نقد و بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 (وای 5 پرایم 2018 هوآوی)

نقد و بررسی 15 دی 1397 علی مظفری

نقد و بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 (وای 5 پرایم 2018 هوآوی)

یکی از گوشی های میانرده و جدید خوب هوآوی(Huawei) گوشی وای 5 پرایم 2018 (Huawei Y5 Prime 2018) است که قیمتی مناسب، کیفیت ساخت مطلوب و سخت افزاری خوب را به همراه دارد. در ادامه این مطلب به نقد و بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 (وای 5 پرایم 2018) می‌پردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن خواهیم داشت.

 

معرفی Huawei Y5 Prime 2018 (هوآوی وای 5 پرایم 2018)

در ماه می (May) سال 2018 شرکت هوآوی به طور رسمی از گوشی وای 5 پرایم 2018 (Huawei Y5 Prime 2018) رونمایی کرد. این گوشی یک محصول میان رده است و از سخت افزار و کیفیت ساخت مطلوبی بهره می‌برد. قیمت هوآوی Y5 Prime 2018 در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خودش مقرون بهصرفه و رقابتی در نظر گرفته شده و بدین سبب استقبال خوبی هم از آن به عمل آمده است. هوآوی سعی کرده در طراحی این گوشی بهترین کیفیت ممکن را در قالب قیمتی مناسبی ارائه کند، اما این شرکت چینی تا چه اندازه در این راستا موفق عمل کرده است؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم. بنابراین اگر می‌خواهید یک گوشی جدید بخرید و وای 5 پرایم 2018 هوآوی هم از گزینه های خریدتان است، توصیه می‌کنیم این بررسی اختصاصی را از دست ندهید.

 

نقد و بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 (وای 5 پرایم 2018): طراحی و ظاهر

گوشی هوآوی وای 5 پرایم 2018 از فریمی آلومینیومی ساخته شده و قاب پشت آن هم فلزی است. هوآوی سعی کرده قاب پشت این گوشی را صیقلی طراحی کند تا ظاهری نسبتا براق برای آن به وجود آید. لبه های قاب پشت گوشی یک انحنای کاملا محسوس دارند که با یک نگاه ساده قابل تشخیص هستند. چهار گوشه قاب دستگاه هم انحنادار طراحی شده‌اند. متاسفانه در بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 مشخص شد که قاب پشت و صیقلی این گوشی به شدت در برابر تماس با اشیای تیز و برنده حساس است و به راحتی روی آن خط و خش ایجاد می‌شود، پس اگر این گوشی را خریداری می‌کنید بهتر است یک گارد را برای محافظت از قاب پشت آن بکار ببرید.

 

بررسی هوآوی Y5 Prime 2018

 

ابعاد بدنه هوآوی وای 5 پرایم 2018 برابر 8.3 در 70.9 در 146.5 میلیمتر بوده و وزن دستگاه به چیزی در حدود 142 گرم می‌رسد. بنابراین این گوشی شاید خیلی باریک و ظریف نباشد اما نسبتا کم وزن بوده و بدنه آن هم تقریبا بلند (با طول زیاد و عرض کم) طراحی شده است. این مسئله سبب می‌شود تا گوشی خوش دست‌تر به نظر آید و زمانی که آن را در دست می‌گیرد حس مطلوبی به شما منتقل شود. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت هوآوی Y5 Prime 2018 لنز دوربین اصلی آن تعبیه شده است. هوآوی به گونه‌ای این لنز را به همراه چراغ فلش LED دوگانه گوشی در کنار هم نصب کرده که به نظر می‌رسد گوشی لنز دوربین دوگانه دارد اما در حقیقت اینطور نیست و یک لنز دوربین واحد به عنوان دوربین اصلی وای 5 پرایم 2018 ایفای نقش می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A : ارزان قیمت و خوش دست

هوآوی Y5 Prime 2018 قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را هم دارد اما متاسفانه از اسکنر انگشت بهره‌مند نیست که این مسئله می‌تواند یکی از نقاط ضعف آن به شمار آید. از نمای رو به رو هم گوشی ظاهری خوب و تقریبا مدرن دارد. چیزی در حدود 73.8 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط صفحه نمایش آن اشغال شده که نشان می‌دهد نمایشگر گوشی حاشیه های باریکی دارد. هیچ دکمه فیزیکی روی قاب جلوی دستگاه نصب نیست و در بخش زیرین نمایشگر فقط نام هوآوی هک شده است. در بخش فوقانی صفحه نمایش گوشی هم خروجی اسپیکر آن و سنسورهای پنل جلوی آن نصب شده‌اند.

