بررسی لنوو تب 4 7 اینچی (Lenovo Tab 4 7 7304X)

نقد و بررسی 31 تیر 1402 علی مظفری

بررسی لنوو تب 4 7 اینچی (Lenovo Tab 4 7 7304X)

تبلت لنوو تب 4 7 اینچی یک تبلت بسیار خوب برای افرادی است که تمایل دارند با صرف هزینه‌ای ناچیز یک تبلت کار راه‌انداز و با کیفیت را خریداری کنند. اصلی‌ترین نقطه قوت این تبلت مربوط به قیمت خوب آن می‌شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی لنوو تب 4 7 اینچی (Lenovo Tab 4 7 7304X) بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بهتر بشناسیم.

 

معرفی مختصر Lenovo Tab 4 7 7304X (لنوو تب 4 7 اینچی)

در ماه نوامبر (November) سال 2017 شرکت لنوو به طور رسمی از تبلت لنوو تب 4 7 اینچی (Lenovo Tab 4 7 7304X) رونمایی کرد. این محصول یک تبلت پایین رده و ارزان قیمت است. قیمت لنوو تب 4 7 اینچی بسیار رقابتی در نظر گرفته شده و در مقایسه با قیمت تبلت‌های هم رده دیگر کمتر است. این مسئله سبب شده تا این محصول از سوی کاربران مورد توجه قرار گیرد و بتواند آمار فروش خوبی هم برای شرکت لنوو به ثبت برساند.

با توجه به اینکه تبلت Lenovo Tab 4 7 7304X یک محصول پایین رده و ارزان قیمت است، بنابراین نباید از آن انتظار بالایی داشته باشیم. اگر قصد خرید این محصول را دارید توصیه می‌کنیم حتماً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، چون می‌خواهیم به بررسی لنوو تب 4 7 اینچی بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کنیم. دقت کنید که بررسی این تبلت با در نظر گرفتن "پایین رده" بودن دستگاه و در مقایسه با سایر تبلت‌های هم رده خودش انجام می‌شود.

 

بررسی لنوو تب 4 7 اینچی (Lenovo Tab 4 7 7304X): طراحی و ظاهر

سبک و زبان طراحی تبلت لنوو تب 4 7 اینچی بسیار نزدیک به سبک طراحی تبلت Lenovo Tab 3 7 Essential است که پیش از این در مقاله  "بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential)"  به بررسی آن پرداخته بودیم. شاید اگر این دو محصول را در کنار هم قرار دهیم و از نمای رو به رو به آن‌ها نگاه کنیم، هیچ تفاوتی مابین آن‌ها احساس نشود. بدنه تبلت نسبتاً بلند طراحی شده و ابعاد 8.8 در 102 در 194.8 میلیمتری توسط آن ارائه می‌شود که ابعادی مناسب برای یک تبلت 7 اینچی است. وزن دستگاه هم به چیزی در حدود 254 گرم می‌رسد که وزن پایینی بوده و منجر به سهولت در حمل و نقل Lenovo Tab 4 7 7304X می‌شود.

لنوو تب 4 7 اینچی از اتصال سیم کارت و شبکه اینترنت LTE 4G پشتیبانی می‌کند، بنابراین این محصول انتخاب خوبی برای آن دسته افرادی خواهد بود که تمایل دارند با اینترنت سیم کارت به وبگردی بپردازند. بدنه تبلت مورد نظر پلاستیکی است و به همین دلیل هم وزن آن نسبت به اندازه و ابعادش کم خواهد بود. پلاستیکی بودن بدنه تبلت لنوو تب 4 7 اینچی با در نظر گرفته این مسئله که محصول یاد شده یک تبلت ارزان قیمت و پایین رده است به هیچ عنوان نقطه ضعفی برای آن به شمار نمی‌رود.

 

بررسی لنوو تب 4 7 اینچی

 

زمانی که از نمای رو به رو به Lenovo Tab 4 7 7304X نگاه کنید متوجه خواهید شد که حاشیه‌های سمت راست و چپ صفحه نمایش تبلت نسبتاً باریک طراحی شده‌اند اما حاشیه‌های لبه فوقانی و زیرین نمایشگر آن ضخیم هستند. در قاب پشت تبلت هم هیچ ویژگی خاص یا طراحی منحصر به فردی دیده نمی‌شود. در نگاه اول شاید تصور کنید این تبلت از دوربین دوگانه بهره می‌برد اما در حقیقت اینطور نیست و یک لنز دوربین واحد 2 مگاپیکسلی در گوشه سمت چپ و بالای قاب پشت آن نصب است. به دلیل پلاستیکی بودن قاب پشت و بدنه لنوو تب 4 7 اینچی توصیه می‌کنیم حتماً یک کیف تبلت اختصاصی را در آن بکار ببرید، در غیر این صورت ممکن است خیلی زود خط و خش‌های محسوسی روی قاب آن ایجاد شود.

