نقد و بررسی دستگاه HiLook 104 B/4P NVR : کاربردی و باصرفه

نقد و بررسی 24 مهر 1398 علی مظفری

نقد و بررسی دستگاه HiLook 104 B/4P NVR : کاربردی و باصرفه

مقدمه :

هر سیستم امنیتی از اجزای مختلفی تشکیل شده که کیفیت این اجزا در کنار هم، کیفیت تصاویر را رقم خواهند زد. از جمله مهم‌ترین اجزای هر سیستم امنیتی تصویری دوربین های مداربسته و دستگاه ضبط کننده ویدیویی هستند. استفاده از سیستم امنیتی مناسب سبب می‌شود همواره محیط کار و یا زندگی خود را تحت نظر داشته باشید و از احساس امنیت بیشتری برخوردار شوید. در طول مراحل ایجاد یک سیستم امنیتی قدرتمند و کارآمد، همواره به یک دستگاه ضبط‌ کننده ویدیویی مناسب نیاز خواهید داشت. دستگاه ضبط‌کننده ویدیویی از راه دور یا به عبارتی دیگر دستگاه NVR (Network Video Recorder) را میتوان به مرکز داده کوچکی تشبیه کرد که همزمان تصاویر جمع‌آوری شده به وسیله دوربین های مداربسته را ذخیره و پخش می‌کند. به این طریق هم می توانید در لحظه نظاره‌گر محیط مدنظر خود باشید و همچنین در صورت نیاز می توانید تصاویر ذخیره‌شده را مورد بازبینی قرار دهید. امروزه برندهای مختلف فعال در حوزه امنیت اقدام به ساخت دستگاه های NVR کرده اند که از میان آن ها میتوان به داهوا (Dahuaهایلوک (HiLook) و هایک ویژن (Hikvision) اشاره کرد. برای خرید در عین حال که باید نیاز پروژه و تجهیزات را بشناسید و دستگاهی را تهیه کنید که آن نیاز را رفع کند، باید بتوانید نیاز های آینده را نیز پیش بینی کنید. آنچه که در خرید NVR ها اهمیت دارد این است که کاربر بتواند با افزایش تعداد دوربین در پروژه و یا تغییر مدل دوربین ها همچنان از دستگاه خریداری شده استفاده کند. دستگاه های NVR علاوه بر ذخیره سازی و پخش آنلاین تصاویر امکانات بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. پس اگر قصد خرید دستگاه NVR کاربردی با قیمت مناسبی را در ذهن دارید، با فروشگاه اینترنتی هدف در نقد و بررسی دستگاه HiLook 104 B/4P NVR همراه ما باشید.

 

نقد و بررسی دستگاه HiLook 104 B/4P NVR : معرفی اجمالی

 

HiLook 104 B/4P NVR

 