 

بررسی هوآوی Y5 Prime 2018

 

بنابراین به طور کلی باید گفت که گوشی هوآوی وای 5 پرایم 2018 از نظر سبک طراحی و ظاهر یک گوشی(Mobile) با کیفیت است. شاید تنها نقطه ضعف آن مربوط به عدم بهره‌مندی از اسکنر انگشت و همچنین حساسیت بالای قاب پشت گوشی در برابر خط و خش باشد.

 

نقد و بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 (وای 5 پرایم 2018): صفحه نمایش

در این بخش از بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 در رابطه با صفحه نمایش این گوشی و کیفیت آن صحبت می‌کنیم. هوآوی گوشی وای 5 پرایم 2018 را به نمایشگری 5.45 اینچی و از نوع IPS LCD با رزولوشن 1440 در 720 پیکسل یا اصطلاحا اچ دی پلاس (HD Plus) مجهز کرده است. بدین ترتیب تراکم پیکسلی صفحه نمایش دستگاه به چیزی در حدود 295 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. همانطور که قبلا گفتیم صفحه نمایش گوشی Y5 Prime 2018 تقریبا 73.8 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و حاشیه های باریکی دارد که منجر به ایجاد ظاهری زیبا و نسبتا مدرن برای دستگاه می‌شود. ضمنا نمایشگر این گوشی نسبت تصویر 18 به 9 را ارائه می‌کند و نسبتا بلند و کم عرض است. اما صفحه نمایش 5.45 اینچی گوشی از نظر وضوح تصویر و روشنایی چطور عمل خواهد کرد؟ پیش از اینکه در مورد وضوح تصویر و روشنایی نمایشگر هوآوی وای 5 پرایم 2018 صحبت کنیم باید به این نکته اشاره داشته باشیم که صفحه نمایش های کوچک در گوشی های موبایل خیلی کاربرپسند نیستند و صفحه نمایش 5.45 اینچی گوشی Y5 Prime 2018 یک مقدار نسبت به گوشی های دیگر کوچک به نظر می‌رسد و این مسئله می‌تواند برای علاقمندان به گوشی های مجهز به نمایشگر بزرگ کمی نا امید کننده باشد.

 

بررسی هوآوی Y5 Prime 2018

 

محتوایی که توسط صفحه نمایش هوآوی Y5 Prime 2018 ارائه می‌شود از نظر وضوح تصویر کیفیت مطلوبی دارد اما کنتراست و تفکیک‌پذیری رنگ ها در نمایشگر دستگاه خیلی خوب انجام نمی‌گیرد و این مسئله منجر به افت شادابی تصویر می‌شود. صفحه نمایش گوشی از نظر تولید روشنایی هم وضعیت معمولی دارد و خیلی عالی عمل نمی‌کند. برای اینکه بتوانید در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل محتوای نمایشگر این گوشی را مشاهده کنید باید شدت روشنایی آن را حتما بر روی 100 درصد تنظیم نمایید. پس در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که صفحه نمایش گوشی وای 5 پرایم 2018 هوآوی کیفیتی در حد و اندازه های قیمت دستگاه را ارائه می‌کند.

 

نقد و بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 (وای 5 پرایم 2018): سیستم عامل و رابط کاربری

یکی از ویژگی های خوب و مثبت گوشی وای 5 پرایم 2018 هوآوی می‌تواند مربوط به سیستم عامل به روز آن باشد. سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی این گوشی نصب است، اندروید 8 اوریو خواهد بود و رابط کاربری اختصاصی هوآوی با نام EMUI 8.0 هم در کنار آن نصب است. هوآوی سعی کرده قابلیت های زیادی را در رابط کاربری EMUI ارائه کند و این مسئله منجر شده تا رابط کاربری گوشی کمی سنگین شود. همچنین تعداد اپلیکیشن های پیش فرضی که روی گوشی نصب هستند نسبتا زیاد است و فراتر از حد انتظارات و حتی نیازهای کاربر خواهد بود. در برخی شرایط حتی اپلیکیشن هایی با کارایی مشابه را هم در گوشی پیدا می‌کنید که مسلما حذف آن ها وضعیت بهتری را ارائه می‌کرد.

