نقد و بررسی دستگاه HiLook NVR 108 B/8P : کوچک امّا همه چیز تمام!

نقد و بررسی 08 آبان 1398 علی مظفری

نقد و بررسی دستگاه HiLook NVR 108 B/8P : کوچک امّا همه چیز تمام!

مقدمه :

هر سیستم امنیتی از اجزای مختلفی تشکیل شده که کیفیت این اجزا در کنار هم، کیفیت تصاویر را رقم خواهند زد. از جمله مهم‌ترین اجزای هر سیستم امنیتی تصویری دوربین های مداربسته و دستگاه ضبط کننده ویدیویی هستند. استفاده از سیستم امنیتی مناسب سبب می‌شود همواره محیط کار و یا زندگی خود را تحت نظر داشته باشید و از احساس امنیت بیشتری برخوردار شوید. در طول مراحل ایجاد یک سیستم امنیتی قدرتمند و کارآمد، همواره به یک دستگاه ضبط‌ کننده ویدیویی مناسب نیاز خواهید داشت. دستگاه ضبط ‌کننده ویدیویی از راه دور یا به عبارتی دیگر دستگاه Network Video Recorder که به اختصار NVR نامیده می شود را میتوان به مرکز داده کوچکی تشبیه کرد که همزمان تصاویر جمع‌آوری شده به وسیله دوربین های مداربسته را ذخیره و پخش می‌کند. به این طریق هم می توانید در لحظه نظاره‌گر محیط مدنظر خود باشید و همچنین در صورت نیاز می توانید تصاویر ذخیره‌شده را مورد بازبینی قرار دهید. امروزه برندهای مختلف فعال در حوزه امنیت اقدام به ساخت دستگاه های NVR کرده اند که از میان آن ها میتوان به داهوا (Dahuaهایلوک (HiLook) و هایک ویژن (Hikvision) اشاره کرد. اگر از کاربران فعال حوزه امنیت باشید، حتما با شرکت هایک ویژن آشنایی دارید. برند هایلوک از تولیدات شرکت هایک ویژن است که تنها تفاوت برند هایلوک با برند اصلی در قیمت گذاری اقتصادی‌تر این محصولات می‌باشد. برای خرید در عین حال که باید نیاز پروژه و تجهیزات را بشناسید و دستگاهی را تهیه کنید که آن نیاز را رفع کند، باید بتوانید نیاز های آینده را نیز پیش بینی کنید. آنچه که در خرید NVR ها اهمیت دارد این است که کاربر بتواند با افزایش تعداد دوربین در پروژه و یا تغییر مدل دوربین ها همچنان از دستگاه خریداری شده استفاده کند. دستگاه های NVR علاوه بر ذخیره سازی و پخش آنلاین تصاویر امکانات بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. پس اگر قصد خرید دستگاه NVR کاربردی با قیمت مناسبی را در ذهن دارید، با فروشگاه اینترنتی هدف در نقد و بررسی دستگاه ضبط کننده ویدیویی HiLook NVR 108 B/8P همراه ما باشید.

 

نقد و بررسی دستگاه HiLook NVR 108 B/8P : معرفی اجمالی

 

review HiLook 108 B/8P NVR

 

