بررسی لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M)

نقد و بررسی 14 آبان 1397 علی مظفری

بررسی لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M)

یکی از تبلت‌های پرطرفداری که توسط شرکت لنوو روانه بازار شده تبلت لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M) است. این تبلت به دلیل قابلیت‌های خوب و قیمت مناسبی که دارد توانسته مورد توجه کاربران قرار گیرد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی لنوو تب 3 10 اینچی بپردازیم و نقاط قوت و ضعف این تبلت را بهتر بشناسیم.

 

معرفی Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M (لنوو تب 3 10 اینچی)

شرکت لنوو در دوم سپتامبر (September) سال 2015 به طور رسمی از تبلت لنوو تب 3 10 اینچی رونمایی کرد و عرضه این محصول هم از اول نوامبر (November) همان سال آغاز شد. این تبلت از طراحی خاصی بهره می‌برد. قیمت لنوو تب 3 10 اینچی هم به گونه‌ای در نظر گرفته شده که در مقایسه با قیمت تبلت‌های هم رده دیگرش مناسب باشد و این مسئله سبب شده کاربران استقبال خوبی از این محصول به عمل آورند و Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M به یکی از تبلت‌های پر فروش لنوو تبدیل گردد.

اگر قصد خرید یک تبلت خاص و زیبا و خوش قیمت را داشته باشید، بدون شک لنوو تب 3 10 اینچی می‌تواند یکی از گزینه‌های خرید خوب پیش رویتان باشد. اما توصیه می‌کنیم قبل از اینکه تصمیم خود مبنی بر خرید این تبلت را قطعی کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M) بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان کنیم. بدین صورت شما می‌توانید با دید بهتری برای خرید لنوو تب 3 وارد عمل شوید. پس با ما همراه باشید.

 

بررسی لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M): طراحی و ظاهر

طراحی خاص تبلت Lenovo Tab 3 10 YT30-X52M یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. بدنه این تبلت از ترکیب آلومینیوم و پلاستیک ساخته شده و در بخش‌های مختلف آن با توجه به نیازی که وجود داشته از این دو ماده استفاده می‌شود. بدین صورت لنوو سعی کرده هم قیمت تبلت را مقرون به صرفه نگه دارد و هم کیفیت ساخت آن را حفظ کند. ابعاد بدنه تبلت 9.5 در 165 در 256 میلیمتر بوده و دستگاه حدود 665 گرم وزن دارد. لنوو تب 3 10 اینچی یک تبلت نسبتاً سنگین است که حمل و نقل آن چندان ساده نخواهد بود و شاید بهتر باشد برای حمل و نقل این تبلت حتماً از یک کیف اختصاصی استفاده کنید.

 

بررسی لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M)

 

در بخش زیرین این تبلت یک قسمت دایره‌ای شکل یا اصطلاحاً لولا مانند تعبیه شده که در پشت خود یک سطح صاف را ارائه کرده و می‌تواند نقش استند را ایفاء کند. با باز کردن این سطح صاف تبلت لنوو تب 3 10 اینچی می‌تواند به صورت ایستاده قرار گیرد. تعبیه این بخش در تبلت مذکور سبب شده که ضخامت قسمت زیرین لبه طولی دستگاه افزایش یابد، اما در عوض کاربر بتواند در حالت ایستاده از دستگاه استفاده کند. این حالت بیشتر برای کسانی کاربردی خواهد بود که علاقمند تماشای فیلم و ویدئو در تبلت هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی (می پد 4): زیبا، پرقدرت و خوش قیمت

در گوشه سمت چپ لبه زیرین تبلت (در حالت افقی) و محلی که لولای استند آن نصب است، لنز دوربین تبلت تعبیه شده است. قرارگیری لنز دوربین دستگاه در این بخش از قاب آن کمی عجیب به نظر می‌رسد اما لنوو سعی کرده با انتقال لنز دوربین تبلت به این قسمت، ضخامت لبه فوقانی نمایشگر دستگاه را تا حد امکان کاهش دهد و از ضخیم شدن لبه فوقانی نمایشگر دستگاه جلوگیری به عمل آورد. البته باید اشاره داشت که لنز دوربین تبلت در این بخش از قاب دستگاه به شدت تحت خطر خراشیدگی و ضربه خوردن قرار دارد. پس باید از آن مراقبت کنید. این لنز دوربین با امکان چرخش خود می‌تواند هم نقش دوربین پشت و هم دوربین جلوی تبلت را ایفاء کند.

