی Honor 8A

 

وقتی هوآوی آنر 8A را در دستتان می‌گیرید، متوجه خواهید شد که گوشی وزن بسیار سبکی دارد. وزن این گوشی به چیزی در حدود 150 گرم می‌رسد که بدون شک بدنه پلاستیکی دستگاه در کاهش وزن آن موثر بوده است. ابعاد بدنه دستگاه هم 8 در 73.5 در 156.3 میلیمتر بوده و گوشی بلند و کم عرض به نظر می‌آید. هوآوی Honor 8A از طراحی ضد آب بهره‌مند نیست که انتظار هم نمی‌رود یک گوشی با قیمت آن از ویژگی مذکور پشتیبانی کند. همچنین این گوشی از اسکنر انگشت هم بهره نمی‌برد که این موضوع می‌تواند کمی نا امید کننده باشد، اما هوآوی برای بهتر شدن وضعیت دستگاه و کارایی آن قابلیت تشخیص چهره را در Honor 8A پیاده‌سازی کرده است. به موجب این قابلت لنز دوربین سلفی گوشی می‌تواند با آنالیز و مقایسه صورت کاربر قفل نمایشگر آن را آنلاک کند.

البته فراموش نکنید که لنز دوربین سلفی گوشی نمی‌تواند کیفیت خیلی عالی در این راستا داشته باشد و صرفا عملکرد آن مبتنی بر ضبط عکس و مقایسه آن با چهره کاربر خواهد بود که رویکرد خیلی پیشرفته‌ای در تکنولوژی تشخیص چهره به شمار نمی‌رود. به همین سبب قابلیت تشخیص چهره گوشی در شرایط هایی مثل تغییر مدل مو، تغییر مدل ریش، کلاه گذاشتن، عینک زدن و تغییر نوع آرایش ممکن است چندان عملکرد مناسبی نداشته باشد. همچنین در محیط های تاریک هم قادر به استفاده درست از قابلیت تشخیص چهره گوشی آنر 8A نخواهید بود. بنابراین بهتر است خیلی روی قابلیت تشخیص چهره این گوشی حساب ویژه‌ای باز نکنید و به بکارگیری قفل نمایشگر و پین عادت نمایید.

 

بررسی هوآوی Honor 8A

 

آخرین ویژگی که در رابطه با سبک طراحی و ظاهر گوشی هوآوی Honor 8A به آن اشاره می‌کنیم مربوط به قابلیت پشتیبانی همزمان آن از دو سیم کارت می‌شود. این ویژگی در اغلب گوشی های امروزی ارائه شده و طبیعتا آنر 8A هم از آن بهره می‌برد. پس به صورت کلی باید گفت که گوشی هوآوی Honor 8A با توجه به قیمتی که دارد از سبک طراحی و ظاهر خوبی بهره‌مند است و به ویژه مجهز بودن به نمایشگر با حاشیه های باریک و داشتن یک سبک طراحی خاص در قاب پشت می‌تواند از نقاط قوت طراحی و ظاهر آن باشد. اگر هوآوی یک اسکنر انگشت را هم در این گوشی بکار می‌برد، مطمئنا دستگاه به پکیج بی‌نظیری تبدیل می‌شد.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8A (آنر 8A): صفحه نمایش

در این بخش از بررسی هوآوی Honor 8A در رابطه با صفحه نمایش آن و کیفیت عملکردش صحبت می‌کنیم. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، صفحه نمایش آنر 8A حاشیه های بسیار باریکی دارد و طبق آمار چیزی در حدود 78.8 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. بنابراین از نظر سبک طراحی و ظاهر، صفحه نمایش دستگاه به روز و مدرن است. نمایشگر این گوشی 6.01 اینچی و LCD بوده و نسبت 19.5 به 9 را ارائه می‌کند. این موضوع سبب شده صفحه نمایش گوشی بلند و کم عرض به نظر آید و حالتی جذاب داشته باشد که مشابه آن در خیلی از گوشی های مدرن امروزی دیده می‌شود. رزولوشن صفحه نمایش دستگاه 1560 در 720 پیکسل در نظر گرفته شده و بدین ترتیب تراکمی در حدود 283 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر گوشی به ارمغان آورده می‌شود. شاید در نگاه اول تراکم و رزولوشن صفحه نمایش دستگاه خیلی عالی به نظر نرسد اما با توجه به قیمت گوشی، مطمئنا وضعیت قابل قبولی را ارائه می‌کند.