برند هایلوک از شرکت هایک ویژن به خوبی توانسته در بازار ایران خوش بدرخشد و امروزه تولیدات این برند در سرتاسر ایران دیده می‌شوند. دستگاه‌های ضبط کننده ویدیویی هایلوک که به ظاهر مربعی و سفید رنگ خود معروف هستند با قیمتی مناسب‌تر نسبت به برند هایک ویژن عرضه می‌شوند که این موضوع سبب شده این شرکت در بازارهای اقتصادی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته‌ باشد. دستگاه ضبط کننده تحت شبکه HiLook NVR 108 B/8P از جمله دستگاه های ضبط کننده ویدیویی شرکت هایک ویژن می‌باشد که با برند هایلوک به بازار عرضه شده است. دستگاه HiLook NVR 108 B/8P تا هشت دوربین تحت شبکه را از طریق درگاه های POE پشتیبانی می‌نماید. حداکثر کیفیت ذخیره و پخش تصاویر دریافتی معادل 4 مگابایت است که مقدار بسیار مناسبی برای یک دوربین مداربسته می‌باشد. دستگاه های NVR هایلوک معمولا با ظاهری ساده و کیفیتی بسیار خوب عرضه می‌شوند. دستگاه دارای یک ورودی صدا نیز می‌باشد که این امر سبب می‌شود تا یکی از هشت دوربینی که در ابتدای این مبحث به آن اشاره کردیم، توانایی ضبط و ذخیره صدا نیز داشته باشد. دستگاه HILOOK مدل NVR 108 B/8P از یک هارد SATA تا ظرفیت حداکثر 6 ترابایت پشتیبانی می‌نماید. کیفیت خروجی این دستگاه بر روی پورت HDMI معادل رزولوشن تصویری 1080x1920 می‌باشد که برابر با کیفیت تصویری Full HD است. تصاویر خروجی از دستگاه NVR 108 B/8P هایلوک با استفاده از درگاه‌های VGA و HDMI قابل انتقال بر روی نمایشگر می‌باشند. پهنای باند ورودی محصول 60 مگابایت می باشد که برای هشت دوربین تحت شبکه پهنای باند کاملا مناسبی است. همچنین دستگاه دارای پهنای باند خروجی 40 مگابایتی می‌باشد که جهت تامین پهنای باند انتقال تصویر بر روی شبکه داخلی و اینترنت مناسب است. لازم به ذکر است که دستگاه HiLook NVR 108 B/8P برای تامین امنیت بیشتر از سیم اتصال به زمین (ارت) نیز پشتیبانی می‌کند.

 

نقد و بررسی دستگاه HiLook NVR 108 B/8P : معماری و درگاه‌ها

 

نقد و بررسی دستگاه HiLook 108 B/8P NVR

 

دستگاه‌های NVR هایلوک به طراحی کوچک و جعبه‌ای (MiniBox) خود معروف هستند. دستگاه HiLook NVR 108 B/8P نیز از این قاعده مستثنی نیست. دستگاه ابعادی معادل 22x28 سانتی‌متر دارد و وزن آن با احتساب وزن هارد دیسک از 1.5 کیلوگرم فراتر نخواهد رفت. متاسفانه شرکت هایک ویژن در دستگاه HiLook NVR 108 B/8P تنها به استفاده از چراغ نیرو (Power) بسنده کرده است و دیگر شاهد استفاده از چراغ‌های وضعیت ذخیره سازی تصاویر بر روی هارد دیسک و اتصال به شبکه نیستیم. چراغ وضعیت نیرو بر روی دستگاه HiLook NVR 108 B/8P قرار گرفته است که در صورت اتصال به برق با رنگ سبز ثابت، روشن خواهد شد.

 

HiLook 108 B/8P NVR

 

در نمای پشتی دستگاه HiLook NVR 108 B/8P ، شاهد درگاه های ورودی دستگاه (Ports) هستیم که به ترتیب از چپ به راست عبارتند از : ورودی آداپتور که نیروی مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند. پس از آن شاهد ورودی و خروجی صدا هستیم که همان‌طور که مشاهده می کنید دستگاه NVR 108 B/8P تنها از یک ورودی صدای RCA پشتیبانی می‌کند و می توانید با استفاده از این درگاه از یک دوربین با قابلیت پردازش صدا در کنار هفت دوربین دیگر استفاده کنید. بعد از آن خروجی تصویر از نوع VGA قرار گرفته که قابلیت انتقال همزمان صدا و تصویر را دارد و از کیفیت خوبی برخوردار است ولی اگر خواهان کیفیت تصویری بیشتری هستید، می توانید از خروجی بعدی یعنی خروجی HDMI استفاده کنید که از کیفیت بیشتری برخوردار بوده و انتقال تصاویر در آن با وضوح بیشتری صورت می‌گیرد. پورت شبکه (LAN) و دو عدد پورت 2.0 USB پورت‌های بعدی هستند که ما در دستگاه HiLook NVR 108 B/8P با آن مواجه شدیم که پورت lan جهت اتصال به شبکه و پورت‌های USB جهت اتصال هارد دیسک و ماوس قابل استفاده هستند. اکنون با اصلی ترین درگاه‌های دستگاه NVR 108 B/8P هایلوک مواجه می‌شویم، که عبارتند از هشت عدد درگاه POE (Power Over Ethernet) که از تمامی دوربین‌های مداربسته تحت شبکه (IP Camera) با استاندارد ONVIF پشتیبانی می‌کنند. این درگاه‌های پیشرفته برخلاف درگاه‌های USB قادر به انتقال همزمان نیروی برق و اینترنت می‌باشند که این امر موجب صرفه‌ جویی در هزینه‌ها و فضای اشغال شده می‌گردد و به علاوه کلاس امنیتی پروژه شما را نیز، ارتقا خواهد داد. برای استفاده از درگاه‌های POE باید از مجموعه کابل‌های CAT استفاده کنید که با توجه به نیاز شما در کلاس‌های متفاوتی تولید می‌شوند. ورودی آخر نیز جهت اتصال دستگاه به زمین یا همان اتصال ارت در نظر گرفته شده است که امنیت شما را تا حد زیادی تامین می‌کند.