به طور کلی باید گفت که لنوو تب 4 7 اینچی با توجه به قیمتی که دارد از طرحی و ظاهر قابل قبولی بهره می‌برد. شاید اصلی‌ترین نقطه قوت طراحی آن مربوط به وزن سبکش باشد که حمل و نقل دستگاه و استفاده از آن را ساده‌تر می‌کند. همچنین پشتیبانی دستگاه از سیم کارت و اتصال LTE بدون تردید یکی دیگر از اصلی ترین نقاط قوت طراحی محصول به شمار می‌رود. پس باید از نظر سبک طراحی و ظاهر به تبلت مقرون به صرفه Lenovo Tab 4 7 7304X نمره قابل قبولی بدهیم.

 

بررسی لنوو تب 4 7 اینچی (Lenovo Tab 4 7 7304X): صفحه نمایش

یکی از مهمترین مسائلی که در انتخاب و خرید یک تبلت باید در نظر گرفته شود، کیفیت و وضعیت صفحه نمایش آن است. همانطور که از نام لنوو تب 4 7 اینچی مشخص است، این تبلت از یک نمایشگر 7 اینچی بهره می‌برد که پنل آن از نوع IPS LCD خواهد بود. بنابراین لنوو سعی نکرده برای کاهش قیمت دستگاه در آن نمایشگری TFT را بکار ببرد که این مسئله می‌تواند یک نقطه قوت برای تبلت مورد نظر باشد. طبق آمار صفحه نمایش 7 اینچی تبلت Lenovo Tab 4 7 7304X چیزی در حدود 69.4 درصد از کل مساحت پنل جلی دستگاه را در بر می‌گیرد که مقدار قابل قبولی برای یک تبلت ارزان قیمت و پایین رده است. رزولوشن صفحه نمایش آن هم 1024 در 600 پیکسل در نظر گرفته شده که به موجب آن تراکم پیکسلی در حدود 170 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر لنوو تب 4 7 اینچی به ارمغان آورده می‌شود. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش این تبلت چگونه است؟

 

بررسی لنوو تب 4 7 اینچی

 

زمانی که به صورت عادی به محتوای صفحه نمایش تبلت Lenovo Tab 4 7 7304X نگاه کنید و از دستگاه استفاده نمایید، ضعفی در آن مشاهده نخواهید کرد و کیفیت نمایشگر دستگاه رضایتتان را جلب می‌کند. اما اگر بخواهید ریزبینانه به محتوای آن نگاه کنید، متوجه رزولوشن نه چندان بالا، تراکم پیکسلی متوسط و شادابی نه چندان مطلوب رنگ‌های نمایشگر خواهید شد. البته فراموش نکنید که لنوو تب 4 7 اینچی یک تبلت ارزان قیمت و پایین رده است و ارائه این سطح از کیفیت توسط صفحه نمایش آن کاملاً قابل قبول خواهد بود. یکی دیگر از نقاط قوت مربوط به توانایی نسبتاً خوب آن در تولید روشنایی می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی Samsung Galaxy Tab A 10 P585 (گلکسی تب ای 10 اینچی مدل P858)

در بررسی لنوو تب 4 7 اینچی مشخص شد برای اینکه بتوانید محتوای صفحه نمایش آن را در محیط‌های باز و تحت تابش نور به صورت کامل ببینید کافیست شدت روشنایی (Brightness) نمایشگر را روی 90 یا 100 درصد تنظیم کنید. بدین ترتیب به راحتی تمام محتوای صفحه نمایش قابل مشاهده و تفکیک خواهند بود. بنابراین به صورت کلی باید گفت که تبلت Lenovo Tab 4 7 7304X با توجه به قیمتی که دارد از صفحه نمایشی خوب بهره می‌برد و این مسئله یکی از نقاط قوت آن خواهد بود.