 

بررسی هوآوی Honor 8A

 

اما کیفیت عملکرد و نمایش محتوا روی صفحه نمایش 6.0.1 اینچی هوآوی آنر 8A چگونه خواهد بود؟ در بررسی صورت گرفته مشخص شد که صفحه نمایش این گوشی کیفیت معمولی و البته قابل قبولی دارد اما نمی‌توان مدعی شد که وضوح و بازده نمایشگر دستگاه از نقاط قوت آن است. محتوایی که روی صفحه نمایش این گوشی به تصویر کشیده می‌شوند کنتراست نسبتا خوبی دارند اما شارپنس آن ها چندان بالا نیست و تفکیک‌پذیری رنگ های نمایشگر هم وضعیت خیلی عالی ندارد. بدین سبب وقتی به محتوای روی نمایشگر دستگاه نگاه می‌کنید همه چیز کاملا معمولی به نظر می‌رسد و هیچ ویژگی یا مزیت قابل ملاحظه‌ای توجهتان را جلب نخواهد کرد. به عقیده ما اگر نمایشگر هوآوی Honor 8A از نظر شارپنس و تفکیک‌پذیری رنگ ها کمی تقویت می‌شد، می‌توانست بازده بسیار بهتری داشته باشد و واقعا به یکی از اصلی ترین نقاط قوت گوشی تبدیل گردد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro (ردمی نوت 8 پرو)

البته نباید فراموش کنیم که آنر 8A هوآوی چه قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد و انتظارات ما هم باید منطبق و هم سوی با قیمت آن باشد. به عقیده ما اگر قیمت گوشی آنر 8A را در نظر گرفته شود، نمایشگر این گوشی وضعیت و کیفیت قابل کاملا قبولی را ارائه می‌کند. در بررسی هوآوی Honor 8A مشخص شد که توان تولید روشنایی صفحه نمایش نوع LCD دستگاه هم معمولی و قابل قبول است اما وضعیت خیلی عالی ندارد. بدین سبب اگر قصد دارید در محیط های باز و تحت تابش نور از گوشی استفاده کنید و بدون مشکل محتوای روی نمایشگر آن را ببینید، حتما باید شدت روشنایی صفحه نمایش را روی 100 درصد تنظیم کنید تا با مشکل رو به رو نشوید. چنانچه شدت روشنایی صفحه نمایش دستگاه بر روی مقدار کمتری تنظیم شود و شدت نور محیط زیاد باشد، بدون تردید با مشکل رو به رو خواهید شد و قادر به تشخیص و تفکیک کامل محتوای نمایشگر نخواهید بود. بنابراین به صورت کلی باید بگوییم که صفحه نمایش گوشی Huawei Honor 8A عملکرد معمولی دارد و فقط بزرگ و بدون حاشیه بودن آن می‌تواند یک نقطه قوت عالی برایش باشد که انجام کارهایی مثل وبگردی و تماشای ویدئو را در آن لذت‌بخش می‌کند، اما صفحه نمایش دستگاه از نظر وضوح تصویر، شارپنس و روشنایی کاملا وضعیت معمولی دارد و کیفیتی منطبق با قیمت دستگاه را در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8A (آنر 8A): سیستم عامل و رابط کاربری

