نقد و بررسی مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle

نقد و بررسی 07 آبان 1398 علی مظفری

نقد و بررسی مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle

مقدمه

از زمانی که رایانه ها به فضایی به اندازه ی یک اتاق نیاز داشتند، خیلی گذشته است.امروزه می توانید یک رایانه شخصی رومیزی قدرتمند به اندازه ی یک ساندویچ کره بادام زمینی در اختیار داشته باشید. با توجه به نیاز امروزی در خصوص این که فضای زیادی در منزل اشغال نشود، منطبق با فضای دفتر کار خرید صورت گیرد یا این که از یک مدیاسرور در مرکز تفریحی استفاده شود، مینی پی سی ها طراحی و ساخته شده اند. مینی پی سی یک رایانه رومیزی کوچک، مقرون به صرفه، کم مصرف و بدون تجهیزات اضافی قدیمی (مثلاً سی دی رام، فلاپی درایو و ...) است که برای وظایف اصلی همچون وبگردی، دسترسی به اپلیکیشن های تحت وب، پردازش سند و پخش فایل های صوتی و تصویری طراحی شده است. در مقایسه با رایانه های رومیزی امروزی، قیمت مینی پی سی ها بسیار کمتر است. مینی پی سی ها جمع و جورتر هستند و از نظر انرژی نیز کم مصرف تر می باشند. یکی از پیشگامان در عرصه تولید مینی پی سی ها شرکت هترون است که با تولید اکو پی سی ها تحولی جدید را در دنیای مینی پی سی بوجود آورد.اکو پی سی (ECO PC) زیرشاخه ای از محصولات هترون می باشد که در سال2014 بعنوان یکی از پیشگامان در توسعه ی مینی پی سی معرفی گردید. از جمله مزایای این دسته محصولات می توان به کیفیت بالا و طول عمر، طراحی متنوع، سایز و عملیات منطبق با نیازها و سلیقه های مختلف، سفارشی سازی ویژگی ها براساس پروژه ها و سفارشات مشتری در حداقل زمان ممکن، گارانتی 12 ماهه و 5 سال خدمت پس از فروش، ارائه محصولات جانبی از قبیل موشواره، صفحه کلید و ..، استفاده از قطعات اصلی و معتبر، پوشش درخواست های صنعتی و دفتری اشاره نمود. از جمله این اکو پی سی ها، مینی پی سی ccj19u سری Castle هترون (Mini PC Hatron ccj19u Quad Core J1900) است. با نقد و بررسی مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle در فروشگاه اینترنتی هدف با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle : طراحی و کیفیت ساخت

بدلیل طراحی خاص سخت افزاری مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle و بکارگیری حافظه یSSD به جای هارد دیسک های متداول (در عین حال امکان استفاده ی ترکیبی این دو نیز وجود دارد)، عدم استفاده از دیسک های نوری، فلاپی و بسیاری از سخت افزارهای منسوخ، نیاز به تأمین انرژی کمتری داشته و تقریباً بیش از 8 وات مصرف نمی کند. درحالیکه رایانه های رومیزی متداول بیش از 100 وات مصرف دارند در نتیجه، مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle به سیستم خنک کنندگی قدرتمندی نیاز ندارد و قاعدتاً نیازی هم به سیستم خنک کننده قدرتمند نخواهد داشت ( بدون فن است). از آنجایی که در مینی پی سی هترون ccj19u از دیسک های نوری استفاده نشده و به جای هارد دیسک های معمول از SSD استفاده می شود، پس کاملاً بی صدا است. همچنین طراحی به گونه ای صورت گرفته است تا بتوان از حافظه ذخیره سازیSSD یا HDD بصورت جداگانه یا ترکیبی اشاره نمود. در مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle با بهره گیری از دو پورت USB2.0 و دو پورتUSB 3.0 امکان اتصال به اکثر تجهیزات جانبی با فناوری قدیمی و جدید و سرعت های متفاوت برای انتقال فایل، چاپ یا پشتیبانی گیری خارجی وجود دارد. همچنین با توجه به وجود دو پورت LAN و اتصالاتWLAN امکان اتصال باسیم و بی سیم به دیگر سیستم ها یا تجهیزات تحت شبکه یا تجهیزات دارای قابلیت WLAN وجود خواهد داشت. خروجی های VGA و HDMI نیز به کاربر اجازه می دهند تا بتواند مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle را به نمایشگرها دارای فناوری قدیمی و جدید، برای نمایش محتوای چندرسانه ای متصل نماید. همچنین دو محل اتصال صوتی جک 3.5 برای اتصال به بلندگو و میکروفون نیز تعیبیه شده است. دو آنتن WLAN با فرکانس و پهنای باند 2.4GHz در پشت دستگاه، پوشش گسترده ی وایرلس را ایجاد کرده و کاربر بدون دغدغه ی مکان قرارگیری دستگاه می تواند در هر نقطه ای در دفتر کار یا محل زندگی، از امکان وایرلس بهره مند شود. طراحی هیت سینکی (HeatSink) روی دستگاه، باعث گردیده تا حرارت به سرعت منتشر شده و دمای دستگاه کاهش پیدا کند که نتیجه ی آن افزایش راندمان و عملکرد سخت افزاری خواهد بود. 