اگر از کاربران فعال حوزه امنیت باشید، حتما با شرکت هایک ویژن (HikVision) آشنایی دارید. برند هایلوک (HiLook) از تولیدات شرکت هایک ویژن است که تنها تفاوت برند هایلوک با برند اصلی در قیمت گذاری اقتصادی‌تر این محصولات می‌باشد. دستگاه ضبط کننده تحت شبکه HiLook 104 B/4P NVR از جمله دستگاه های ضبط کننده ویدیویی شرکت هایک ویژن می‌باشد که به بازار عرضه شده است. دستگاه HiLook 104 B/4P NVR تا چهار دوربین تحت شبکه را از طریق درگاه های POE پشتیبانی می‌نماید. حداکثر کیفیت ذخیره و پخش تصاویر دریافتی در دستگاه HiLook 104 B/4P NVR معادل 4 مگابایت است که مقدار کاملا قابل قبولی برای یک دوربین مداربسته می‌باشد. دستگاه های NVR هایلوک معمولا با ظاهری ساده و کیفیتی بسیار خوب عرضه می‌شوند. دستگاه HiLook 104 B/4P NVR دارای یک ورودی صدا نیز می‌باشد که این امر سبب می‌شود تا یکی از چهار دوربینی که در ابتدای این مبحث به آن اشاره کردیم، توانایی ضبط و ذخیره صدا نیز داشته باشد. دستگاه HILOOK مدل NVR-104-B از یک هارد SATA تا ظرفیت حداکثر 6 ترابایت پشتیبانی می‌نماید. کیفیت خروجی این دستگاه بر روی پورت HDMI معادل رزولوشن تصویری 1920x1080 می‌باشد که معادل کیفیت تصویری Full HD است. تصاویر خروجی از دستگاه HiLook 104 B/4P NVR با استفاده از درگاه‌های VGA و HDMI قابل انتقال بر روی نمایشگر می‌باشند. پهنای باند ورودی محصول 40 مگابایت می باشد که برای چهار دوربین تحت شبکه پهنای باند قابل قبولی است. همچنین دستگاه NVR-104-B دارای پهنای باند خروجی 40 مگابایتی می‌باشد که جهت تامین پهنای باند انتقال تصویر بر روی شبکه داخلی و اینترنت مناسب است. لازم به ذکر است که دستگاه HiLook 104 B/4P NVR برای تامین امنیت بیشتر از سیم اتصال به زمین (ارت) نیز پشتیبانی می‌کند.

 

نقد و بررسی دستگاه HiLook 104 B/4P NVR : معماری و درگاه‌ها

 

HiLook 104 B/4P NVR

 

دستگاه‌های NVR هایلوک به طراحی کوچک و جعبه‌ای (MiniBox) خود معروف هستند. دستگاه HiLook 104 B/4P NVR نیز از این قاعده مستثنی نیست. دستگاه HiLook 104 B/4P NVR ابعادی معادل 20x20 سانتی‌متر دارد و وزن آن با احتساب وزن هارد دیسک از 1.5 کیلوگرم فراتر نخواهد رفت. متاسفانه شرکت هایک ویژن در دستگاه HiLook 104 B/4P NVR تنها به استفاده از چراغ نیرو (Power) بسنده کرده است و دیگر شاهد استفاده از چراغ‌های وضعیت ذخیره و اتصال به شبکه نیستیم. چراغ وضعیت نیرو بر روی دستگاه HiLook 104 B/4P NVR قرار گرفته است که در صورت اتصال به برق با رنگ سبز ثابت، روشن خواهد شد.

 

HiLook 104 B/4P NVR

 

در نمای پشتی دستگاه HiLook 104 B/4P NVR، شاهد درگاه های ورودی دستگاه (Ports) هستیم که به ترتیب از چپ به راست عبارتند از : ورودی آدابتور که نیروی مورد نیاز دستگاه HiLook 104 B/4P NVR را تامین می‌کند. پس از آن شاهد ورودی و خروجی صدا هستیم که همان‌طور که مشاهده می کنید دستگاه HiLook 104 B/4P NVR تنها از یک ورودی صدا پشتیبانی می‌کند و می توانید با استفاده از این درگاه از یک دوربین با قابلیت پردازش صدا در کنار سه دوربین دیگر استفاده کنید. بعد از آن خروجی تصویر از نوع VGA قرار گرفته که قابلیت انتقال همزمان صدا و تصویر را دارد و از کیفیت خوبی برخوردار است ولی اگر خواهان کیفیت تصویری بیشتری هستید، می توانید از خروجی بعدی یعنی خروجی HDMI استفاده کنید که از کیفیت بیشتری برخوردار بوده و انتقال تصاویر در آن با وضوح بیشتری صورت می‌گیرد. پورت شبکه (LAN) و دو عدد پورت2.0 USBپورت‌های بعدی هستند که ما در دستگاه HiLook 104 B/4P NVR با آن مواجه شدیم که پورت lan جهت اتصال به شبکه و پورت‌های USB جهت اتصال هارد و ماوس قابل استفاده هستند. اکنون با اصلی ترین درگاه‌های دستگاه HiLook 104 B/4P NVR مواجه می‌شویم، که عبارتند از چهار عدد درگاه POE (Power Over Ethernet) که از تمامی دوربین‌های مداربسته تحت شبکه (IP Camera) با استاندارد ONVIF پشتبانی می‌کنند. این درگاه‌های پیشرفته برخلاف درگاه‌های USB قادر به انتقال همزمان نیروی برق و اینترنت می‌باشند که این امر موجب صرفه‌ جویی در هزینه‌ها و فضای اشغال شده می‌گردد و به علاوه کلاس امنیتی پروژه شما را نیز، ارتقا خواهد داد. برای استفاده از درگاه‌های POE باید از مجموعه کابل‌های CAT استفاده کنید که با توجه به نیاز شما در کلاس‌های متفاوتی تولید می‌شوند. ورودی آخر نیز جهت اتصال دستگاه به زمین یا همان اتصال ارت در نظر گرفته شده است که امنیت شما را تا حد زیادی تامین می‌کند.