 

بررسی لنوو تب 4 7 اینچی (Lenovo Tab 4 7 7304X): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

در این مرحله از بررسی لنوو تب 4 7 اینچی در رابطه با سیستم عامل و بستر نرم افزاری تبلت مذکور صحبت می‌کنیم. شاید Lenovo Tab 4 7 7304X از جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید بهره‌مند نباشد، اما سیستم عامل خیلی قدیمی هم روی آن نصب نیست! این تبلت به طور پیش فرض از اندروید 7 نوقا بهره می‌برد و از نظر سیستم عامل تقریباً به روز است. با توجه به اینکه دستگاه رده پایین و ارزان قیمت است، نباید انتظار داشته باشیم که عملکردی کاملاً روان و بدون عیب و نقص را ارائه کند. زمانی که به صورت عادی در بخش‌های مختلف و منوهای تبلت پرسه بزنید، لگ و تاخیری در عملکرد آن ایجاد نمی‌شود اما وقتی چندین اپلیکیشن در پس زمینه دستگاه فعال باشند، لگ و تاخیرهایی در عملکرد بستر نرم افزاری تبلت ایجاد می‌شود.

ایجاد این لگ و تاخیرها به طور مستقیم و مستقل با بستر نرم افزاری تبلت لنوو تب 4 7 اینچی ارتباط ندارد و کم بودن ظرفیت رم دستگاه هم در به وجود آمدن این مسئله دخیل است. کمبود ظرفیت رم تبلت حتی در برخی شرایط منجر می‌شود که اطلاعات اپلیکیشن‌هایی که در بخش "اپلیکیشن‌های اخیر" (Recent Apps) نیمه فعال بودند، حذف و ریست شود و شما با مراجعه مجدد به آن اپلیکیشن‌ها نتوانید اقداماتی که قبلاً انجام داده بودید را ادامه دهید. در بررسی لنوو تب 4 7 اینچی مشخص شد که با پر شدن حافظه داخلی دستگاه شدت لگ و تاخیرهایی که در بستر نرم افزاری آن به وجود می‌آیند زیادتر می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید عملکرد روانی از بستر نرم افزاری Lenovo Tab 4 7 7304X دریافت کنید بهتر از پر شدن حافظه داخلی آن جلوگیری نمایید و از دستگاه فقط برای انجام کارهای روزمره استفاده کنید. اگر از این تبلت برای وبگردی، ارسال و دریافت پیام از طریق اپلیکیشن‌هایی مثل واتساپ و غیره استفاده کنید، مشکلی در سرعت عمل آن نخواهید داشت.

 

بررسی لنوو تب 4 7 اینچی (Lenovo Tab 4 7 7304X): پردازنده، رم و حافظه داخلی

پیش از اینکه در مورد عملکرد پردازنده و قدرت پردازشی تبلت Lenovo Tab 4 7 7304X صحبت کنیم، بار دیگر اشاره می‌کنیم که این تبلت یک محصول رده پایین و ارزان قیمت است بنابراین نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم. در قلب این تبلت تراشه MT8167D مدیاتک بکار رفته که پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد. هسته‌های پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.3 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. همچنین پردازنده گرافیکی PowerVR GE8300 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. رم تبلت 1 گیگابایتی است و حافظه داخلی آن به طور پیش فرض 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ضمن اینکه دستگاه از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی آن را افزایش دارد.

 

بررسی لنوو تب 4 7 اینچی

 

اگر اهل گیم و انجام بازی‌های پر گرافیک هستید، خرید لنوو تب 4 7 اینچی را به شما توصیه نمی‌کنیم. این تبلت پتانسیل پردازشی بالایی ندارد و نمی‌توانید با آن به انجام بازی‌های سنگین اندرویدی بپردازید، اما بازی‌های سبک و معمولی به خوبی در تبلت اجرا می‌شوند. شاید این تبلت از نظر اجرای بازی برای دسته سنی 6 تا 12 سال مناسب باشد، اما برای نونهالان و نوجوانان مناسب نخواهد بود چون افراد در این رده سنی بیشتر به سمت بازی‌های مهیج‌تر و گرافیکی سوق پیدا می‌کنند. بنابراین تبلت Lenovo Tab 4 7304X برای انجام گیم گزینه خرید مناسبی نخواهد بود. اما عملکرد تبلت در حالت عادی و برای انجام کارهای روزمره مناسب و قابل قبول است. شاید در حین استفاده عادی از این تبلت گاهاً لگ و تاخیرهای کوچکی در بستر نرم افزاری آن ایجاد شوند، اما این لگ و تاخیرها قابل چشم پوشی هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون حافظه کش گوشی (Cache) چیست و چگونه آن را پاک کنیم؟

