نقد و بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 : میان‌ رده‌ای با باتری خوب!

نقد و بررسی 19 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 : میان‌ رده‌ای با باتری خوب!

یکی از گوشی های میان رده شرکت هوآوی که محصول سال 2017 بوده و همچنان هم از گوشی های پرفروش این شرکت است، هوآوی وای 7 پرایم (Huawei Y7 Prime) نام دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

مقدمه

در ماه ژوئن (June) سال 2017 شرکت هوآوی به صورت رسمی از گوشی موبایل Y7 Prime رونمایی کرد. این گوشی در آن زمان به عنوان یک گوشی میان رده معرفی شد و با توجه به کیفیت ساخت خوبش هنوز هم از گوشی های پرفروش هوآوی در بازار ایران است. قیمت هوآوی Y7 Prime 2017 هم در افزایش فروش آن بی‌تاثیر نبوده چون در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خودش رقابتی خواهد بود. هوآوی پس از موفقیت هایی که گوشی Y7 Prime به دست آورد نسخه های جدیدتر آن را در سال های 2018 و 2019 هم روانه بازار کرد.

اما آیا گوشی هوآوی وای 7 پرایم گزینه خرید مناسبی برای شماست و می‌تواند نیازهایتان را برطرف سازد؟ در این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان عنوان کنیم. بدین ترتیب می‌توانید نیازها و انتظاراتی که از گوشی دارید را با نقاط قوت و ضعف وای 7 پرایم مقایسه کرده و در نهایت به نتیجه قطعی برای خرید یا عدم خرید هوآوی Y7 Prime 2017 برسید. بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب اختصاصی با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 : طراحی و ظاهر

با توجه به اینکه گوشی وای 7 پرایم در سال 2017 و به عنوان یک گوشی میان رده طراحی شده، طبیعتاً نباید انتظار داشته باشید که خیلی از سبک طراحی مدرنی بهره‌مند و از قابلیت هایی که گوشی های رده بالا ارائه می‌کنند مثل قابلیت ضد آب یا قابلیت تشخیص چهره و سایر موارد این چنینی پشتیبانی کند. با این حال کیفیت طراحی دستگاه وضعیت مطلوبی دارد و فراتر از انتظارات ماست. بدنه گوشی از آلومینیوم ساخته شده و پنل جلوی آن با یک لایه شیشه پوشانده می‌شود که ظاهراً خاصیت ضد خش ندارد، بنابراین برای محافظت از صفحه نمایش گوشی حتماً روی آن یک گلس محافظ ال سی دی نصب کنید.

 

بررسی هوآوی Y7 Prime 2017

 

بدنه دستگاه ابعاد 8.4 در 76.4 در 153.6 میلیمتری دارد و وزن آن به چیزی در حدود 165 گرم می‌رسد. این گوشی همچنین از قابلیت نصب همزمان دو سیم کارت هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. زمانی که از نمای رو به رو به Huawei Y7 Prime 2017 نگاه کنید، هیچ ویژگی خاصی توجهتان را جلب نمی‌کند و همه چیز معمولی به نظر می‌رسد. صفحه نمایش گوشی چیزی در حدود 71.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را تشکیل داده و در دو لبه فوقانی و زیرین حاشیه های ضخیمی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی ام 10 سامسونگ (Galaxy M10)

هیچ دکمه فیزیکی در پنل جلوی دستگاه تعبیه نشده و فقط نام هوآوی زیر صفحه نمایش گوشی قابل رویت است. از نمای پشت هم گوشی معمولی به نظر می‌رسد. لنز دوربین اصلی آن به صورت برجسته در بخش فوقانی قاب پشت دستگاه نصب است که این برجستگی می‌تواند منجر به افزایش پتانسیل لنز دوربین برای ایجاد خط و خش شود. در کنار آن هم چراغ فلش LED دوربین اصلی نصب است. زیر لنز دوربین اصلی گوشی هم یک اسکنر انگشت دایره‌ای شکل نصب شده که در بررسی های ما مشخص شد کیفیت عملکرد معمولی دارد. لوگوی هوآوی هم در بخش زیرین قاب پشت گوشی دیده می‌شود.

 

بررسی هوآوی Y7 Prime 2017

 

به صورت کلی باید گفت که گوشی هوآوی وای 7 پرایم از نظر سبک طراحی و ظاهر هیچ ویژگی خاصی ندارد و به نوعی کیفیتی منطبق با قیمت خودش را ارائه خواهد کرد. زمانی که این گوشی را در دست بگیرید کاملاً متوجه در دست گرفتن یک گوشی میان رده و نسبتاً قدیمی خواهید شد. پس اگر به ظاهر مدرن علاقه دارید، هوآوی Y7 Prime 2017 خیلی برایتان گزینه خرید مناسبی نیست.

