نقد و بررسی مینی پی سی هترون miter mi765U

نقد و بررسی 04 آبان 1398 علی مظفری

نقد و بررسی مینی پی سی هترون miter mi765U

 مقدمه

Nettop یا mini pc یک رایانه ی رومیزی فاقد تجهیزات قدیمی کم مصرف از جمله فلاپی درایو، سی دی رام و ... است که برای انجام کارهایی همچون مرورگری وب، دسترسی به اپلیکیشن های تحت وب، پردازش سند و پخش فایل صوتی و تصویری مورد استفاده قرار می گیرد. در مقایسه با رایانه های رومیزی معمول، مینی پی سی ها نه فقط کوچکتر و ارزان قیمت تر هستند بلکه مصرف انرژی کمتری نیز دارند. یکی از تولیدکنندگان این دسته محصولات، شرکت هترون است. شعار شرکت: هترون دوست جهانی دیجیتال شما است؛ یعنی کاملاً می توانید به آن اعتماد کنید. می توانید مطمئن باشید که تمامی محصولات و راهکارهای ارائه شده توسط هترون منطبق با نیازهای شما و دنیای دیجیتال بوده، به خوبی ارزیابی و آزموده شده و در نتیجه دامنه ی گسترده ای از تجهیزات الکترونیکی مبتنی بر IT و قابل استفاده را در اختیار کاربران قرار می دهد. ما در فروشگاه اینترنتی هدف به نقد و بررسی یکی از این محصولات به نام مینی پی سی miter mi765U هترون (Mini PC Hatron mi765u Mite) خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون miter mi765U: طراحی و کیفیت ساخت

مینی پی سی هترون miter mi765U با قیمت مناسب، ابعاد 200x126x72.5 میلی‌متر، ظاهری خاص، با برخورداری از پردازنده اینتل Core i7-6500U، گرافیک اینتل 5500 Intel HD، حافظه داخلی 120 گیگابایت و ظرفیت 8 گیگابایت RAM DDR3، در عین حال که به زیبایی فضای داخلی و محل کار آسیبی وارد نمی کند، به فضای کمی برای جایگذاری نیاز داشته و قادر است برنامه های زیادی را اجرا کرده و بسیاری از نیازهای کاربران را برآورده نماید.  مینی پی سی هترون miter mi765U با بهره مندی از حافظه داخلی SSD از سرعت بالای راه اندازی سیستم عامل و خواندن و نوشتن فایل در مقایسه با هارد دیسک های معمولی برخوردار است. استفاده از حافظه ی SSD باعث شده تا در مقایسه با هارد دیسک های معمولی به فضای کمتری در طراحی نیاز باشد. وجود پورت شبکه WLAN و برخورداری از 2 عدد پورت USB 3.0 و 4 عدد پورت USB 2.0 به کاربر اجازه می دهد تا با خرید مینی پی سی هترون miter mi765U بصورت کابلی یا وایرلس به دیگر تجهیزات سازگار متصل شده و فعالیت هایی همچون به اشتراک گذاری فایل، پرینت، تأمین فضای ذخیره سازی و .... را انجام دهد. وجود پورت VGA و HDMI نیز امکان اتصال به نمایشگر و پخش باکیفیت تصاویر را فراهم می آورد. ظاهر هیت سینک مانند بدنه ی مینی پی سی هترون miter mi765U به تبادل حرارت کمک شایانی می نماید. وجود ورودی ها و خروجی های صوتی نیز امکان اتصال به تجهیزات صوتی را فراهم می آورد. همچنین برای تأمین امنیت دستگاه، دو محل قفل نیز در پشت دستگاه تعبیه شده است تا به غیر از صاحب اصلی دستگاه امکان جابجا کردن خود دستگاه و دسترسی به محتوای آن وجود نداشته باشد.

