نقد و بررسی Doogee S60 (دوجی اس 60): فوق مقاوم و جذاب

نقد و بررسی 05 آذر 1398 علی مظفری

نقد و بررسی Doogee S60 (دوجی اس 60): فوق مقاوم و جذاب

گوشی دوجی اس 60 می‌تواند برای آن دسته افرادی که به اسمارتفون های فوق مقاوم یا اصطلاحا راگد (Rugged) علاقمند هستند یک گزینه خرید عالی باشد. قیمت خوب، کارایی بالا، مقاومت بسیار زیاد در برابر عوامل محیطی و غیره برخی از ویژگی های مثبت این گوشی به شمار می‌روند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی Doogee S60 بپردازیم و مروری بر اصلی ترین نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

گوشی های فوق مقاوم که اصطلاحا به آن ها راگد (Rugged) گفته می‌شود، اسمارتفون هایی هستند که در مقایسه با گوشی های رایج و معمولی بازار تفاوت های محسوسی دارند. در ساخت این نوع گوشی ها به مقاومت دستگاه اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود و عموما ویژگی هایی مثل ضد آب بودن، ضد ضربه بودن ، ضد شوک بودن، مقاومت بالا در برابر حرارت و غیره در آن ها ارائه می‌شود. همچنین گوشی های راگد یا فوق مقاوم ظاهری کاملا متفاوت نسبت به گوشی های عادی دارند. یکی از جالب ترین گوشی های فوق مقاومی که شرکت دوجی (Doogee) روانه بازار کرده گوشی S60 است.

قیمت Doogee S60 نسبتا مناسب در نظر گرفته شده و دستگاه در قابل آن کیفیت مطلوب و ویژگی های جالبی را ارائه می‌کند. به همین سبب دوجی S60 توانسته به یکی از گوشی های فوق مقاوم یا راگد پرفروش شرکت دوجی تبدیل شود. در این مطلب اختصاصی ما قصد داریم به نقد و بررسی Doogee S60 بپردازیم و تجربه یک هفته استفاده از این اسمارتفون فوق مقاوم را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. بنابراین اگر به گوشی های مقاوم علاقه دارید و به فکر خرید دوجی S60 هستید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

 نقد و بررسی Doogee S60 (دوجی اس 60): طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت 

همیشه پربحث ترین بخش بررسی گوشی های فوق مقاوم و راگد مربوط به سبک طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت آن ها می‌شود و طبیعتا دوجی S60 هم از این قاعده مستثنا نیست. با یک نگاه ساده به این گوشی متوجه خواهید شد که دستگاه یک اسمارتفون معمولی نیست و با بدنه‌ای ضخیم و سنگین و البته با مقاومت بالا طراحی شده است. ابعاد بدنه این گوشی 164 در 81 در 15.5 میلیمتر عنوان شده و وزن آن به چیزی در حدود 287 گرم می‌رسد، بنابراین کاملا مشخص است که گوشی مورد نظر سنگین بوده و بدنه ضخیمی دارد. کل بدنه گوشی از ترکیب آلیاژ آلومینیوم و پلی‌کربنات ساخته شده تا مقاومت لازم را در برابر ضربه، فشار و هرگونه تنش این چنینی ارائه کند.

 

نقد و بررسی Doogee S60

 

اگر با دقت به گوشی دوجی S60 نگاه کنید متوجه خواهید شد که شرکت دوجی سعی کرده لبه های قاب دستگاه را با پلی‌کربنات بپوشاند تا در صورت وارد شدن ضربه و فشار به این بخش های قاب دستگاه، آسیبی به گوشی و قطعات داخلی آن وارد نشود. گوشی مذکور همچنین از استاندارد ضد آب IP68 هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. در بررسی Doogee S60 مشخص شد که طراحی ضد آب دستگاه واقعا فوق‌العاده انجام شده و گوشی مورد نظر به راحتی می‌تواند برای مدت زمان 30 دقیقه در آب غوطه‌ور باشد و با هیچ مشکلی رو به رو نشود. حتی گرفتن این گوشی زیر شیر آب هم برای آن مشکلی به وجود نخواهد آورد. بنابراین خیالتان از بابت کیفیت ضد آب بودن دستگاه می‌تواند راحت باشد.