 

نقد و بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 : صفحه نمایش

در این مرحله از نقد و بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 در رابطه با صفحه نمایش این گوشی و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایشی که در این گوشی بکار رفته 5.5 اینچی و از نوع IPS LCD است و رزولوشن 1280 در 720 پیکسل را اصطلاحاً اچ دی  (HD) را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 267 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. نسبت تصویر 16 به 9 توسط نمایشگر دستگاه ارائه شده و چیزی در حدود 71.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن توسط صفحه نمایش احاطه می‌شود. بنابراین از نظر رزولوشن، اندازه صفحه نمایش و تراکم پیکسلی هم صفحه نمایش گوشی هوآوی Y7 Prime 2017 وضعیت معمولی دارد. در بررسی ما مشخص شد که وضوح تصویر، کنتراست، شادابی و شارپنس نمایشگر این گوشی هم خیلی بالا نیست و در حد و اندازه های یک گوشی میان رده خواهد بود.

صفحه نمایش وای 7 پرایم هوآوی از نظر تولید روشنایی هم خیلی عملکرد عالی ندارد و برای اینکه بتوانید در محیط های باز و با نور زیاد بدون مشکل از گوشی استفاده کرده و محتوای صفحه نمایش آن را ببینید حتماً باید شدت روشنایی نمایشگر دستگاه روی 100 درصد تنظیم شود. تنظیم شدت روشنایی صفحه نمایش گوشی بر روی مقادیر کمتر در اینگونه شرایط می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود. بنابراین به صورت کلی باید گفت که صفحه نمایش گوشی Y7 Prime هوآوی هم خیلی وضعیت عالی ندارد و کیفیت معمولی را ارائه می‌کند.

 

بررسی هوآوی Y7 Prime 2017


نقد و بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

با توجه به اینکه گوشی هوآوی وای 7 پرایم در سال 2017 رونمایی شده، جای تعجبی ندارد که جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید به طور پیش فرض روی آن نصب نباشد. این گوشی از اندروید 7 نوقا بهره می‌برد و رابط کاربری EMUI 5.1 هم به طور پیش فرض روی آن نصب است. رابط کاربری EMUI هوآوی در مجموع رابط کاربری خوبی است که مجموعه‌ای از ویژگی های مطلوب و مختلف را در اختیارتان قرار می‌دهد اما به نظر ما این رابط کاربری از نظر بصری جای پیشرفت زیادی دارد و همچنین نصب بودن اپلیکیشن های پیش فرض زیاد بر روی آن و همچنین ارائه قابلیت های بیش از اندازه در آن منجر به افزایش حجمی از حافظه گوشی شده‌اند که در حالت پیش فرض توسط سیستم عامل و بستر نرم افزاری دستگاه اشغال می‌شود.

اما از نظر سرعت عملکرد رابط کاربری و بستر نرم افزاری گوشی هوآوی Y7 Prime 2017 عملکرد خوب و قابل قبولی دارند. در برخی شرایط که اپلیکیشن های زیادی را در پس زمینه گوشی اجرا کنید و بخواهید از بخش Recent Apps مابین آن ها جهش داشته باشید لگ و تاخیرهایی نمایان می‌شوند. گاهاً برای اجرای اپلیکیشن دوربین هم این تاخیرها به وجود خواهند آمد که در برخی شرایط خیلی آزاردهنده هستند. همچنین نصب بیش از اندازه اپلیکیشن در گوشی و زیاد شدن حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه هم می‌تواند منجر به کند شدن عملکرد آن و بروز لگ و تاخیرهایی در بستر نرم افزاری گوشی شود. به طور کلی باید گفت که هوآوی Y7 Prime 2017 از نظر سیستم عامل و بستر نرم افزاری هم وضعیت معمولی دارد و خیلی نباید به عنوان یک گوشی پرسرعت روی آن حساب باز کرد. البته برای انجام کارهای روزمره مثل برقراری تماس، ارسال پیام و غیره با گوشی وای 7 پرایم و بستر نرم افزاری آن با مشکل رو به رو نخواهید شد.

 

بررسی هوآوی Y7 Prime 2017

 

نقد و بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

گوشی Y7 Prime 2017 هوآوی از تراشه اسنپدراگون 435 کوالکام بهره می‌برد که یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد و در مجموع یک تراشه میان رده و قدیمی به شمار می‌رود. پردازنده مرکزی این تراشه از هشت هسته پردازشگر Cortex-A53 تشکیل شده که فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی آدرنو 505 هم در این گوشی وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. رم گوشی ظرفیت 3 گیگابایتی دارد و حافظه داخلی آن به طور پیش فرض 32 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ضمن اینکه دستگاه از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

همانطور که اشاره داشتیم تراشه اسنپدراگون 435 یک تراشه میان رده و نسبتاً قدیمی است، بنابراین نباید انتظارات خیلی بالایی از گوشی وای 7 پرایم داشته باشید. در بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 مشخص شد که این گوشی قدرت عملکرد خوبی دارد و نیازهای اولیه هر کاربر نظیر برقراری تماس، ارسال پیامک، نصب اینستاگرام و تلگرام و کار کردن با این اپلیکیشن ها و غیره را بدون مشکل برطرف می‌کند، اما برای اجرای بازی های سنگین اندرویدی خیلی مناسب نیست و با افت فریم، داغ شدن و تاخیرهای زیادی رو به رو می‌شود. رم 3 گیگابایتی گوشی به افزایش سرعت عملکرد آن در برخی شرایط نظیر مواقعی که چندین اپلیکیشن به طور همزمان در پس زمینه دستگاه اجرا شده‌اند کمک می‌کند اما به تنهایی قادر به خلق معجزه نخواهد بود و به پردازنده‌ای قدرتمند هم نیاز دارد تا بهترین کارایی را ارائه کند.

