بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی: خوش دست، زیبا و مقرون به صرفه!

نقد و بررسی 16 مهر 1397 علی مظفری

بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی: خوش دست، زیبا و مقرون به صرفه!

اگر تمایل دارید گوشی با ظاهر شیک و مدرن، سخت افزاری مناسب و قیمتی مقرون به صرفه تهیه کنید، شک نداشته باشید که وای 7 پرایم 2018 هوآوی (Huawei Y7 Prime 2018) یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی بپردازیم و نقاط قوت و ضعف این گوشی را مشخص کنیم.

 

معرفی وای 7 پرایم 2018 هوآوی (Huawei Y7 Prime 2018)

هوآوی ثابت کرده که تخصص خاصی در زمینه طراحی گوشی های میان رده و با کیفیت دارد. گوشی هایی همچون هوآوی Y6 پرایم، هوآوی آنر 7C، هوآوی P Smart، هوآوی آنر 7X و غیره برای پرطرفدارترین گوشی های میان رده فعلی هوآوی در بازار هستند. اما یکی دیگر از گوشی های میان رده موفق و با کیفیت این شرکت چینی وای 7 پرایم 2018 یا همان Huawei Y7 2018 خواهد بود. این گوشی از ظاهری زیبا و سخت افزاری مناسب بهره می‌برد. قیمت Y7 Prime 2018 هوآوی هم مقرون به صرفه و رقابتی در نظر گرفته شده و تمام این مسائل دست به دست هم می‌دهند تا گوشی مذکور را به گزینه خرید عالی برای هر کاربر علاقمند به گوشی های میان رده و مقرون به صرفه تبدیل کنند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی و مشخصات کلیدی این محصول بپردازیم و به طور دقیق این گوشی موبایل را زیر ذره‌بین قرار داده و نهایتا نقاط قوت و ضعف آن را مشخص نماییم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی: طراحی و ظاهر

عموما گوشی های مقرون به صرفه از نظر ظاهر و سبک طراحی چندان غنی نیستند اما هوآوی وای 7 پرایم 2018 حداقل در نگاه اول اینطور نیست و بسیار مدرن و شیک به نظر می‌رسد. زمانی که از نمای رو به رو به این گوشی نگاه می‌کنید حاشیه های باریک صفحه نمایش آن توجهتان را جلب خواهد کرد. حاشیه های نمایشگر دستگاه به ویژه در دو لبه راست و چپ بسیار باریک است و زیبایی خاصی را به گوشی می‌بخشد. حاشیه های لبه فوقانی و زیرین صفحه نمایش وای 7 پرایم 2018 هوآوی هم تا حد امکان باریک طراحی شده و بدین سبب نمایشگر گوشی چیزی در حدود 76.3 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه می‌کند و حس مطلوبی را به کاربر منتقل خواهد کرد.

 

بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی

 

زمانی که به قاب پشت هوآوی Y7 Prime 2018 نگاه کنید، متوجه این مسئله نخواهید شد که قاب پشت گوشی از پلاستیک طراحی شده است! هوآوی سعی کرده قاب پشت دستگاه را صیقلی و تا حد ممکن براق طراحی کند تا تقریبا هیچ کاربری با نگاه اول به آن متوجه پلاستیکی بودن این بخش از قاب گوشی نشود و تصور کند که قاب پشت دستگاه از فلزی ساخته شده است. یک اسکنر انگشت دایره‌ای شکل هم در بخش فوقانی و وسط قاب پشت Y7 Prime 2018 هوآوی نصب است که کیفیت عملکرد مطلوبی دارد و به خوبی قفل‌گشایی از صفحه نمایش دستگاه را امکانپذیر می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro (ردمی نوت 8 پرو)

در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت وای 7 پرایم 2018 هوآوی هم لنز دوربین اصلی و دوگانه گوشی به صورت افقی واقع شده است و چراغ فلش LED آن هم در همین بخش نصب خواهد بود. ابعاد بدنه این گوشی 7.8 در 76.7 در 158.3 میلیمتر بوده و دستگاه حدود 155 گرم وزن دارد. وزن سبک این گوشی به وضوح نشان می‌دهد که بدنه آن از پلاستیک ساخته شده و فقط نمای آن به گونه‌ای طراحی شده که شبیه به فلز به نظر برسد. البته فریم اصلی هوآوی Y7 Prime 2018 از آلومینیوم تشکیل می‌شود.

