بررسی Nova 3 هوآوی : یک انتخاب عالی از همه نظر!

نقد و بررسی 13 مهر 1397 علی مظفری

بررسی Nova 3 هوآوی : یک انتخاب عالی از همه نظر!

بدون تردید هوآوی Nova 3 هم اکنون یکی از بهترین گوشی های اندرویدی موجود در بازار است. هوآوی Nova 3 پکیجی کامل از ویژگی های مثبتی را ارائه می‌کند که انتظار داریم در یک گوشی شاهد آن باشیم. صفحه نمایش با کیفیت و زیبا، دوربین عالی و قدرت عملکرد مطلوب برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت آن هستند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی Nova 3 هوآوی بپردازیم.

 

معرفی مختصر Nova 3 هوآوی

شرکت هوآوی در ماه جولای (July) سال 2018 به طور رسمی از گوشی Nova 3 رونمایی کرد. شرکت هوآوی گوشی های دیگری را هم با سبک طراحی نسبتا مشابه Nova 3 روانه بازار کرده که به ترتیب هوآوی P20 Pro و هوآوی P20 Lite نام دارند. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله "بررسی Nova 3E هوآوی (P20 Lite): دوربین و باتری عالی و قیمت مناسب!" به طور دقیق گوشی هوآوی P20 Lite را مورد بررسی قرار دادیم که به این گوشی اصطلاحا هوآوی Nova 3e هم گفته می‌شود. اما حالا نوبت به گوشی هوآوی Nova 3 می‌رسد که زیر ذره‌بین ما قرار گیرد.

قیمت Nova 3 هوآوی در مقایسه با مشخصات فنی و بستر سخت افزاری که ارائه می‌کند مناسب در نظر گرفته شده و همین مسئله گشته تا این گوشی مورد استقبال کاربران و طرفداران گوشی های اندرویدی قرار گیرد. بنابراین احتمال اینکه شما هم به دنبال خرید Nova 3 هوآوی باشید بالاست. اما توصیه می‌کنیم پیش از هر اقدام حتما این بررسی اختصاصی را مطالعه نمایید. در این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق و موشکافانه به بررسی Nova 3 هوآوی بپردازیم و نقاط قوت و ضعف این گوشی هوشمند را عنوان کنیم.

 

بررسی Nova 3 هوآوی : طراحی و ظاهر

یکی از اصلی ترین نقاط قوت گوشی هوآوی Nova 3 مربوط به ظاهر بسیار شیک، زیبا و چشم نواز آن می‌شود. با اولین نگاه به این گوشی شما مجذوب زرق و برق های بدنه آن و سبک طراحی خاصی که در دستگاه بکار رفته خواهید شد. اگرچه این سبک طراحی تا حد زیادی شبیه به سبک طراحی آیفون X اپل است، اما این مسئله نمی‌تواند نقطه ضعفی برای طراحی دستگاه محسوب شود و چیزی از ارزش های ظاهری گوشی کم نمی‌کند. زمانی که از نمای رو به رو به هوآوی Nova 3 نگاه می‌کنید صفحه نمایش بدون حاشیه آن توجهتان را جلب خواهد کرد. نمایشگر این گوشی تقریبا چیزی در حدود 84.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و بدین سبب ظاهری مدرن و شیک را برای آن به ارمغان آورده است.

 

بررسی Nova 3 هوآوی

 

در بخش فوقانی صفحه نمایش گوشی، ناچ (Notch) می‌شود که همان زائده کوچکی است که سنسورهای جلوی گوشی روی آن نصب می‌شوند. برخلاف عقیده خیلی از افراد، به نظر ما ناچ به هیچ عنوان زیبایی های پنل جلوی هوآوی Nova 3 را کم نکرده و حتی منجر به زیباتر به نظر رسیدن نمای رو به روی دستگاه هم شده است. زمانی که گوشی را برگردانید و از نمای پشت به آن نگاه کنید، خیلی زود زرق و برق های قاب پشت گوشی توجهتان را جلب خواهد کرد و به خوبی کیفیت طراحی دستگاه را درک می‌کنید.