 

نقد و بررسی دستگاه HiLook NVR 108 B/8P : سیستم نمایش و ضبط تصاویر

 

HiLook 108 B/8P NVR

 

قیمت دستگاه ضبط کننده ویدیویی HiLook NVR 108 B/8P دلیلی برای پایین بودن کیفیت این دستگاه نیست. همان طور که در ادامه مشاهده خواهید کرد، دستگاه HiLook NVR 108 B/8P از کیفیت نمایش و ذخیره‌سازی بسیار مناسبی برخوردار است که با اکثر برندهای موجود در بازار توانایی رقابت و برتری دارد. در دستگاه های ضبط کننده ویدیویی تحت شبکه، سرعت اینترنت شما نقش بسیار مهمی در کیفیت تصاویر به نمایش درآمده خواهد داشت. کیفیت نمایش تصاویر بسته به تغییرات اعمال شده توسط شما متفاوت خواهد بود اما کیفیت‌های ارائه شده توسط دستگاه HiLook NVR 108 B/8P عبارتند از : 4 MP/3 MP/1080p/1.3 MP/UXGA/720p/VGA/4CIF /DCIF/2CIF/CIF/QCIF که بسته به سرعت اینترنت و کیفیت اتصال، متغیر خواهند بود و قادر است تا تصاویر دریافتی را به صورت 2/4 و 8 کاناله به نمایش در آورد. لازم به ذکر است که تصاویر ارسالی به صورت خودکار با کیفیت 4 مگاپیکسل و 8 کاناله به نمایش در می‌آیند. تعداد فریم های نمایش تصویر مابین 20 تا 30 فریم متغیر است که پیشنهاد می کنیم همواره نرخ فریم را بر کیفیت تصاویر ترجیح دهید چرا که حتی اگر کیفیت تصویر بالا باشد ولی نرخ فریم کاهش یابد، شما شاهد تصاویر زیبایی نخواهید بود. تصاویر دریافتی با استفاده از کانال‌های POE در 8 کانال و با حداکثر کیفیت 4 مگاپیکسل قابل ذخیره‌اند. دستگاه هایلوک NVR 108 B/8P قادر به ذخیره‌سازی پشتیبان نیز می‌باشد. به این صورت که شما با اتصال دستگاه پشتیبان قادر به ذخیره‌سازی تصاویر بر روی ذخیره‌ساز دیگری نیز می‌باشید. این امکان برای پشتیبان‌گیری از تصاویری که دارای اهمیت بسیار بالایی هستند حائز اهمیت است. البته لازم به توضیح است که دستگاه ذخیره سازی پشتیبان، کیفیت پایین‌تری را در هنگام ذخیره سازی خواهد داشت.