 

نقد و بررسی دستگاه HiLook 104 B/4P NVR : سیستم نمایش و ضبط تصویر

 

HiLook 104 B/4P NVR

 

در دستگاه های ضبط کننده ویدیویی تحت شبکه، سرعت اینترنت شما نقش بسیار بسزایی در کیفیت تصاویر به نمایش درآمده خواهد داشت. کیفیت نمایش تصاویر بسته به تغییرات اعمال شده توسط شما متفاوت خواهد بود اما کیفیت‌های ارائه شده توسط دستگاهHiLook 104 B/4P NVR  عبارتند از : 4 MP/3 MP/1080p/1.3 MP /UXGA/720p/VGA/4CIF /DCIF/2CIF/CIF/QCIF که بسته به سرعت اینترنت و کیفیت اتصال، متغیر خواهند بود. دستگاه HiLook 104 B/4P NVR قادر است تا تصاویر دریافتی را به صورت 1، 4 و 2 کاناله به نمایش در آورد. لازم به ذکر است که تصاویر ارسالی به صورت خودکار با کیفیت 4 مگاپیکسل و 4 کاناله به نمایش در می‌آیند. تعداد فریم های نمایش تصویر مابین 20 تا 30 فریم متغیر است که پیشنهاد می کنیم همواره نرخ فریم را بر کیفیت تصاویر ترجیح دهید چرا که حتی اگر کیفیت تصویر بالا باشد ولی نرخ فریم کاهش یابد، شما شاهد تصاویر زیبایی نخواهید بود. تصاویر دریافتی با استفاده از کانال‌های POE در 4 کانال و با حداکثر کیفیت 4 مگاپیکسل قابل ذخیره‌اند. دستگاه هایلوک 104 B/4P NVR قادر به ذخیره‌سازی پشتیبان نیز می‌باشد. به این صورت که شما با اتصال دستگاه پشتیبان قادر به ذخیره‌سازی تصاویر بر روی ذخیره‌ساز دیگری نیز می‌باشید. این امکان برای پشتیبان‌گیری از تصاویری که دارای اهمیت بسیار بالایی هستند حائز اهمیت است. البته لازم به توضیح است که دستگاه ذخیره سازی پشتیبان، کیفیت پایین‌تری را در هنگام ذخیره سازی خواهد داشت.

 

نقد و بررسی دستگاه HiLook 104 B/4P NVR : نکات تکمیلی

 

HiLook 104 B/4P NVR

 