 

بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی

 

هوآوی وای 7 پرایم 2018 قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را هم دارد. بنابراین از نظر سبک طراحی و ظاهر گوشی Y7 Prime 2018 هوآوی یک گوشی خوب و زیبا است. اگرچه بدنه این گوشی مثل اغلب گوشی های مقرون به صرفه دیگر از مواد پلاستیکی تشکیل شده و دستگاه از طراحی ضد آب بهره‌مند نیست، اما با این حال هوآوی سعی کرده ظاهر آن را تا حد امکان شیک و مدرن طراحی کند که به نظر ما در این راستا کاملا موفق بوده است.

 

بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی : صفحه نمایش

در این بخش از بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی می‌خواهیم در مورد کیفیت عملکرد صفحه نمایش آن صحبت کنیم. هوآوی یک صفحه نمایش 5.99 اینچی را برای این گوشی در نظر گرفته که از نوع IPS LCD بوده و نسبت 18 به 9 را ارائه می‌کند. رزولوشن نمایشگر دستگاه 1440 در 720 پیکسل یا اصطلاحا اچ‌ دی پلاس در نظر گرفته شده و بدین سبب تراکم پیکسلی در حدود 269 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر دستگاه ایجاد خواهد شد که تراکم پیکسلی بالایی نیست و شاید از دید خیلی کاربران نا امید کننده باشد.

 

بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی

 

زمانی که به محتوای صفحه نمایش گوشی نگاه می‌کنید کیفیت رنگ های آن خوب به نظر می‌رسد و تفکیک‌پذیری مطلوب و شارپنس مناسبی هم از جانب نمایشگر گوشی ارائه می‌شود. از آنجایی که صفحه نمایش دستگاه 5.99 اینچی است، بنابراین گزینه خوبی برای تماشای فیلم و ویدئو خواهد بود. توان تولید روشنایی صفحه نمایش هوآوی Y7 Prime 2018 هم مطلوب بوده و به گونه‌ای است که به کاربر اجازه می‌دهد بدون مشکل در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم از گوشی استفاده کند. البته برای اینکه محتوای صفحه نمایش در محیط های باز و تحت تابش نور کاملا قابل مشاهده باشد باید حتما روشنایی نمایشگر دستگاه را از 80 درصد به بالا تنظیم کنید، در غیر این صورت ممکن است برای مشاهده محتوای آن با مشکل مواجه شوید.

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، حاشیه های صفحه نمایش Y7 Prime 2018 تا حد زیادی باریک طراحی شده‌اند و این مسئله سبب شده دستگاه ظاهری زیبا و جذاب تر داشته باشد. نمایشگر این گوشی تقریبا چیزی در حدود 76.3 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه می‌کند. بنابراین به طور کلی با توجه به اینکه هوآوی وای 7 پرایم 2018 یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه است، باید بگوییم که نمایشگر آن کیفیت خوب و رضایت بخشی را ارائه می‌کند. شاید تنها نقطه ضعف محسوس صفحه نمایش این گوشی مربوط رزولوشن نسبتا پایین آن باشد که تعادل خوبی با اندازه نمایشگر دستگاه ندارد و سبب شده تراکم پیکسلی آن کاهش پیدا کند.

 

بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی : سیستم عامل و رابط کاربری

با توجه به اینکه گوشی هوآوی وای 7 پرایم محصول سال 2018 است و در ماه آوریل (April) معرفی شد، جای تعجبی ندارد که سیستم عامل اندروید 8 اوریو به طور پیش فرض روی آن نصب باشد. رابط کاربری EMUI 8.0 هوآوی هم در کنار سیستم عامل دستگاه نصب شده و منجر می‌شود تا ظاهری ظاهر نرم افزاری متفاوتی برای دستگاه به ارمغان آورده شود. البته به نظر ما رابط کاربری EMUI از نظر ظاهری خیلی رابط کاربری جالبی نیست و از سمت دیگر بسیار سنگین بوده و به خصوص در گوشی های با سخت افزار ضعیف‌تر مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

 

بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی

 

زمانی که در حالت عادی از گوشی هوآوی Y7 Prime 2018 استفاده می‌کنید و مابین بخش های مختلف آن پرسه می‌زنید، هیچ لگ و تاخیری در عملکرد دستگاه و رابط آن احساس نخواهید کرد اما اگر چندین اپلیکیشن را در دستگاه اجرا کنید و سپس با سرعت مابین آن ها جهش داشته باشید، متوجه تاخیرهای محسوسی خواهید شد که در رابط کاربری گوشی ایجاد می‌شود. شدت این لگ و تاخیرها زمانی بیشتر می‌شود که حافظه داخلی گوشی رو به پر شدن سوق پیدا کند. با توجه به اینکه ظرفیت حافظه داخلی هوآوی وای 7 پرایم 2018 چندان بالا نیست، بنابراین احتمالا کاربران این محصل دیر یا زود با لگ و تاخیرهای رابط کاربری آن رو به رو خواهند شد و ملزم به دست و پنجه نرم کردن با لگ های مذکور می‌شوند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A10 سامسونگ: ارزان قیمت و خوش ساخت

البته EMUI 8.0 ویژگی های خوب مخصوص به خودش را هم دارد. برای مثال ظاهر آن خیلی شبیه به ظاهر سیستم عامل iOS اپل طراحی شده و حتی هوآوی به طور پیش فرض منوی اپلیکیشن ها یا همان اپ دراور (App Drawer) را از رابط کاربری گوشی حرف کرده است. ب وجود تمام این تفاسیر باید گفت که بهروز بودن سیستم عامل Y7 Prime 2018 هوآوی و بهره‌مندی پیش فرض از اندروید 8 اوریو بدون تردید از نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شود اما عملکرد نه چندان با کیفیت رابط کاربری EMUI 8.0 در این دستگاه می‌تواند برای کاربر مشکل‌ساز شده و حوصله وی را سر ببرد!

 

بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی : پردازنده، رم و حافظه داخلی

با توجه به اینکه گوشی هوآوی وای 7 پرایم 2018 یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه است، نباید انتظار داشته باشیم که قدرت عملکرد عالی ارائه کند و بستر سخت افزاری فوق‌العاده‌ای داشته باشد. هوآوی در قلب این گوشی از تراشه اسنپدراگون 430 کوالکام استفاده به عمل آورده است که یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی که در تراشه اسنپدراگون 430 بکار رفته هم پردازنده آدرنو 505 است. رم 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی هم از دیگر ویژگی های Y7 Prime 2018 هوآوی محسوب می‌شوند. اما قدرت عملکرد این گوشی چگونه است؟

 

بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی

 

هوآوی Y7 Prime 2018 برای استفاده روزمره و انجام کارهای عادی که انتظار داریم یک گوشی از پس انجام آن ها بر آید عملکرد کاملا قابل قبولی دارد. رم 3 گیگابایتی این گوشی سبب شده که دستگاه قدرت خوبی در انجام مولتی‌تسکینگ داشته باشد. حافظه 32 گیگابایتی گوشی هم در مقایسه با اغلب گوشی های هم رده ظرفیت مطلوبی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه دستگاه از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و کاربران علاقمند با اتصال رم میکرو اس دی قادر به افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات هوآوی Y7 Prime 2018 خواهند بود. اما با وجود تمام این تفاسیر نباید از این گوشی وای 7 پرایم 2018 هوآوی برای اجرای بازی های سنگین HD استفاده کنید. زمانی که بازی های سنگین و HD را در این گوشی اجرا می‌کنید شاید ابتدا با هیچ مشکلی مواجه نشوید اما به تدریج دستگاه داغ می‌شود و افت فریم محسوسی در آن به وجود می‌آید. در این شرایط لگ و تاخیرهای محسوسی را شاهد خواهید بود و حتی اگر از بازی خارج شوید هم ممکن است تاخیرهای به وجود آمده تا چند ثانیه دیگر هم ادامه پیدا کنند. بنابراین به طور کلی باید گفت که قدرت پردازشی Y7 Prime 2018 هوآوی کاملا معمولی و متوسط است و توصیه می‌شود از آن فقط برای انجام کارهای روزمره‌ای که انتظار دارید یک گوشی انجام دهد استفاده کنید.

 

بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی : دوربین

یکی دیگر از مسائلی که در بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی باید به آن اشاره شود، مربوط به کیفیت عملکرد دوربین آن خواهد بود. دوربین اصلی این گوشی از دو لنز 13 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که به صورت افقی در کنار هم قرار گرفته‌اند. لنز دوربین 13 مگاپیکسلی این مجموعه دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. لنز دوربین دوم و 2 مگاپیکسلی مذکور هم از نوع عمقی است. با استفاده از دوربین اصلی وای 7 پرایم 2018 هوآوی می‌توانید عکس های پرتره (Portrait) خوبی ضبط کنید، ضمن اینکه دوربین اصلی و دوگانه دستگاه از قابلیت های HDR و پانوراما هم پشتیبانی می‌کند و امکان ضبط ویدئوهای با وضوح فول اچ دی و فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه را هم ارائه خواهد کرد.

 

بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی

 

کیفیت عملکرد دوربین اصلی و دوگانه Y7 Prime 2018 هوآوی خوب است. با دوربین اصلی این گوشی می‌توانید در محیط های با نور مناسب عکس های بسیار خوبی ضبط کنید، اما با افت نور محیط، کیفیت عکس هایی که توسط دوربین گوشی ضبط می‌شوند هم کاهش محسوسی خواهند یافت. در این حالت حتی چراغ فلش LED گوشی هم نمی‌تواند کمک قابل ملاحظه‌ای کند و کیفیت عکسبرداری را افزایش دهد.

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

در سمت مقابل دوربین سلفی هوآوی وای 7 پرایم 2018 از سنسوری 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.0 دارد. تصاویری که با دوربین سلفی این گوشی ضبط می‌شوند هم کیفیت معمولی دارد و در محیط های کم نور با افت کیفیت مواجه خواهند شد. ضمنا یک حالت بیوتی (Beauty Mode) هم برای دوربین سلفی گوشی در نظر گرفته شده که با فعالسازی آن چهره شما بیش از اندازه زیبا و غیر طبیعی خواهد شد. به طور کلی باید بگوییم که دوربین اصلی و سلفی Y7 Prime 2018 هوآوی کیفیت متوسطی دارند و نباید انتظار داشت که یک گوشی مقرون به صرفه و میان رده به دوربینی خارق‌العاده مجهز باشد. در یک جمله دوربین این گوشی در قبال قیمتی که دارد، کیفیت مناسبی را ارائه می‌کند.

 

بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی در مورد باتری و شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری این گوشی ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد و یک باتری لیتیوم یونی و جدانشدنی است. شاید با توجه به اینکه دستگاه از صفحه نمایش 5.99 اینچی بهره می‌برد، تصور کنید که باتری آن نمی‌تواند به خوبی انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند، اما در عمل اینطور نیست و باتری وای 7 پرایم 2018 بازده نرمالی خواهد داشت. در صورتی که از گوشی به صورت نرمال استفاده کنید، باتری آن می‌تواند تقریبا تا 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند.

 

بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی

 

متاسفانه هوآوی Y7 Prime 2018 از قابلیت شارژ بیسیم یا سریع پشتیبانی نمی‌کند. به همین دلیل نباید انتظار داشته باشید که باتری 3000 میلی آمپر ساعتی آن با سرعت بالایی شارژ شود. طبق بررسی های صورت گرفته باتری این گوشی برای فول شارژ شدن به زمانی در حدود 120 دقیقه نیاز خواهد داشت. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که عملکرد باتری وای 7 پرایم 2018 هوآوی معمولی است.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی Y7 Prime 2018 هوآوی پرداختیم. این گوشی ظاهری زیبا دارد و قیمتی مقرون به صرفه را هم ارائه می‌کند. از اینرو توانسته مورد توجه خیلی از کاربران قرار گیرد. در بخش زیر اصلی ترین نقاط قوت و ضعف هوآوی وای 7 پرایم 2018 را در دو دسته‌بندی خدمتتان عنوان می‌کنیم.

نقاط قوت:

  • ظاهر زیبا و طراحی خوب
  • صفحه نمایش بزرگ
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • ندارد
  •