محصولات مرتبط
نقد و بررسی کیس  گرین Z6 ARTEMIS

نقد و بررسی 24 مرداد 1400 علی مظفری

نقد و بررسی کیس گرین Z6 ARTEMIS

پس از اینکه در مقالاتی به بررسی پاورهای برند محبوبِ گرین (Green) پرداختیم،اکنون می‌خواهیم نگاهی به آخرین کیس ساخته شده توسط این شرکت داشته داشته باشیم.

آخرین کیس گرین در زمان نگارش این مقاله، کیس گرین آرتمیس Z6 نام دارد. پس از موفقیت چشمگیر کیس سورنا Z5، اکنون گرین اقدام به تولید کیس دیگری از خانواده Z نموده است.

این کیس ایرانی از قیمت بسیار مناسب تری نسبت‌ به نمونه‌های خارجی بهره می‌برد و نوآوری‌های جدیدی را به همراه دارد. شاید بتوان عجیب ترین نکته در رابطه با این کیس گرین را محل قرارگیری منبع تغذیه دانست؛ چرا که بر خلاف 99 درصد کیس‌های موجود در بازار، منبع تغذیه در قسمت بالایی کیس آرتمیس قرار می‌گیرد که همین مسئله موافقان و مخالفان بسیاری دارد. اگر تصمیم به تهیه یک سیستم بالارده دارید، و به دنبال یک کیس خوش قیمت، بزرگ و زیبا هستید، تا انتهای این نوشته با ما در فروشگاه اینترنتی هدف با نقد و بررسی کیس گرین Z6 Artemis همراه باشید. در این مقاله نگاهی کامل به ساختار کیس آرتمیس خواهیم داشت و بررسی می‌کنیم که آیا قرارگیری منبع تغذیه در قسمت فوقانی کیس، ایده خوبی بوده است یا خیر؟!

 

نقد و بررسی کیس گرین Z6 ARTEMIS: طراحی ظاهری، کلیدهای پنل ادمین و معماری

 

نقد و بررسی کیس  گرین Z6 ARTEMIS

 

از آنجایی که گرین یک برند ایرانیست و محصولات آن به در ایران ساخته و اسمبل می‌شوند، ترجیح دادیم نگاهی نیز به صفحه کیس آرتمیس در وب‌سایت این شرکت داشته باشیم و ببینیم که برای معرفی جدیدترین محصول خود از چه عنوانی استفاده کرد‌ه‌اند.

کیس Z6 ATRTEMIS علاقه مندان به نورپردازی RGB را هدف گرفته است! به واسطه کاور کناری و جلویی از جنس شیشه سخت حرارت دیده و طراحی اسکلت خاص این کیس، قابلیت نمایش هر قطعه مجهز به نورپردازی (حتی پاور) برای کاربر فراهم شده است.

این بند، اولین جملاتی است که کمپانی گرین در صفحه محصول خود به کار برده ‌است. نکات زیادی از همین جملات قابل دریافت است. برای درک بهتر، به تصویر کیس Z6 نگاه کنید. همان طور که اشاره شد، پنل جلویی کیس Z6 به طور کامل از جنس شیشه تمپرد (Tempered Glass) ساخته شده است و در پنل سمت چپ تنها شاهد یک حاشیه 4 سانتی متری از پلاستیک فشرده هستیم. ضخامت این شیشه برابر با 4 میلی متر می‌باشد؛ شفاف نیست و ظاهری دودی دارد.

این کیس دارای مشخصه ابعادی Mid-Tower است و در همین راستا از ابعادی معادل 52x23x46 سانتی متر برخوردار می‌باشد. این کیس با پشتیبانی از انواع فرم فاکتورهای E-ATX تا Mini-ITX، می تواند از انواع مادربردها پشتیبانی کند.

پنل ادمین در کیس آرتمیس گرین، در حاشیه قسمت رو به رویی دیده می‌شود. در این پنل به ترتیب شاهد قرار گیری:

  • کلیدپاور
  • ورودی‌های هدفون و میکروفون
  • دو عدد پورت USB 2.0

و نهایتا دو عدد پورت USB 3.0 هستیم. علاوه بر موارد ذکر شده، یک کلید نقره‌ای رنگ در پایین این پنل قرارگرفته که با استفاده از آن قادر خواهید بود تا حالت‌های مختلف سیستم نورپردازی کیس آرتمیس را کنترل نمایید.

