نقد و بررسی هوآوی آنر 6 ایکس (Huawei Honor 6X) :  گوشی میان رده و خوش قیمت

نقد و بررسی 28 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی هوآوی آنر 6 ایکس (Huawei Honor 6X) : گوشی میان رده و خوش قیمت

اگر قصد خرید یک گوشی میان رده و خوش قیمت را دارید، مطمئن باشید هوآوی آنر 6 ایکس (Huawei Honor 6X) یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. این گوشی یک پکیج عالی با قیمتی مناسب را ارائه می‌کند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی آنر 6 ایکس بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

مقدمه

در ماه اکتبر (October) سال 2016 بود که شرکت هوآوی به طور رسمی از گوشی جدید و میان رده‌ای تحت عنوان Honor 6X رونمایی کرد. این گوشی به دلیل کیفیت ساخت مطلوب، داشتن ویژگی های کاربرپسند و قیمت مناسب خیلی زود توانست جایگاهش ویژه‌ای در بین کاربران برای خود دست و پا کند. قیمت هوآوی آنر 6 ایکس واقعاً رقابتی و مناسب است و در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خودش به مراتب مقرون به صرفه تر خواهد بود. اما آیا خرید آنر 6X انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود؟ برای پاسخ دادن به این سوال توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در این مطلب به نقد و بررسی هوآوی آنر 6 ایکس می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان شرح خواهیم داد. بنابراین با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی هوآوی آنر 6 ایکس (Huawei Honor 6X): طراحی و ظاهر

شاید تصور کنید چون آنر 6X هوآوی محصول سال 2016 است، بنابراین ظاهر خیلی زیبایی ندارد و سبک طراحی آن هم به روز نیست، اما در واقعیت اینطور نخواهد بود! شاید تنها ویژگی که در طراحی این گوشی خلاء آن احساس می‌شود مربوط به عدم بهره‌مندی از صفحه نمایش بدون حاشیه یا بدنه شیشه‌ای باشد، اما سایر ویژگی های مرتبط با طراحی این گوشی کاملاً به روز و منطبق با تقاضای کاربران در سال 2018 و 2019 خواهند بود. بدنه این گوشی از آلومینیوم خالص ساخته می‌شود و هیچ بخش شیشه‌ای در آن بکار نرفته است. ابعاد بدنه آن 8.2 در 76.2 در 150.9 میلیمتر است و دستگاه حدود 162 گرم وزن دارد. پس هوآوی Honor 6X یک گوشی نسبتاً سبک و اندازه متوسط خواهد بود.

 

بررسی هوآوی آنر 6 ایکس

 

گوشی قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و به اسکنر انگشت هم مجهز است. اسکنر این گوشی روی قاب پشت آن و درست زیر لنز دوربین اصلی و دوگانه دستگاه نصب شده و شکلی دایره‌ای دارد. در بررسی هوآوی آنر 6 ایکس مشخص شد که اسکنر انگشت گوشی در مجموع عملکرد قابل قبولی دارد اما عاری از باگ و تاخیر نیست و در برخی شرایط باگ ها و تاخیر هایی در عملکرد آن به وجود می‌آید که شاید کمی آزاردهنده باشند. البته این موضوع با توجه به قیمت پایین آنر 6X و مقرون به صرفه بودن آن طبیعی و قابل توجیه خواهد بود.

آنر 6 ایکس هوآوی از استاندارد ضد آب پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین باید مراقب تماس آن با آب و مایعات باشید. وقتی این گوشی را در دست می‌گیرید، حس و حال در دست گرفتن یک گوشی میان رده را خواهید و چیزی فراتر از این قابل لمس نخواهد بود. قاب پشت گوشی خیلی خوب و زیبا طراحی شده و حالتی صیقلی دارد. برای محافظت از قاب پشت این گوشی می‌توانید از گارد موبایل استفاده کنید، چون در غیر این صورت ممکن است خط و خش روی قاب پشت دستگاه ایجاد شود. لبه های قاب پشت گوشی نسبتاً منحنی شکل هستند و دوربین دوگانه دستگاه در بخش فوقانی و وسط قاب پشت آن به چشم می‌آید.