فریم اصلی هوآوی Nova 3 از آلومینیوم ساخته شده و دو پنل جلو و عقب آن با شیشه پوشانده شده‌اند و ظاهری کاملا براق دارند. اسکنر انگشت دایره‌ای شکل آن هم در قاب پشت گوشی نصب است و یک دوربین دوگانه هم به صورت عمودی در گوشه سمت چپ و بالای قاب پشت دستگاه نصب خواهد بود. جالب است بدانید که Nova 3 هوآوی از قابلیت تشخیص چهره مبتنی بر اینفرارد هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمن اینکه چراغ فلش LED دوربین اصلی آن هم زیر لنز دوربین دوگانه آن نصب است. بدنه هوآوی Nova 3 ابعاد 7.3 در 73.7 در 157 میلیمتری را ارائه می‌کند و دستگاه حدود 166 گرم وزن دارد. بنابراین هوآوی Nova 3 یک گوشی باریک و ظریف است.

 

بررسی Nova 3 هوآوی

 

زمانی که هوآوی Nova 3 را در دست بگیرید کاملا حس و حال در دست گرفتن یک گوشی پرچمدار و با کیفیت به شما منتقل خواهد شد. اگر با تعصب به موضوع نگاه نکنید و به نسبت به چینی بودن برند سازنده دستگاه حس بدی نداشته باشید، بدون تردید درک خواهید کرد که هوآوی Nova 3 چقدر زیبا و خوش دست است. این گوشی از یک شیار سیم کارت هیبریدی هم بهره می‌برد که به موجب آن امکان نصب سیم کارت دوم یا حافظه جانبی در دستگاه مقدور می‌شود. بنابراین به طور کلی هوآوی Nova 3 از نظر ظاهر و سبک طراحی یک گوشی عالی و بسیار زیبا خواهد بود. شاید یکی از ایرادهای طراحی این گوشی مربوط به کپی برداری باشد که هوآوی از طراحی و ظاهر آیفون X اپل به عمل آورده است. همچنین عدم پشتیبانی دستگاه از استاندارد ضد آب و طراحی مبتنی بر آن هم می‌تواند نقطه ضعف دیگری برای Nova 3 هوآوی محسوب شود.

 

بررسی Nova 3 هوآوی : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی Nova 3 هوآوی می‌خواهیم در رابطه با صفحه نمایش این گوشی و کیفیت آن صحبت کنیم. نمایشگر هوآوی Nova 3 از نوع IPS LCD و 6.3 اینچی بوده و نسبت 19.5 به 9 را ارائه می‌کند. وضوح تصویر صفحه نمایش گوشی 2340 در 1080 پیکسل در نظر گرفته شده و بدین سبب تراکمی در حدود 409 پیکسل در هر اینچ از سوی آن ارائه می‌شود که تراکم پیکسلی مطلوبی برای یک نمایشگر 6.3 اینچی است. همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم هوآوی حاشیه های نمایشگر گوشی Nova 3 را تا حد ممکن باریک طراحی کرده و بدین سبب صفحه نمایش گوشی چیزی در حدود 84.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را احاطه می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون چرا خرید نوا 3 هوآوی یک انتخاب هوشمندانه است؟

طراحی بدون حاشیه صفحه نمایش گوشی سبب شده که ظاهری بسیار شیک و چشم‌نواز برای آن به ارمغان آورده شود. در بخش فوقانی صفحه نمایش Nova 3 هم زائده کوچکی تعبیه شده که اصطلاحا به آن ناچ (Notch) گفته می‌شود و سنسورهای جلوی گوشی در این بخش نصب می‌شوند. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش Nova 3 چگونه است؟ زمانی که به محتوای نمایشگر این گوشی نگاه می‌کنید، اوج شادابی و تفکیک‌پذیری رنگ ها و شارپ بودن را احساس خواهید کرد. تماشای فیلم، ویدئو و غیره در نمایشگر 6.3 اینچی و بدون حاشیه این گوشی لذت‌بخش خواهد بود و صفحه نمایش دستگاه از نظر وضوح تصویر عملکردی عالی دارد. اما عملکرد نمایشگر دستگاه از نظر روشنایی و تفکیک‌پذیری محتوا در محیط های باز و تحت تابش نور چگونه است؟