 

نقد و بررسی کیس گرین آرتمیس: ظرفیت‌های سیستم خنک کننده (Cooling)

 

نقد و بررسی کیس گرین Z6 ARTEMIS

 

در این بخش به بررسی توانایی‌های کیس آرتمیس، در بهره برداری از تجهیزات خنک سازی می‌پردازیم. جدیدترین کیس کمپانی گرین، به سه عدد فیلتر گرد و غبار مگنتی در بخش جلویی، سقف و کف کیس مجهز شده است. این فیلترها قابل شست و شو هستند و به خاطر خاصیت آهنربایی خود به راحتی تعویض می‌شوند. این کیس گیمینگ گرین، علاوه بر پشتیبانی از سیستم خنک کننده بادی، از سیستم‌های کولینگ مایع نیز پشتیبانی می‌کند.

سیستم خنک کننده بادی: کیس آرتمیس، به صورت پیش فرض به 5 عدد فن 120 میلی متری مجهز شده است. سه عدد فن 120 میلی متری با بهره مندی از سیستم نورپردازی ARGB در قسمت جلویی این کیس قرار گرفته است. قاب پنل جلویی از پلاستیک سخت و سطح رویی آن پوشیده از شیشه حرارت دیده 4 میلیمتری است. دور تا دور حاشیه شیشه باز است تا هوای آزاد از طریق سه فن 12 سانتیمتری که در پشت شیشه حضور دارند، وارد کیس شود. در پشت کیس آرتمیس، شاهد حضور 2 فن 12 سانتیمتری برای خروجی هوا هستیم که قابلیت جابه جایی تا 3 سانتیمتر را به صورت عمودی دارا هستند. بخشی در پنل سمت راست کیس به صورت مشبک، برای ورودی هوا برای پاور در نظر گرفته شده است تا گردش هوا به محفظه پاور در صورت نصب فن پاور به سمت پنل راست، امکانپذیر باشد.علاوه بر فن‌هایی که به صورت پیش فرض، بر روی این کیس نصب شده‌اند؛ گرین چندین ظرفیت مجزا برای نصب فن‌های اضافه نیز در نظر گرفته است. کیس آرتمیس به سه محفظه اضافی برای نصب سه عدد فن 120 میلی متری در قسمت زیرین مجهز شده است.

نهایتا باید اشاره کنیم که کیس آرتمیس گرین، قادر به پشتیبانی از 8 فن مجزا می‌باشد که 5 عدد از این موارد، به صورت پیش فرض بر روی کیس نصب شده‌اند.

 

نقد و بررسی کیس گرین Z6 ARTEMIS

 

سیستم خنک کننده مایع: همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، کیس گیمینگ آرتمیس از سیستم کولینگ مایع نیز پشتیبانی می‌کند و در همین راستا به دو جایگاه قرارگیری رادیاتور مجهز شده است. در قسمت جلویی کیس، ظرفیت اول رادیاتور دیده می‌شود، که از رادیاتورهایی با ابعاد 24، و 12 سانتی متری پشتیبانی می‌کند. در قسمت پشتی نیز، شاهد ظرفیت دوم رادیاتورها هستیم که باز هم از رادیاتورهایی در ابعاد ذکرشده، پشتیبانی به عمل می‌آورد.

همان طور که ملاحظه می‌کنید، گرین دست کاربران را در طراحی سیستم خنک کننده بسیار باز گذاشته و شما با خرید کیس آرتمیس گرین می‌توانید به هر دو روش خنک سازی دسترسی داشته باشید.

 

نقد و بررسی کیس گرین Z6 ARTEMIS: ساختار داخل کیس و محدودیت‌های حجمی

 

نقد و بررسی کیس گرین Z6 ARTEMIS

 

یکی از مهم ترین مسائل در زمان خرید سخت افزار، در نظر گرفتن حجم داخل کیس است. کیس‌ها از نظر حجمی دارای سایزبندی‌های مختلفی هستند، همچون کیس آرتمیس گرین که از نظر سایزبندی در دسته کیس‌های "Mid Tower" قرار می‌گیرد. این سایزبندی‌ها محدودیت‌هایی را به همراه می‌آورند که به بررسی برخی از آن‌ها در این کیس گرین می‌پردازیم.

