نقد و بررسی هوآوی Honor 8X (آنر 8 ایکس): زیبا قدرتمند و خوش قیمت

نقد و بررسی 10 دی 1397 علی مظفری

نقد و بررسی هوآوی Honor 8X (آنر 8 ایکس): زیبا قدرتمند و خوش قیمت

یکی از جدیدترین گوشی‌های شرکت هوآوی که به شدت هم مورد استقبال کاربران قرار گرفته، گوشی هوآوی Honor 8X (آنر 8 ایکس) است. این گوشی ظاهری زیبا و شیک، سخت افزاری قدرتمند و قیمتی مناسب را ارائه می‌کند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی هوآوی Honor 8X بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

معرفی Huawei Honor 8X (هوآوی آنر 8 ایکس)

در ماه سپتامبر (September) سال 2018 بود که شرکت چینی هوآوی به طور رسمی از گوشی آنر 8 ایکس (Honor 8X) رونمایی کرد، بنابراین این گوشی یکی از جدیدترین محصولات شرکت هوآوی محسوب می‌شود. قیمت هوآوی Honor 8X در مقایسه با خصوصیاتی که دارد بسیار خوب در نظر گرفته شده و این موضوع سبب شده تا استقبال پرشوری از این محصول به عمل آید و آنر 8 ایکس خیلی زود به یکی از گوشی‌های پرفروش هوآوی تبدیل شود. اما آیا خرید هوآوی آنر 8 ایکس، انتخاب مناسب برای شماست؟

به منظور پاسخگویی به این سوال باید نقاط قوت و ضعف این گوشی را بهتر بشناسید و آن‌ها را با نیازها و انتظاراتی که دارید مقایسه کنید. بدین ترتیب نتیجه نهایی مشخص می‌کند که آیا خرید Huawei Honor 8X گزینه مناسبی برای شما خواهد بود یا خیر! در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی هوآوی Honor 8X بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی آن را مشخص کنیم. بنابراین اگر قصد خرید این گوشی را دارید، توصیه می‌کنیم حتماً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

بررسی هوآوی Honor 8X (آنر 8 ایکس): طراحی و ظاهر

یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت گوشی آنر 8 ایکس هوآوی مربوط به سبک طراحی و ظاهر مدرن و شیک آن می‌شود. هوآوی سعی کرده این گوشی را زیبا، جذاب و چشم نواز طراحی کند و باید گفت که انصافاً هم در این راستا موفق عمل کرده است. فریم اصلی گوشی آلومینیومی است اما قاب پشت و جلوی آن با شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده می‌شود که مقاومت نسبتاً خوبی در برابر خراشیدگی و برخورد با اجسام نوک تیز دارد. ابعاد بدنه گوشی 7.8 در 76.6 در 160.4 میلیمتر بوده و وزن آن به چیزی در حدود 175 گرم می‌رسد که وزن و ابعاد مناسبی برای گوشی با نمایشگر بزرگ 6.5 اینچی محسوب می‌شوند!

 

بررسی هوآوی Honor 8X

 

زمانی که از نمای رو به رو به هوآوی Honor 8X نگاه کنید، خیلی زود صفحه نمایش بدون حاشیه آن توجهتان را جلب می‌کند. حاشیه‌های صفحه نمایش این گوشی به شدت باریک هستند و به جرئت می‌گوییم که مشابه همچنین حاشیه‌های باریکی را در کمتر گوشی مشاهده خواهید کرد. به لطف نمایشگر بدون حاشیه دستگاه، نسبت نمایشگر به بدنه آن حدود 84 درصد است که مقدار قابل ملاحظه و جالبی محسوب می‌شود! در بخش فوقانی نمایشگر این گوشی یک زائده کوچک یا اصطلاحاً ناچ (Notch) وجود دارد که سنسورهای جلوی دستگاه در این قسمت نصب می‌شوند.

بنابراین اوج جذابیت و ظرافت طراحی یک گوشی را می‌توانید در پنل جلوی Honor 8X هوآوی مشاهده کنید. قاب پشت گوشی هم حالتی این چنینی دارد. قاب پشت آنر 8 ایکس کاملاً صیقلی و نسبتاً براق است و اصطلاحاً خیلی راحت به چشم می‌آید و جلب توجه می‌کند. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت گوشی دو لنز دوربین اصلی آن به صورت عمودی نصب هستند و زیر آن‌ها چراغ فلش LED دستگاه تعبیه شده است. ضمناً اسکنر انگشت گوشی هم در قاب پشت آن نصب شده که شکلی دایره‌ای فرم دارد و کیفیت عملکرد مطلوبی را هم ارائه می‌کند. لازم به اشاره است که هوآوی Honor 8X از قابلیت نصب همزمان دو سیم کارت هم پشتیبانی به عمل می‌آورد.