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون miter mi765U

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین مرکز تخصصی خرید و اسمبل کردن کامپیوتر

نقد و بررسی مینی پی سی هترون miter mi765U: کارایی و عملکرد

مینی پی سی هترون miter mi765U از پردازنده ی Core i7-6500U برخوردار است، پردازنده نسل ششمی پیشرفته و مدرن ULV (بسیار کم مصرف) دو هسته ای SoC چهارنخی مبتنی بر معماری Skylake با فرکانس 2.5GHz تا 3.1GHz، چهار مگابایت حافظه نهان با معماری 14nm که در سال 2015 معرفی گردید. این پردازنده یک سر و گردن بالاتر از اینتل دوهسته ای میان رده i3 وi5 بوده ولی از نظر عملکرد و نتایج مقایسه، پایین تر از i7 چهارهسته ای جای گرفته است. پردازنده skylake جایگزین Broadwell و Haswell شده ولی از همان ریز معماری در هر کلاس TDP از 4.5W تا 45W برخوردار است. TDP یا توان حرارتی طراحی عبارت است از ماکسیمم حرارت تولید شده توسط یک تراشه یا یکی از اجزای رایانه (CPU،GPU یا ...) که سیستم خنک کننده منطبق با آن برای انتشار حرارت طراحی شده است. بهبودهای ایجاد شده در Slylake عبارتند از افزایش بافر، بهبود پیش واکشی و پیش بینی انشعاب و افزایش بهره عملکرد بواسطه ی هایپرتردینگ. در مجموع عملکرد در هر کلاک به میزان 5% تا 10% در مقایسه با Haswell و کمتر از 5% در مقایسه با Broadwell افزایش یافته که برای یک معماری جدید، در حد متوسط محسوب می شود. طبق نرخ کلاک و معماری بهبود یافته، عملکرد آن مشابه Core i5-4300MHaswell ,37W یا Core i7-5600U (broadwell.15W) خواهد بود. بنابراین از توان کافی برای کارهای دفتری و چندرسانه ای و اپلیکیشن های پرتقاضا و چند وظیفه ای برخوردار است. i7-6500 کم مصرف بوده و در مقایسه با همتایان خود گرمای کمتری تولید می کند. مصرف توان این پردازنده 15 وات است که از نظر مصرف همانند core i3 و i5 است در حالیکه quad-core i7 حدود 75 وات مصرف می کند. پس این پردازنده بسیار مناسب کارها و تجهیزاتی است که نیازمند ذخیره انرژی هستند.

 

نمودار مقایسه

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون miter mi765U

 

مینی پی سی miter mi765U هترون درعین حال از عملکرد خوبی برای کارهای گرافیکی و ویرایش فیلم برخوردار می باشد. در مقایسه با Broadwell i7550U، عملکرد فوق العاده ای ندارد ولی با ترفندهایی راندمان توان را افزایش داده و با تأکید روی محتوای 4K، نمایش ویدئویی باکیفیت بالاتر و مطلوب تری را امکان پذیر می نماید. این تراشه از یک پردازنده گرافیکی HD Graphics 520 اختصاصی برخوردار است که در فرکانس 300MHz و فرکانس burst 1.05GHz عمل می کند. همچنین از 32GB حافظه DDR4-2133 دوکاناله EEC پشتیبانی می نماید. 4 مگابایت حافظه نهان این پردازنده باعث شده تا کاربر افزایش سرعت قابل توجهی را تجربه کند. مینی پی سی هترون miter mi765U مجهز به یک پورت HDMI است که یک رابط صوتی تصویری اختصاصی برای انتقال داده های غیرفشرده ی ویدئویی و داده های فشرده یا غیرفشرده ی صوتی دیجیتال از یک دستگاه با منبع سازگار با HDMI می باشد. HDMI همان جایگزین دیجیتال استانداردهای ویدئوی آنالوگ است.

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون miter mi765U

 

مینی پی سی هترون miter mi765U مجهز به یک Intel HD Graphics 5500 (GT2) است، یک کارت گرافیک مجتمع Broadwell که در سال2015 معرفی گردید. HD Graphic 5500 نسخه ی میان رده ای از خانواده ی Broadwell GPU و شامل یک slice یا 24EU (EU همان واحد اجرایی یا Execution Unit است) می باشد. ماکسیمم فرکانس پردازنده گرافیکی بین 850 تا 950 مگاهرتز متغیر است. مینی پی سی هترون miter mi765U دارای حافظه داخلی 120 گیگابایت و 8 گیگابایت حافظه یRAM DDR3 دو کاناله می باشد که باعث شده تا عملکرد به مراتب بهتری در مقایسه با مدل 4400 یا 5000 داشته باشد. با توجه به امکانات فوق، امکان اجرای بازی های منتشر شده در سال 2014 و 2015 با تنظیمات سطح پایین روی مینی پی سی miter mi765U هترون وجود دارد. مصرف توان این پردازنده بدلیل بهره گیری از فناوری 14nm تنها 15W TDP می باشد. TDP می تواند به 7.5 تا10W نیز کاهش یافته که اثر فوق العاده ای روی عملکرد خواهد داشت. هرچند Intel HD Graphics 5500 بعنوان پردازنده گرافیکی بازی معرفی نشده است ولی قادر است بازی های معمول را به راحتی اجرا کند. در تست بازی این پردازنده گرافیکی توانسته است بازی League of Legends یکی از بازی های محبوب را با تنظیمات سطح متوسط با کیفیت 1080p 1920×1080 و تنظیمات گرافیک محیطی روی بالاترین درجه و سایه ها روی متوسط اجرا کند.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی کامپیوتر بدون کیس Apple iMac MNEA2 2017: حرفه ای و سریع باشید