ضبط کننده های ویدیویی NVR، دارای فرمت های متنوعی برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته بر روی خود هستند. فرمت هایی مثل H.265+/H.265/H.264/H.264+/MPEG4 که تفاوت آن‌ها در فشرده سازی و کیفیت تصاویر ضبط شده می باشد. دستگاه HiLook 104 B/4P NVR از فرمت های فشرده سازی H.264 و H.264+ پشتیبانی می‌کند که این یکی از مزیت های عالی این رکوردر می باشد. مثلا فشرده سازی +H.264 بطور موثر فضای ذخیره سازی و هزینه ها را تا 50٪ کاهش می دهد. دستگاه HiLook 104 B/4P NVR از استاندارد OnVif پشتیبانی می‌کند. این استاندارد ضمانت می‌کند که تمامی دوربین های تحت شبکه فارغ از برند و مدل در این دستگاه پشتیبانی می‌شوند، که شما می‌توانید بهترین دوربین های تحت شبکه را از فروشگاه اینترنتی هدف خریداری نمایید. دستگاه ضبط کننده ویدیویی HiLook 104 B/4P NVR از اکثر پروتکل های تحت شبکه همچون TCP/IP, DHCP, Hik-Connect, DDNS, NTP, SADP, SMTP, UPnP پشتیبانی می‌کند. تفاوت پروتکل های ذکر شده در سرعت و امنیت آن‌هاست. به عنوان مثال سرعت انتقال در پروتکل NTP بیشتر از TCP می‌باشد و تصاویر با تاخیر کمتری دریافت خواهند شد و یا امنیت پروتکل های SADP  و SMTP بسیار بیشتر از DDNS می‌باشد. پروتکل Hik-Connect نیز پروتکل ابداعی شرکت هایک ویژن می‌باشد که تنها از طریق نرم‌افزارهای این شرکت قابل دسترسی بوده و از سرعت و امنیت قابل قبولی برخوردار است. بنابراین شما برای انتقال تصاویر از هر پروتکل آزاد خواهید بود. نکته جالب و کاربردی دیگری این است که اگر زمانی اتصال دوربین ها از دستگاه HiLook 104 B/4P NVR قطع شود و یا فایلی از ویدیوهای ذخیره‌شده حذف گردد، شما از طریق نرم‌افزار این شرکت از این اتفاقات آگاه خواهید شد. دستگاه HiLook 104 B/4P NVR از یک هارد دیسک داخلی (Internal) با حداکثر ظرفیت 6 ترابایت پشتیبانی می‌کند که با تنظیمات بهینه تصویری، برای ذخیره رویدادهای 8 ماه کافی خواهد بود. حتما نحوه تنظیم ذخیره اطلاعات بر روی هارد دیسک را بررسی کنید تا بر روی حالت LOOP و یا ضبط مجدد باشد تا در صورت تکمیل فضای دیسک مجددا از سکتور اولیه فایل ها ذخیره شوند و ضبط تصاویر متوقف نشود. در انتها لازم به ذکر است که محیط نگهداری دستگاه باید دمایی بین منفی 10 تا مثبت 45 درجه داشته باشد و رطوبت هوا نیز کمتر از 90 درصد باشد.

 

نتیجه نهایی :

 

HiLook 104 B/4P NVR

 

دستگاه ضبط کننده ویدیویی HiLook 104 B/4P NVR با پشتیبانی از 4 کانال POE تحت شبکه و حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی 6 ترابایت، بهترین NVR برای برای محیط‌های کوچک می‌باشد. قیمت دستگاه HiLook 104 B/4P NVR توسط شرکت هایک ویژن در مقایسه با قیمت دستگاه ضبط کننده ویدویی سایر برندها بسیار رقابتی در نظر گرفته شده و در مقابل کارایی های بالای این دستگاه بسیار مقرون به صرفه است. اگر به دنبال خرید یک دستگاه ضبط کننده ویدیویی تحت شبکه با امکانات بسیار بالا، قیمت مناسب، کیفیت قابل قبول و توان کاری بالا هستید، ما به شما خرید دستگاه HiLook 104 B/4P NVR را پیشنهاد می کنیم.

 

نقاط قوت :

  • پشتیبانی از استاندارد ONVif
  • پشتیبانی از فرمت ذخیره سازی H.264+
  • پشتیبانی از اکثر پروتکل های شبکه
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف :

  • عدم وجود چراغ‌های اعلان
  • عدم استفاده از پورت USB 3.0