 

بررسی لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M)

 

لنوو تب 3 10 اینچی از اتصال سیم کارت و ارتباط LTE پشتیبانی می‌کند، بنابراین شما می‌توانید یک سیم کارت را در این تبلت نصب کرده و از اینترنت آن استفاده نمایید. همچنین این تبلت از بر قراری تماس های تلفنی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد که این مسئله از دیگر نقاط قوت آن است. در یک جمع‌بندی کلی از سبک طراحی و ظاهر این محصول باید گفت که Lenovo Tab 3 10 YT3—X50M یک تبلت بزرگ و سنگین است که منحصر به فردترین بخش طراحی آن مربوط به استندی می‌شود که دستگاه به همراه دارد. از نظر ما کیفیت ساخت این تبلت با توجه به قیمتی که دارد مناسب است.

 

بررسی لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M): صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی لنوو تب 3 10 اینچی در رابطه با صفحه نمایش آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایشی که در این تبلت بکار رفته 10.1 اینچی و از نوع IPS LCD است. رزولوشن صفحه نمایش آن 1280 در 800 پیکسل بوده و بدین سبب تراکم پیکسلی در حدود 149 پیکسل در هر اینچ را به همراه دارد که تراکم پیکسلی نه چندان بالایی محسوب می‌شود. طبق آمار صفحه نمایش تبلت Lenovo Tab 3 10 YT30-X50M چیزی در حدود 70.82 درصد از مساحت پنل جلوی دستگاه (به غیر از لولای زیر آن) را در بر می‌گیرد. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش تبلت مورد نظر چگونه است؟

در بررسی لنوو تب 3 10 اینچی مشخص شد که کیفیت نمایش تصویر در نمایشگر این محصول مطلوب است. شادابی تصویر، تفکیک‌پذیری رنگ‌ها و کنتراست قابل قبولی توسط صفحه نمایش تبلت ارائه می‌شود که با توجه به قیمت دستگاه قابل قبول هستند. اما متاسفانه صفحه نمایش IPS تبلت پتانسیل خیلی بالایی برای تولید روشنایی ندارد و این مسئله سبب می‌شود که بکارگیری آن در محیط‌های باز و تحت تابش نور به سادگی امکانپذیر نباشد. در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که صفحه نمایش Lenovo Tab 3 10 YT30-X50M میانگین روشنایی در حدود 340 نیت  (nit) را تولید می‌کند.

 

بررسی لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M)

 

بنابراین زمانی که در محیط‌های باز و تحت تابش نور از تبلت لنوو تب 3 10 اینچی استفاده می‌کنید حتماً باید شدت روشنایی نمایشگر را حداقل بر روی 80 درصد تنظیم کنید تا محتوای صفحه به طور کامل قابل رویت باشد، در غیر این صورت ممکن است با مشکل مواجه شوید. به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش تبلت مذکور کیفیت معمولی دارد و شاید بزرگ بودن آن اصلی‌ترین نقطه مثبت طراحی محصول به شمار آید. فراموش نکنید که Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M یک تبلت خوش قیمت است و با توجه به این مسئله نباید انتظار بالایی از آن داشته باشیم.