یکی از مزیت هایی که با خرید گوشی آنر 8A از آن بهره‌مند می‌شوید مربوط به داشتن گوشی خواهد بود که از نظر سیستم عامل به روز است. با توجه به اینکه دستگاه محصول ماه ژانویه سال 2019 است، جای تعجبی ندارد که به طور پیش فرض از اندروید 9 پای (Android 9 Pie) بهره‌مند باشد. این نسخه از سیستم عامل اندروید هم اکنون جدیدترین نسخه سیستم عامل مذکور به شمار می‌رود. بنابراین شما با خرید هوآوی Honor 8A گوشی در اختیار خواهید داشت که از جدیدترین سیستم عامل اندروید بهره می‌برد. البته هوآوی رابط کاربری اختصاصی با نام EMUI 9 را هم در این گوشی راه‌اندازی کرده است. رابط کاربری EMUI 9 هم جدیدترین نسخه رابط کاربری اختصاصی شرکت هوآوی محسوب می‌شود که در مقایسه با نسخه های پیشین قابلیت ها و ویژگی های بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 

بررسی هوآوی Honor 8A

 

به عقیده ما رابط کاربری EMUI 9 نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد خودش را دارد. اصلی ترین نقطه قوت این رابط کاربری مربوط به ارائه ویژگی ها و قابلیت های شخصی سازی متعدد می‌شود. هوآوی سعی کرده مجموعه‌ای از بهترین ویژگی ها و قابلیت های شخصی سازی که در رابط کاربری شرکت های مختلف سازنده گوشی ارائه شده را در رابط کاربری EMUI 9 پیاده‌سازی کند و واقعا در این راستا هم موفق بوده است. اما ارائه قابلیت ها و ویژگی های زیاد منجر به سنگین تر شدن رابط گوشی و سردرگم کننده‌تر شدن منوی تنظیمات آن می‌شود که این موضوع می‌تواند نقطه ضعفی برای EMUI 9 و رابط کاربری باشد که در گوشی مثل Honor 8A نصب و راه‌اندازی می‌شود. با توجه به اینکه این اسمارتفون از پردازنده خیلی قدرتمندی بهره نمی‌برد، نصب بودن رابط کاربر سنگین بر روی آن می‌تواند شدت فشار وارد بر دستگاه و پردازنده آن را افزایش دهد و به نوعی منجر به کاهش بازده نهایی آن گردد. همانطور که قبلا هم گفتیم گوشی آنر 8A صفحه نمایشی با حاشیه های بسیار باریک دارد و هوآوی با ارائه امکان پشتیبانی از دستورات اشاره‌ای در رابط EMUI 9 بستری را فراهم کرده که کاربر بتواند سه دکمه مجازی بازگشت به عقب (Back)، هوم (Home) و اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) را از لبه زیرین نمایشگر آنر 8A حذف و با دستورات اشاره‌ای که مشابه آن ها در آیفون X، آیفون XS و غیره ارائه شده‌اند با گوشی در تعامل باشد. این ویژگی واقعا تجربه جالبی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

به عنوان مثال با فعال سازی این حالت می‌توانید برای خروج از اپلیکیشن ها انگشت خود را روی لبه راست یا چپ نمایشگر بکشید یا برای نمایان شدن لیست اپلیکیشن های اخیر، انگشت خود را روی لبه زیرین نمایشگر قرار داده و تا وسط صفحه به سمت بالا بکشید و برای چند لحظه در این بخش نگه دارید تا لیست اپلیکیشن های اخیر نمایان شود. بنابراین پشتیبانی از دستورات اشاره‌ای و امکان استفاده از آن ها به جای دکمه های مجازی لبه زیرین نمایشگر یکی از ویژگی های خوب و جالب رابط EMUI 9 گوشی آنر 8A محسوب می‌شود. اما همانطور که گفتیم ارائه قابلیت های زیاد در رابط کاربری گوشی سبب شده تا این رابط سنگین شود و در برخی شرایط لگ و تاخیر هایی را به همراه داشته باشد. شدت این لگ و تاخیر ها به ویژه زمانی محسوس می‌شود که اطلاعات زیادی روی حافظه داخلی گوشی ذخیره شده باشند و حافظه دستگاه رو به پر شدن سوق پیدا کند. بنابراین انتظار نداشته باشید رابط کاربری و بستر نرم افزاری گوشی آنر 8A بعد از گذشت چند ماه همچنان روان و سلیس عمل کند.

