نقد و بررسی هگزاکوپتر ام جی ایکس X600 :  هگزاکوپتر مقرون به‌صرفه

نقد و بررسی 08 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی هگزاکوپتر ام جی ایکس X600 : هگزاکوپتر مقرون به‌صرفه

کوادکوپترها به عنوان گجت‌هایی با 4 بازو و دارا بودن 4 موتور بر روی بازوها این روزها معمول‌ترین ساختار عرضه پهپادهای سرگرمی محسوب می‌شوند. اما این‌بار کمپانی MJX پا را فراتر گذاشته و با عرضه محصولی متفاوت سعی دارد سهم بیشتری از بازار این محصولات داشته باشد. هگزاکوپتر (hexacopter) ام جی ایکس X600، پهپادی با 6 بازو و موتور است که ظاهری متفاوت از دیگر کوادکوپترهای موجود در بازار داراست. در کنار جذابیت ظاهری، قیمت هگزاکوپتر ام جی ایکس X600 در مقایسه با قیمت کودکوپترهای هم رده به‌گونه ایست که می‌تواند کاربران بسیاری را به خرید این محصول ترغیب کند. با ما در نقد و بررسی هگزاکوپتر MJX X600 همراه باشید.

 

طراحی هگزاکوپتر MJX X600

یکی از بخش‌های هیجان انگیز بررسی هگزاکوپتر MJX X600 طراحی آن است. اگر پیش از این از کوادکوپترها استفاده کرده باشید و یا آشنایی حداقلی با این محصولات داشته باشید، در نگاه اول به هگزاکوپتر X600 از وجود 6 بازو در این محصول تعجب خواهید کرد. وجود 6 بازو و طراحی کم نظیر باعث جذابیت ظاهری X600 شده است. استفاده از مواداولیه مرغوب سبب تولید بدنه‌ای بسیار مقاوم در برابر ضربات و برخوردهای روزمره شده است.

تیغه‌ها معمولا اولین نقاط برخورد کوادکوپترها با موانع هستند و در صورت دارا نبودن کیفیت مناسب، با برخوردهای ساده نیز تغییر فرم داده و عملکردشان را از دست می‌دهند. برای تیغه‌های هگزاکوپتر X600 محافظ‌هایی از جنس پلاستیک و با انعطاف پذیری مناسب در نظر گرفته شده است که می‌تواند خیال شما را از کارکرد طولانی مدت تیغه‌ها راحت کند. همچنین 6 عدد تیغه اضافه نیز در بسته بندی محصول قرار دارد.

 

هگزاکوپتر ام جی ایکس x600

 

هگزاکوپتر ام جی ایکس ایکس 600 از نظر ابعاد در دسته کوادکوپترهایی با جثه تقریبا بزرگ قرار می‌گیرد. این محصول دارای 43 سانتی‌متر طول و 39 سانتی‌متر عرض است. ابعاد این محصول به‌گونه‌ ایست که شاید ترجیح دهید پهپاد خود را با کوله‌پشتی جابه‌جا کنید.

در قسمت زیرین پهپاد دریچه باتری قرار دارد و به راحتی به باتری دسترسی خواهید داشت. وجود چراغ‌های نورانی بر روی بدنه باعث زیبایی بیشتر محصول و همچنین کنترل ساده‌تر در محیط‌های کم نور شده است.

یکی از سوالاتی که شاید در ذهن شما نیز شکل گرفته باشد این است که آیا وجود دو موتور اضافه بر‌ روی عملکرد پهپاد تاثیرگذار است یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال در ادامه نقد و بررسی MJX X600 با ما همراه باشد.

 

عملکرد هگزاکوپتر MJX X600

هرچند هگزاکوپتر X600 یک پهپاد دوربین محور است اما متاسفانه هیچ دوربینی در بسته بندی محصول قرار ندارد و شما در صورت تمایل می‌توانید از بین دوربین‌های معرفی شده توسط mjx و یا مدل‌هایی همچون گوپرو دوربین مورد نیاز خود را تهیه نمایید. محل اتصال دوربین در زیر پهپاد قرار دارد.

مدل‌های دوربین که به طور رسمی برای این محصول قابل استفاده ‌هستند شامل C4005، C4008 و C4009 است. شما می‌توانید با تهیه این ماژول‌ها و اتصال این دوربین‌ها از طریق WIFI به تلفن‌ همراه، به طور زنده تصاویر را مشاهده و فیلم برداری کنید. اگر قصد اتصال دوربین‌های دیگری دارید، حداکثر وزن قابل جابه‌جایی توسط پهپاد را نیز در نظر داشته باشید.