گوشی دوجی S60 قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و به شیار حافظه جانبی هم مجهز است اما محل نصب این قطعات در قاب پشت دستگاه زیر لنز دوربین اصلی آن ها واقع شده است. برای دسترسی به شیار سیم کارت و رم میکرو اس دی (Micro SD) باید کاور فلزی که روی آن ها قرار داده شده را جدا کنید. جداسازی این کاور با باز کردن دو پیچ نگهدارنده آن انجام می‌گیرد. پیچ گوشتی اختصاصی که برای باز کردن این پیچ ها به آن نیاز خواهید داشت در جعبه گوشی ارائه شده‌ است. درست زیر محل نصب سیم کارت گوشی یک اسکنر انگشت هم نصب است که به طور واضح می‌توانید آن را در عکس های ضمیمه شده مشاهده کنید. در بررسی Doogee S60 مشخص شد که اسکنر انگشت گوشی عملکرد نسبتا روان و خوبی دارد.

 

نقد و بررسی گوشی دوجی S60

 

در لبه های قاب گوشی دوجی S60 دکمه های فیزیکی زیادی تعبیه شده‌اند که برخی از آن ها مربوط به انجام اقدامات خاص می‌شوند. به عنوان مثال یکی از این دکمه ها با لقب SOS شناسایی می‌شود و به کاربر این امکان را می‌دهد تا در مواقع اضطراری با مخاطبین خاص خودش تماس سریع برقرار کند. شرکت دوجی یک چراغ نوتیفیکیشن رنگی را هم در لبه فوقانی صفحه نمایش گوشی نصب کرده و امکان شخصی سازی آن وجود دارد. مسئله بعدی که باید در مورد آن صحبت کنیم مربوط به اسپیکر گوشی می‌شود. در دو گوشه سمت راست و چپ قاب پشت دوجی اس 60 و پایین دستگاه دو خروجی اسپیکر تعبیه شده است.

کیفیت صدای خروجی از گوشی واقعا مطلوب است و این موضوع از ویژگی های جالبی بود که در بررسی Doogee S60 به آن برخوردیم. به طور کلی اگر به گوشی های راگد یا فوق مقاوم علاقه داشته باشید، مطمئنا از سبک طراحی و ظاهر گوشی دوجی S60 لذت خواهید برد. اگرچه این گوشی بزرگ، سنگین و ضخیم به نظر می‌رسد اما این مسئله بدان معنا نیست که دستگاه از نظر سبک طراحی ظرافت ندارد و جذابیتی نخواهد داشت، بلکه کاملا به عقیده ما گوشی دوجی S60 یکی از جذاب ترین، زیباترین و ظریف ترین گوشی های راگد موجود در بازار خواهد بود. اگر قصد خرید گوشی فوق مقاوم و خوش قیمت را دارید، دوجی اس 60 می‌تواند گزینه خرید عالی برایتان باشد.

 

 نقد و بررسی Doogee S60 (دوجی اس 60): صفحه نمایش 

عموما در گوشی های راگد و فوق مقاوم از صفحه نمایش بزرگ استفاده نمی‌شود، چون هر چقدر صفحه نمایش گوشی بزرگ تر باشد احتمال شکستن و آسیب دیدن آن در مواقعی مثل افتادن دستگاه از دست کاربر و وارد شدن ضربه به آن بیشتر می‌شود. در طراحی دوجی S60 هم از این قانون پیروی شده است. نمایشگری که این گوشی از آن بهره می‌برد یک نمایشگر 5.2 اینچی و از نوع IPS LCD است که رزولوشن فول اچ دی یا 1920 در1080 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی صفحه نمایش دستگاه به چیزی در حدود 424 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. همانطور که در عکس های ضمیمه شده مشخص است، نمایشگر گوشی دوجی S60 برخلاف گوشی های مدرن امروزی حاشیه های باریکی ندارید و این امر با توجه به سبک طراحی و کارایی دستگاه کاملا معقولانه خواهد بود.