ارتفاع خنک کننده پردازنده یا CPU Cooler: خنک کننده‌های پردازنده دارای ابعاد مختلفی هستند و توان خنک کنندگی متقاتی دارند. با خرید کیس آرتمیس گرین شما نمی‌توانید از خنک کننده‌هایی با ارتفاع بیشتر از 170 میلی متر استفاده کنید؛ چراکه عرض کیس برای خنک کننده‌های بیشتر از 17 سانتی متر کافی نمی‌باشد و نهایتا پس از اسمبل کیس، شما نمی‌توانید دیواره شیشه‌ای را ببندید. هرچند که با وجود 5 فن پیش فرض، نیاز به خنک کننده‌های حجیم نخواهید داشت.

فضای درایو یا Drive Bays: به فضایی که درایوهای حافظه در آن قرار می‌گیرند، اصطلاحا Drive Bays گفته می‌شود. محفظه درایو این کیس گرین، از 9 جایگاه حافظه پشتیبانی می‌کند که عبارتند از: 4 درایو 3.5 اینچ و 2 درایو کمبو (Combo Bay) که هم از حافظه‌های 2.5 اینچ و هم از حافظه‌های 3.5 اینچ پشتیبانی می‌کند. نهایتا 3 درایو 2.5 اینچ اختصاصی هم در فضای درایو این کیس دیده می‌شود. یکی از بزرگترین نقاط قوت کیس آرتمیس را می‌توان همین نکته دانست، چرا که به دلیل انتقال محفظه پاور به بالای کیس، فضای بیشتری از قسمت زیرین تخلیه شده و گرین توانسته به خوبی از این فضا جها قرار دادن درایوهای بیشتر استفاده نماید.

حداکثر طول کارت گرافیک: طول کارت گرافیک آخرین مورد از محدودیت‌های خرید سخت افزار، پس از خرید کیس می‌باشد. البته این نکته به اندازه مسائل قبلی بسیار مهم نیست، چراکه حداکثر طول کارت گرافیک برای کیس آرتمیس، برابر با 37.5 سانتی متر است و کارت‌ گرافیک‌هایی با طول بیشتر از 30 سانتی متر، بسیار کم هستند. پس با خیال راحت می‌توانید از هر کارت گرافیکی که به آن علاقه مند هستید، استفاده کنید.

فضای نصب پاور: محل قرارگیری پاور در کیس آرتمیس برای بسیاری از کاربران و همکاران خدمات کامپیوتر، ناآشناست. در حالی که اکثر ما عادت به قرارگیری پاور در قسمت پایینی کیس داریم؛ در کیس آرتمیس محفظه پاور در قسمت بالایی کیس قرار گرفته است. این مورد علاوه بر اینکه فضای فضای درایوها را افزایش داده، موجب شده که منابع با سیستم نورپردازی RGB بهتر به چشم بیایند. از طرفی این ایده مخالفان بسیاری را هم به همراه داشته است. حجم زیادی از کاربران از نامناسب بودن جریان هوا (Airflow) در این کیس ناراضی هستند. البته بر اساس بررسی‌های ما حجم زیادی از مشکلات جریان هوا با بهینه کردن اسمبل سیستم قابل حل خواهد بود و با سیم کشی درست و قراردادن کابل‌های اسلیو (Slave) در مسیر مناسب می‌توانید از این کیس نیز همچون سایر کیس‌ها بهترین استفاده را ببرید.

 

سخن پایانی:

 

نقد و بررسی کیس گرین Z6 ARTEMIS

 

کیس آرتمیس گرین یکی از بهترین کیس‌های موجود در بازار در زمان نگارش این مقاله است. کیس آرتمیس در کنار کیس سورنا، توانستند علاوه بر سودآوری مناسب برای شرکت گرین، یک بار دیگر ثابت کنند که محصول ایرانی الزاما بی‌کیفیت نیست و حتی می‌تواند با برندهای خارجی رقابت نماید. خرید کیس آرتمیس با ظاهر زیبایی که دارد و بهره مندی از 5 فن از پیش نصب شده یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاربرانی خواهد بود که به دنبال یک زیبا با قیمتی رقابتی هستند. قیمت کیس آرتمیس به وسیله شرکت گرین به شکلی منصفانه تعیین شده و علاوه بر تمامی این موارد کیس آرتمیس گرین از 2 سال گارانتی این شرکت برخوردار است.

چنانچه هرگونه سوالی در رابطه با خرید کیس آرتمیس گرین و یا کیس‌های دیگر دارید، می‌توانید از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این صفحه با ما در ارتباط باشید. من و همکارانم در تیم هدف، همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز هستیم.