 

بررسی هوآوی Honor 8A

 

به عقیده ما رابط کاربری EMUI 9 نصب شده در آنر 8A هوآوی از نظر بصری هم واقعا جای پیشرفت بیشتر دارد. نحوه طراحی آیکون ها، چینش آیکون ها، چینش منوی تنظیمات گوشی و غیره در این رابط کاربری به شکل خیلی مطلوبی انجام نشده‌اند و واقعا می‌توانند وضعیت بهتری داشته باشند. بنابراین اگر بخواهید جمع‌بندی در رابطه با وضعیت نرم افزاری، سیستم عامل و رابط کاربری هوآوی Honor 8A داشته باشیم باید بگوییم که تنوع قابلیت ها و ویژگی هایی که توسط رابط این گوشی ارائه شده‌اند (مثل پشتیبانی از دستورات اشاره‌ای) از نقاط قوت آن خواهد بود اما سنگین بودن رابط گوشی، کند شدن تدریجی آن و ظاهر نه چندان مطلوب می‌توانند از نقاط ضعف آن باشند.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8A (آنر 8A): پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در نقد و بررسی هوآوی Honor 8A یا هر گوشی دیگر به آن اشاره شود مربوط به پتانسیل پردازشی و عملکردی دستگاه می‌شود. پیش از اینکه وارد جزئیات این بخش شویم دوباره یادآوری می‌کنیم که گوشی آنر 8A هوآوی یک گوشی مقرون به صرفه و میان رده است و نباید آن را با گوشی های رده بالا یا حتی گوشی های میان رده‌ای که چندین میلیون تومان از آن گران تر هستند مقایسه کرد. اگر قرار است بررسی هوآوی Honor 8A انجام شود باید این کار عادلانه با در نظر گرفتن سایر خصوصیات و ویژگی های گوشی انجام شود. گوشی آنر 8A هوآوی از تراشه Helio P35 شرکت مدیاتک بهره می‌برد که یک تراشه 12 نانومتری است و پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هر هشت هسته پردازشگر مرکزی آن از نوع Cortex-A53 هستند، اما از نظر فرکانس کاری شامل دو وضعیت مختلف می‌شوند. چهار عدد از هسته های پردازشگر تراشه مذکور فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی دارند و چهار عدد دیگر فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 هم در تراشه این گوشی وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد.

 

بررسی هوآوی Honor 8A

 

یکی از ویژگی های بارز سخت افزاری گوشی Honor 8A هوآوی مربوط به بهره‌مندی آن از رم 3 گیگابایتی می‌شود که انتظار داریم کمک خوبی به افزایش پتانسیل پردازشی دستگاه و سرعت عمل آن کند. این گوشی از نظر حافظه داخلی هم شامل دو نسخه مختلف می‌شود که به ترتیب ظرفیت های 32 و 64 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. لازم به اشاره است که هر دو نسخه گوشی مذکور قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی را دارند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن ها را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد. اما گوشی مورد نظر چه بازده و قدرت عملکردی را ارائه می‌کند؟ متاسفانه تراشه Helio P35 مدیاتک تراشه خیلی قدرتمندی نیست و نباید از آن انتظار زیادی داشته باشید. هوآوی Honor 8A برای انجام کارهای روزمره نظیر برقراری تماس، ارسال پیامک، وبگردی و استفاده از اپلیکیشن های پیام رسانی مثل تلگرام، واتساپ و غیره کاملا روان و بدون مشکل عمل می‌کند، اما پتانسیل کافی برای نصب و اجرای اپلیکیشن ها و بازی های سنگین را ندارد.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