 

بررسی هوآوی Y5 Prime 2018

 

اما عملکرد بستر نرم افزاری گوشی در حد و اندازه قیمتی که دارد روان و قابل قبول است اما نباید انتظارات بیش از اندازه‌ای از دستگاه داشته باشید و آن را با گوشی های رده بالا مقایسه کنید. در حالت عادی لگ و تاخیری در بستر نرم افزاری گوشی وای 5 پرایم 2018 وجود ندارد اما با نصب چند اپلیکیشن سنگین به تدریج لگ و تاخیرهایی در آن ظاهر می‌شود. در بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 مشخص شد که پر شدن حافظه داخلی دستگاه شدت لگ و تاخیرهایی که در آن به وجود می‌آیند هم بیشتر می‌شود، بنابراین اگر به دنبال عملکرد روان هستید بهتر است تا حد ممکن از پر شدن حافظه داخلی گوشی جلوگیری کنید. گوشی از نظر مولتی‌تسکینگ هم خیلی عملکرد روانی ندارد و با اجرای همزمان چند اپلیکیشن در آن و جهش سریع مابین آن ها از بخش "Recent Apps" تاخیرهای نسبتا محسوسی را مشاهده خواهید کرد. بنابراین نباید انتظار داشته باشید گوشی هوآوی Y5 Prime 2018 با قیمتی مقرون به صرفه از نرم افزار و رابط کاربری خیلی روان و عالی بهره‌مند باشد. کیفیت عملکرد بستر نرم افزاری این گوشی در حد قیمتی که دارد مناسب و قابل قبول خواهد بود.

 

نقد و بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 (وای 5 پرایم 2018): پردازنده، رم و حافظه داخلی

از آنجایی که گوشی وای 5 پرایم 2018 هوآوی یک گوشی میان رده است، طبیعتا به بستر سخت افزاری میان رده‌ای هم مجهز شده و انتظارات از دستگاه هم باید در همین حد باشد. تراشه MT6739 مدیاتک(MediaTeck) در قلب این گوشی بکار رفته که از لیتوگرافی 28 نانومتری و پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای بهره‌ می‌برد. پردازنده مرکزی این گوشی از چهار هسته Cortex-A53 تشکیل شده که فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتزی دارند. بنابراین کاملا مشخص است که یک تراشه معمولی و میان رده در گوشی Y5 Prime 2018 هوآوی بکار رفته که نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم. ضمنا پردازنده گرافیکی PowerVR GE8100 هم در تراشه مذکور وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد.

 

بررسی هوآوی Y5 Prime 2018

 

رم گوشی ظرفیت 2 گیگابایتی را ارائه کرده و حافظه داخلی آن به طور پیش فرض 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ضمن اینکه دستگاه از اتصال حافظه جانبی (Micro SD) هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد. اما قدرت عملکرد گوشی چطور است؟ در بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 مشخص شد که این گوشی قدرت عملکرد کاملا معمولی دارد و خیلی می‌توان روی قدرت پردازشی دستگاه حساب باز کرد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A10 سامسونگ: ارزان قیمت و خوش ساخت

انجام کارهای روزمره مثل برقراری تماس، ارسال پیامک، استفاده از برنامه هایی مثل واتساپ و تلگرام، وبگردی و غیره بدون مشکل در گوشی قابل انجام هستند اما پر شدن حافظه دستگاه کم کم لگ و تاخیرهای محسوسی در آن نمایان می‌شوند و ضمن اینکه دستگاه از پس نصب و اجرای بازی های HD و پرگرافیک بر نمی‌آید. پس اگر به گیم و بازی های اندرویدی سنگین و HD علاقه دارید، بهتر است به فکر خرید هوآوی Y5 Prime 2018 نباشید اما اگر به دنبال گوشی برای رفع نیازهای اصلی و روزمره خود هستید، هوآوی وای 5 پرایم 2018 گزینه خرید مناسبی برایتان خواهد بود.