راندمان بازی بین 35 تا 40 فریم در ثانیه است. در نتیجه حس بازی مطلوبی برای کاربر ایجاد می شود. همچنین بازی DOTA2 را با کیفیت 720p (1280×720) و 40 فریم در ثانیه بازی را اجرا می کند. بازی Minecraft با کیفیت خوب و 35 فریم در ثانیه، بازی Counter Strike: Global Offensive با جزئیات با کیفیت 720p و 35 تا 45 فریم در ثانیه، بازی Battlefield 4 با رزولوشن 720p و 20 تا 25 فریم در ثانیه. مینی پی سی هترون miter mi765U با برخورداری از کارت گرافیک Intel HD Graphics 5500 می تواند ویدئو با کیفیت Full HD و Ultra HD (4K) را به راحتی نمایش داده و در طی پخش ویدئو در یوتیوب با کیفیت full HD و 4k راندمان CPU حدود 2% افزایش می یابد در حالیکه راندمان GPU بین 10% تا 15% بهبود پیدا می کند. سرعت این پردازنده نسبت به نسل های قبلی به مراتب بهتر است. ولی در مقایسه با کارت های ویدئویی میان رده ای همچون Nvidia GeForce GT 840M در سطح پایین تری قرار دارد. نقطه قوت این گرافیک ارزان قیمت بودن، کم مصرف بودن و دمای کمتر در مقایسه با GPUهای اختصاصی است.

 

نقد و بررسی مینی پی سی هترون miter mi765U

 

مشخصات فیزیکی

  • ابعاد200x126x72.5 میلی‌متر
  • ورودی برق DC از طریق آداپتور
  • 4xUSB 2.0 , 2xUSB 3.0
  • پورتLAN وWLAN
  • 8گیگابایت RAM DDR3
  • Intel Core i7-6500U

 

نتیجه گیری

با توجه به نیازهای متنوع تخصصی چندرسانه ای و پردازشی کاربران دنیای دیجیتال و رویارویی آن ها با محدودیت های هزینه گذاری و تأمین فضا، حضور تجهیزات فشرده که به فضای کمتری نیاز داشته باشد، ارزان قیمت که فشار اقتصادی زیادی را به کاربر وارد نکند و دارای راندمان و عملکرد بالا که بتواند بسیاری از نیازهای محاسباتی و چندرسانه ای کاربران را برآورده کند، بسیار احساس می شود. از جمله تجهیزاتی که می تواند از عهده ی برآورده کردن این نیازها برآید، مینی پی سی Hatron mi765u Mite است. با توجه به قیمت مینی پی سی هترون miter mi765U در مقایسه با قیمت مینی پی سی های هم رده، برخورداری از پردازنده ی میان رده و قدرتمند اینتل Core i7-6500U و کارت گرافیک HD Graphics 5500، وجود پورت های متعدد ارتباطی برای انتقال و دریافت داده و اتصال به صفحات نمایش مختلف با کیفیت در حد 4K و نقد و بررسی فوق میتوان مینی پی سی Hatron mi765u Miter را بعنوان یک گزینه ی مطلوب برای انجام کارهای خانگی و دفتری در نظر گرفت.

 

نقاط قوت

  • طراحی نوین
  • تعدد پورت های اتصالی USB
  • پورت VGA ,HDMI
  • پورت LAN وWLAN 
  • ساختار خنک کنندگی سنجیده

 

نقاط ضعف

  • استفاده از پردازنده ی نسل ششمی
  • کارت گرافیک میان رده