 

نقد و بررسی دستگاه HiLook NVR 108 B/8P : نکات تکمیلی

 

HiLook 108 B/8P NVR

 

ضبط کننده های ویدیویی NVR، دارای فرمت های متنوعی برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته بر روی خود هستند. فرمت هایی مثل H.265+/H.265/H.264/H.264+/MPEG4 که تفاوت آن‌ها در فشرده سازی و کیفیت تصاویر ضبط شده می‌باشد. دستگاه HiLook NVR 108 B/8P از فرمت های فشرده سازی H.264 و H.264+ پشتیبانی می‌کند که این یکی از مزیت های عالی این رکوردر می باشد. به عنوان مثال فشرده سازی با فورمت +H.264 بطور موثر فضای ذخیره سازی و هزینه ها را تا 50٪ کاهش می دهد. دستگاه HiLook NVR 108 B/8P از استاندارد OnVif پشتیبانی می‌کند. این استاندارد ضمانت می‌کند که تمامی دوربین های تحت شبکه فارغ از برند و مدل در این دستگاه پشتیبانی می‌شوند، که شما می‌توانید بهترین دوربین های تحت شبکه را از فروشگاه اینترنتی هدف خریداری نمایید. دستگاه ضبط کننده ویدیویی NVR 108 B/8P هایلوک از اکثر پروتکل های تحت شبکه همچون TCP/IP, DHCP, Hik-Connect, DDNS, NTP, SADP, SMTP, UPnP پشتیبانی می‌کند. تفاوت پروتکل های ذکر شده در سرعت و امنیت آن‌هاست. به عنوان مثال سرعت انتقال در پروتکل NTP بیشتر از TCP می‌باشد و تصاویر با تاخیر کمتری دریافت خواهند شد و یا امنیت پروتکل های SADP و SMTP بسیار بیشتر از DDNS می‌باشد. پروتکل Hik-Connect نیز پروتکل ابداعی شرکت هایک ویژن می‌باشد که تنها از طریق نرم‌افزارهای این شرکت قابل دسترسی بوده و از سرعت و امنیت قابل قبولی برخوردار است. بنابراین شما برای انتقال تصاویر از هر پروتکل آزاد خواهید بود. نکته جالب و کاربردی دیگری این است که اگر زمانی اتصال دوربین ها قطع شود و یا فایلی از ویدیوهای ذخیره‌شده حذف گردد، شما از طریق نرم‌افزار این شرکت از این اتفاقات آگاه خواهید شد. دستگاه از یک هارد دیسک داخلی (Internal) با حداکثر ظرفیت 6 ترابایت پشتیبانی می‌کند که با تنظیمات بهینه تصویری، برای ذخیره رویدادهای 6 ماه کافی خواهد بود. حتما نحوه تنظیم ذخیره اطلاعات بر روی هارد دیسک را بررسی کنید تا بر روی حالت LOOP و یا ضبط مجدد باشد تا در صورت تکمیل فضای دیسک مجددا از سکتور اولیه فایل ها ذخیره شوند و ضبط تصاویر متوقف نشود. در انتها لازم به ذکر است که محیط نگهداری دستگاه باید دمایی بین منفی 10 تا مثبت 45 درجه داشته باشد و رطوبت هوا نیز کمتر از 90 درصد باشد.

 

نتیجه نهایی :

 

HiLook 108 B/8P NVR

 

دستگاه ضبط کننده ویدیویی HiLook NVR 108 B/8P با پشتیبانی از هشت کانال POE تحت شبکه و حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی 6 ترابایت، بهترین NVR برای برای محیط‌های فروشگاهی و خانگی می‌باشد. قیمت دستگاه HiLook NVR 108 B/8P توسط شرکت هایک ویژن در مقایسه با قیمت دستگاه ضبط کننده ویدیویی سایر برندها بسیار رقابتی در نظر گرفته شده و در مقابل کارایی های بالای این دستگاه بسیار مقرون به صرفه است. اگر به دنبال خرید یک دستگاه ضبط کننده ویدیویی تحت شبکه با امکانات بسیار بالا، قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول هستید، ما به شما خرید دستگاه HiLook NVR 108 B/8P را پیشنهاد می کنیم.

 

نقاط قوت :

  • استفاده از پورت‌های POE
  • پشتیبانی از استاندارد ONVif
  • پشتیبانی از فرمت ذخیره سازی H.264+
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف :

  • فضای ذخیره سازی کم
  • عدم وجود چراغ‌های اعلان
  • عدم استفاده از درگاه usb 3.0