 

دوربین های هگزاکوپتر ام جی ایکس x600

 

کنترلر این محصول همانند دیگر محصولات سری X ام جی ایکس یک کنترلر کامل و در نوع خود پیشرفته است. این کنترلر توانایی ارتباط تا برد 300 متر را فراهم می‌کند که برد مناسبی ارزیابی می‌شود، اما برد مفید این محصول با در نظر گرفتن شرایط محیطی و موانع حدود 100 متر است. از طریق کنترلر به قابلیت بازگشت به نقطه شروع دسترسی خواهید داشت و این قابلیت به شما امکان خواهد داد در مواقع لزوم با فشار یک دکمه به طور خودکار پهپاد را به نقطه شروع بازگردانید. به این موضوع توجه داشته باشید که در صورت وجود موانع در مسیر بازگشت احتمال برخورد هگزاکوپتر با موانع وجود دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کوادکوپتر سایما X5HW: دوربین‌دار مقرون به‌صرفه

یکی از قابلیت‌های موجود در MJX X600 قابلیت هدلس (Headless) است. هدلس به شما امکان می‌دهد فارغ از جهت‌گیری سر پهپاد آن را کنترل کیند. حالتی را تصور کنید که پهپاد شما در حال پرواز است و دوربین آن روبه روی شماست و شما را نشان می‌دهد. در این حالت اگر قابلیت هدلس فعال نباشد، با فشار کلیدهای جهت‌نما توسط شما به سمت چپ، پهپاد به سمت چپ خود یعنی سمت راست نسبت به شما حرکت خواهد کرد. حال اگر حالت هدلس را فعال کنید پهپاد به همان جهت انتخابی شما حرکت خواهد کرد بدون این‌ سمت سر آن اهمیتی داشته باشد. قابلیت بعدی این پهپاد قابلیت تنظیم ارتفاع از طریق پیچ تنظیم موجود بر روی کنترلر است که ویژگی کارآمدی است و شما می‌توانید تنظیمات مورد نیاز خود را از میان سه سطح ارتفاع انتخاب نمایید.

 

موتورهای هگزاکوپتر ام جی ایکس x600

 

هگزاکوپتر MJX X600 دارای 6 موتور پیشرفته از نوع بدون هسته است. در این موتورها از هسته‌های آهنی استفاده نشده است و این موضوع باعث کاهش اندازه و وزن موتورها شده است. وجود دو موتور اضافه نسبت به مدل‌های 4 موتور در صورت یکسان بود توان موتور باعث افزایش توان کلی پهپاد خواهد شد. MJX اطلاعات فنی این موتورها را منتشر نکرده است، اما عملکرد آن‌ها در حالت‌های مختلف پروازی راضی کننده است و شما را ناامید نخواهد کرد. وجود ژیروسکوپ باعث حفظ تعادل بهتر پهپاد خواهد شد و شما خواهید توانست در شرایطی همجون باد ملایم کنترل بهتری روی هگزاکوپتر داشته باشید.

 

باتری هگزاکوپتر MJX X600

عملکرد باتری پهپاد یکی از بخش‌هایی است که تاثیر بسیاری بر روی انتخاب کاربران دارد. اکثریت پهپادها به منظور کاهش وزن و اندازه دارای باتری‌هایی با ظرفیت پایین هستند. بنابراین عملکرد پهپادهای موجود در بازار تا حدود زیادی شبیه به هم است و اختلاف رده‌بالاترین پهپادها با محصولات ارزان قیمت‌تر در تنها چند دقیقه است.

 

اقلام جعبه هگزاکوپتر ام جی ایکس x600

 

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی پهپاد فانتوم 4 پرو (Phantom 4 pro)

دو فاکتور مهم تاثیرگذار در بررسی عملکرد باتری ظرفیت باتری و مدت زمان شارژ شدن باتری می‌باشند. باتری هگزاکوپتر ام جی ایکس ایکس 600 دارای ظرفیت 700 میلی‌آمپر ساعتی است که می‌تواند 9 الی 10 دقیقه پرواز مداوم را پشتیبانی کند که زمان مناسبی برای محصولی در این رده قیمتی ارزیابی می‌شود. این باتری در طی زمان حدود 90 دقیقه شارژ کامل خواهد شد. برخلاف تلفن‌های همراه برای شارژ باتری این پهپاد لازم است باتری را جدا کرده و با اتصال آن به کانکتور مخصوص، اقدام به شارژ نمایید. شما می‌توانید با تهیه پاوربانک در سفرها بارها باتری پهپاد را شارژ کرده و استفاده نمایید.

 

جمع‌بندی

هگزاکوپتر ام جی ایکس X600 یک وسیله سرگرمی با قیمت و کارایی مناسب است. وجود 6 موتور قدرتمند در کنار قابلیت‌های پروازی همچون هدلس و امکان بازگشت به نقطه شروع باعث شده است ارزش خرید این محصول بیشتر شود. عدم وجود دوربین هرچند باعث دلسردی کاربران شده است، اما باعث کاهش قیمت محصول نهایی و باز بودن دست خریداران در انتخاب دوربین مورد نیاز خود نیز شده است.

کنترلر این محصول کارایی ساده‌ای داشته و به راحتی با چند دقیقه تمرین می‌توانید مهارت‌های لازم برای پرواز را کسب کنید. ابعاد این محصول به‌گونه ایست که پرواز آن در خانه ساده نیست و می‌تواند باعث صدمه به آن شود.

 

کنترلر هگزاکوپتر x600

 

رده سنی اعلام شده برای پهپاد ایکس 600 سنین بالاتر از 14 سال است. اگر قصد خرید یک وسیله سرگرمی برای خود یا فرزندتان دارید، خرید هگزاکوپتر X600 بکی از بهترین انتخاب‌های پیش روی شماست.

 

مزایا

  • کنترلر پیشرفته

  • کیفیت مواد بکار رفته در بدنه
  • قابلیت هدلس
  • فرایند بازگشت به نقطه شروع
  • تنظیم ارتفاع

 

معایب

  • عدم وجود دوربین