 

بررسی Nova 3 هوآوی

 

صفحه نمایش 6.3 اینچی گوشی Nova 3 هوآوی کیفیت و توانایی خوبی در تولید روشنایی دارد. بنابراین برای استفاده از گوشی در محیط های باز و تحت تابش نور به مشکل بر نخواهید خورد. در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که با تنظیم روشنایی صفحه نمایش Nova 3 بر روی چیزی در حدود 70 درصد به خوبی می‌توانید از آن در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم استفاده کنید و اگر تمایل داشته باشید که محتوای نمایشگر با وضوح کامل ببینید، با تنظیم روشنایی آن بر روی 100 درصد به راحتی قادر به انجام این کار خواهید بود. بنابراین صفحه نمایش هوآوی Nova 3 هم کیفیت عالی دارد و از دیگر نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

 

بررسی Nova 3 هوآوی : سیستم عامل و رابط کاربری

هوآوی Nova 3 در ماه جولای (July) سال 2018 معرفی شد، بنابراین جای تعجبی ندارد که به طور پیش فرض از سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو بهره‌مند باشد. در کنار این سیستم عامل رابط کاربری اختصاصی هوآوی با نام EMUI 8.2 هم نصب است که مجموعه‌ای از قابلیت های مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اگرچه رابط کاربری EMUI یک رابط کاربری سنگین محسوب می‌شود اما در گوشی Nova 3 عملکرد روان و بدون مشکلی دارد. هماهنگی مابین بستر سخت افزاری و نرم افزاری این گوشی به خوبی انجام شده و سیستم عامل دستگاه کاملا با بستر سخت افزاری آن همگام خواهد بود.

قابلیت های متعددی به واسطه رابط کاربری EMUI 8.2 در اختیار کاربران گوشی هوآوی Nova 3 قرار داده می‌شود که قصد نداریم به همه آن ها اشاره کنیم. برای مثال به واسطه این رابط کاربری امکان دانلود نصب تم های بسیار متنوعی در گوشی فراهم آمده و دستگاه از دستورات اشاره‌ای خاص و زیادی پشتیبانی می‌کند. همچنین قابلیت هایی همچون امکان نصب دو نسخه از یک اپلیکیشن و استفاده همزمان از دو پروفایل در آن هم توسط هوآوی Nova 3 و رابط کاربری EMUI 8.2 آن ارائه شده است. به طور کلی این گوشی از نظر رابط کاربری و سیستم عامل وضعیت مطلوبی دارد و از این جهت هم هیچ نقطه ضعفی در آن دیده نمی‌شود.

 

بررسی Nova 3 هوآوی

 

بررسی Nova 3 هوآوی : پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب هوآوی Nova 3 از تراشه Kirin 970 استفاده شده که یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر آن در دو کلاستر یا مجموعه دسته‌بندی شده‌اند. مجموعه نخست شامل چهار هسته پردازشگر Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز می‌شوند مجموعه دوم هم شامل چهار هسته پردازشگر Cortex-A73 با فرکانس کاری 2.4 گیگاهرتز خواهد بود. همچنین پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP12 هم در تراشه این گوشی بکار رفته است و وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی بر عهده دارد. هوآوی Nova 3 از نظر رم شامل دو نسخه می‌شود که به ترتیب ظرفیت های 4 و 6 گیگابایتی را ارائه می‌کنند.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