چنانچه بازی ها و اپلیکیشن های سنگین اندروید را روی گوشی آنر 8A نصب کنید و سعی در اجرای آن ها داشته باشید، لگ و تاخیر های محسوسی در رابط گوشی به وجود می‌آیند. شدت این لگ و تاخیر ها زیاد خواهد بود و در دراز مدت می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. بنابراین توصیه ما این است که برای دستیابی به بهترین بازده، تا حد ممکن از نصب اپلیکیشن ها و بازی های سنگین در گوشی آنر 8A خودداری کنید و از پر شدن حافظه داخلی آن جلوگیری نمایید. پر شدن حافظه گوشی هم می‌تواند منجر به افت سرعت عملکرد آن و افزایش لگ و تاخیر های رابط دستگاه شود. رم 3 گیگابایتی Huawei Honor 8A به افزایش بازده آن کمک می‌کند و منجر می‌شود که جهش مابین اپلیکیشن های مختلف فعال در پس زمینه آن با سرعت قابل قبولی انجام گیرد. همچنین به عقیده ما رم 3 گیگابایتی این گوشی تا حد زیادی منجر به کاهش فشار رابط کاربر سنگین EMUI 9 می‌شود. مطمئنا اگر هوآوی گوشی آنر 8A را به رم 3 گیگابایتی مجهز نمی‌کرد، شدت لگ و تاخیر هایی که به مرور در آن به وجود می‌آیند چندین برابر می‌شدند. بنابراین به صورت کلی باید بگوییم که گوشی هوآوی Honor 8A از نظر قدرت عملکرد یک گوشی معمولی است و کیفیتی در حد قیمت خودش را ارائه می‌کند. این گوشی برای افرادی که تمایل به گیم و اجرای بازی های اندرویدی دارند خیلی مناسب نیست اما برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند با صرف هزینه‌ای ناچیز گوشی اندرویدی بخرند که نیازهای اصلی و روزمره آن ها را برطرف کند، گزینه خرید عالی خواهد بود.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8A (آنر 8A): دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی آنر 8A ساختاری ساده دارد و برخلاف اغلب گوشی های مدرن امروزی از دو لنز تشکیل نشده و از یک لنز واحد 13 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود. لنز دوربین 13 مگاپیکسلی این گوشی دیافراگم F/1.8 داشته و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF،HDR) و پانوراما پشتیبانی می‌کند. ضمنا یک چراغ فلش LED هم درست زیر لنز دوربین اصلی این گوشی نصب است که در برخی شرایط خاص می‌توان از آن برای بهبود وضعیت نور محیط در حین عکسبرداری استفاده کرد. لازم به اشاره است که دوربین اصلی گوشی هوآوی Honor 8A از قابلیت عکسبرداری پرتره (Portrait Mode) پشتیبانی نمی‌کند و این موضوع برای علاقمند به ضبط عکس های پرتره چندان خبر خوبی نخواهد بود. ما عملکرد دوربین اصلی گوشی آنر 8A را در دو وضعیت مختلف مورد بررسی قرار دادیم. وضعیت اول مربوط به شرایطی بود که نور محیط مناسب و کافی باشد و وضعیت دوم مربوط به عکسبرداری در محیط های تاریک و شب می‌شد.

 

بررسی هوآوی Honor 8A

 

زمانی که دوربین اصلی گوشی هوآوی آنر 8A را در محیط های با نور مناسب مورد بررسی قرار دادیم، نتیجه به دست آمده ما را شگفت زده کرد! دوربین اصلی این گوشی واقعا در این شرایط عملکرد خوبی دارد و فراتر از انتظارات ما ظاهر شد. عکس هایی که در این شرایط با دوربین اصلی و 13 مگاپیکسلی گوشی مذکور قابل ضبط هستند بدون تردید رضایت شما را هم در پی خواهند داشت. زمانی که قیمت گوشی را به خاطر آورید، واقعا متوجه خواهید شد که دوربین اصلی آن کیفیتی فراتر از آن چیزی که باید را ارائه می‌کند. اما متاسفانه کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی در محیط های کم نور با افت مواجه می‌شود و این افت کیفیت در شب و محیط های تاریک به حداکثر مقدار خودش می‌رسد. متاسفانه عکس هایی که در شب و محیط های تاریک با دوربین 13 مگاپیکسلی گوشی Honor 8A ضبط می‌شوند اصلا قابل مقایسه با عکس هایی نیستند که دوربین 13 مگاپیکسلی گوشی در محیط های با نور مناسب ضبط می‌کند. به بیان دیگر هرچقدر دوربین اصلی و 13 مگاپیکسلی گوشی هوآوی Honor 8A در محیط های با نور مناسب بازده خوبی دارد، در محیط های تاریک و شب بازده نامطلوبی خواهد داشت.