 

نقد و بررسی دوجی S60

 

اما برای محافظت از صفحه نمایش گوشی و جلوگیری از ایجاد خط و خش بر روی آن چه تدابیری در نظر گرفته شده است؟ در این راستا شرکت دوجی یک لایه شیشه گوریلاگلس 5 را روی نمایشگر دستگاه نصب کرده است. حتما می‌دانید که شیشه گوریلاگلس نوعی از شیشه خاص است که در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای نوک تیز مقاومت خیلی بالایی را ارائه می‌کند و نسخه 5 آن یکی از جدیدترین و مقاوم ترین نسخه هایش خواهد بود. اما با این حال توصیه داریم حتما روی صفحه نمایش گوشی یک لایه گلس محافظ ال سی دی نصب کنید. حتی خود شرکت دوجی هم به همراه دستگاه و در باکس آن یک گلس محافظ ال سی دی را ارائه کرده تا کاربر حتما از آن استفاده کند و صرفا به وجود شیشه گوریلاگلس 5 اکتفا نکند.

اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی چطور است؟ با توجه به رزولوشن مناسب و تراکم پیکسلی خوبی که در نمایشگر 5.2 اینچی گوشی ارائه شده، کیفیت عملکرد آن هم مطلوب است و محتوا بر روی آن با جزئیات خوبی نمایش داده می‌شود. محتوای روی صفحه نمایش دستگاه شارپنس و شاداب خواهد بود و این موضوع از ویژگی های مثبت آن محسوب می‌شود. اما چون صفحه نمایش گوشی چندان بزرگ نیست، تماشای فیلم ویدیو در آن یا انجام وبگردی خیلی حس مطلوبی را به کاربر منتقل نخواهد کرد. اما نمایشگر 5.2 اینچی دوجی S60 از نظر روشنایی چطور عمل خواهد کرد و چه کیفیتی دارد؟

 

نقد و بررسی Doogee S60 (دوجی اس 60)

 

در بررسی Doogee S60 مشخص شد که صفحه نمایش گوشی مذکور توان خوبی در تولید روشنایی دارد و با تنظیم شدت روشنایی آن بر روی 100 درصد می‌توانید در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از دستگاه استفاده کنید. البته اگر شدت نور محیط خیلی زیاد باشد و نور مستقیما بر روی صفحه نمایش گوشی بتابد، ممکن است کمی با مشکل رو به رو شوید که وقوع آن در هر حالت و حتی در گوشی های پرچمدار مجهز به پنل های سوپر آمولد (Super AMOLED) هم امکانپذیر خواهد بود. بنابراین به طور کلی می‌توان اینطور گفت که صفحه نمایش گوشی دوجی اس 60 با توجه به قیمت گوشی و سبک طراحی دستگاه کیفیت مطلوبی را ارائه می‌کند.

 

 نقد و بررسی Doogee S60 (دوجی اس 60): سیستم عامل و بستر نرم افزاری 

سیستم عامل پیش فرضی که روی گوشی دوجی S60 نصب شده، اندروید 7 نوقا (Android 7 Nougat) خواهد بود. شرکت دوجی سعی کرده در این سیستم عامل تغییرات زیادی ایجاد نکند و تجربه‌ای نزدیک به اندروید استاک را برای کاربران به ارمغان آورد. البته برخی قابلیت ها نظیر پشتیبانی از دستورات اشاره‌ای خاص یا ارائه قابلیت هایی مثل برقراری سریع تماس اضطراری و ویجت خبرها و غیره توسط دوجی در بستر نرم افزاری دستگاه ارائه شده است. نکته خیلی جالبی که در بررسی بستر نرم افزاری گوشی دوجی S60 به آن برخوردیم مربوط به تعداد بسیار کمک اپلیکیشن های پیش فرضی بود که روی آن نصب شده‌اند. این موضوع سبب شده که بستر نرم افزاری گوشی چندان سنگین نشود و به نوعی بهینه‌تر بر روی دستگاه راه‌اندازی گردد و از سمت دیگر کاربران درگیر حذف یا پنهان سازی اپلیکیشن های پیش فرض و به درد نخوری نشوند که روی گوشی نصب شده است.