هر دو نسخه این اسمارتفون از حافظه داخلی 128 گیگابایتی بهره‌مند هستند و از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند. البته گوشی هوآوی Nova 3 از شیار هیبریدی بهره می‌برد که به موجب آن کاربر یا باید دو سیم کارت را به طور همزمان در گوشی نصب کند و یا خود را به استفاده از یک سیم کارت و حافظه میکرو اس دی عادت دهد. به بیان دیگر شیار سیم کارت دوم گوشی می‌تواند برای نصب حافظه جانبی یا سیم کارت دوم (فقط یکی از این دو) استفاده شود. اما قدرت عملکرد Nova 3 هوآوی چگونه است و این گوشی چه قدرت پردازشی دارد؟ با توجه به اینکه تراشه Kirin 970 یک تراشه رده بالاست، انتظار داریم که قدرت عملکرد Nova 3 هوآوی هم بالا باشد و دستگاه از این نظر پتانسیل خوبی ارائه کند. در بررسی های عملی هم دقیقا شاهد همین مسئله بودیم و هوآوی Nova 3 به راحتی از پس اجرای سنگین ترین اپلیکیشن ها و بازی های HD بر آمد. اما با این حال تراشه Kirin 970 گوشی هوآوی Nova 3 بر روی کاغذ توانایی رقابت با پردازنده گوشی هایی همچون گلکسی S9 سامسونگ یا آیفون X و آیفون XR که از تراشه هایی نظیر اگزینوس 9910، اسنپدراگون 845، A11 یا A12 بهره می‌برند را ندارد.

 

بررسی Nova 3 هوآوی

 

در برخی شرایط و به ویژه زمانی که برای مدت زمان طولانی یک بازی HD را در هوآوی Nova 3 اجرا کنید و سپس بخواهید سریعا مابین اپلیکیشن های مختلف آن جهش داشته باشید، لگ و تاخیرهای ریزی را مشاهده خواهید کرد اما شدت این لگ و تاخیرها به قدری کم است که واقعا باید از آن ها چشم‌پوشی کرد و حتی شاید شما در حین استفاده عادی از دستگاه متوجه این موارد نشوید. بنابراین Nova 3 هوآوی از نظر قدرت پردازشی هم وضعیت مطلوبی را ارائه می‌کند و نمره قابل قبولی را از ما دریافت خواهد کرد.

 

بررسی Nova 3 هوآوی: دوربین

یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی هوآوی Nova 3 مربوط به دوربین های اصلی و سلفی آن می‌شود که هر دو از ساختار دوبل یا دوگانه بهره‌مند هستند. دوربین اصلی این گوشی از دو لنز 16 و 24 مگاپیکسلی تشکیل شده که هر دو دیافراگم F/1.8 را ارائه می‌کنند و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) هم پشتیبانی به عمل می‌آورند. تفاوت اصلی مابین این دو لنز دوربین مربوط به رنگ هایی است که توسط آن ها ضبط خواهند شد! لنز دوربین دوم یا همان لنز 24 مگاپیکسلی مجموعه دوربین اصلی Nova 3 از نوع سیاه و سفید است اما لنز دوربین 16 مگاپیکسلی این مجموعه رنگی خواهد بود. دوربین اصلی این گوشی قابلیت ضبط عکس های پانوراما، پرتره و ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه را هم دارد و از HDR هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمنا هوآوی یک چراغ فلش LED را هم برای دوربین اصلی Nova 3 در نظر گرفته که عکسبرداری در محیط های کم نور را با کیفیت بیشتری مقدور خواهد کرد.

 

بررسی Nova 3 هوآوی

 

اما دوربین اصلی هوآوی Nova 3 در عمل چه کیفیتی دارد؟ دوربین اصلی و دوگانه این گوشی بدون تردید یکی از اصلی ترین نقاط قوت دستگاه محسوب می‌شود و شک نداشته باشید که رضایت شما را هم جلب می‌کند. با دوربین اصلی Nova 3 هوآوی تقریبا در هر شرایطی می‌توانید زیباترین و با کیفیت ترین عکس های ممکن را ضبط کنید. شادابی رنگ‌ها، جزئیات تصویر، تفکیک‌پذیری المان های مختلف تصویر و غیره همگی به بهترین شکل ممکن و با جزئیات کامل توسط دوربین Nova 3 هوآوی ثبت و ارائه می‌شوند. تنها در شرایطی که نور محیط کم باشد، کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی کمی متزلزل خواهد شد، اما باز هم افت کیفیت آن به قدری نخواهد بود که شما را نا امید کند. بنابراین یکی از اصلی ترین نقاط قوت گوشی Nova 3 مربوط به دوربین اصلی آن می‌شود.