گوشی Huawei Honor 8A از یک لنز دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی هم به عنوان دوربین جلو بهره می‌برد. این لنز دوربین دیافراگم F/2.0 دارد و از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند. در بررسی هوآوی Honor 8A مشخص شد که دوربین سلفی گوشی برای ضبط عکس های معمولی مناسب است اما کیفیت خیلی عالی ندارد و به نوعی در حد قیمت دستگاه عمل می‌کند. با دوربین سلفی کوشی مذکور می‌توانید عکس های معمولی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام ضبط کنید. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی می‌توان نتیجه گرفت که کیفیت عملکرد دوربین اصلی و سلفی هوآوی Honor 8A قابل قبول است. دوربین اصلی این گوشی در محیط های با نور مناسب بسیار خوب عمل می‌کند اما در شب و محیط های تاریک افت کیفیت محسوسی خواهد داشت.

 

نقد و بررسی هوآوی Honor 8A (آنر 8A): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی هوآوی Honor 8A در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در قلب این گوشی بکار رفته از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی بوده و ظرفیت 3020 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به مشخصات فنی گوشی و ظرفیت باتری آن، پیش‌بینی می‌کنیم کیفیت شارژدهی باتری دستگاه مناسب و در حد استانداردهای لازم باشد. در بررسی هوآوی Honor 8A هم همین موضوع مشاهده شد و باتری دستگاه توانست با یک بار شارژ تقریبا 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را در حالتی که به صورت نرمال از آن استفاده شود تامین کند.

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

طبیعتا اگر میزان استفاده کاربر از گوشی افزایش یابد، سرعت خالی شدن شارژ باتری هم افزایش پیدا می‌کند. در بررسی صورت گرفته مشخص شد انجام کارهایی مثل بازی کردن به شدت روی سرعت خالی شدن شارژ باتری Honor 8A موثر است و حتی می‌تواند ظرف چند ساعت باتری فول شارژ دستگاه را کاملا تخلیه کند. متاسفانه آنر 8A هوآوی از قابلیت شارژ بیسیم و سریع پشتیبانی نمی‌کند. به همین سبب سرعت توصیه می‌کنیم همیشه شارژر موبایل یا یک پاوربانک را به همراه داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری دستگاه استفاده کنید. طبق بررسی صورت گرفته، در حالت عادی برای اینکه باتری گوشی مذکور از 0 تا 100 درصد شارژ شود باید زمانی در حدود 120 دقیقه منتظر بمانید.

 

بررسی هوآوی Honor 8A

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی هوآوی Honor 8A (آنر 8A) پرداختیم. این گوشی در واقع یک اسمارتفون اندرویدی میان رده و مقرون به صرفه با کیفیت است. قیمت گوشی آنر 8A در مقایسه با قیمت گوشی های دیگر هم رده خودش واقعا رقابتی در نظر گرفته شده و این موضوع از اصلی ترین نقاط قوت آن به شمار می‌رود. بنابراین اگر می‌خواهید یک گوشی اندرویدی جدید، با کیفیت، زیبا و خوش قیمت بخرید، مطمئن باشید Honor 8A از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و خاص
  • صفحه نمایش بدون حاشیه و بزرگ
  • بهره‌مندی از اندروید 9
  • رم 3 گیگابایتی
  • دوربین اصلی خوب
  • قیمت بسیار مناسب

 

نقاط ضعف:

  • پردازنده نه چندان قدرتمند