 

بررسی هوآوی Y7 Prime 2017

 

بنابراین اگر گوشی هوآوی Y7 Prime 2017 را برای انجام کارهای روزمره و اقداماتی مثل وبگردی، برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک، استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان نظیر تلگرام، اینستاگرام و غیره خریداری کنید، گوشی به خوبی نیازهایتان را برطرف خواهد کرد اما برای انجام کارهای بیشتر مثل نصب و اجرای بازی های HD یا نصب اپلیکیشن های متعدد، این گوشی گزینه خرید خیلی خوبی برایتان نخواهد بود. پس در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که گوشی هوآوی وای 7 پرایم از نظر قدرت عملکرد و پتانسیل پردازشی هم کیفیتی در حد و اندازه قیمتش را ارائه می‌کند.

 

نقد و بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 : دوربین اصلی و سلفی

در این بخش از نقد و بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 در رابطه با دوربین اصلی و سلفی این گوشی صحبت می‌کنیم. دوربین اصلی این گوشی از یک لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF،HDR) و عکسبرداری پانوراما پشتیبانی می‌کند. یک چراغ فلش LED اختصاصی هم برای دوربین اصلی این گوشی در نظر گرفته شده که در کنار لنز آن نصب است. در بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 مشخص شد که دوربین اصلی گوشی عملکرد نسبتاً خوبی دارد و در محیط های با نور مناسب می‌توانید با دوربین گوشی عکس های خوبی ضبط کنید. دقت داشته باشید که وقتی می‌گوییم عملکرد دوربین اصلی گوشی خوب است منظورمان در مقایسه با گوشی های هم رده و هم قیمت خودش خواهد بود، نه گوشی های پرچمداری که در بازار وجود دارند!

 

بررسی هوآوی Y7 Prime 2017

 

کیفیت عملکرد دوربین اصلی وای 7 پرایم هوآوی در محیط های با نور کم افت می‌کند و متاسفانه شدت این افت کیفیت بسیار بالاست. استفاده از چراغ فلش LED دوربین اصلی در این شرایط می‌تواند کمی به بهبود وضعیت کمک کند اما به طور کامل ضعف دوربین اصلی گوشی برای عکسبرداری در محیط های کم نور و تاریک را از بین نمی‌برد. دوربین سلفی Huawei Y7 Prime 2017 هم از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.0 دارد. دوربین سلفی این گوشی امکان ضبط عکس های خوبی را برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام فراهم می‌کند اما با آن قادر به ضبط عکس های خیلی فوق‌العاده نخواهید بود. بنابراین در یک جمع‌بندی باید گفت که گوشی وای 7 پرایم از نظر عملکرد دوربین اصلی و سلفی هم کیفیتی در حد قیمت خودش را ارائه می‌کند و باز هم تعادل مابین قیمت و کیفیت آن از این نظر حفظ شده است.

 

نقد و بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری گوشی مذکور از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی بوده و ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی دارد. در بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 مشخص شد که باتری آن به راحتی می‌تواند با یک بار شارژ تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز آن را تامین کند و اگر میزان استفاده شده از گوشی کم باشد، یک بار شارژ باتری آن برای 2 روز تامین انرژی مورد نیاز دستگاه کافی خواهد بود. بنابراین شارژدهی خوب باتری اصلی ترین نقطه قوت گوشی وای 7 پرایم هوآوی است.

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

متاسفانه گوشی هوآوی Y7 پرایم 2017 از قابلیت شارژ سریع و بسیم پشتیبانی نمی‌کند و با توجه به ظرفیت بالای باتری دستگاه باید مدت زمان نسبتا طولانی برای فول شارژ شدن آن منتظر بمانید. در بررسی ما مشخص شد که باتری این گوشی تقریباً ظرف مدت زمانی در حدود 140 دقیقه از 0 تا 100 درصد شارژ می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین بازده را از دستگاه دریافت کنید و زمان خود را خیلی صرف شارژ مجدد باتری آن ننمایید، توصیه می‌کنیم همیشه یک پاوربانک یا شارژر گوشی را به همراه داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری آن استفاده کنید.

 

بررسی هوآوی Y7 Prime 2017

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی هوآوی Y7 Prime 2017 پرداختیم. این گوشی میان رده از همه نظر کیفیت متوسطی دارد و فقط شارژدهی خوب باتری آن یک نقطه قوت اساسی برای دستگاه محسوب می‌شود. قیمت وای 7 پرایم هوآوی نسبتاً مناسب است و این موضوع هم از اصلی ترین دلایل فروش بالای آن محسوب می‌شود. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی به شرحی هستند که در بخش زیر مشخص کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت خوب
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب


نقاط ضعف:

  • ندارد