البته یک سری اپلیکیشن های خاص به عنوان ابزارهای اضطراری در گوشی نصب است که اغلب آن ها کاربردی هستند و حجم بسیار پایینی دارند. به عنوان مثال اپلیکیشن قطب نما، گام شمار، سنجش ضربان قلب و غیره برخی از این برنامه ها هستند. در گوشی Doogee S60 برای تبدیل چراغ فلش دوربین اصلی دستگاه به چراغ قوه هم یک اپلیکیشن اختصاصی ارائه شده است. اما سرعت عمل بستر نرم افزاری دستگاه چطور است؟ در بررسی دوجی S60 مشخص شد که بستر نرم افزاری آن واقعا عملکرد خوب و روانی دارد و به ویژه در مواقعی که حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه داخلی دستگاه زیاد نباشد، بهترین بازده از بستر نرم افزاری آن قابل دریافت خواهد بود.

 

سیستم عامل و بستر نرم افزاری Doogee S60

 

نصب و اجرای اپلیکیشن های محبوبی مثل اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و غیره به راحتی در این گوشی امکانپذیر خواهد بود و در حین بکارگیری آن ها لگ و تاخیری نمایان نمی‌شود. بنابراین می‌توان اینطور گفت که دوجی اس 60 و بستر نرم افزاری آن به راحتی از پس انجام کارهای روزمره مورد نیاز کاربر بر می‌آیند. نکته مهمی که در بررسی Doogee S60 متوجه آن شدیم این مسئله بود که پر شدن حافظه داخلی دستگاه می‌تواند فشار روی سیستم عامل را افزایش داده و منجر به بروز لگ و تاخیرهایی در عملکرد آن شود. بنابراین توصیه داریم برای دستیابی به بهترین نتیجه تا حد امکان از ذخیره کردن اطلاعات زیاد در حافظه داخلی گوشی دوجی اس 60 ممانعت به عمل آورید.

 

 نقد و بررسی Doogee S60 (دوجی اس 60): پردازنده، رم و حافظه داخلی 

مسلما یکی از مهم ترین بخش های نقد و بررسی گوشی Doogee S60 مربوط به پردازنده و قدرت عملکرد آن می‌شود. در قلب گوشی دوجی اس 60 از تراشه Helio P25 مدیاتک استفاده شده که با کد MT6757 هم معرفی می‌شود. پردازنده مرکزی این تراشه هست هسته‌ای است و هر هشت هسته آن از نوع Cortex-A53 خواهند بود. شش مورد از هشت هسته مذکور فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی را ارائه کرده‌اند و دو هسته دیگر آن فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی Mali-T880 MP2 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. طبیعتا با توجه به اینکه تراشه Helio P25 یک تراشه میان رده است نباید انتظار خیلی بالایی هم از گوشی دوجی اس 60 داشته باشیم. ضمن اینکه سبک طراحی و تمرکز کارایی این اسمارتفون هم به گونه‌ایست که با قدرت عملکرد و امکان اجرای بازی های سنگین و HD اندرویدی فاصله دارد.