 

بررسی هوآوی آنر 6 ایکس

 

از نمای رو به رو هوآوی آنر 6 ایکس خیلی ظاهر منحصر به فردی ندارد و صفحه نمایش آن هم حاشیه های نسبتاً ضخیمی را در دو بخش فوقانی و زیرین خودش ارائه می‌کند. شاید اگر صفحه نمایش این گوشی بدون حاشیه بود، دستگاه واقعاً به بهترین انتخاب در رده قیمتی خودش تبدیل می‌شد. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که گوشی Honor 6X از نظر ظاهر و سبک طراحی یک گوشی خوب و با کیفیت است و در مقایسه با قیمتی که دارد گزینه خرید عالی خواهد بود.

 

نقد و بررسی هوآوی آنر 6 ایکس (Huawei Honor 6X): صفحه نمایش

بررسی هوآوی آنر 6 ایکس با زیر ذره‌بین قرار دادن جزئیات صفحه نمایش آن و کیفیت عملکردش دنبال می‌کنیم. صفحه نمایشی که در این گوشی بکار رفته 5.5 اینچی و از نوع IPS LCD است و رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل یا اصطلاحاً فول اچ دی (Full HD) را ارائه می‌کند. بنابراین برخلاف گوشی های مدرن و امروزی، نمایشگر هوآوی آنر 6 ایکس خیلی بزرگ نیست! البته این گوشی در اکتبر سال 2016 از گوشی های مجهز به نمایشگر بزرگ بازار محسوب می‌شد، اما در مقایسه با گوشی های امروزی نمی‌توان آن را در این دسته طبقه‌بندی کرد. ترکیب اندازه صفحه نمایش و رزولوشن آن سبب شده‌اند که تراکمی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر Honor 6X به ارمغان آورده شود که تراکم بسیار خوبی برای یک گوشی میان رده و هم قیمت این دستگاه خواهد بود.

 

بررسی هوآوی آنر 6 ایکس

 

صفحه نمایش گوشی مورد نظر نسبت 16 به 9 دارد و چیزی در حدود 71.8 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را هم در بر می‌گیرد. بدون تردید اگر هوآوی Honor 6X از صفحه نمایشی بزرگ تر و بدون حاشیه بهره‌مند می‌شد، واقعاً قابلیت لازم برای تبدیل شدن به یک گوشی بی‌رقیب در رده قیمتی خودش را داشت و می‌توانست حتی از گوشی هایی که در سال 2018 و با قیمت مشابه آن تولید شده‌اند هم بهتر باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro (ردمی نوت 8 پرو)

پس از نظر ما تنها نقطه ضعف نمایشگر این گوشی می‌تواند مربوط به حاشیه های نسبتاً ضخیم و اندازه نه چندان بزرگ آن باشد. نمایشگر گوشی از نظر وضوح تصویر، شادابی، شارپنس و کنتراست وضعیت مطلوبی دارد و محتوا بر روی آن با کیفیت خوبی به تصویر کشیده می‌شود. همچنین با تنظیم شدت روشنایی صفحه نمایش آنر 6 ایکس بر روی 100 درصد هم می‌توانید در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم بدون مشکل از آن استفاده کنید. بنابراین کیفیت صفحه نمایش گوشی قابل قبول است اما همه چیز بهتر می‌شد اگر نمایشگر آنر 6X بدون حاشیه و بزرگ تر از 5.5 اینچ انتخاب می‌شد.

 

نقد و بررسی هوآوی آنر 6 ایکس (Huawei Honor 6X): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

متاسفانه با توجه به اینکه گوشی Honor 6X در سال 2016 معرفی شده، سیستم عامل خیلی به روزی روی آن نصب نخواهد بود. اندروید 6.0 مارشمالو به طور پیش فرض روی این گوشی نصب بوده و آپدیت اندروید 7 نوقا هم برای آن منتشر شده است. رابط کاربری EMUI 5 هوآوی هم در این گوشی منجر به شخصی سازی ویژگی ها و قابلیت هایش می‌شود. رابط کاربری EMUI 5 خیلی رابط بهینه‌ای نیست و کمی سنگین بوده و تعداد اپلیکیشن های پیش فرضی که روی آن نصب هستند هم کمی زیاد است. هوآوی در طراحی این رابط بیشتر سعی کرده قابلیت های زیادی را در آن جای دهد که این موضوع از یک طرف خوب است اما از طرف دیگر منجر به سنگین شدن رابط گوشی و کندی عملکرد آن در برخی شرایط می‌شود.