 

بررسی طراحی و ظاهر هوآوی هونور 8X

 

با در دست گرفتن گوشی آنر 8X هوآوی کاملاً حس و حال در دست‌گیری یک گوشی رده بالا را خواهید داشت. این گوشی حسی را به شما منتقل می‌کند که مشابه با حس در دست گرفتن گوشی با حداقل دو برابر قیمت Honor 8X خواهد بود. بنابراین اگر به دنبال خرید یک گوشی خوش قیمت، زیبا و با کیفیت هستید، مطمئن باشید آنر 8X هوآوی یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان خواهد بود. شاید اگر این گوشی از استاندارد ضد آب هم پشتیبانی می‌کرد، می‌توانست با گوشی‌هایی رقابت داشته باشد که هم اکنون در بازار کشورمان قیمتی فراتر از 10 میلیون تومان دارند.

 

بررسی هوآوی Honor 8X (آنر 8 ایکس): صفحه نمایش

در این بخش از بررسی هوآوی Honor 8X در رابطه با صفحه نمایش این گوشی و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایش گوشی آنر 8 ایکس 6.5 اینچی و از نوع IPS LCD است و رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی در حدود 397 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر دستگاه به ارمغان آورده می‌شود. همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم، روی صفحه نمایش این گوشی با شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده شده و بدین ترتیب از آن محافظت به عمل می‌آید. با این حال توصیه می‌کنیم برای محافظت هرچه بیشتر از صفحه نمایش هوآوی Honor 8X روی آن را با یک گلس محافظ ال سی دی بپوشانید. نسبت تصویر نمایشگر این گوشی 19.5 به 9 در نظر گرفته شده و نمایشگر بدون حاشیه دستگاه حدود 84 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را در بر می‌گیرد که مقدار جالب توجه و عالی است. اما کیفیت محتوایی که در نمایشگر 6.5 اینچی آنر 8X نشان داده می‌شود چگونه است؟

 

صفحه نمایش گوشی هوآوی Honor 8X

 

محتوایی که روی نمایشگر این گوشی به تصویر کشیده می‌شود مناسب بوده و کیفیت مطلوبی دارد. شادابی رنگ‌ها، تفکیک‌پذیری و کنتراست محتوای نمایشگر مطلوب است و این موضوع سبب می‌شود که شما از دیدن تصاویر روی نمایشگر گوشی لذت ببرید. بزرگ بودن نمایشگر گوشی هم از دیگر مزیت‌های آن به شمار می‌رود و سبب می‌شود تا بتوانید به راحتی در این گوشی به تماشای فیلم و سریال بپردازید یا از وبگردی با آن لذت ببرید. خوشبختانه صفحه نمایش Honor 8X هوآوی توانایی خوبی هم در تولید روشنایی دارد و بدین سبب بکارگیری دستگاه در محیط‌های باز و تحت تابش نور آسان‌تر می‌شود. برای مشاهده بدون مشکل محتوای صفحه نمایش آنر 8 ایکس هوآوی در محیط‌های باز و تحت تابش نور کافیست شدت نور نمایشگر آن را حداقل بر روی 90 درصد تنظیم نمایید. پس بزرگ و بدون حاشیه بودن، کیفیت خوب محتوا و روشنایی مناسب از نقاط قوت صفحه نمایش هوآوی Honor 8X محسوب می‌شوند.