گوشی دوجی S60 از رم 6 گیگابایتی بهره می‌برد و حافظه داخلی آن هم ظرفیت 64 گیگابایتی دارد. ضمن اینکه با نصب رم میکرو اس دی می‌توان فضای ذخیره سازی دستگاه را تا سقف 128 گیگابایت افزایش هم داد. همانطور که در بخش قبل گفتیم گوشی دوجی اس 60 به راحتی از پس انجام کارهای روزمره کاربران بر می‌آید، بنابراین برای درک بهتر پتانسیل عملکردی آن ما بازی آسفالت 8 را روی آن نصب و برای مدت زمان 15 دقیقه اجرا کردیم. سپس از بازی خارج شدیم و مابین اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) گوشی جهش هایی داشتیم تا سرعت عملکرد آن و کیفیت رم گوشی برایمان قابل درک شود.

 

نقد و بررسی Doogee S60

 

نتیجه بررسی Doogee S60 نشان داد که گوشی بدون مشکل از پس اجرای بازی آسفالت 8 بر می‌آید اما در حین اجرای بازی سرعت خالی شدن شارژ باتری دستگاه تقریبا 2 برابر می‌شود. ضمن اینکه بعد از 10 دقیقه اجرا کردن بازی ممکن است افت فریم های ریزی در آن نمایان شود که خیلی محسوس نیستند و شاید یک کاربر عادی متوجه آن ها نشود. جهش مابین اپلیکیشن های اخیر گوشی بعد از 15 دقیقه اجرای بازی هم با کیفیت خوبی انجام شد و این امر نشان داد که بهره‌مندی گوشی دوجی اس 60 از رم 6 گیگابایتی تا چه اندازه به ثبات عملکرد دستگاه و مولتی‌تسکینگ کمک می‌کند. در مجموع می‌توان اینطور گفت که دوجی S60 از نظر قدرت عملکرد و بازده پردازشی یک گوشی خوب و مناسب است. فراموش نکنید که هدف اصلی و تمرکز طراحی این گوشی بر روی مقاومت معطوف شده و قرار نبوده که دستگاه برای گیمرها گزینه مناسبی باشد.

 

 نقد و بررسی Doogee S60 (دوجی اس 60): دوربین اصلی و سلفی 

دوربین اصلی گوشی دوجی اس 60 از یک لنز واحد 21 مگاپیکسلی تشکیل شده که در قاب پشت دستگاه به خوبی قابل رویت است. این لنز 21 مگاپیکسلی دیافراگم F/2.0 دارد و از قابلیت هایی مثل تثبیت اپتیکال تصویر (OIS) برای فیلمبرداری بدون لرزش و با کیفیت تر، فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی به عمل می‌آورد. یک چراغ فلش LED دوگانه هم درست کنار لنز دوربین اصلی دستگاه نصب شده و می‌تواند برای بهبود نور محیط مورد استفاده قرار گیرد. لازم به ذکر است که لنز دوربین 21 مگاپیکسلی گوشی دوجی S60 محصول شرکت سونی از سری لنز های IMX 230 آن خواهد بود که بسیار با کیفیت هستند. لازم به ذکر است که در اپلیکیشن دوربین گوشی تقریبا 9 حالت مختلف عکسبرداری همچون عکاسی در شب، عکاسی در مهمانی، عکاسی ورزشی و غیره ارائه شده است.

در بررسی Doogee S60 مشخص شد که دوربین اصلی دستگاه در محیط های با نور مناسب عملکرد خوبی دارد و با آن می‌توان عکس های مناسبی ضبط کرد. البته اینطور نیست که بگوییم دوربین اصلی گوشی فوق‌العاده عمل می‌کند، اما در سبک طراحی این اسمارتفون و با توجه به قیمت دستگاه، دوربین آن از کیفیت مطلوبی برخوردار است. در محیط های تاریک و با نور کم، افت کیفیت در عکسبرداری با دوربین اصلی گوشی نمایان می‌شود و نویزهای تصویر قابل رویت خواهند بود. استفاده از حالت عکسبرداری شبانه می‌تواند کمی به افزایش کیفیت عکس های دوربین کمک کند اما انتظار معجزه نداشته باشید! بنابراین بهتر است برای دستیابی به بهترین نتیجه از دوربین اصلی گوشی دوجی S60 در محیط های با نور مناسب برای عکسبرداری استفاده به عمل آورید.