 

بررسی هوآوی آنر 6 ایکس

 

به عنوان مثال زمانی که اپلیکیشن های نسبتاً متعددی در گوشی نصب شود و رم و حافظه داخلی گوشی تحت فشار قرار گیرند، خیلی زود لگ و تاخیر هایی در عملکرد آن به وجود می‌آید، بنابراین اگر می‌خواهید بهترین بازده را از گوشی هوآوی آنر 6 ایکس دریافت کنید، بهتر است تا حد ممکن از پر شدن حافظه داخلی و تحت فشار قرار گرفتن رم آن جلوگیری به عمل آورید. ویژگی هایی مثل امکان نصب دو نسخه از هر اپلیکیشن در گوشی و استفاده با دو پروفایل مختلف از هرکدام آن ها می‌تواند از ویژگی های خوب رابط کاربری EMUI هوآوی محسوب شود. بنابراین به طور کلی باید گفت که سیستم عامل و بستر نرم افزاری گوشی Honor 6X وضعیت معمولی دارد و شاید بهتر بود که نسخه جدیدتری از اندروید روی آن نصب می‌شد و رابط کاربری دستگاه هم بهینه‌تر می‌بود.

 

نقد و بررسی هوآوی آنر 6 ایکس (Huawei Honor 6X): پردازنده، رم و حافظه داخلی

هوآوی از تراشه های اختصاصی خودش در گوشی آنر 6X استفاده کرده و آن را به تراشه کرین 655 مجهز ساخته که یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هر هشت هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند اما فرکانس کاری چهار مورد از آن ها 1.7 گیگاهرتز و فرکانس چهار مورد دیگرشان 2.1 گیگاهرتزی خواهد بود. پردازنده گرافیکی Mali-T830MP2 هم در این گوشی وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. گوشی هوآوی آنر 6 ایکس از نظر رم و حافظه داخلی شامل دو نسخه مختلف می‌شود. نسخه پایه این گوشی رم 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی دارد، اما نسخه برتر آن از رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی بهره می‌برد. ضمن اینکه هر دو نسخه گوشی مذکور از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی به عمل می‌آورند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن ها را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد.

 

بررسی هوآوی آنر 6 ایکس

 

با توجه به اینکه تراشه کرین 655 یک تراشه میان رده و نسبتاً قدیمی است، نباید انتظار داشته باشید که خیلی عملکرد عالی داشته و بتواند در حد و اندازه های گوشی های پرچمدار یا میان رده و با کیفیت جدیدتر عمل کند. برای انجام کارهای روزمره، برقراری تماس های تلفنی، ارسال و دریافت پیامک، وبگردی، استفاده از اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، اینستاگرام و غیره هیچ مشکلی با گوشی هوآوی آنر 6 ایکس نخواهید داشت، اما با نصب بازی های سنگین HD و اپلیکیشن های متعدد در دستگاه بی‌شک با لگ و تاخیر رو به رو می‌شوید. پس توصیه ما این است که خیلی با گوشی آنر 6X به فکر نصب و اجرای بازی های سنگین اندرویدی نباشید. در بررسی ما مشخص شد که پر شدن حافظه داخلی این گوشی تاثیر زیادی بر روی سرعت عملکرد آن دارد و اگر حافظه داخلی دستگاه رو به پر شدن سوق پیدا کند، لگ و تاخیر هایی که در عملکرد آن به وجود می‌آیند به شکل محسوسی بیشتر می‌شود. پس برای اینکه بهترین بازده را از Huawei Honor 6X دریافت کنید، بهتر است از پر شدن حافظه آن جلوگیری به عمل آورید و اپلیکیشن ها و بازی های زیادی را در دستگاه نصب نکنید.