 

بررسی لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M): سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل پیش فرضی که روی تبلت لنوو تب 3 10 اینچی نصب است، اندروید 5.1 آب نبات چوبی خواهد بود. پس اگر به آپدیت بودن سیستم عامل تبلت اهمیت می‌دهید شاید این محصول انتخاب خیلی مناسبی برایتان نباشد. لنوو سعی کرده در رابط کاربری تبلت Lenovo Tab 3 10 YT30-X50M تغییراتی زیادی ایجاد نکند و اپلیکیشن‌های زیادی را هم به طور پیش فرض روی دستگاه نصب نکرده است. این امر سبب شده تا رابط کاربری تبلت روان تر باشد و بخش بیشتری از حافظه داخلی دستگاه هم برای کاربر آزاد بماند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی تبلت Galaxy Tab S3 سامسونگ (گلکسی تب اس 3)

زمانی که در حال استفاده از لنوو تب 3 10 اینچی هستید و در بخش‌های مختلف سیستم عامل آن پرسه می‌زنید، لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد، مگر اینکه بخواهید چندین اپلیکیشن را در بخش "اپلیکیشن‌های اخیر" (Recent Apps) تبلت اجرا کرده و سریعاً مابین آن‌ها جهش داشته باشید. در این حالت با توجه به محدود بودن ظرفیت رم تبلت، تاخیرهایی در عملکرد آن به وجود می‌آید که کاملاً محسوس خواهند بود. بنابراین به طور کلی باید بگوییم که رابط کاربری و بستر نرم افزاری لنوو تب 3 10 اینچی تا حد ممکن سبک و روان طراحی شده اما چون گوشی از پردازنده و رم قدرتمندی بهره نمی‌برد، ممکن است در خیلی از موارد همین امر سبب شود تا در عملکرد دستگاه لگ و تاخیرهایی به وجود آید. پس اگر بخواهیم به طور مستقل در مورد سیستم عامل و رابط کاربری Lenovo Tab 3 10 YT30 X50M نظر بدهیم باید بگوییم که سیستم عامل آن به روز نیست و رابط کاربری تبلت سبک و خوب خواهد بود.

 

بررسی لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M): پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب تبلت لنوو تب 3 10 اینچی از تراشه اسنپدراگون APQ8009 استفاده شده که به آن تراشه اسنپدراگون 212 هم گفته می‌شود. این تراشه کاملاً یک تراشه پایین رده است، بنابراین بهتر است در همین ابتدای کار سطح توقعات خود را از آن به حداقل برسانید! پردازنده مرکزی این تراشه چهار هسته‌ای بوده و هر یک از هسته‌های آن فرکانس کاری 1.3 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی بکار رفته در این تراشه هم پردازنده آدرنو 304 خواهد بود. رم این تبلت هم ظرفیت 1 گیگابایتی دارد و دستگاه از حافظه داخلی 16 گیگابایتی بهره می‌برد. لازم به اشاره است که تبلت Lenovo Tab 3 10 YT30 X50M از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند و بدین ترتیب با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره‌سازی اطلاعات تبلت را تا سقف 128 گیگابایت افزایش داد.

 

بررسی لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M)

 

قدرت عملکرد لنوو تب 3 10 اینچی در حدی است که بتوانید با آن اپلیکیشن‌های مختلف را اجرا کرده و کارهای روزمره مثل وبگردی، تماشای ویدئو و غیره را هم انجام دهید، اما نباید از این تبلت انتظار داشته باشید که بازی‌های HD و سنگینی مثل Asphalt 8 و بازی‌های هم رده آن را اجرا کند! در بررسی لنوو تب 3 10 اینچی مشخص شد که این تبلت به هیچ وجه توان خوبی برای اجرای بازی‌های سنگین ندارد و حتی در حین اجرای بازی‌های با گرافیک متوسط هم لگ و تاخیرهایی در عملکردش به وجود می‌آید. بنابراین اگر می‌خواهید تبلتی با قصد اجرای بازی خریداری کنید، لنوو تب 3 10 اینچی گزینه خرید خوبی برایتان نخواهد بود اما اگر تبلتی می‌خواهید که با آن وبگردی کنید یا به تماشای فیلم و ویدئو بپردازید، تبلت Lenovo Tab 3 10 YT30-X50M گزینه خرید مناسبی است.