 

بررسی دوربین Doogee S60

 

در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی دوجی S60 از یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده است. دوربین سلفی گوشی عملکرد قابل قبول و معمولی دارد و نه می‌توان مدعی شد که عالی عمل می‌کند و نه می‌توان گفت که کیفیت پایینی دارد. به عقیده ما با توجه به اینکه گوشی دوجی اس 60 به عنوان یک گوشی مقاوم طراحی شده و قیمت خیلی بالایی هم ندارد، کیفیت عملکرد دوربین سلفی آن کاملا قابل قبول خواهد بود. دوربین سلفی این گوشی هم مثل دوربین اصلی آن در محیط های با نور مناسب بهترین بازده را ارائه خواهد کرد و در محیط های تاریک با افت کیفیت عملکرد رو به رو می‌شود.

 

 نقد و بررسی Doogee S60 (دوجی اس 60): باتری و شارژدهی 

در آخرین بخش نقد و بررسی Doogee S60 به صحبت در رابطه با باتری این گوشی، کیفیت شارژدهی آن و همچنین سرعت شارژ مجددش می‌پردازیم. باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی دوجی اس 60 بکار رفته از نوع لیتیوم یونی است و ظرفیت 5580 میلی آمپر ساعتی دارد. بنابراین ظرفیت باتری این گوشی بسیار بالاتر از اغلب گوشی های هم رده خودش و مجهز به نمایشگر 5.2 اینچی خواهد بود و به همین سبب انتظار داریم توان شارژدهی باتری دستگاه هم خوب باشد. در بررسی گوشی دوجی S60 مشخص شد که یک کاربر عادی با یک مرتبه شارژ باتری این دستگاه تقریبا می‌تواند تا 2 روز از آن استفاده کند. طبیعتا اگر میزان استفاده کاربر از گوشی بیشتر از حد نرمال باشد، شارژ باتری آن هم زودتر خالی می‌شود.

اما سرعت شارژ مجدد باتری گوشی چطور است؟ طبق بررسی که ما داشتیم، باتری گوشی دوجی S60 با استفاده از شارژر اورجینال موبایل تقریبا به 120 دقیقه زمان برای فول شارژ شدن نیاز دارد. نکته جالب بعدی که باید به آن اشاره کنیم مربوط به پشتیبانی گوشی دوجی S60 از قابلیت شارژ بیسیم می‌شود که در کمتر گوشی راگد و مقاومی ارائه شده است. البته سرعت شارژ مجدد باتری از این طریق بسیار پایین خواهد بود و برای فول شارژ باتری 5580 میلی آمپر ساعتی دستگاه در این حالت باید مدت زمانی در حدود 180 دقیقه سپری شود. با این حال پشتیبانی از قابلیت شارژ بیسیم می‌تواند یکی از ویژگی های خاص و مثبت اصلی گوشی Doogee S60 باشد.

 

نقد و بررسی Doogee S60

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی Doogee S60 پرداختیم. گوشی مذکور برای آن دسته افرادی که می‌خواهند یک گوشی فوق مقاوم با قیمت مناسب داشته باشند و در عین حال خیالشان از بابت کیفیت عملکرد گوشی و بستر سخت افزاری آن راحت باشد، گزینه خرید مناسبی خواهد بود. در بخش زیر برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف گوشی دوجی S60 را طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • بدنه بسیار مقاوم در برابر ضربه، فشار و غیره
  • مقاومت عالی و واقعی در برابر آب خوردگی
  • قدرت پردازشی خوب
  • شارژدهی خوب باتری
  • پشتیبانی از قابلیت شارژ بیسیم
  • قیمت نسبتا مناسب

 

نقاط ضعف:

  • وزن زیاد
  • طولانی بودن زمان شارژ باتری