 

نقد و بررسی هوآوی آنر 6 ایکس (Huawei Honor 6X): دوربین اصلی و سلفی

یکی از ویژگی های خوب گوشی Honor 6X هوآوی مربوط به بهره‌مندی از دوربین اصلی دوگانه می‌شود. دوربین اصلی این گوشی از دو لنز 12 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است. لنز 12 مگاپیکسلی این مجموعه از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) و HDR پشتیبانی می‌کند و لنز دوربین 2 مگاپیکسلی آن از نوع عمقی هست. با دوربین اصلی آنر 6X می‌توانید عکس های خوبی ضبط کنید اما انتظار نداشته باشید که دوربین آن عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد و در حد گوشی های رده بالای بازار عمل کند. اگر به گوشی نیاز دارید که دوربین مناسبی داشته باشد و با آن بتوان عکس های با کیفیتی ضبط کرد و قابلیت هایی مثل عکسبرداری پرتره هم توسط آن پشتیبانی شود، هوآوی آنر 6 ایکس نیازتان را برطرف می‌کند اما اگر به فکر گوشی با دوربین فوق قدرتمند هستید، طبیعتاً باید به دنبال خرید اسمارتفون  (smart phone) گران قیمت تری باشید.

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

 

بررسی هوآوی آنر 6 ایکس

 

عملکرد دوربین اصلی گوشی آنر 6X در محیط های کم نور هم قابل قبول است و با استفاده از چراغ فلش LED آن می‌تواند وضعیت بهتری را هم به وجود آورد. البته بدون تردید شاهد افت کیفیت نسبی در عکس هایی خواهید بود که در محیط های کم نور ضبط می‌شوند. دوربین سلفی هوآوی آنر 6 ایکس هم از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که کیفیت عملکرد آن هم قابل قبول است. اگر می‌خواهید عکس های سلفی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط کنید، دوربین سلفی آنر 6X نیازتان را برطرف خواهد کرد. بنابراین به طور کلی باید گفت که دوربین اصلی و سلفی گوشی Honor 6X هوآوی با توجه به قیمتی که دستگاه دارد از نقاط قوت آن محسوب می‌شوند.

 

نقد و بررسی هوآوی آنر 6 ایکس (Huawei Honor 6X): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی هوآوی آنر 6 ایکس در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری که در قلب این گوشی برای تامین انرژی مورد نیاز آن بکار رفته ظرفیت 3340 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است. در بررسی گوشی مشخص شد که باتری آن با یک بار شارژ و در حالتی که استفاده معمولی از دستگاه به عمل آید می‌تواند تقریباً تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز آن را تامین نماید. در صورتی که مقدار استفاده کاربر از دستگاه افزایش یابد، سرعت خالی شدن شارژ باتری هم بیشتر می‌شود و بدین ترتیب توان شارژدهی باتری افت خواهد کرد. پس به طور میانگین با یک بار شارژ باتری هوآوی آنر 6 ایکس می‌توانید تا 1.5 روز از آن استفاده کنید. متاسفانه این گوشی از قابلیت شارژ سریع یا شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند و برای اینکه باتری آن فول شارژ شود باید مدت زمانی در حدود 100 دقیقه صرف گردد. بنابراین می‌توانید با حمل شارژر موبایل یا یک پاوربانک از هر فرصت مناسبی برای شارژ باتری هوآوی آنر 6 ایکس استفاده کنید.

 

بررسی هوآوی آنر 6 ایکس

 

حالا وقتشه! اینو بخون چگونه سرعت شارژ باتری گوشی را افزایش دهیم؟

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی هوآوی آنر 6 ایکس (Huawei Honor 6X) پرداختیم. قیمت گوشی آنر 6X هوآوی یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن است اما این گوشی نقاط قوت دیگری همچون کیفیت ساخت خوب، دوربین اصلی مناسب، رم مطلوب و باتری قدرتمند را هم دارد. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت خوب
  • صفحه نمایش مناسب
  • دوربین با کیفیت
  • رم با ظرفیت خوب
  • شارژدهی مطلوب باتری
  • قیمت عالی

 

نقاط ضعف:

  • ندارد