 

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه آنر 8x هوآوی با A7 2018 سامسونگ

 

بررسی هوآوی Honor 8X (آنر 8 ایکس): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی گوشی آنر 8X هوآوی نصب است، اندروید 8.1 اوریو خواهد بود و رابط کاربری EMUI 8.2 هم به طور پیش فرض در کنار آن نصب و راه اندازی شده است. رابط کاربری EMUI 8.2 نسبت به نسخه‌های قدیمی خود بهبودهایی یافته اما با این وجود هنوز نقاط ضعف زیادی دارد و از نظر ما رابط کاربری خیلی عالی نیست. برای مثال تعداد اپلیکیشن‌های پیش فرضی که در آن نصب هستند زیاد است و به واقع وجود برخی از این اپلیکیشن‌ها اصلاً معنا و مفهومی ندارد! به عنوان مثال دو اپلیکیشن ایمیل یا تقویم به صورت پیش فرض روی آنر 8 ایکس هوآوی نصب شده‌اند که کارایی کاملاً یکسانی را ارائه می‌کنند و فقط باعث سنگین‌تر شدن رابط کاربری EMUI 8.2 می‌شوند. نمونه‌های مشابه دیگر هم در رابط کاربری گوشی هوآوی Honor 8X مشاهده می‌شود که مطمئناً از نقاط ضعف این رابط کاربری خواهد بود.

اما در سمت مقابل قابلیت‌های خوبی هم در رابطه کاربری EMUI 8.2 هوآوی آنر 8 ایکس وجود دارند. برای مثال حالت بکارگیری تک دست گوشی (One-Handed Mode) به خوبی در آن طراحی شده یا دستورات اشاره‌ای جالبی برای اسکنر انگشت گوشی در نظر گرفته شده‌اند و امکان شخصی سازی اسکرین‌های دستگاه وجود دارد. هوآوی مثل گذشته سعی کرده منوی اپلیکیشن‌ها (App Drawer) را از رابط EMUI 8.2 پنهان کند و بدین ترتیب ظاهری شبیه به آیفون‌های اپل را به وجود آورد. خوشبختانه عملکرد سیستم عامل گوشی روان است و در حین گشت و گذار در منوها و بخش‌های مختلف گوشی با لگ و تاخیری مواجه نمی‌شوید. به طور کلی باید گفت که وضعیت سیستم عامل و رابط کاربری گوشی آنر 8X هوآوی قابل قبول است اما رابط کاربری این گوشی مطمئناً جای پیشرفت بیشتر هم دارد.

 

بررسی هوآوی Honor 8X (آنر 8 ایکس): پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب آنر 8 ایکس هوآوی از تراشه کرین 710 استفاده شده که طی فرآیند 12 نانومتری تولید می‌شود و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر این تراشه در دو مجموعه دسته‌بندی می‌شود. مجموعه نخست شامل چهار هسته Cortex A53 با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز بوده و مجموعه دوم هم شامل چهار هسته Cortex A73 با فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز می‌شود. پردازنده گرافیکی Mali-G51 MP4 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده دارد. گوشی هوآوی Honor 8X از نظر رم شامل دو نسخه 4 و 6 گیگابایتی می‌شود. نسخه مجهز به رم 4 گیگابایتی این گوشی از حافظه داخلی 64 گیگابایتی بهره می‌برد و نسخه مجهز به رم 6 گیگابایتی آن از نظر حافظه داخلی شامل دو نسخه مختلف 64 و 128 گیگابایتی می‌شود.

 

 پردازنده رم و حافظه داخلی هوآوی هانر 8 ایکس

 

خوشبختانه گوشی هوآوی آنر 8 ایکس از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند و کاربران علاقمند با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توانند فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 400 گیگابایت افزایش دهند. دقت داشته باشید که شیار سیم کارت این گوشی از نوع هیبریدی طراحی شده است، بدین ترتیب یا باید سیم کارت دوم در آن نصب شود و یا باید رم میکرو اس دی در آن نصب گردد. پس امکان نصب همزمان دو سیم کارت و رم میکرو اس دی در گوشی وجود ندارد. اما قدرت عملکرد آنر 8X چطور است؟ در بررسی هوآوی Honor 8X مشخص شد که این گوشی قدرت عملکرد مطلوبی دارد. با این گوشی به راحتی می‌توانید نیازهای روزمره خود نظیر وبگردی، برقراری تماس، ارسال پیامک، ارسال پیام از طریق اپلیکیشن‌هایی همچون تلگرام و واتساپ، پرسه زدن در اینستاگرام و غیره را برطرف سازید و تقریباً با هیچ مشکلی رو به رو نشوید. گوشی از پس اجرای بازی‌های HD هم بر می‌آید اما ممکن است بعد از چند دقیقه اجرای بازی سنگین در دستگاه، بدنه آن داغ شود که این امر طبیعی خواهد بود. بنابراین گوشی هوآوی Honor 8X از نظر قدرت عملکرد هم یک گوشی مناسب و خوب به شمار می‌رود.