در سمت مقابل دوربین سلفی هوآوی Nova 3 قرار دارد که آن هم از دو لنز تشکیل می‌شود و به نوعی یک دوربین سلفی دوگانه است. دو لنز دوربین سلفی این گوشی به ترتیب 24 و 2 مگاپیکسلی هستند. لنز دوربین 2 مگاپیکسلی مذکور از نوع عمقی است و لنز دوربین 24 مگاپیکسلی آن با دیافراگم F/2.0 نقش اصلی را برای ضبط عکس های سلفی ایفاء می‌کند. با دوربین سلفی و دوگانه Nova 3 هوآوی می‌توانید عکس های بسیار زیبایی ضبط کنید. ضمنا دوربین سلفی این گوشی از ضبط عکس های پرتره هم پشتیبانی می‌کند. بنابراین در یک جمع‌بندی باید گفت که هر دو دوربین اصلی و سلفی هوآوی Nova 3 که از ساختار دوگانه بهره‌ می‌برند کیفیت عالی دارند و یکی دیگر از نقاط قوت این گوشی به شمار می‌روند.

 

بررسی Nova 3 هوآوی: باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی Nova 3 هوآوی نوبت به باتری و شارژدهی آن می‌رسد. هوآوی گوشی Nova 3 را به یک باتری 3750 میلی آمپر ساعتی نوع لیتیوم یونی مجهز کرده که از قابلیت شارژ سریع اختصاصی این شرکت با نام Super Charge هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. در بررسی های عملی صورت گرفته مشخص شد که باتری Nova 3 به خوبی از پس تامین انرژی مورد نیاز دستگاه بر می‌آید و اگر از گوشی استفاده نرمالی داشته باشید، باتری آن با یک بار شارژ می‌توانید تا 1.5 الی 2 روز انرژی مورد نیاز گوشی را تامین کند. حتی در شرایط استفاده بیش از اندازه و سنگین از دستگاه هم باتری آن قادر خواهد بود تا 1 روز انرژی مورد نیاز گوشی را تامین نماید. بنابراین قدرت شارژدهی باتری هوآوی Nova 3 هم از دیگر نقاط قوت آن است.

 

بررسی Nova 3 هوآوی

 

اما سرعت شارژ مجدد باتری Nova 3 هوآوی چگونه است؟ در بررسی های صورت گرفته باتری این گوشی ظرف 30 دقیقه نخست توانست چیزی در حدود 25 درصد شارژ شود که مقدار شارژ بالایی محسوب نمی‌شود. بعد از 1 ساعت میزان شارژ باتری گوشی به چیزی در حدود 55 درصد رسید. شارژ کامل باتری آن هم تقریبا ظرف مدت زمانی در حدود 120 دقیقه را نیاز دارد. بنابراین سرعت شارژ باتری هوآوی Nova 3 خوب است اما نمی‌توان گفت که وضعیت عالی را ارائه می‌کند. فراموش نکنید که باتری دستگاه ظرفیت 3750 میلی آمپر ساعتی دارد و فول شارژ باتری 3750 میلی آمپر ساعتی آن ظرف مدت زمان 120 دقیقه انجام می‌شود. پس نتیجه به دست آمده قابل قبول است.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی Nova 3 هوآوی پرداختیم. بدون تردید این گوشی یکی از بهترین گوشی های اندرویدی است که با صرف هزینه‌ای معقولانه قادر به خریدش خواهید بود. طراحی زیبا و مدرن، ظاهر چشم‌نواز، صفحه نمایش با کیفیت، دوربین اصلی و سلفی عالی و باتری خوب همگی از نقاط قوت هوآوی Nova 3 محسوب می‌شوند. در ادامه برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی را طی دو دسته‌بندی مجزا عنوان می‌کنیم.

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و بسیار چشم نواز
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • دوربین اصلی و سلفی عالی
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
  • قیمت خوب

نقاط ضعف:

  • عدم بهره‌مندی از طراحی ضد آب