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle : قدرت و کارایی

در مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle از پردازنده Intel Celeron J1900 استفاده شده است که یک پردازنده ی چهارهسته ای کم مصرف برای رایانه های رومیزی و Nettopها می باشد. فرکانس کلاک این پردازنده بین 2.0-2.4GHz است. به لطف فناوری تولید 22nm و ترانزیستورهای tri-gate، راندمان انرژی و عملکرد آن در مقایسه با نسل های قبلی، بطور چشم گیری بهبود پیدا کرده است. معماری این پردازنده مبتنی بر معماری قدیمی Silvermost می باشد. افزایش بهره برداری از pipeline و دیگر اصلاحات انجام شده (بهود پیش بینی انشعاب، افزایش بافر، ارتقای دیکدرها) باعث شده تا عملکرد آن به ازای هر کلاک به میزان 50% افزایش پیدا کند هرچند، ویژگی Hyperthreading نسل های قبلی حذف شده است. از جمله دیگر تغییرات عمده صورت گرفته می توان به پشتیبانی از مجموعه دستورات جدید از قبیل SSE 4.1 و 4.2 و همچنین AES-NI اشاره نمود. عملکرد Celeron J1900 به لطف پردازنده ی چهار هسته ای و سرعت کلاک 2.42GHz به مراتب سریعتر از Intel Atom های قبلی از جمله D2560 و حتی AMD Jabini APU A4-5000 است. این پردازنده از توانایی کافی برای وظایفی همچون اینترنت یا کارهای دفتری برخوردار بوده ولی در اجرای بازی های جدید و نرم افزارهای پیچده ناتوان بوده یا بسیار ضعیف عمل می کند. SoC در دسته ی TDP 10W جای دارد بنابراین می توان از این تراشه در Nettopها نیز استفاده کرد.از نظر قدرت پردازشی و مشخصات سخت افزاری چندان قدرتمند نخواهند بود. بنابراین خرید مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle گزینه ی چندان مناسبی برای اجرای اپلیکیشن های بسیار پیچیده ای که به منابع زیادی نیاز دارند، نیست.

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle

 

 نقد و بررسی مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle: پردازش گرافیکی

مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle به یک گرافیک Intel HD Graphics 2500 (یا Ivy Bridge GTI) مجهز شده است. یک کارت گرافیک مجتمع در پردازنده های رومیزی با نام کد Ivy Bridge که در آوریل 2012 معرفی گردید. با توجه به فناوری تولید 22nm و اتکا بر پردازنده گرافیکی Ivy Bridge GTI در دسته ی Ivy Bridge H2 از Directx 11.1 پشتیبانی می کند. این GPU در فرکانس 650 مگاهرتز عمل کرده و می تواند تا 1150 مگاهرتز تقویت شود. این پردازنده با استفاده از یک رابط PCI-Express 1.0x16 به بقیه سیستم متصل می شود. گرافیک اینتل 2500 جانشین Intel HD Graphics 2000 درCPU های Sandy Bridge شده و عملکرد آن بین گرافیک های قدیمی HD2000 و HD 3000 می باشد. معمولاً از این دسته پردازنده ی گرافیکی در پردازنده های ارزان قیمت Ivy Bridge استفاده می شود. نسخه ی موبایل آن Intel HD Graphics نامیده شده و در Pentium و Celeron بکارگرفته می شود. در مقایسه با HD Graphics 4000 واحدهای اجرایی کمتری (6 در مقایسه با 16) داشته و تنها یک نمونه بردار متن دارد. بنابراین عملکرد آن به مراتب پایین تر بوده و فقط مناسب بازی های سبک است. در مقایسه با HD Graphics 2000 عملکردی 10% تا15% بهتر دارد بنابراین بازی های قدیمی با تنظیمات سطح پایین ار روی این پردازنده قابل اجرا هستند. GPU های Ivy Bridge از 4 عددMSAA در سخت افزار خود پشتیبانی می کنند. هرچند دو تا از آن ها فقط از طریق نرم افزار پشتیبانی می شود. دیکدر ویدئویی مجتمع در آن به نام MFX نیز بهبود یافته و امکان دیکدینگ همزمان ویدئوی 4K را فراهم آورده است. ویژگی جدید دیگری که در این پردازنده وجود دارد، 3 نمایش همزمان مستقل است در مقایسه با AMD که با معرفی Eyefinity از 6 نمایش همزمان پشتیبانی می نماید. با توجه به فناوری تولید 22nm 3D Tri-Gate ، مصرف انرژی بسیار کم است.

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle

 

مشخصات فنی

  • ابعاد 200 * 12.8 * 57.9 میلیمتر
  • دو عدد پورت USB2.0 و دو عدد پورتUSB 3.0
  • یک عد پورت WLAN 
  • 4 گیگابایت حافظه RAM DDR3 1600 MHz
  •  120 گیگابایت حافظه SSD
  • اسلات 2.5HDD یا SSD & MSATA
  • پردازنده intel celeron Quad core / J1900 up to 2.4GHz / 2MB Cach
  • خروجی صدا و ورودی میکروفن
  • گرافیک intel HD graphics 2500

 

 

نتیجه‌گیری

با افزایش جمعیت و محدود بودن فضای موجود، بشر به سوی استفاده از ابزارهای فشرده تر و بهره برداری هرچه بیشتر از فضا در کنار ارتقای عملکرد و راندمان گام برداشته است. از جمله ی این دستاوردها میتوان به کوچک شدن ابعاد رایانه ها به موازات استفاده از فناوری پیشرفته برای برآورده کردن نیازهای روزمره و آتی انسان ها اشاره نمود. مینی پی سی های هترون یکی از ابداعات در راستای بهبود زندگی و کمک به پیشرفت علم می باشد. با توجه به قیمت مینی پی سی هترون ccj19u سری Castle ،ابعاد کوچک، پردازنده ی intel celeron Quad core / J1900 با فرکانس 2.4GHz و گرافیک intel HD graphics 2500 و ویژگی استفاده ترکیبی یا جداگانه از هارد دیسک معمولی و SSD، برخورداری از 4 گیگابایت حافظه RAM و درعین حال کم مصرف بودن، یکی از گزینه های مناسب برای کاربردهای سبک خانگی و اداری و دفتری می باشد. پس نمی توان انتظار داشت که در سطح رایانه های حرفه ای گیمینگ بتواند کارهای گرافیکی سنگین را انجام دهد.

 

نقاط قوت

  • ابعاد کوچک
  • عدم نیاز به سیستم خنک کننده
  • بی صدا
  • تعدد پورت ها
  • ورودی و خروجی صدا
  • خروجی تصویر با دو پورتVGA وHDMI
  • اتصال شبکه ی WLAN وLAN

 

نقاط ضعف

  • عدم امکان ارتقای پردازنده و گرافیک