 

بررسی هوآوی Honor 8X (آنر 8 ایکس): دوربین اصلی و سلفی

یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در بررسی هوآوی Honor 8X به آن پرداخته شود مربوط به دوربین این گوشی می‌شود. دوربین اصلی آنر 8 ایکس از دو لنز 20 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت‌هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF،HDR) ، پانوراما و عکسبرداری در حالت پرتره یا بوکه پشتیبانی می‌کند. ضمناً یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته شده است. کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی آنر 8 ایکس مطلوب بوده و یکی دیگر از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. با دوربین اصلی این گوشی می‌توانید در محیط‌های با نور مناسب عکس‌های زیبایی ضبط کنید. طبیعتاً در محیط‌های با نور کم و تاریک افت کیفیت در عملکرد دوربین اصلی گوشی رخ می‌دهد اما خوشبختانه میزان افت کیفیت دوربین اصلی Honor 8X در این شرایط به قدری نیست که آزاردهنده باشد. عکسبرداری بوکه (Bokeh) یا با پس زمینه تار هم توسط این گوشی به لطف بهره‌مندی از لنز عمقی 2 مگاپیکسلی با کیفیت مطلوبی انجام می‌شود.

 

دوربین اصلی و سلفی هوآوی آنر 8 ایکس

 

در سمت مقابل دوربین سلفی Huawei Honor 8X از یک لنز 16 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.0 دارد و از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند. کیفیت عملکرد دوربین سلفی این گوشی هم همانطور که از یک لنز 16 مگاپیکسلی انتظار می‌رود کاملاً قابل قبول است. بنابراین اگر اهل عکسبرداری سلفی هستید، دوربین سلفی گوشی هوآوی Honor 8X می‌تواند به خوبی نیازهایتان را برطرف سازد. به طور کلی کیفیت عملکرد مطلوب دوربین اصلی و سلفی گوشی آنر 8X هوآوی از نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

 

حالا وقتشه! مشاهده مشخصات و قیمت گوشی موبایل هوآوی مدل Honor 8X با ظرفیت 128 گیگابایت

 

بررسی هوآوی Honor 8X (آنر 8 ایکس): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله بررسی هوآوی Honor 8X در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در قلب این گوشی بکار رفته ظرفیت 3750 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است. با توجه به اینکه صفحه نمایش گوشی بزرگ و 6.5 اینچی است و تراشه بکار رفته در آن هم از هسته‌های پردازشگر با فرکانس نسبتاً بالا بهره می‌برد، انتظار نداریم که باتری 3750 میلی آمپر ساعتی گوشی بتواند خیلی عالی عمل کند. اما در بررسی هوآوی Honor 8X مشخص شد که باتری گوشی عملکرد مطلوبی را ارائه می‌کند و با یک بار شارژ می‌توانید خیلی راحت تا یک روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. اگر از گوشی استفاده کمی به عمل آورید، باتری گوشی حتی می‌تواند با یک بار شارژ تا 1.5 روز دوام هم داشته باشد. گوشی آنر 8 ایکس از قابلیت شارژ سریع خاصی هم پشتیبانی می‌کند که به موجب آن ظرف 30 دقیقه حدود 35 درصد شارژ می‌شود. برای فول شارژ شدن باتری دستگاه هم مدت زمانی در حدود 110 دقیقه لازم است. شارژر فابریک این گوشی در باکس دستگاه قابلیت شارژ سریع را ارائه خواهد کرد.

 

باتری و شارژدهی هوآوی Honor 8X

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی هوآوی Honor 8X (آنر 8 ایکس) پرداختیم. این گوشی از کیفیت ساخت و ظاهر زیبا، صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت، پردازنده خوب، رم مناسب و دوربین مطلوبی بهره می‌برد. ضمن اینکه قیمت گوشی آنر 8 ایکس هوآوی هم در مقایسه با قیمت گوشی‌های هم رده خودش بسیار بهتر و مقرون به صرفه‌تر در نظر گرفته شده است. در بخش زیر اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف گوشی مذکور را طبقه‌بندی کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر زیبا و بسیار چشم نواز
  • کیفیت ساخت خوب
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • پردازنده و رم مناسب
  • دوربین با کیفیت
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد