نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S : یک انتخاب ایده آل!

نقد و بررسی 01 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S : یک انتخاب ایده آل!

در برخی پروژه‌های شبکه حجم اطلاعات و اجزای شبکه محدود است ولی نیاز مدیریتی بالایی برای پروژه در نظر گرفته می‌شود. در این گونه پروژه‌ها با یک لحظه اختلال در شبکه ممکن است خسارات جبران ناپذیری به صاحب پروژه وارد شود. در این گونه مسائل طراح شبکه سعی می‌کند که از قطعاتی با توان پردازشی بالا و به روز استفاده نماید، که احتمال بروز خطا در آن‌ها بسیار کم است. سوئیچ شبکه به عنوان یکی از اجزای بسیار مهم شبکه، باید از توان دستوربرداری بالایی برخوردار باشد تا بتوان از اجرای درست وظایف مربوط به شبکه مطمئن شد. سوییچ‌ها عملکردی شبیه به هاب دارند، با این تفاوت که بسته‌های ارسالی به‌طورکلی از یک دستگاه به همه‌ی پورت‌ها ارسال می‌شود و همه‌ی دستگاه‌های دیگر هم این بسته‌ها را دریافت می‌کنند. سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS C3750E 24PD S را می‌توان یکی از هوشمند ترین سوئیچ‌های موجود در بازار ایران دانست. برخورداری از 24 پورت 10/100/1000 مگابایت بر ثانیه در کنار پشتیبانی از سیستم مدیریتی 3 لایه و بسیاری از قابلیت‌های دیگر سبب شده تا این سوئیچ شبکه با کیفیت برای مدیران شبکه بسیار جذاب باشد. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری درباره سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S هستید؛ با نقد و بررسی این محصول در فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S : معرفی اجمالی

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S

 

برند سیسکو (Cisco) را می‌توان یکی از نام آشناترین برندهای حوزه تجهیزات شبکه دانست. این کمپانی آمریکایی با ارائه‌ محصولاتی بسیار باکیفیت و مطابق با استاندارهای روز جهانی توانسته به خوبی کاربران شبکه را جذب محصولات خود نموده و بازار را برای سایر رقیبان محدود نماید. تولیدات سیسکو در ابتدا به روترهای چند پروتکله محدود می‌شد اما امروزه سوئیچ‌های شبکه، فایروال‌ها (Firewall) و روترهای متنوع این شرکت در هر صنعتی که نیاز به یک شبکه کامپیوتری و نظارتی دارد، دیده می‌شود. همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم؛ سوئیچ شبکه Cisco WS C3750X 48T قابل مدیریت می‌باشد. سوییچ‌های مدیریتی قابلیت کانفیگ ‌شدن و برنامه ‌ریزی تنظیمات خاصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با خرید سوئیچ شبکه سیسکو WS C3750X 48T S قادر خواهید بود تا دستورات مشخصی را در حافظه 256 مگابایتی این محصول ذخیره کنید و بسیاری از مشکلات شبکه را با همین کار ساده برطرف نمایید. علاوه بر این، سوئیچ شبکه Cisco WS C3750X 48T S از قابلیت انتقال نیروی الکتریکی بر بستر کابل اترنت (PoE) نیز پشتیبانی می‌کند که این ویژگی سبب برتری این سوئیچ شبکه بر بسیاری از رقبای خود می‌باشد.

 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مودم روتر وایرلس دی لینک DSL-2790U

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S : طراحی و ساختار

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S

 

برای بررسی طراحی در سوئیچ‌های شبکه، تنها ابعاد و محل قرارگیری رابط کاربری و پورت‌های شبکه حائز اهمیت می‌باشند؛ چرا که سوئیچ درون رک قرار گرفته و ظاهر آن در معرض دید نیست. در نمای روبرویی شاهد 24 پورت سوئیچ دیتا هستیم که در باکس‌های 12 عددی قرار گرفته‌اند. این پورت‌ها از نوع 10/100/100 Mb/s می‌باشند که در مبحث بعدی به طور مفصل در این باره توضیح خواهیم داد. در سمت راست این محصول یک محفظه برای استفاده از uplink ports شبکه های مختلف قرار گرفته که می‌توان 2 جفت پورت SFP را در این بخش تعبیه کرد. لازم به ذکر است که برای استفاده از آپلینک‌های مختلف مجبور به خرید آن‌ها خواهید بود و در حالت عادی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S فاقد هرگونه آپلینک می‌باشد.

این سوئیچ شبکه در ابعادی معادل 46x44.5x44.5 سانتی متر طراحی شده و وزنی معادل 8.3 کیلوگرم دارد. همانطور که از ابعاد معرفی شده نمایان است؛ سوئیچ شبکه سیسکو WS C3750E 24PD S رک مونت (Rackmount) بوده و به راحتی در رک‌های استاندارد فیکس می‌شود. در نمای پشتی این سوئیچ شبکه شاهد یک ورودی جریان الکتریکی هستیم که جهت تامین انرژی مصرفی سوئیچ تعبیه شده است. متاسفانه سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S فاقد ورودی برق ضروری بوده و شما به عنوان طراح شبکه باید از برقراری دائمی جریان الکتریکی اطمینان حاصل کنید. در طرف دیگر پورت پاور، شاهد پورت‌های استک (Stack) و کنسول (Concole) هستیم که به ترتیب جهت کانفینگ سوئیچ و همگام سازی شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی مهم ترین بخش سوئیچ شبکه سیسکو WS C3750E 24PD S خواهیم پرداخت؛ پس تا انتها با همراه باشید.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S : پورت‌های ارتباطی

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S

 

مهم ترین بخش هر سوئیچ را پورت‌های سوئیچینگ تشکیل می‌دهند. کیفیت و قیمت سوئیچ شبکه به عواملی همچون تعداد پورت‌ها، کیفیت پورت‌ها و تکنولوژی به کار رفته در هر پورت وابسته است. به طور کلی 4 نوع پورت مختلف در سوئیچ شبکه سیسکو WS C3750E 24PD S مورد استفاده قرار گرفته است که در پایین به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

پورت‌های سوئیچینگ : سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S به 24 پورت سوئیچینگ مجهز شده است. خوشبختانه پورت‌های به کار رفته در این سوئیچ از قابلیت PoE پشتیبانی می‌کنند؛ که به همین دلیل گاها به آن‌ها پورت PoE نیز گفته می‌شود. واژه POE مخفف عبارت Power over Ethernet است و نشان می‌دهد که این پورت‌ها امکان انتقال توان الکتریکی بر بستر کابل شبکه را دارا هستند. این پورت‌ها به کابل‌های شبکه این قابلیت را می‌دهند که بتوانند همانند کابل‌های برق عمل کنند و توان موردنیاز اجزای شبکه را تأمین کنند. به‌عنوان‌مثال اگر بخواهید یک دوربین نظارتی تحت شبکه را با یک کابل شبکه (بدون کابل‌کشی برق) در خارج ساختمان نصب و راه‌اندازی کنید نیازمند PoE هستید. زمانی متوجه اهمیت این قابلیت خواهید شد، که به دلیل بهره مندی سوئیچ سیسکو WS C3750E 24PD S از پورت‌های PoE به میزان قابل توجهی در هزینه‌هایتان صرفه جویی خواهد شد و حجم کار شما نیز پایین‌تر خواهد آمد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی دوربین مداربسته Dahua DH-IPC-HFW1230SP : نظارت از راه دور

پورت‌های UPlink : در کنار 20 پورت PoE، دو جفت پورت SFP Combo هم بر روی سوئیچ WS C3750E 24PD S سیسکو قابل استفاده خواهد بود. وجود پورت‌های SFP یک امتیاز مثبت برای هر سوئیچ شبکه محسوب می‌شود. چرا که بسیاری از مدیران شبکه در مورد بستر شبکه آینده‌نگری دارند و به همین دلیل سوئیچ و یا روتری انتخاب می‌کنند که درگاه SFP داشته باشد تا اگر در آینده زیرساخت فیبر نوری را داشته باشند بتوانند سوییچ را به شبکه متصل کنند. البته این برتری برای شما بدون هزینه نخواهید بود و همان طور که مشخص است؛ سوئیچ‌های دارای پورت SFP همچون سوئیچ Cisco WS C3750E 24PD S از قیمت بیشتری نسبت به سایر سوئیچ‌ها برخوردار هستند. امروزه کانکتورهای SFP به پورت‌های فیبری بسیار محبوب و متداول تبدیل شده‌اند و وجود این پورت‌ها ارزش خرید سوییچ شبکه سیسکو WS C3750E 24PD S را بسیار بالا برده است.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S

 

پورت‌های Stack : پورت‌های استک برای برقراری ارتباط میان سوئیچ‌ها تعبیه شده‌اند. وجود این پورت‌ها سبب برقراری قابلیتی به نام Switch Stacking در سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S خواهند شد. سوئیچ هایی که از قابلیت سوئیچ استک پشتیبانی می‌کنند، با کابل کوتاه مخصوص استک کردن سوئیچ ها که Stack Cable نیز نام دارد به هم متصل میشوند. یکی از بهترین مزایایی که در Stack کردن سوئیچ ها وجود دارد این است که ما با متصل کردن چند سوئیچ Stackable، در واقع مجموعه سوئیچ های درون شبکه را عملا به یک سوئیچ واحد تبدیل میکنیم. با استفاده از این قابلیت فوق العاده ما امکان این را داریم تا مدیریت متمرکز را تنها با استفاده از یک آدرس IP روی تمامی سوئیچ های موجود در شبکه داشته باشیم. از مزایای استفاده از Stacking سوئیچ‌ها میتوان به سهولت در مدیریت از راه دور سوئیچ‌ها ، کنترل بهتر شبکه ، انعطاف پذیری در توسعه شبکه و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی دستگاه HiLook NVR 104/8 B : با ارتباط کابلی خداحافظی کنید!

پورت Console : ارتباط مدیر شبکه با سوئیچ از طریق پورت کنسول صورت می‌گیرد. سوئیچ Cisco WS C3750E 24PD S دارای یک پورت است که بر روی آن Console نوشته شده است. ارتباط سیستم شخصی یا لپ تاپ مسئول شبکه با سوئیچ به واسطه، یک کابل آبی فیروزه‌ای یا مشکی به نام کابل Console صورت خواهد گرفت. یک سر کابل کنسول سوکت RJ45 قرار دارد و سر دیگر آن RS232 می‌باشد. قسمت RJ45 به پورت Console متصل می‌شود و طرف RS232 به PC که قرار است با استفاده از آن سوئیچ را Configure کنیم، متصل خواهد شد. مباحث راجع به این پورت‌ها بسیار گسترده است که ما متناسب با نیاز این نقد و بررسی به برخی از آن‌ها پرداختیم. شما می‌توانید با جستجوی بیشتر، به اطلاعات بیشتری در این باره دست یابید.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S : نکات تکمیلی

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S

 

ظرفیت سوییچینگ در این محصول شرکت سیسکو برابر با 128 گیگابایت بر ثانیه است. این میزان از پهنای باند برای استفاده تعدادی زیادی از ابزار شبکه و دوربین‌های مداربسته متصل به شبکه مطلوب است و کاربر را از این بابت با مشکلی روبرو نمی‌کند. در خاطر داشه باشید که سوئیچ شبکه سیسکو WS C3750E 24PD S فاقد منبع تغذیه اضافیست؛ پس اگر این سوئیچ در شبکه شما از نقشی حیاتی برخوردار است، حتما به فکر یک منبع انرژی اضطراری باشید. سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S به جدیدترین تکنولوژی‌های این شرکت همچون سیستم عامل Cisco IOS Software CLI مجهز شده است. رابط کاربری این سیستم عامل Telent نام دارد و کار کردن با این سوئیچ شبکه را بسیار آسان‌تر از قبل کرده است. از دیگر ویژگی‌های سوئیچ 24 پورت سیسکو WS C3750E 24PD S می‌توان به استانداردهای آن اشاره کرد. گواهی‌نامه CE نماد بازرگانی است که نشان می‌دهد این سوئیچ کمپانی Cisco مورد تائید اتحادیه اروپاست و خریدوفروش آن در این حوزه مجاز است. استاندارد RoHS که مخفف عبارت «Restriction of Hazardous Substances» استانداردی است که استفاده از برخی مواد خطرناک را محدود می‌سازد. این استاندارد فقط به دستگاه‌هایی اعطا می‌شود که در ساخت آن از مواد سمی و خطرناک استفاده نشده و قابل بازیافت هستند. استاندارد FCC که مخفف عبارت «Federal Communications Commission» نشانگر این است که این سوئیچ شبکه با استانداردهای «کمیسیون ارتباطات فدرال» ایالات‌ متحده سازگار است و تداخلات الکترونیکی غیر استاندارد ندارد.

 

نتیجه نهایی :

اگر اجرای پروژه‌ای سنگین با نیازهای مدیریتی بالا را در ذهن دارید؛ خرید سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S را می‌توان یکی از بهترین پیشنهادات برای عملکرد سوئیچینگ دانست. برخورداری از 24 پورت PoE در کنار ویژگی‌هایی همچون Stackable بودن این سوئیچ و بهره مندی از پورت SFP combo سبب می‌شود تا قیمت سوئیچ شبکه سیسکو WS C3750E 24PD S بسیار منصفانه به نظر برسد. با استفاده از رابط کاربری جدید سیسکو در کنار ویژگی‌هایی که در سرتاسر این بررسی به آن‌ها اشاره کردیم؛ قادر خواهید بود تا به راحتی شبکه‌ای کارآمد و پویا تهیه نمایید.

در آخر پیشنهاد می‌کنم اگر بنا به هر دلیلی سوئیچ شبکه Cisco WS C3750E 24PD S را مناسب خود نمی‌دانید؛ با مراجعه به لیست سوئیچ‌های شبکه، نسبت به بررسی و مقایسه سایر سوئیچ‌های شبکه موجود در فروشگه اینترنتی هدف اقدام نمایید.

 

نقاط قوت :

  • برخورداری از پورت‌های PoE
  • پشتیبانی از ماژول پورت‌های UpLink
  • قابلیت ایجاد یک کلاستر سوئیچینگ با استفاده از پورت‌های Stack
  • طول عمر بالای محصولات سیسکو

 

نقاط ضعف :

  • عدم ارائه قابلیت کنترل از راه دور
  • عدم ارائه ماژول‌ها، همراه با اقلام داخل جعبه

 

مشخصات کامل، قیمت و خرید سوئیچ سیسکو WS C3750E 24PD S