متاسفانه رم 1 گیگابایتی تبلت در خیلی از شرایط آزاردهنده خواهد بود. مولتی‌تسکینگ با کیفیت نه چندان مطلوبی در تبلت لنوو تب 4 7 اینچی انجام می‌شود و ممکن است اجرای همزمان چندین اپلیکیشن در تبلت منجر به کرش شدن (crash) و بسته شدن خودکار آن‌ها شود. پشتیبانی از حافظه جانبی می‌تواند برای Lenovo Tab 4 7304X یک نقطه قوت باشد اما اگر می‌خواهید عملکرد دستگاه روان باقی بماند، بهتر است از پر شدن حافظه داخلی آن جلوگیری کنید و چندان دلتان را به نصب حافظه جانبی خوش نکنید. نصب حافظه جانبی در تبلت لنوو تب 4 7 اینچی به تدریج منجر به افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در آن خواهد شد و این امر در دراز مدت می‌تواند منجر به کند شدن عملکرد آن می‌شود. پس به صورت کلی باید گفت که تبلت لنوو تب 4 7 اینچی برای انجام کارهای روزمره، وبگردی، تماشای فیلم و ویدئو، انجام بازی‌های سبک و اینگونه موارد مناسب است، اما توان اجرای بازی‌های سنگین یا نصب تعداد زیادی اپلیکیشن را ندارد. این مسئله با توجه به قیمت ارزان و پایین رده بودن محصول کاملاً معقولانه محسوب می‌شود.

 

بررسی لنوو تب 4 7 اینچی (Lenovo Tab 4 7 7304X): دوربین

مثل اغلب تبلت‌های دیگر در طراحی تبلت Lenovo Tab 4 7304X هم به کیفیت دوربین دستگاه اهمیت زیادی داده نشده است. دو لنز دوربین 2 مگاپیکسلی به ترتیب به عنوان دوربین‌های جلو (سلفی) و پشت (اصلی) تبلت لنوو تب 4 7 اینچی در نظر گرفته شده‌اند. کیفیت عملکرد هر دو دوربین تبلت پایین‌تر از سطح کیفی استاندارد و میانگین تبلت‌هاست. اغلب عکس‌هایی که با دوربین اصلی و سلفی لنوو تب 4 7 اینچی ضبط می‌شوند حتی برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام هم کیفیت مطلوبی ندارند. بنابراین اگر اهل عکسبرداری با دوربین تبلت هستید و به کیفیت عملکرد دوربین تبلت اهمیت می‌دهید، لنوو تب 4 7 اینچی چندان گزینه خرید مناسبی برایتان نخواهد بود.

 

بررسی لنوو تب 4 7 اینچی

 

بررسی لنوو تب 4 7 اینچی (Lenovo Tab 4 7 7304X): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی لنوو تب 4 7 اینچی در رابطه با باتری دستگاه و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری که وظیفه تامین انرژی تبلت مذکور را دارد ظرفیت 2450 میلی آمپر ساعتی را ارائه کرده و از نوع لیتیوم یونی است. در بررسی لنوو تب 4 7 اینچی مشخص شد که باتری این تبلت با یک بار شارژ و استفاده نرمال از دستگاه، تقریباً می‌تواند تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز آن را تامین کند. بنابراین شارژدهی باتری تبلت خوب است. اما سرعت شارژ مجدد باتری آن چندان زیاد نیست و طبق بررسی صورت گرفته مدت زمانی در حدود 170 دقیقه به منظور فول شارژ شدن باتری Lenovo Tab 4 7 7304X لازم خواهد بود. شاید با حمل یک پاوربانک بتوانید از هر فرصتی برای شارژ کردن باتری این تبلت استفاده کنید و وضعیتی مطلوب‌تر را برای خود به وجود آورید.

حالا وقتشه! اینو بخون نکات مهم برای خرید بهترین تبلت ویندوزی

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی لنوو تب 4 7 اینچی (Lenovo Tab 4 7 7304X) پرداختیم. این تبلت برای آن دسته افرادی مناسب است که می‌خواهند با صرف هزینه‌ای مناسب یک تبلت با کیفیت را برای انجام کارهایی همچون وبگردی یا تماشای فیلم و ویدئو خریداری کنند. اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف لنوو تب 4 7 اینچی شامل مواردی می‌شود که در ادامه عنوان می‌کنیم. دقت کنید که این نقاط قوت و ضعف با توجه به قیمت محصول و دیگر تبلت‌های هم رده آن انتخاب شده‌اند. قیمت تبلت 4 7 اینچی لنوو یک قیمت رقابتی و مناسب است.

 

نقاط قوت:

  • پشتیبانی از سیم کارت اتصال LTE 4G
  • صفحه نمایش خوب
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • دوربین ضعیف
  • رم 1 گیگابایتی