 

نقد و بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 (وای 5 پرایم 2018): دوربین اصلی و سلفی

در این بخش از بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 در رابطه با دوربین (Camera) اصلی و سلفی این گوشی صحبت می‌کنیم. هوآوی یک لنز دوربین 13 مگاپیکسلی با دیافراگم F2.0 را به عنوان دوربین اصلی دستگاه در نظر گرفته که از قابلیت فوکوس خودکار، HDR و پانوراما پشتیبانی می‌کند و از چراغ فلش LED دوگانه‌ای هم بهره‌مند است. عملکرد دوربین اصلی این گوشی در محیط های با نور مناسب کاملا مطلوب است و با آن می‌تواند عکس های خوبی را ضبط کرد اما در محیط های را نور کم شاهد افت کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی بودیم که متاسفانه این افت کیفیت با استفاده از چراغ فلش LED دوگانه گوشی هم قابل جبران نیست چون نوری که با چراغ فلش LED دستگاه ساطع می‌شود بسیار پرنور بوده و حالتی غیرطبیعی را برای تصاویر ضبط شده به وجود می‌آورد. بنابراین در یک جمله دوربین اصلی گوشی وای 5 پرایم 2018 هوآوی عملکرد معمولی و قابل قبولی دارد.

 

بررسی هوآوی Y5 Prime 2018

 

در سمت مقابل دوربین سلفی هوآوی Y5 Prime 2018 از یک لنز 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که یکی از ویژگی های خوب آن مربوط به بهره‌مند یاز چراغ فلش LED سلفی می‌شود! با چراغ فلش LED اختصاصی دوربین سلفی هوآوی وای 5 پرایم 2018 می‌توانید در محیط های تاریک هم عکس های سلفی ضبط کنید یا با دوستانتان تماس تصویری داشته باشید. در محیط های با نور مناسب، دوربین سلفی گوشی عملکرد مطلوبی دارد و می‌توان با آن عکس های نسبتا با کیفیتی ضبط کرد. عکس هایی که با دوربین سلفی این گوشی ضبط می‌شوند برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام و غیره مناسب خواهند بود اما کیفیت خیلی عالی و برتری را ارائه نمی‌کنند.

 

نقد و بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 (وای 5 پرایم): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری که در قلب این گوشی بکار رفته ظرفیت 3020 میلی آمپر ساعتی دارد که ظرفیت مطلوبی برای گوشی با نمایشگر 5.45 اینچی و بستر سخت افزاری میان رده است. بنابراین انتظار داریم باتری گوشی توان شارژدهی مطلوبی داشته باشد. در بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 هم همین امر به وضوح قابل مشاهده بود و توانستیم در شرایط بکارگیری نرمال گوشی، با یک بار شارژ باتری آن تقریبا 1.5 روز از دستگاه استفاده کنیم. این مقدار نشان می‌دهد که توان شارژدهی باتری هوآوی وای 5 پرایم 2018 مطلوب است.

حالا وقتشه! اینو بخون صفر تا صد فست شارژ و شارژ سریع گوشی موبایل

اما در سمت مقابل متاسفانه باتری دستگاه از قابلیت شارژ سریع یا بیسیم پشتیبانی نمی‌کند و برای اینکه باتری آن از 0 تا 100 درصد شارژ شود باید چیزی در حدود 130 دقیقه منتظر بمانید. از اینرو پیشنهاد می‌کنیم همیشه یک پاوربانک یا شارژر موبایل را به همراه داشته باشید تا بتوانید از هر فرصت کوتاهی برای اتصال هوآوی Y5 Prime 2018 به شارژر و شارژ مجد باتری آن استفاده به عمل آورید.

 

بررسی هوآوی Y5 Prime 2018

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی هوآوی Y5 Prime 2018 (وای 5 پرایم 2018) پرداختیم. قیمت وای 5 پرایم 2018 هوآوی، کیفیت ساخت خوب و شارژدهی مطلوب باتری آن از اصلی ترین ویژگی های مثبت دستگاه به شمار می‌روند. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف گوشی وای 5 پرایم هوآوی (Huawei Y5 Prime 2018) در بخش زیر طی دو دسته‌بندی ارائه شده است.

 

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت خوب
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • عدم بهره‌مندی از اسکنر انگشت