 

بررسی لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M): دوربین

تبلت لنوو تب 3 10 اینچی یک لنز دوربین 8 مگاپیکسلی دارد که در گوشه سمت چپ لولای زیر بدنه دستگاه نصب است. از آنجایی که لنز مذکور روی لولای لبه زیرین تبلت نصب شده، بنابراین قابلیت چرخش دارد و می‌تواند هم نقش دوربین پشت و هم دوربین جلوی تبلت را ایفاء کند. برخلاف اغلب تبلت‌های دیگر کیفیت عملکرد دوربین 8 مگاپیکسلی Lenovo Tab 3 10 YT30-X50M خوب بوده و با آن می‌توانید عکس‌های با کیفیتی را در محیط‌های با نور مناسب ضبط کنید، اما در محیط‌های کم نور متاسفانه کیفیت عملکرد دوربین دستگاه افت می‌کند و چون چراغ فلش LED هم برای آن در نظر گرفته نشده، نمی‌توانید این افت کیفیت را با روشن کردن چراغ فلش تبلت و ایجاد حالت نوردهی بهتر برطرف کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نکات مهم برای خرید بهترین تبلت ویندوزی

دوربین لنوو تب 3 10 اینچی شاید در محیط‌های کم نور افت کیفیت داشته باشد، اما در محیط‌های با نور مناسب به واقع عکس‌های خوبی را ضبط می‌کند. محل نصب لنز دوربین کمی آزاردهنده است اما خیلی زود به آن عادت می‌کنید. به نظر ما کیفیت عکس‌هایی که با دوربین این تبلت در محیط‌های با نور مناسب ضبط می‌شوند کیفیتی مشابه با عکس‌هایی دارند که با دوربین گوشی‌هایی همچون آیفون 6 اپل قادر به ضبط آن ها خواهید بود. این مقدار کیفیت بدون تردید برای دوربین یک تبلت هم قیمت با لنوو تب 3 10 اینچی کاملاً قابل قبول است. پس اگر به کیفیت دوربین تبلت اهمیت می‌دهید، تبلت مذکور برایتان گزینه خرید مناسبی خواهد بود.

 

بررسی لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M)

 

بررسی لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M): باتری

در آخرین مرحله از بررسی لنوو تب 3 10 اینچی در رابطه با باتری این تبلت و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری که وظیفه تامین انرژی مورد نیاز تبلت مذکور را بر عهده دارد از نوع لیتیوم یونی بوده و ظرفیت 8400 میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند. در بررسی لنوو تب 3 10 اینچی مشخص شد که باتری این تبلت از نظر شارژدهی کیفیت عالی دارد و اگر از دستگاه به صورت نرمال استفاده شود، با یک بار شارژ باری آن می‌توان دو روز کامل از دستگاه استفاده کرد! بنابراین بدین صورت هیچ نیازی به حمل دائمی شارژر یا پاوربانک نخواهید داشت. اما در سمت مقابل سرعت شارژ باتری تبلت خیلی زیاد نیست و برای فول شارژ شدن باتری آن باید زمانی در حدود 4 ساعت و 30 دقیقه صرف شود. بنابراین کیفیت خوب شارژدهی باتری Lenovo Tab 3 10 YT30-X50M یکی از نقاط قوت اصلی آن به شمار می‌رود.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی لنوو تب 3 10 اینچی (Lenovo Tab 3 10 YT3-X50M) پرداختیم. طراحی خاص و زیبا، شارژدهی خوب باتری و دوربین مطلوب از اصلی‌ترین نقاط قوت این محصول به شمار می‌روند. قیمت Tab 3 10 YT3-X50M لنوو مقرون به صرفه و مناسب در نظر گرفته شده و از دیگر نقاط قوت آن به شمار می‌آید. برخی از اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف این محصول در ادامه ارائه شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خاص و با کیفیت
  • پشتیبانی از سیم کارت و قابلیت مکالمه
  • صفحه نمایش بزرگ و خوب
  • دوربین مناسب
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • پردازنده نه چندان قوی
  • سیستم عامل قدیمی
  • رم 1 گیگابایتی