نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960G-24TC-L : کاربردی و باصرفه

نقد و بررسی 24 فروردین 1399 علی مظفری

نقد و بررسی سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960G-24TC-L : کاربردی و باصرفه

ساخت یک شبکه کامپیوتری کارآمد، بدون استفاده از سوئیچ‌ها تقریبا ناممکن است. امروزه سوئیچ‌های شبکه به جزئی جدایی ناپذیر از شبکه‌های کامپیوتری و نظارتی تبدیل شده‌اند. سوییچ‌ها عملکردی شبیه به هاب دارند، با این تفاوت که بسته‌های ارسالی به‌طورکلی از یک دستگاه به همه‌ی پورت‌ها ارسال می‌شود و همه‌ی دستگاه‌های دیگر هم این بسته‌ها را دریافت می‌کنند. اکنون که با اهمیت و کاربرد سوئیچ‌های شبکه آشنا شدید؛ ممکن است که به فکر خرید سوئیچ شبکه متناسب با نیازتان افتاده باشید. سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS-C2960G-24TC-L یک محصول کاربردی برای پروژه‌هایی با حجم بالا و نیازهای مدیریتی محدود می‌باشد. اگر تصمیم به خرید سوئیچ شبکه سیسکو WS-C2960G-24TC-L گرفته‌اید؛ در ادامه با نقد و بررسی تخصصی این محصول در فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS-C2960G-24TC-L : معرفی اجمالی

 

CiscoWS-C2960G-24TC-L

 

اگر از فعالان حوزه شبکه و برق الکترونیک هستید؛ حتما با برند سیسکو (Cisco) آشنایی خواهید داشت. کمپانی بزرگ سیسکو یک تولید کننده بزرگ سخت افزار و قطعات شبکه است که دفتر مرکزی آن در ایالت کالیفرنیا آمریکا قرار دارد. تولیدات سیسکو در ابتدا به روترهای چند پروتکله محدود می‌شد اما امروزه سوئیچ‌های شبکه، فایروال‌ها (Firewall) و روترهای متنوع این شرکت در هر صنعتی که نیاز به یک شبکه کامپیوتری و نظارتی دارد، دیده می‌شود. سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960G-24TC-L، یک سوئیچ 24 پورت غیر قابل مدیریت (Unmanageable) , و از انواع سوئیچ‌های 10/100/100Mbp/s (مگابایت بر ثانیه) می‌باشد. سوییچ‌های مدیریتی قابلیت کانفیگ‌شدن و برنامه‌ریزی تنظیماتی خاص را در اختیار کاربر قرار می‌دهند ولی سوییچ‌های غیرمدیریتی به‌طور خیلی ساده و بدون قابلیت برنامه‌ریزی عمل می‌کنند و به‌راحتی ارتباط بین دستگاه‌ها را فراهم می‌سازند. به همین خاطر است که در ابتدا گفتیم این سوئیچ برای پروژه‌های بزرگ با نیاز مدیریتی محدود مناسب می‌باشد. قیمت مناسب، دوام بالا و پورت‌های متعدد را می‌توان از برترین ویژگی‌های سوئیچ 24 پورت سیسکو WS-C2960G-24TC-L دانست.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS-C2960G-24TC-L : طراحی و ساختار

CiscoWS-C2960G-24TC-L

در میان ابزارآلات شبکه، سوئیچ‌ها ساده ترین طراحی و رابط کاربری را دارند. سوئیچ‌های امروزی و مدرن از چراغ‌های اعلان (Notification) در قسمت جلویی برخوردار هستند اما سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960G-24TC-L تنها در قسمت جلویی که محل قرارگیری پورت‌های انتقال است؛ قابلیت بحث دارد و در آن خبری از چراغ اعلان نیست. سوییچ 24 پورت سیسکو WS-C2960G-24TC-L در ابعادی معادل 450x328x44 میلی متر طراحی شده و از وزنی معادل 4.5 کیلوگرم برخوردار است. تعداد 20 عدد از پورت‌های سوئیچینگ در 2 بستر 10 تایی در صفحه جلویی این محصول سیسکو قرار گرفته‌اند. اگر دقت کنید، متوجه خواهید شد که 4 جفت پورت با خطوط زرد رنگ از سایر پورت‌ها جدا شده‌اند. پورت‌های مورد بحث، پورت SFP Combo نام دارند که در قسمت بعد به طور مفصل راجع به آن‌ها توضیح خواهیم داد.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS-C2960G-24TC-L : پورت‌های سوئیچینگ

 

CiscoWS-C2960G-24TC-L

 

مهم ترین بخش هر سوئیچ را پورت‌های سوئیچینگ تشکیل می‌دهند. کیفیت و قیمت سوئیچ شبکه به عواملی همچون تعداد پورت‌ها، کیفیت پورت‌ها و تکنولوژی به کار رفته در هر پورت وابسته است. سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960G-24TC-L به 24 پورت سوئیچینگ مجهز شده است. متاسفانه پورت‌های به کار رفته در این سوئیچ شبکه از نوع ایترنت نسل قبل (Ethernet) هستند و ما شاهد پورت‌های PoE در این محصول سیسکو نیستیم. واژه POE مخفف عبارت Power over Ethernet است و نشان می‌دهد که این پورت‌ها امکان انتقال توان الکتریکی بر بستر کابل شبکه را دارا هستند. این پورت‌ها به کابل‌های شبکه این قابلیت را می‌دهند که بتوانند همانند کابل‌های برق عمل کنند و توان موردنیاز وسیله را تأمین کنند. به‌عنوان‌مثال اگر بخواهید یک دوربین نظارتی تحت شبکه را با یک کابل شبکه (بدون کابل‌کشی برق) در خارج ساختمان نصب و راه‌اندازی کنید نیازمند PoE هستید. اما به دلیل عدم بهره مندی سوئیچ سیسکو WS-C2960G-24TC-L از پورت‌های PoE باید حتما مسئله کابل کشی برق را به هنگام خرید این سوئیچ مدنظر داشته باشید، چرا که در صورتی که امکان برق کشی به شبکه برای شما میسر نباشد؛ در هنگام راه اندازی شبکه دچار مشکل خواهید شد. در کنار 20 پورت ایترنت، 4 جفت پورت SFP Combo هم بر روی سوئیچ WS-C2960G-24TC-L سیسکو دیده می‌شود. وجود پورت‌های SFP یک امتیاز مثبت برای هر سوئیچ شبکه محسوب می‌شود. چرا که بسیاری از مدیران شبکه در مورد بستر شبکه آینده‌نگری دارند و به همین دلیل سوئیچ و یا روتری انتخاب می‌کنند که درگاه SFP داشته باشد تا اگر در آینده زیرساخت فیبر نوری را داشته باشند بتوانند سوییچ را به شبکه متصل کنند. البته این برتری برای شما بدون هزینه نخواهید بود و مشخصا سوئیچ‌های دارای پورت SFP همچون سوئیچ Cisco WS-C2960G-24TC-L از قیمت بیشتری نسبت به سایر سوئیچ‌ها برخوردار هستند. امروزه کانکتورهای SFP به پورت‌های فیبری بسیار محبوب و متداول تبدیل شده‌اند و وجود این پورت‌ها ارزش خرید سوییچ شبکه سیسکو WS-C2960G-24TC-L را بسیار بالا برده است.

 

نقد و بررسی سوئیچ شبکه 24 پورت Cisco WS-C2960G-24TC-L : نکات تکمیلی

 

CiscoWS-C2960G-24TC-L

 

ظرفیت سوییچینگ در این محصول شرکت سیسکو برابر با 32 گیگابایت بر ثانیه است. این میزان از پهنای باند برای استفاده تعدادی زیادی از ابزار شبکه و دوربین‌های مداربسته متصل به شبکه مطلوب است و کاربر را از این بابت با مشکلی روبرو نمی‌کند. در خاطر داشه باشید که سوئیچ شبکه سیسکو WS-C2960G-24TC-L فاقد منبع تغذیه اضافیست؛ پس اگر این سوئیچ در شبکه شما از نقشی حیاتی برخوردار است، حتما به فکر یک منبع انرژی اضطراری باشید. از دیگر ویژگی‌های سوئیچ 24 پورت سیسکو WS-C2960G-24TC-L می‌توان به استانداردهای آن اشاره کرد. گواهی‌نامه CE نماد بازرگانی است که نشان می‌دهد این سوئیچ کمپانی Cisco مورد تائید اتحادیه اروپاست و خریدوفروش آن در این حوزه مجاز است. استاندارد RoHS که مخفف عبارت «Restriction of Hazardous Substances» استانداردی است که استفاده از برخی مواد خطرناک را محدود می‌سازد. این استاندارد فقط به دستگاه‌هایی اعطا می‌شود که در ساخت آن از مواد سمی و خطرناک استفاده نشده و قابل بازیافت هستند. استاندارد FCC که مخفف عبارت «Federal Communications Commission» نشانگر این است که این سوئیچ شبکه با استانداردهای «کمیسیون ارتباطات فدرال» ایالات‌ متحده سازگار است و تداخلات الکترونیکی غیر استاندارد ندارد.

 

نتیجه نهایی :

سوئیچ شبکه سیسکو WS-C2960G-24TC-L را می‌توان یکی از بهترین سوئیچ‌های بازار برای شبکه‌های وسیعی دانست که اتصالات شبکه متعددی را دربر دارند ولی در عین حال نیاز واجبی بر مدیریت شبکه نیست؛ همچون فروشگاهی که از سوئیچ شبکه، تنها برای سیستم نظارتی (دوربین‌های مداربسته) استفاده می‌کند و در این شبکه از سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته استفاده‌ای نشده است. قیمت سوئیچ شبکه Cisco WS-C2960G-24TC-L در کنار ویژگی‌هایی همچون کیفیت بالای پورت‌ها، وجود پورت SFP و تعداد بالای پورت‌های Ethernet سبب شده تا ارزش خرید این محصول به طور چشم گیری افزایش یابد. اگر به دنبال یک سوئیچ شبکه باکیفیت و کاربردی با قیمتی مناسب هستید؛ خرید سوئیچ Cisco WS-C2960G-24TC-L می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

 

نقاط قوت :

  • کیفیت و دوام بالای محصول
  • برخورداری از 4 جفت پورت SFP
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف :

  • عدم استفاده از پورت‌های PoE

 

مشخصات کامل، قیمت و خرید سوئیچ شبکه سیسکو WS-C2960G-24TC-L